| Forfatter |
|
Antenne Forum Bruger

Bruger siden: 02 Februar 2007 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 15
|
| Sendt: 02 September 2012 kl. 20:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Jeg har været så heldig at få fingrene i en Pioneer VSA-AX10i, et monster af en forstærker. Nu skal jeg så have fat i en god
centerhøjttaler, men ved ikke rigtig hvilken en jeg skal købe. Jeg har kigget på brugt og fundet følgende som ser
interessante ud:
Dali Royal Vocal 750kr alder? nypris 3400kr
Von Schweikert LCR-15 til 2000kr alder: 6 år, nypris 7000kr
B&W cdmc SE 1600kr Alder: 10 år, nypris ?
Linn Komponent 106 1750kr Alder 6 år, nypris 6000kr
Så spørgsmålet er nu: har I nogle erfaringer med disse, eller måske anbefalinger til andre?
Mine fronthøjttalere er standerhøjttalere fra Frequence - PC-6 hedder de vist.
Lige pt med den nye forstærker, er lyden nok til den lyse side.
Skal center og front virkelig være af samme serie og mærke, for det er vist umuligt at finde i mit tilfælde. Ham som sælger
Von Schweikert skriver at fordi den er en high end center og neutral i lyden vil den kunne matche de fleste højttalere.
Men hvad med Linn og B&W vil det være helt hen i vejret at bruge disse?
Lidt råd omkring valg af baghøjttalere kan jeg også bruge.
På forhånd tak :)
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
| Sendt: 04 September 2012 kl. 18:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vil du have en homogen lyd over hele fronten, skal du nok vælge en Frequence. Det er ikke fordi andre ikke kan bruges, men det er svært at vurdere hvilke. Du kunne jo spørge Frequence, hvad de mener. Baghøjtalere er mindre kritiske, efter min mening.
|
| Til top |
|
| |
Clouseau Forum Bruger

Bruger siden: 10 September 2005 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 308
|
| Sendt: 04 September 2012 kl. 19:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nej det er ikke tvingende nødvendig med en center af samme fabrikat , men det gør det unægteligt væsentligt nemmere at få det til at lyde ordenligt.
At gå ud og købe en brugt på lykke og fromme uden at have hørt den i ens eget setup må bestemt frarådes.
Mvh __________________ Livet er en underlig fisk , hvis du forventer andet end det bedste , får du det som regel.
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3704
|
| Sendt: 04 September 2012 kl. 19:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
En god center er utroligt vigtig for at få rigtigt god surround. Rigtigt meget af lydsignalet skal gengives af centeren.
Min erfaring med centerhøjttalere er at jo bedre center og fronter, jo mindre betydning har samme mærke.
Jeg vil dog også anbefale at finde et Frequence center-kit til dine fronter.
Baghøjttalere er et helt kapitel for sig selv. Som @mollecon er inde på er de ikke så kritiske, men der er forskellige præferencer om det skal være monopol, dipol/bipol eller tripol (quadropol findes også). Personligt gik jeg fra monopol til dipol og er nu klart mest tilfreds med tripol. Det giver et diffust lydbillede, som jeg synes virker godt i film.
P.S. Det var faktisk mig der solgte de Von Schweikert - men de er solgt nu.  __________________ DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
|
| Til top |
|
| |
Sven Palvig Forum Bruger

Bruger siden: 13 April 2003 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 805
|
| Sendt: 04 September 2012 kl. 22:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Og det var faktisk mig der købte dem. 
De er gode og falder fint ind med mine store hjemmebygede. Spillende lodret placeret og ikke endnu justeret med mikrofon og afstand.
Ærger mig over ikke at have købt dipolerne af samme mærke, som jeg var tæt på at gøre. __________________ Mvh. Sven
|
| Til top |
|
| |
Antenne Forum Bruger

Bruger siden: 02 Februar 2007 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 15
|
| Sendt: 06 September 2012 kl. 10:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for jeres svar. Er det ud fra egne erfaringer at I fraråder at købe en centerhøjttaler af andet fabrikat, eller er det mere
teoretisk set at en center af et andet mærke vil være mindre godt for lyden? Jeg ved godt at højttalere kan lyde meget
forskelligt, men vil det være decideret irriterende at lytte til en center med en anden karakter end fronterne?
Mht. frequence så er de højttalere jeg har, monteret med bas/mellemtone enhed fra audiovector. Jeg har købt dem brugt, så
det er ikke mig som har samlet dem. Det gør det måske endnu sværere at finde noget som passer, for en center fra
Frequence vil måske heller ikke være det mest optimale pga Audiovector-enheden, eller hvad?
Jeg kan godt se, at det er lidt af et lotteri at købe en brugt center uden at have hørt dem hjemme først, men jeg har ikke
uanede mængder af penge, så jeg hælder mest til brugt. Jeg har en eller anden ide om at en brugt center som er sat ned fra
7000 til 2000kr da må være ok.
Tillykke med dine Von Schweikert :)
|
| Til top |
|
| |
Anderik Forum Bruger

Bruger siden: 25 April 2010 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 3
|
| Sendt: 06 September 2012 kl. 13:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Antenne
Ud fra min erfaring er det klart en fordel hvis især center og stereohøjttalere er akustisk matchede. Det vil altid være et kompromis da det aldrig kan lade sig gøre, med mindre man har tre ens højttalere i forreste række. Da dette ikke kan lade sig gøre vil der altid være forskelle i kabinet volumen og horisontal spredning da enhederne er placeret i ved siden af hinanden. I et surround setup er center enormt vigtigt da op til 80 procent af informationen i et film lydspor kommer fra denne ene kanal.
Jeg har hørt hjemmbiografer hvor center var akustisk helt ved forskellig fra stereohøjttalerne, og illusionen om at en bil eller andet køretøj kører fra en side til den modsatte falder fuldstændig igennem, da man simpelthen bliver opmærksom på højttalerne istedet.
Hvis du ikke kan købe center i samme mærke eller serie som stereohøjttalerne, er det klart en fordel at bygge med samme enheder.
|
| Til top |
|
| |
Sven Palvig Forum Bruger

Bruger siden: 13 April 2003 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 805
|
| Sendt: 06 September 2012 kl. 20:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Antenne skrev:
Tak for jeres svar. Er det ud fra egne erfaringer at I fraråder at købe en centerhøjttaler af andet fabrikat, eller er det mere teoretisk set at en center af et andet mærke vil være mindre godt for lyden? Jeg ved godt at højttalere kan lyde meget forskelligt, men vil det være decideret irriterende at lytte til en center med en anden karakter end fronterne? Mht. frequence så er de højttalere jeg har, monteret med bas/mellemtone enhed fra audiovector. Jeg har købt dem brugt, så det er ikke mig som har samlet dem. Det gør det måske endnu sværere at finde noget som passer, for en center fra Frequence vil måske heller ikke være det mest optimale pga Audiovector-enheden, eller hvad? Jeg kan godt se, at det er lidt af et lotteri at købe en brugt center uden at have hørt dem hjemme først, men jeg har ikke uanede mængder af penge, så jeg hælder mest til brugt. Jeg har en eller anden ide om at en brugt center som er sat ned fra 7000 til 2000kr da må være ok.
Tillykke med dine Von Schweikert :) |
|
|
Tak.
Det bedste er altid 5 ens højtalere. Alt andet er kompromier.
Man ser tit at folk brugeren center der ligger ned, og hvor den kunne placeres lodret. Lodret fungere den bedre.
Jeg har hørt centerhøjtalere tidligere, der har forringet lyden. Nu hvor jeg har købt en god en, er jeg forbløffet over forskellen.
Men kan du bygge selv, ville jeg med de samme enheder eller bedre. Samme delefekvenser.
Men du kan jo også sende centersignalet til venstre og højre højtaler. __________________ Mvh. Sven
|
| Til top |
|
| |