Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2026 | 15:37   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Lidt spørgsmål ang. surround (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Antenne
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Februar 2007
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 23 August 2012 kl. 16:28 | IP-adresse registreret  

Jeg har et par spørgsmål vedr. hjemmebio lyd. Jeg har købt mig en projektor og lærred (brugt), som jeg er ret glad for.
Men det er som om noget mangler – især i lyden. Jeg tænker at en centerhøjttaler vil kunne gøre filmoplevelsen en hel del
bedre. Men, så er det at jeg skal ud og investere i en surround forstærker og en centerhøjttaler, og måske endda en dvd
eller bluray-afspiller.

Jeg bruger pt min bærbare som kilde, både til at streame film og afspille dvd. Billedsignalet går via hdmi til en Panasonic
projektor. Lydsignalet går via usb til en usb-dac og videre derfra til en stereoforstærker (jeg har en Trends Audio og en
Arcus First Class som jeg skifter lidt imellem).
Jeg låner mest film på biblioteket, streamer fra Filmstriben.dk og ser engang imellem film på DR. Jeg har kun få købefilm.
Bluray - ved ikke hvor meget jeg vil bruge det, jeg gider ikke købe dem, højst låne/leje.

Mine spørgsmål:
Vil jeg kunne købe en brugt A/V receiver som er lige så god til musik i stereo som de to forstærkere jeg har i forvejen? Er
der nogle som har gode erfaringer med A/V receiver og god stereolyd?
Vil en A/V receiver med 10 år på bagen overhovedet kunne bruges til de nyere film, eller er de totalt outdated. Kan de
stadig bruges og få et ok lydbillede, eller vil de slet ikke kunne afkode lydsporet fra en nyere film? Her tænker jeg at købe
en gammel billig brugt, som så kun skal bruges til centerhøjttaleren og evt. baghøjttalere, og så bruge mit eksisterende
setup til frontlyden.
Hvor vigtigt er det lige med baghøjttalere? Er der den store forskel om man har dem eller?
Er det bedre at bruge en dvd-afspiller frem for computerens drev (som er et eksternt drev)?
I så fald, hvad er så bedst at bruge penge på: en dvd-afspiller eller en bluray-afspiller? (jeg køber brugt)
Kan man købe en et eksternt surround sound lydkort til en bærbar og så køre signalet til en 5.1. effektforstærker? Dvs.
undgå at skulle købe en surround sound for-forstærker?
Hvis jeg bruger min bærbare som lyd/billede kilde, forbundet (lydsignalet) til min usb dac og derfra videre fra coax, optisk
eller AES/EBU til en receiver – vil der så være et brugbart surround signal? Eller skal receiver have et signal fra
computeren via hdmi?

Det som er vigtigst for mig er at have god lyd til musik, film ser jeg kun et par gange i ugen. Meeen det ville også være
fedt at udnytte at jeg rent faktisk kan se film på et 72” lærred :)

I må gerne smide links til sider hvor jeg kan få svar på mine spørgsmål.
Til top Vis Antenne's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Antenne

CianDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 September 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 23 August 2012 kl. 17:24 | IP-adresse registreret  

Jeg har ikke lige svar på alle dine spørgsmål, men jeg kan da sige at din situation var meget lig min egen. Jeg ville også bare
have surround til film og evt lidt Playstation spil. Min løsning var at købe den billigste receiver jeg kunne finde med pre-out til
front ht. Det blev så en Yamaha RX-V667. Den kunne så sende pre-out til en AUX indgang i min stereo forstærker og selv
levere forstærkning af center og surround ht. Jeg synes en center er uundværlig til film og TV, da den bærer en stor del af
dialogen. Jeg har siden splittet mit anlæg op sådan at de spiller på hver sin led i stuen, men jeg kunne sagtens leve med den
integrerede løsning, hvis rummet havde tilladt det. Mht brugen af PC som kilde til film, tror jeg sagtens det kan blive godt, så
længe du bruger et ok lydkort og en god software afspiller. Men en blu-ray afspiller er jo så billig at det næsten er for bøvlet
med sådan en løsning....:)
MVH
Claus
Til top Vis CianDK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CianDK

Antenne
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Februar 2007
Lokalitet: Århus
Sendt: 24 August 2012 kl. 17:59 | IP-adresse registreret  

Tak for dit svar :) jeg tror også det ender med at jeg køber en receiver og en center og baghøjttalere, og så bruger mine
eksisterende forstærkere til front.
Til top Vis Antenne's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Antenne

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes