Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 00:50   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Hvilken forstærker til SVS subwoofer? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Julia
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 August 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 23 Februar 2012 kl. 12:07 | IP-adresse registreret  

Jeg er ved at købe en SVS PB12 Plus til sommerhus (hvor jeg kan spille højt), og har Pioneer DVD afspiller DV-989Avi, hjemmebygget pre-amp + Rotel RA990BX effektforst. Mine højtt. mangler noget bas.

Jeg har tidligere haft en cylinder SVS sub, som jeg solgte (I know, det var dumt). Nu har jeg lyst igen til en sub.

Jeg er IKKE ude på surround lyd, men blot at få mere bas på mit stereo system, men det ser ud som om, at jeg lige så godt kan købe en surround-forstærkere/receiver som en stereo-ditto. Jeg har ikke fulgt med i HI-FI i årevis, derfor spørger jeg jer om råd.

1) Findes stereo forstærkere, hvortil der kan tilsluttes en sub, eller er det kun på surround-forstærkere, hvor noget sådan er muligt.

2) Jeg går ud fra, at jeg ikke bare kan forbinde sub-output på DVD afspilleren direkte til SVS subwooferen, eller kan jeg ?

3) Hvis svaret er, at jeg skal købe en surround-forstærker - egentlig kun til at drive sub'en - kan jeg nøjes med en brugt til 500-1.000,-

Til top Vis Julia's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Julia

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 23 Februar 2012 kl. 12:37 | IP-adresse registreret  

Heyy Julia,
Ka´ ikke umiddelbart finde din forstærker på nettet, men RA985BX har pre-out og main-in adskillese mellem for og effektdel med kortslutningsbøjler imellem. Hvis din også har det, kan du splitte pre-out op i 2 på hver kanal. Den ene sætter du så i main-in (på hver kanal) og den anden/andre monterer du i line in/low på subben, så bli´r sub´en styret af din volumenkontrol, så kan du på sub´ens volumenkontrol sætte niveauet, så det passer med resten.

Julia
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Februar 2012 kl. 12:54 | IP-adresse registreret  

Hej Boydk, 1.000 tak. Jeg forstår næsten, hvad du skriver, men det hjælper sikkert, når jeg er ved apparaterne her i weekenden.

Jeg mindes at jeg havde et split-subwoofer-kabel, dvs 2 phone i den ene ende og 1 phone i den anden. Jeg satte de to phono i DVD'ens højre og venstre kanal og den anden ende af kablet i sub'ens input. Det var mit spm 2) - er dette muligt. Skal signalet fra DVD'en igennem en pre-amp eller hur?

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Februar 2012 kl. 13:16 | IP-adresse registreret  

UPS, læste vist ikke dit indlæg nøjagtigt nok, læste din Rotel som en integreret forst., men det gør ikke noget, dit split/phonokabel kører du bare fra din preamp-out, og split-enderne sætter du et sæt i Rotel´en og det andet sæt i sub-line-in-low. Din DVD sætter du til et eller andet line-input i pre´en. Så var den der vist.

Julia
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Februar 2012 kl. 13:20 | IP-adresse registreret  

tak, jeg har lige talt med en fyr, som sælger en lign. sub fra SVS. Han sagde, at jeg bare kunne forbinde DVD'ens højre og venstre phono til endnu en forstærker og føre højttalerkablerne til nogle skrue-terminaler på sub'en. Ak, ja, tilsyneladende mange muligheder, så det må prøves.

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Februar 2012 kl. 13:36 | IP-adresse registreret  

Rettet:
Jamen hvis man har råd til det, så er 10 forstærkere jo "bedre" end 2. Den ovenstående løsning virker med dit bestående gear.

Julia
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Februar 2012 kl. 14:35 | IP-adresse registreret  

det er en billig Denon forstærker til ca. 1.500,- jeg har, men jeg prøver også at tilslutte Rotel'en

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Sendt: 23 Februar 2012 kl. 17:25 | IP-adresse registreret  

Rart at se én af det modsatte køn herinde.  (med mindre det blot er et dæknavn)

Julia
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Februar 2012 kl. 19:04 | IP-adresse registreret  

Dæknavn ;-) Jeg tilmeldte mig for mange år siden her, og af en eller anden grund kunne jeg godt lide navnet Julia, så det valgte jeg. Der var måske også andre grunde, men denne internet-chat-forum-verden aner man jo normalt ikke, hvem der står bag en bruger. I dette tilfælde hedder personen Michael Maardt, er 60 år gammel, og er den eneste i verden med det navn, og hvis du googler mig, finder du en hel del ;-)

Bortset fra det. Jeg har lige hentet subwooferen. Den var større end jeg troede. Jeg endte med at købe SVS PB12 Plus på 50kg. Godt at jeg ikke købte PB13 Ultra, som vejer hele 70kg.
Hilsen Michael

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Februar 2012 kl. 21:06 | IP-adresse registreret  

Ok. Det var da ret sjovt. Mit efternavn er nu heller ikke særligt udbredt. Så man skal passe på med hvad man laver der ude i verden. Og god fornøjelse med din sub.

Julia
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Februar 2012 kl. 21:11 | IP-adresse registreret  

ja, lige nu kan jeg ikke finde ud af, hvad jeg skal købe af apparat mellem min DVD og min sub, nogen forslag. Jeg har så vidt jeg kan forstå 'blot' brug for et apparat med en pre-out, og det har vel i sagens natur en pre-amp (eller har den?) og/eller en stereo-forstærker, som har en pre-out. Nogen forslag?
Hilsen Michael

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Februar 2012 kl. 10:59 | IP-adresse registreret  

Julia

Nogle integrede forstærkere har en pre out og tit også main in. Da du ikke er interesseret i surround, er det dette du skal kigge efter. Du kan da også vælge en surround receiver og benytte den som en almindelig stereo forstærker. Den har en sub udgang som du kan bruge. Men jeg vil anbefale dig, at kigge lidt rundt på nettet efter integrede forstærkere med pre udgang. Der er dog endnu en måde, at tilslutte subben på, og det er via højttaler udgangen på forstærkeren og ned på højttaler tilslutningerne på subben. Subben laver så ht signalet om til et almindelig liniesignal. Og her følger den også volumekontrollen på forstærkeren.

Julia
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Februar 2012 kl. 11:59 | IP-adresse registreret  

Hej Allanowich. Tak for godt svar. Surround receiver er tilsyneladende relativt billige i forhold til både integr. stereoforstærkere og stereo for-forstærkere, og hvis jeg en dag får lyst til surround, så har jeg jo apparatet. Jeg har fattet at en pre-out udgang kan bruges, men det kan en line-out på en integr. forstærker vel også, eller hva? Jeg er godt klar over at signalerne er forsk. men SVS fortalte mig, at jeg bare skulle bruge et line-signal (RCA) - jeg talte med dem kort.

Jeg prøver lidt af hvert - i 1. omgang skal jeg lige se, hvad min Denon integr. billige forstærker kan - kan ikke huske modelbetegn.
hilsen michael

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Februar 2012 kl. 12:04 | IP-adresse registreret  

Hej Julia

Nej, du bør ikke bruge en fast linie udgang, da du derved ikke regulere volumen sammen med hovedhøjttalerne. Så skal du hele tiden over på subben og regulere dér. Enten skal du benytte en pre udgang eller højttaler udgangene som beskrevet i det forrige indlæg.

Julia
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Februar 2012 kl. 12:08 | IP-adresse registreret  

oh yes, det er mig, der kun tænker HI-FI hvert 10. år sådan ca. og så kommer man væk fra det. Nu har den gamle fattet det. Jeg kan se at du har et par Onkyo apparater. Kunne du give mig en rettesnor: hvor mange kr skal jeg ofre brugt for at få noget nogenlunde. Jeg skal ikke jo spille Forum op ;-)men har en stue i et træ-sommerhus på vel 20kvm hvor køkken og lidt andet rum på vel 15kvm er i forlængelse.

Jeg vil helst have et separat apparat til at styre sub'en - uafhængigt af stereo-anlægget.
Michael

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Februar 2012 kl. 12:13 | IP-adresse registreret  

Du kan få en rigtig god Onkyo receiver for 3000kr i El-Giganten. Se efter tilbudene, for du kan tit få en 4000kr's model for 1995kr.

Julia
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Februar 2012 kl. 12:21 | IP-adresse registreret  

merci !

xtreme
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 November 2011
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 06 Marts 2012 kl. 13:26 | IP-adresse registreret  

Hejsa

Hvorfor et seperat apperat til at styre subben ?

Har du i forvejen en pre-amp/power-amp kombi så vil det mest logiske være at tage udgangs signalet fra din pre og splitte det op i 2 - det ene går til subben, det andet til din power amp. KISS (Keep It Simple Stupid) er et formidabelt princip, de enkle løsninger fungerer ofte bedst. Så skal det hele justeres ind en gang for alle. Det kan godt tag lidt tid at få det til at spille fornuftigt sammen, men det lønner sig at bruge godt med tid her.

/Bjarne

Til top Vis xtreme's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af xtreme

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes