| Forfatter |
|
Dalinator Forum Bruger

Bruger siden: 31 Juli 2012 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 17
|
| Sendt: 03 August 2012 kl. 19:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Jeg har fået købt mig et sæt Dali Evidence 870, og de spiller simpelthen fantastisk :-) De er dog lidt skarpe i diskanten, så da jeg skal ud og kæbe
ny/brugt surround forstærker alligevel, så ville jeg lige høre, om i har nogle erfaringer mht. hvilket mærke, der måske kunne være gode til disse
højttalere, eller måske bare være lidt mindre skarp i diskanten, end min nuværende lille Sony.
|
| Til top |
|
| |
Bond Forum Bruger

Bruger siden: 05 Juni 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 619
|
| Sendt: 03 August 2012 kl. 20:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej!
uden at kende højttaleren, er problemet generelt og let besvaret  .... en dynamisk højttaler drives af amp. og ikke af watt
som mange tror.
Skarp/skinger diskant eller "mudret" bas skyldes sjældent højttalerens konstruktion men mangel på en forstærker som er
stærk i strømstyrke....
dette udelukker, desværre, enhver surround forstærker uanset mærke og pris, som pt. er på markedet....
Bond __________________ Haves : Bond-babe.....
Ønskes: Flere..!!
|
| Til top |
|
| |
second Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juni 2006 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 133
|
| Sendt: 03 August 2012 kl. 21:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har tidligere kørt med en Harman/Kardon - Dali kombination. Hvis du har budget, prøv at kigge på de større modeller.
Ellers prøv at kigge lidt på din akustik ;)
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9894
|
| Sendt: 03 August 2012 kl. 21:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Onkyo og Marantz er også gode valg med fin dynamisk ørevenlig klang.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
Dalinator Forum Bruger

|
| Sendt: 03 August 2012 kl. 21:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for alle forslag. Keep em coming.
@Bond - jamen det var faktisk også min første tanke, men min nuværende forstærker har rigtig godt styr på bassen, så derfor jeg ikke fortsatte ud af
den tangent. Når den har styr på bassen, kan det så stadig godt være forstærkeren der er for svag?
@second - jeg har rodet lidt med placering osv i dag, men rummets størrelse giver ikke mange muligheder :-) Har ikke besluttet mig for et budget,
men selvfølgelig gerne gøre det bedst muligt, billigst muligt :-)
@allanowich - det var netop en Onkyo forstærker der var min plan, men i en anden tråd, var der en der frarådet mig dette, da han mener den er
skarp i diskanten. Det er ikke din erfaring?
|
| Til top |
|
| |
D A O Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2010 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 2465
|
| Sendt: 03 August 2012 kl. 22:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ville da først afprøve om det er pga reflektioner omkring diskanten
Lav ud af et stykke 3-5 cm tyk skumgummi, lidt stører en diskanten, lav et hul midt i og sæt den hen henover
diskanten, hvor du skal kunne se enheden 100% fra der hvor du sidder.
dobbeltklæbende tape burde kunne bruges!
Hvis den spidse lyd ikke forsvinder, så skal der andre midler til.
Hvad der ikke kan klares akustisk, skal der elektriske løsninger til!
__________________ vh Hans Lund
|
| Til top |
|
| |
LoudandClear Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 27 Februar 2011 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 963
|
| Sendt: 03 August 2012 kl. 23:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg havde et par Dali 850 og jeg havde faktisk det samme problem som dig men jeg fik løst det ved 3 ting:
1. sætte højtalerne godt væk fra hinanden (i mit tilfælde så der var 2-2,5 meter imellem højtalerne)
2. Lade være med at vinkle højtalerne, altså lade dem stå ligeud fra væggen
3. God med luft til bag- og sidevægge
dette hjalp gevaldigt på mit problem  jeg tror derfor ikke på det vil hjælpe at skifte forstærker
håber du kunne bruge rådene
|
| Til top |
|
| |
xtreme Forum Bruger

Bruger siden: 29 November 2011 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 127
|
| Sendt: 03 August 2012 kl. 23:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa
Min erfaring med skarp diskant går i retning af en effektforstærker som tilkobles surround forstærkerens pre out. Den skarpe
diskant kommer når forstærkeren presses og derved forvrænger en smule. Se evt om du kan finden en ældre Denon, NAD
eller Rotel effektforstærker. Det kan gøre underværker.
Selv nyere surround recievere vil ha problemer med en højtaler af den størrelse. Jeg blev selv overrasket over hvor stor
forskellen er på mine Dali 18 med og uden effektforstærker. Det er virkelig som nat og dag. Bassen blir strammet op og man
får fornemmelsen af lethed når tonerne slåes an - det kan virkeligt anbefales. Hold øje med DBA så behøves det ikke være
så kostbart. Men det kræver selvfølgelig pre out på din surround forstærker. Den side effekt jeg selv har fået ud af at koble
en effektforstærker på fronterne er en klart mere nærværende og letflydende lyd fra centeren - et kæmpe løft af helheds
oplevelsen.
/Bjarne
|
| Til top |
|
| |
Dalinator Forum Bruger

|
| Sendt: 04 August 2012 kl. 00:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
En effekt forstærker.... Ja det lyder da både billigere og nemmere, end at blive ved med at hæve budgettet for min surround forstærker :-) Hvad jeg
lige kan se på dba (uden dog at vide noget som helst om det), så er effekt forstærkere ikke ret dyre.
MEN, virker det så sådan, at min forstærker dekoder lydsignalet (DTS hd osv.), og så derefter sender kun det der skal til frotnerne til
effektforstærkeren?
Og er der en der lige har et godt skud på en surround forstærker der dekoder alle de nye lyd formater, OG har en pre out? Kan nemlig se, at den
Onkyo 609 jeg overvejede, ikke har pre out.
|
| Til top |
|
| |
Rainbow Lukket konto

Eget ønske
Bruger siden: 03 December 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 299
|
| Sendt: 04 August 2012 kl. 00:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej!
Har lige læst tråden. Ikke for at være partykiller, men jeg kender både 870 og 850 da to af mine kammerater ejer dem. Jeg oplever ikke problemer med diskanten nogen af stederne. Akustisk står 870 faktisk meget dårligere end 850, men alligevel er der ingen problemer. 870`ern spiller på et Kenwood L-1000 sæt i et stort men ikke særlig møbleret lokale med trægulv.Kenwood L-1000 sættet har jeg selv ejet en gang og det spiller helt klart til den behagelige side. En anden forstærker kunne være en løsning, som også er foreslået.
Ellers har jeg det altså med lyd på den måde, at hvis man skal til at akustisk dæmpe lokalet for at holde diskanten ud, så er der noget i lyden der aldrig kommer til at passe til ens ører. Måske har 870 en lys diskant og det kan nogle lide og andre ikke. Grundlæggende mener jeg at et anlæg skal spille godt når det er sat op. Så kan man begynde at dæmpe og så videre bagefter for at trække de sidste promille ud af det. Et ordentligt fundament som gøres endnu bedre. Lån en forstærker, hjælper det så køb en god een, hjælper det ikke så køb nogle andre højtalere.
Venlig hilsen
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

|
| Sendt: 04 August 2012 kl. 01:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dalinator skrev:
Tak for alle forslag. Keep em coming.
@Bond - jamen det var faktisk også min første tanke, men min nuværende forstærker har rigtig godt styr på bassen, så derfor jeg ikke fortsatte ud af den tangent. Når den har styr på bassen, kan det så stadig godt være forstærkeren der er for svag?
@second - jeg har rodet lidt med placering osv i dag, men rummets størrelse giver ikke mange muligheder :-) Har ikke besluttet mig for et budget, men selvfølgelig gerne gøre det bedst muligt, billigst muligt :-)
@allanowich - det var netop en Onkyo forstærker der var min plan, men i en anden tråd, var der en der frarådet mig dette, da han mener den er skarp i diskanten. Det er ikke din erfaring?
|
|
|
Nej, jeg har faktisk kun gode erfaringer med Onkyo's klang og lyd. Onkyo's diskant er i mine ører letflydende og behagelig. Men der kan godt være lidt ekstra focus på den øvre mellemtone, som så giver stemmer lidt mere tydelighed og forståelighed. Det er nok dette område som mange opfatter som diskant, men på visse plader kan der godt være mere energi i dette område.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
Stanley Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3344
|
| Sendt: 04 August 2012 kl. 11:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dalinator skrev:
En effekt forstærker.... Ja det lyder da både billigere og nemmere, end at blive ved med at hæve budgettet for min surround forstærker :-) Hvad jeg lige kan se på dba (uden dog at vide noget som helst om det), så er effekt forstærkere ikke ret dyre.
MEN, virker det så sådan, at min forstærker dekoder lydsignalet (DTS hd osv.), og så derefter sender kun det der skal til frotnerne til effektforstærkeren?
|
|
|
Ja.
Jeg går ud fra at din "nuværende lille Sony" er en surroundreceiver.
Surroundreceiver = Tuner, surrounddecoder, forforstærker og effektforstærker sammenbygget.
Hvis den har et par udgange der hedder "FRONT OUT" eller "PRE OUT FRONT" til RCA-stik ( også kaldet phonostik ) virker det som du beskriver. Så erstatter du bare den indbyggede effektforstærker med en ekstern. Er du i tvivl kan du evt. oplyse modelnummer på din Sony.
Men inden du køber noget er det væsentligt at du først får fastslået hvad dit problem egentlig er. Som du måske har forstået på de tidligere svar er der flere muligheder.
Skyldes det forvrængning i diskanten når du spiller højt eller skyldes det at dit anlæg generelt har en lys klang, også ved moderat styrke ?
Løsningen afhænger af problemet der skal løses, så det er altid vigtigt at beskrive problemet så præcist som muligt. Det reducerer risikoen for fejlkøb.
|
| Til top |
|
| |
PHN2 Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1374
|
| Sendt: 04 August 2012 kl. 11:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har tidligere brugt Acurus effekter, amerikansk lydende, lidt mørke i det. De er til at få brugt til menneskepenge. Jeg var meget glad for 250 watteren. De
finde fra 150x2 ( og x3) og 2x250 som jeg havde.
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

|
| Sendt: 04 August 2012 kl. 12:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har Aucrus A150 og den er jeg ret glad for. Mangler ikke kræfter.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
FelixTheDane Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 10 Marts 2011 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 518
|
| Sendt: 04 August 2012 kl. 13:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Din skarpe diskant kan skyldes flere ting. Enda på én gang.
Det kan være din lydkilde, altså din D/A converter hvis du spiller fra harddisk/net.
Det kan være fra din forforstærker, også selv om du ikke har en seperat en af slagsen, og i så tilfælde vil en effektforstærker i8kke løse problemet.
Det kan være din effektforstærker.
Det kan være andre kredsløb i din reciever.
Det kan være dine kabler i kombination med hinanden (ikke så sandsynligt i det omfang du beskriver, men det kan bidrage en del)
Det kan være din højtaler.
Og det kan være dit rum.
Og til rummet vil jeg sige at hvis du har en uheldig akustik, så vil du aldrig finde et anlæg som kan yde tilfredsstillende. for uanset hvor4 god, dynamisk, detaljere, musikalskt og sammenhængende en gengivelse dit udstyr kan levere, så kan det bare ikke lade sig gøre, hvis ikke fysikken spiller med.
Refrleksioner fra gulv, vægge og lofter spiller en helt enorm rolle.
Vi taler ikke om marginaler her!
Du kan prøve at stille dig forskellige steder i dit rum. Så klapper du i hænderne imens du lytter. Har du en lang udklingningstid på dit klap, så har du i hvert fald store problemer.
Og det kan sagtens give dig det som du beskriver.
Lidt bløde møbler, tykke gardiner, og et gulvtæppe (helst væg til væg) som er lidt blødt og med luv, vil gøre en sindsyg stor forskel!
Alt for mange har i tidens løb skiftet anlæg ud i en lind strøm, fordi de ikke kunne få det til at spille godt, med selv highendudstyr...
Jeg har hørt om folk som først faldt lidt til ro, da de fik rummet under kontrol.
Jeg kan se at andre er uenige.
Men det er nu engang 30 års erfaring jeg her giver videre til dig.
Brug det som du lyster.
Hvis jeg var dig gik jeg i gang fra en ende af, for at udelukke de enkelte komponenter som synder.
Rummet ville jeg på alle måder lave ok, så det både er til at holde ud at sidde i, og så det faktisk lyder godt. Også i en samtale.
Mvh.
|
| Til top |
|
| |
FelixTheDane Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 10 Marts 2011 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 518
|
| Sendt: 04 August 2012 kl. 13:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
PS.
Nu spørger du til forstærkere som ikke har en skarp diskant.
Forudsat jeg forstår skarp rigtigt, så vil NAD, Quad (en brugt 405 spiller sindsygt godt til pengene), og så de fleste rørforstærkere spille med en top som er fri for øretrættende tendenser.
Men måske er et gulvtæppe en bedre investering lydmæssigt???
Mvh.
|
| Til top |
|
| |
henrik141 Udelukket fra forum

Tager lige en pause!
Bruger siden: 09 Marts 2008 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 708
|
| Sendt: 04 August 2012 kl. 14:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej jeg bruger også en Acurus A250 sammen med min Harman Kardon avr 355, det makker par klæder Dali evidence 870 rigtig godt, der er masser af power, som Dalierne ikke kan få for meget af, og det tager lige toppen af den til tider lidt hidsige diskant.
Jeg har også prøvet Rotel og Denon sammen med Dali, og det blev alt for lyst i lyden til min smag.
|
| Til top |
|
| |
Boman Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1346
|
| Sendt: 04 August 2012 kl. 15:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ville starte med at sætte en modstand i serie med diskanten, fx. 1.5 til 4.7 ohm.
De fleste højttalere har for megen diskant (og bas), ellers lyder de "ikke rigtigt" i forhold til de andre højttalere hos
forhandlerne.
__________________ Boman
|
| Til top |
|
| |
Stanley Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3344
|
| Sendt: 04 August 2012 kl. 15:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
FelixTheDane skrev:
Jeg kan se at andre er uenige. Men det er nu engang 30 års erfaring jeg her giver videre til dig. Brug det som du lyster.
Hvis jeg var dig gik jeg i gang fra en ende af, for at udelukke de enkelte komponenter som synder. Rummet ville jeg på alle måder lave ok, så det både er til at holde ud at sidde i, og så det faktisk lyder godt. Også i en samtale.
Mvh. |
|
|
Jeg tror egentlig ikke at folk er uenige, man svarer bare på forskellige problemer. Dine forslag er gode, men måske også ret omfattende hvis han skal tage dem alle "fra en ende af". Han ville uden tvivl få bedre lyd ud af det, men det er vel sådan noget man normalt gør over flere år. Det er en del af det at have hifi som hobby at man løbende eksperimenterer med at forbedre lyden.
Her er der tale om et konkret problem, vi ved bare ikke præcist hvad det er. Og ved enhver form for problemløsning er det altså vigtigt at man starter med at forstå problemet (her taler jeg af næsten 30 års erfaring ). Derfor bør vi starte med at få at vide om han taler om dårlig diskant (forvrængning) eller for meget diskant. Det er svært at beskrive lyd, og derfor kan der være stor forskel på hvad folk mener når de bruger udtryk som skarp, skinger eller lign.
|
| Til top |
|
| |
sold Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Maj 2012 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 133
|
| Sendt: 04 August 2012 kl. 15:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
LoudandClear har allerede nævnt det, men hvis ikke du har bidt mærke i det, så prøv det - hvis du vinkler højttalerne nu, så stil dem op så de spiller direkte fremad. Dali plejer at lave deres højttalere så de ikke skal vinkles, dvs. diskanten har sandsynligvis en smule mere volumen.
Onkyo oplever jeg heller ikke som hård i diskanten - jeg har en Onkyo 876 der driver et sæt Focal Profile 9xx sæt i hjemmebiografen.
Hvis Sony'en har nok kontrol med 870'erne, så bør en Onkyo også have det. En Denon vil sandsynligvis ikke have det pga. manglende stabilitet nedefter (inkl. en lysere lyd), Onkyo vil jeg mene er et godt bud - men spar ikke på kræfterne Marantz har jeg også prøvet, det er bestemt også udmærket.
Hvis du køber den fra ny af, så bør du måske afvente at du er helt klar, dvs. dit udlandseventyr (sådan var det vist) er afsluttet - så undgår du at give fuld pris for det der vil være sidste års model når du rigtigt er klar til at bruge den, og selv hvis du køber brugt får du måske lidt mere for pengene ved at vente.
|
| Til top |
|
| |