Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 10:17   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Starwars box sæt lyd DTS-ES 6.2 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
jilm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2009
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 07 September 2011 kl. 10:11 | IP-adresse registreret  

Hej med jer.

Jeg er nok lidt forvirret men jeg kan ikke rigtig find ud af hvad dette betyder. Sådan som jeg er informeret er den nye Starwars box der udkommer her den 12/9 udstyres med DTS-ES hvilke jeg også tror er 6.2 lyd.

Hvad er 6.2 lyd?

Hvorfor kan jeg ikke finde forstærkere som udbyder dette

Er det et gammelt format?

Mvh

Jilm

Til top Vis jilm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jilm

JackD
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 September 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 07 September 2011 kl. 10:51 | IP-adresse registreret  

Hej

DTS ES er 6.1 lyd.

D.v.s

Center

Venstre Front

Højre Front

Venstre Surround

Højre Surround

Surround Back (Mange bruger løsningen med 2 ht. bagved. Ved DTS-ES lydspor bliver surround back signalet, da sendt til både SB Venstre og SB Højre

De fleste Surround Recievere understøtter dette.

DTS og DTS-ES findes ofte på DVD.

Desuden er der Dolby Digital 5.1 og 5.1EX.

Og en del musik DVD'er med PCM 2.0

Med Blu-Ray er der kommmet nye formater.

PCM 2.0/5.1/7.1

DTS Master Audio 5.1/7.1

Dolby Digital TrueHD

(Der er næsten altid, et af de samme formater som man ser på DVD på Blu-Ray, hvis man ikke har en surround-reciever eller processor der understøtter dette.)

Desuden vil et DTS lydspor på Blu-Ray, på Surround-Reciever/processorer der ikke understøtter de nye lydformater kører med højere bitrate. 

M.v.h Jack

Min hjemmebio
Til top Vis JackD's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JackD Besøg JackD's Websted

mortenstryhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Marts 2006
Lokalitet: København
Sendt: 07 September 2011 kl. 11:41 | IP-adresse registreret  

Når jeg kigger på specs'ne på Star Wars Blu Ray, er det rigtigt at Lucas har valgt 6.1, hvilket vil sige (som JackD også skriver)
de fem almindelige kanaler og en subwoofer plus en bagkanal, så du både har to sidekanaler og en bagkanal. Ærligt talt
forstår jeg ikke at Lucas vælger denne løsning frem for enten 5.1 eller 7.1, men han har vel sine grunde...

De fleste afspillere eller receivere i dag kan omdanne signalet til et format, som passer til din opstilling, f.eks. omdanne 6.1 til
5.1 ved at køre bagkanalen ud gennem sidekanalerne. Det er jo noget af det geniale ved hjemmebiografen at man få lyden ud
gennem det antal højtallere, som man ønsker at have.
Til top Vis mortenstryhn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mortenstryhn Besøg mortenstryhn's Websted

jilm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2009
Sendt: 07 September 2011 kl. 12:36 | IP-adresse registreret  

Ok findes det er forstærker som kan køre 5.1 / 6.1 / 7.1 jeg kan ikke sådan rigtigt finde en forstrærker der kan køre 6.1?
Til top Vis jilm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jilm

Mrhviid
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juli 2007
Sendt: 07 September 2011 kl. 12:51 | IP-adresse registreret  

jilm skrev:
Ok findes det er forstærker som kan køre 5.1 / 6.1 / 7.1 jeg kan ikke sådan rigtigt finde en forstrærker der kan køre 6.1?

Glem alt om 6.1. Sæt dit system op som 7.1 eller 5.1.

Din reciever skal nok regne ud hvad den vil gøre med lydsporet fra den bagerste højtaler, oftest sende det til begge dine baghøjtalere i en 7.1 opsætning og dele det ud på dine to baghøjtalere i en 5.1 opsætning. Og ærligt talt så er det helt fint. Gevinsten ved 6.1 (både discrete og matrix versionerne) er til at se igennem fingrer med.

Til top Vis Mrhviid's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mrhviid

twc80
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2010
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 18 September 2011 kl. 13:57 | IP-adresse registreret  

Der er ingen forskel på 6.1 og 7.1.

den eneste forskel der er at den bagerset centerhøjtaler i et 6.1 er splittet op i to og så får man 7.1.. men hvorfor overhoved spekulere i 6.1 eller 7.1 når de fleste film idag er master audio dts 5.1... man skal også have en meget stor stue før 6.1 el 7.1 bliver optimalt, men så støder man pludselig på andre problemer når man får en film der er optaget i 5.1m men nok om det.

jeg har selv thx 6.1 setup og overvejer at sælge min baghøjttaler da den aldrig er i brug ,da de fleste film udkommer i 5.1 -  men de titler jeg har  der understøtter 6.1 el 7.1 er Terminator 2, black hawk down og så et par animationsfilm

Til top Vis twc80's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af twc80

ARTISTEN
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2007
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 25 September 2011 kl. 21:27 | IP-adresse registreret  

jilm skrev:

Hej med jer.

Jeg er nok lidt forvirret men jeg kan ikke rigtig find ud af hvad dette betyder. Sådan som jeg er informeret er den nye Starwars box der udkommer her den 12/9 udstyres med DTS-ES hvilke jeg også tror er 6.2 lyd.

Hvad er 6.2 lyd?

Mvh

Jilm

Når man køre lyd i 6.1 bliver surround back aktiveret og det lyder virkelig godt,  nogle i denne tråd overvejer at droppe surround back , fordi som jeg forstår det at der udgives for lidt i 6.1 og 7.1 ,dertil skulle i prøve dolby pro logik 2x der er lyd i alle højttaler og det vil nok overraske at lyden i surround back højre og venstre er forskelige.

Min hjemmebio
Til top Vis ARTISTEN's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ARTISTEN

JackD
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 September 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 25 September 2011 kl. 22:02 | IP-adresse registreret  

ARTISTEN skrev:
jilm skrev:

Hej med jer.

Jeg er nok lidt forvirret men jeg kan ikke rigtig find ud af hvad dette betyder. Sådan som jeg er informeret er den nye
Starwars box der udkommer her den 12/9 udstyres med DTS-ES hvilke jeg også tror er 6.2 lyd.

Hvad er 6.2 lyd?

Mvh

Jilm

Når man køre lyd i 6.1 bliver surround back aktiveret og det lyder virkelig godt,  nogle i denne tråd overvejer at droppe
surround back , fordi som jeg forstår det at der udgives for lidt i 6.1 og 7.1 ,dertil skulle i prøve dolby pro logik 2x der er lyd
i alle højttaler og det vil nok overraske at lyden i surround back højre og venstre er forskelige.

Jeg er selv gået fra 7.1 til 5.2 jeg mangler ikke noget. Jeg vil hellere have bedre komponenter, end at konvertere til 7.1,
men det er nok en smags sag. Der er også en del problemer med at konvertere om, højttalerne kan udfase hinanden.

M.v.h Jack

Min hjemmebio
Til top Vis JackD's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JackD Besøg JackD's Websted

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes