Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2026 | 19:36   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: For og imod center højttaler (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Sven Pal
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2012
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 31 Marts 2012 kl. 10:27 | IP-adresse registreret  

Jeg har købt mit første surround anlæg i begyndelsen af året. En Onkyo TX-NR809 samt en Sony Blu-ray 780 og er ved at opbygge surround anlægget. Jeg bruger et sæt Roth som sidehøjttalere, men vil prøve nogle tripole en dag. Jeg har altid været til hi-fi, men er blevet grebet af film.

Jeg har lige nu 4,0 + 2 high højttalere, som midlertidligt opstillet. Altså ingen centerhøjtaler, og Onkyo TX-NR809 deler centerenyden ud til venstre og højre hovedhøjttaler, som lydteknikeren troede han havde lagt i centerhøjttaleren.

Nogle mener at en center er et must, andre at det er et unødvendigt køb, hvor pengene kunne bruges til mere vellyd andre steder i systemet.

Jeg syntes at det ville være interessant med argumenter for og imod en centerhøjttaler. Hvad er den optimale løsning.

Til top Vis Sven Pal's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sven Pal

Sven Pal
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Marts 2012 kl. 10:34 | IP-adresse registreret  

Men det er rigtigt ærgeligt, at min Onkyo TX-NR809, der har Audyssey system, at det ikke fungerer uden center. Jeg ville have afprøvet 7.1 (uden center) med baghøjtalere, sidehøjttalere eller højdehøjttalere. Hvad der var bedst! Men det kunne apparatet desværre ikke. Men man kan bruge Dolby Pro Logic IIz for Height. Jeg syntes det bliver bedre sådan og mere rummeligt.

gone4it
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Januar 2008
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 31 Marts 2012 kl. 11:02 | IP-adresse registreret  

Det vil altid være individuelt. Men optimalt er selvfølgelig med center.

En mulighed for at prøve, uden det indebærer, at du skal investere i en speciel/dyr centerhøjttaler, er at du bruger/låner et stereosæt. Placeres symetrisk på hver side af, eller under skærmen, og forbindes som mono på centerkanalen.

Har selv anvendt denne opstilling, og fundet det iorden.

Mvh.

Til top Vis gone4it's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gone4it

Sven Pal
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Marts 2012 kl. 11:50 | IP-adresse registreret  

Tak for dit svar.

Jeg har lyttet lidt til en Kef Q 15 som center, men det var ikke godt. Men jeg havde ikke kalibreret så det bør gøres om.

Jeg fik en forklaring i en forretning, at der skulle mistes informationer, når man ikke bruger center. Hvorfor blev der ikke forklaret. Om det skyldes faseproblemer, så musik udfases, kan man gisne om. Eller det bare er mindre belastning af hovedhøjtalerne ved jeg ikke.

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 02 April 2012 kl. 01:37 | IP-adresse registreret  

Kører man uden center, skal man først sørge for, at surroundforstærkeren 'ved' det, d.v.s. bruge set-up menuen på forstærkeren for at fortælle, at der ikke er en center. Dernæst skal fronterne helst være placeret ret symmetrisk omkr. TV'et, da de jo så skal levere centerlyden, som skal opleves som kommende fra TV'et. Det er præcis sidstnævnte faktum, som kan være vigtig for, at en dedikeret center er en fordel - især hvis man sidder flere omkr. skærmen, kan ikke alle få den 'rigtige' centerlyd fra et par fronter.

At man skulle miste informationer i den egentlige forstand uden en center, er i mine øren vås (men en forenkling en sælger sagtens kan tænkes at bruge). Jeg har osse set fase brugt som argument, men det lyder osse som tågesnak. I det midste sikrer brugen af fronter uden center, at lyden i fronten, samlet set, bliver homogen.

Alt det være sagt, mener jeg (underligt nok!), at den vigtigste højtaler i et surroundsystem er centeren - her ligger nemlig, i et surroundlydspor, langt hoveddelen af lyden. Så ønsker man at prioritere filmlyd højt, er den svær at undgå - og der må gerne lægges en del mønt i den.

Det er op til én selv, ens behov & budget m.v., hvordan man barberer hele denne ged .
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

Sir Round
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Januar 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 03 April 2012 kl. 10:04 | IP-adresse registreret  

Sven Pal skrev:

Jeg syntes at det ville være interessant med argumenter for og imod en centerhøjttaler. Hvad er den optimale løsning.

Det korte svar er vel at ingen center er bedre end en dårlig og den bedste er den samme som dine front højttaler.
Til top Vis Sir Round's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sir Round

Sven Pal
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 April 2012 kl. 12:11 | IP-adresse registreret  

Jeg har lyttet lidt mere til Kef Q15 som en prøve. Det skal dog ikke være den, hvis jeg beslutter mig for en center. Det har højere prioritet med en stor subwoofer og bedre surround højtalere som skal være tripole.

Nogle gange foretrækker jeg centeren med. Er der nogle der har kommentarer til det indlæg fra en anden hjemmeside (udelandsk).

"Faktum er, at Dolby Digital lydspor (det mest almindelige format til hjemmebiograf) vil have reduceret dynamikområde med så meget som-12dB når downmixet til noget mindre end 5.1 surround. Dette gør en centerhøjttaler en nødvendighed, hvis du ser store blockbuster-film og tv-shows og ønsker at høre og føle konsekvenserne af den dynamik indbygget i soundtracket. For mindre film med mindre handling eller lydeffekter, kan du ikke se forskellen a-12dB reduktion i dynamikområdet repræsenterer. Jeg vil fortælle dig "3:10 to Yuma" ville ikke være det samme med-12dB mindre dynamikområde. Du ved, hvordan du bruger systemet, så du får til at beslutte."

Sven Pal
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 April 2012 kl. 21:30 | IP-adresse registreret  

Det er bemærkelsesværdigt, at centerhøjttaleren første gang blev anvendt den 27. april 1933 i et forsøg på Bell Telephone Laboratories. Centeren skulle give mere dybde i forestillingen. Altså meget længe før noget 5,1 var tænkt.

Mange år senere kom der systemer med 5 front højttalere, hvor der imellem centeren og front var en ekstra på hver side imellem. De to imellem betød mere end centeren selv.

Center-højttalere designes ofte liggende med en diskant omkranset af en bas/mellemtone på hver side. Det er uheldigt, da det begrænser spredningen af lyden horisontalt. To ens enheder samler lyden.

En stående højttaler med to ens basser, vil samle lyden på en god måde, så gulvet og loftet ikke påvirker så meget som med en højttaler. Men når så højttaleren lægges ned, sker det samme, hvor det uheldige som før nævnt, begrænser spredningen.

Løsningen på en god center er nok en to-vejs med en 6" eller MK Sound med tre stk. diskanter og to mellemtoner.

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 April 2012 kl. 23:47 | IP-adresse registreret  

Problemet er, at det, der vil 'gøre' en god center, lydmæssigt set, osse gør den et praktisk/æstetisk mareridt, i en almindelig stue .

JBLPro
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Tak og farvel!

Bruger siden: 25 April 2011
Lokalitet: København
Sendt: 07 April 2012 kl. 02:00 | IP-adresse registreret  

Se svar i denne identiske tråd: http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=93431&KW=ce nter
Til top Vis JBLPro's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JBLPro

M.M.M.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 April 2007
Sendt: 07 April 2012 kl. 08:09 | IP-adresse registreret  

Sven Pal skrev:

Jeg har købt mit første surround anlæg i begyndelsen af året. En Onkyo TX-NR809 samt en Sony Blu-ray 780 og er ved at opbygge surround anlægget. Jeg bruger et sæt Roth som sidehøjttalere, men vil prøve nogle tripole en dag. Jeg har altid været til hi-fi, men er blevet grebet af film.

Jeg har lige nu 4,0 + 2 high højttalere, som midlertidligt opstillet. Altså ingen centerhøjtaler, og Onkyo TX-NR809 deler centerenyden ud til venstre og højre hovedhøjttaler, som lydteknikeren troede han havde lagt i centerhøjttaleren.

Nogle mener at en center er et must, andre at det er et unødvendigt køb, hvor pengene kunne bruges til mere vellyd andre steder i systemet.

Hejsa... Jeg har selv været i samme båd, stået og vaklet imellem valget om center vs ikke center. Jeg er generelt kun blevet skuffet af forsøg på at integrere centeren, fordi den i sammenligning med fronterne er fysisk forskellig, og oftest en lydmæssig flad oplevelse. Centeren bærer en rigtig vigtig del af direkte information så som dialog, eksplotion og mange andre krævende signaler for hvad der sker i fjerneren/lærredet. I praksis fandt jeg ud af at kun en center med samme specifikation som front højttalerne er optimalt (både frekvensgang, og enhederne er de samme). Mange centerhøjttalere på markedet bukker under for design/indretning i forhold til ydelse. LCR (left, center, right) enheden er så vigtig, og den sammenbinding der sker over fronten. Så hvis man kun har plads til en lille center og har PA i siderne skal man for alt i verdenen lade vær med at prøve integration (overdrivelse) Dette er kun min personlige oplevelse, men ens front og center, eller hele fronten bærer samme specifikation, -det virker.  Alternativt kan man også have en lille sub på center pre-out, så er der noget ved det, -og først der mener jeg

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Sendt: 07 April 2012 kl. 14:05 | IP-adresse registreret  

[QUOTE=JBLPro]Se svar i denne identiske tråd: http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=93431&K W=center[/QUOTE]

Sven Pal
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 April 2012 kl. 22:00 | IP-adresse registreret  

Tak til dem der har svaret med indlæg.

Jeg var ikke klar over, at der var en identisk tråd.

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 April 2012 kl. 22:06 | IP-adresse registreret  

Kan man ikke bebrejde dig, fora som disse vil uundgåeligt have flere tråde, der behandler samme emne(r).

Sven Pal
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 April 2012 kl. 21:49 | IP-adresse registreret  

Jeg syntes også, at min overskrift "For og imod centerhøjttaler" mere høre til i surround gruppen og ikke under højttaler, da jeg udover højttalerprincippet interesserer mig for, om systemet er skyld i mindre dynamik, eller ej, når centerenhøjttaleren undværes.

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 April 2012 kl. 00:30 | IP-adresse registreret  

Jamen, hvis du kører uden center, d.v.s. centerlyden sendt ud i fronterne i stedet, men i princippet med de 5 kanaler fra mikset, bliver der ikke mistet dynamik. Det er jo simpelthen forstærkeren, der sender lyden ud i et par andre kanaler. Forstærkeren for centerkanalen vil være ude af drift, men den ekstra effekt fra strømforsyningen vil så være til rådighed for fronterne.

Sven Pal
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Maj 2012 kl. 14:42 | IP-adresse registreret  

M.M.M. skrev:
Sven Pal skrev:

Hejsa... Jeg har selv været i samme båd, stået og vaklet imellem valget om center vs ikke center. Jeg er generelt kun blevet skuffet af forsøg på at integrere centeren, fordi den i sammenligning med fronterne er fysisk forskellig, og oftest en lydmæssig flad oplevelse. Centeren bærer en rigtig vigtig del af direkte information så som dialog, eksplotion og mange andre krævende signaler for hvad der sker i fjerneren/lærredet. I praksis fandt jeg ud af at kun en center med samme specifikation som front højttalerne er optimalt (både frekvensgang, og enhederne er de samme). Mange centerhøjttalere på markedet bukker under for design/indretning i forhold til ydelse. LCR (left, center, right) enheden er så vigtig, og den sammenbinding der sker over fronten. Så hvis man kun har plads til en lille center og har PA i siderne skal man for alt i verdenen lade vær med at prøve integration (overdrivelse) Dette er kun min personlige oplevelse, men ens front og center, eller hele fronten bærer samme specifikation, -det virker.  Alternativt kan man også have en lille sub på center pre-out, så er der noget ved det, -og først der mener jeg

Du har helt ret i, at det er vigtigt at centeren har samme specifikation som fronterne. Og nok også tildels med bagkanalerne. Ja dem alle sammen. 

Nogle delefiltre vender fasen imellem diskant, mellemtone og bas og andre gør det ikke. Hvis fasen vendes, bør det gælde alle mellemtoneenheder, så  fasen passer. De skal spille samme vej og ikke imod hinanden. Basenhederne i de forskellige enheder bør spille i samme fase og have samme delefrekvens til mellemtonen. Det samme gælder til diskanten, hvor fasen igen skal passe sammen.

Et problem er, hvis man bruger 2 og 3-vejs højttalerer, og fasen vendes i delefilteret, har man et problem med udslukninger. Basserne passer f.eks. sammen. Fasen vendes til mellemtone i den tre-vejs og til diskanten i den to-vejs. Diskanterne vil så spille i modfase og ophæve hinanden. 

yossi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2004
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 01 Maj 2012 kl. 16:00 | IP-adresse registreret  

Hey jeg kender godt til problemet da jeg også selv har stået i den situration. jeg hørte mange center højtalere og var lige skuffet hver gang de var tørre og kedelige og ingen dynamik ligemeget hvor dyre de så blev hvalp det intet. nogen self bedre end andre. men jeg må nok indrømme at jeg ikke på noget tidspunkt vil undværre en center når man ser film. jeg har prøvet uden og der mnagler simpelthen en helt masse. lyden kommer fra centeren og snurre rundt om en enten højre rundt eller venstre rundt. og har man ikke en center og tage udgangspunk fra så kan mna lige så godt lade være med at ha surround efter min mening. så vil et alm stereo sæt 2,0 eller 2,1 være en langt bedre løsning. Man siger jo at ca 70% af lyden kommer fra centeren i film. så er man til film og vil ha hele oplevelsen med skal der også være en center.

Syntes man så der mangler noget kan man tilføje en center-sub til at tager de dybe toner. Og så lyder der først rigtig fedt. Det var faktisk en gut i hifiklubben der fortalte mig og denne løsning og som jeg på dette tidspunkt ikke kendte til. men han satte en demo op til mig og det var der jeg første gang hørte en center ifølge en sub der faktisk lød rigtig fedt..

Ang det med at bruge en alm 2-3 vejs højtalere i stedetfor at bruge en rigtig center har jeg også prøvet for snart 6år siden, og jeg blev meget overrasket over hvor meget bedre det lød. og skyndte mig at oprette et indlæg om dette. men blev straks hakket ned om at det var en dårlig ide og at man skulle bruge en rigtig center for ellers lød det forkert og bla bla bla. men det da sjovt at se at der faktisk er mange der har fået åbnet deres øjne og faktisk også syntes at det rent faktisk lyder langt bedre..

Jeg er dog selv hoppet på at ha en rigtig center til mit nuværende setup pga mine højtalere er skide flotte (sys jeg selv) og det bare passer sammen.

Hilsen Daniel

Til top Vis yossi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af yossi

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 01 Maj 2012 kl. 16:09 | IP-adresse registreret  

mollecon skrev:
Jamen, hvis du kører uden center, d.v.s. centerlyden sendt ud i fronterne i stedet, men i princippet med de 5 kanaler fra mikset, bliver der ikke mistet dynamik. Det er jo simpelthen forstærkeren, der sender lyden ud i et par andre kanaler. Forstærkeren for centerkanalen vil være ude af drift, men den ekstra effekt fra strømforsyningen vil så være til rådighed for fronterne.

Hvis man kører uden center-højttaler i et system, der er beregnet på surround-lyd fra film osv., så koster det helt sikkert dynamik at køre systemet uden centerkanalen. Forskellen kan tydeligt høres ved blot at skifte rundt mellem center on og off - at få "flyttet" lyden det rigtige sted hen gør en verden til forskel.

Jeg har efterhånden sat systemer op fra 5000 til 300.000 kr. og resultatet er det samme hver gang. Er systemet derimod mere møntet på musik-gengivelse i surround, er opmærksomheden underligt nok ikke lagt samme sted, og her kan man uden problemer spille uden center-kanal.

Men at center-kanalen er de-aktiveret i en surround er derimod ikke ensbetydende med at dermed er mere strøm til stede til de resterende kanaler. Det kommer meget an på opbygningen af apparatet. Oftest har de en forsyning med separate viklinger til hver kanal, og måske endda separate effekttrin til hver kanal. Her vil det ikke have nogen betydning. Sådan forholder det sig med størsteparten af surround-dimser "derude".

M.M.M.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 April 2007
Sendt: 04 Maj 2012 kl. 20:19 | IP-adresse registreret  

Ja, det ville jo et eller andet sted også være synd ikke at udnytte alle kanalers optimale opdeling. Det siger jo sig selv, at hvis en center er fraværende, og agrasive impulser fra centeren kommer ud af højre/venstre kanalerne, vil det jo overskygge mindre eller små lyd-detaljer, der oprindeligt var tiltænkt fronten alene. Så i et omfang vil man gå glip af information.

Nogen af Jer, der har ekspermenteret med 2 centerhøjttalere ( oven og under skærmen) ? Tænker i disse baner, for at få lyden til at fornemmes som værende at komme fra midten af billedet... et slags "center sweet-spot"

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes