Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 00:50   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Denon 3312 vs. NAD M25 Støjproblem! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
tnthemsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2012
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Sendt: 14 April 2012 kl. 18:03 | IP-adresse registreret  

Hej alle derude

Jeg har et lidt specielt problem, jeg håber nogle derude kan hjælpe mig med. Jeg har netop tilsluttet en NAD M25 til min Denon 3312 receiver gennem pre-out funktionen, og nu har jeg markant hørbar støj fra alle tilsluttede højttalere til M25'eren. Hvad kan det være? Hvis jeg lige skal sige lidt om støjen, så er det en kombination af den klassiske brummen, pga. manglende jordforbindelse / kabler der påvirker hinanden, og så en markant højere tone, der næsten udelukkende kommer fra diskanterne - og det er særligt sidstnævnte man kan høre, men også den klassiske brummen, som er noget højere end jeg har hørt før. Jeg skal også lige sige, at inden jeg tilsluttede M25'eren, og hvor højttalerene har været tilsluttet selve 3312'eren, har der stort set intet støj været overhovedet. Og det er der heller ikke hvis man fjerner M25'eren.

Jeg har selvfølgelig testet en del. For det første har jeg prøvet at skifte signalkablerne mellem M25'eren og 3312'eren, herunder også vendt dem, og brugt forskellige terminaler på M25'eren, men dette har ikke påvirket noget. Jeg overvejede også, om det kunne have noget at gøre med, at jeg efterhånden har ret mange apparater tilsluttet samme stikkontankt og samme stikdåse og har derfor flyttet både M25'eren og 3312'eren ud på gulvet og tilsluttet til hver sin stikkontakt. Har også prøvet at tilslutte dem forskellige grupper jf. HFI-relæet. Jeg har dog ikke tilsluttet M25'eren til jord, da dette ikke er muligt, men har svært ved at tro på, at det alene kan give en så hørbar lyd. Jeg har naturligvis også gået alle kabler efter.

Jeg har så prøvet først at isolere M25'eren ved kun at tilslutte strøm og højttalerkabel. Dette reducerede høj-tone diskant støjen. Faktisk kunne man kun høre en svag brummen/susen når man sad i sofaen (3 meter til hver højttaler). Jeg har så prøvet at tilslutte 3312'eren til M25'eren ved kun at sætte strøm til 3312'eren og så tilslutte ved signalkabler på fronterne til M25'eren. Nu steg støjniveauet en smule, men kun meget lidt og stadig nu kun en brummen/susen.

Problematikken opstår ligesåsnart jeg vælger et hvilken som helst "input" og forsøger at spille herfra. Så kommer "hyletonen" igen. Tonen (uanset om brummen eller brummen+hyletone) er hele tiden kontinuerlig og holder samme niveau uanset hvor højt jeg skruer op. Jeg har også prøvet at sætte center og baghøjttalere til 3312'eren og pre-out til fronterne gennem M25'eren og her er de høje toner kun på fronterne. En andet problem er også, at hvis jeg eksempelvis tilslutter en HDMI-kabel (ARC) fra TV til 3312'eren, men vælger et andet input, eksempelvis BD, så er hyletonen der også. Jeg kan altså kun slippe for den ved IKKE at tilslutte nogle HDMI, COAX, ANALOG, USB eller andet, hvilket naturligvis medfører, at jeg intet kan bruge til at høre noget.

Jeg håber der findes nogen derude, der kan hjælpe. Forresten, så giver 3312'eren selv en hyletone, der kan høres klart ved at sætte øret ned på venstre side af toppen af 3312'eren. Ved ikke, om dette er normalt.

Takker!!

Til top Vis tnthemsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tnthemsen

tnthemsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2012
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Sendt: 16 April 2012 kl. 12:13 | IP-adresse registreret  

Hej igen

Jeg har umiddelbart fundet en løsning, der hjalp. Jeg stelforbandt M25'eren med 3312'eren gennem 3312'erens stelforbindelses-skrue (beregnet til pladespiller) og så stelforbindelses-skruen på M25'eren (som jeg først opdagede flere timer senere på trods af flere gange at have kigget efter denne).

Er der nogen der kan fortælle mig, om det er vigtigt også at tilslutte M25'eren til en rigtig jordforbundet stikkontakt, eller om man kan lade være med dette - og i så fald hvad konsekvensen ved dette så er.

Til top Vis tnthemsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tnthemsen

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes