Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 22:30   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Udbygning fra Hi-Fi til Surround (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Kiska
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Februar 2008
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 26 December 2013 kl. 17:12 | IP-adresse registreret  

Hej;

Jeg har i dag en Anthem MRX700 med et par GamuT L3 i et Hi-Fi setup. Til dette har jeg tilsluttet Sonos, Boxee, AppleTV, YouSee digitalbox, BlueRay og selvfølgelig fladskærm. Stuen er 7 * 5,5 meter og fladskærm er midt på lange væg.

Jeg vil gerne udvide mine højtalere således jeg kan få surround når der ses en god film. Men da pengene er knappe efter julen, er jeg på udkig efter forslag til kost effektiv løsning, hvor L3 fastholdes som fronthøjtalere.

Er der nogen bud på, hvorledes jeg kan supplere mine GamuT L3 på en fornuftig måde?

God jul og godt Nytår til alle.

Mvh. Jesper

Til top Vis Kiska's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kiska

torpedo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 27 December 2013 kl. 12:21 | IP-adresse registreret  

Hej Jesper,

Jeg havde et lignende projekt for 4 år siden, hvor mine GamuT L3 skulle indgå i et surround setup, bestående
af en Arcam AVR600 receiver. Jeg havde netop på den årlige hi-fi messe i Kbh. lyttet til højttalere fra danske
Acoustic Force, som i deres konstruktioner benytter mange af de samme enheder fra Scanspeak som GamuT,
da de annoncerede her på Hifi4All med et tilbud på deres centerhøjttaler Athene 3.0.

Jeg fik dem til at modificere højttaleren til samme diskant enhed som L3 for at få voice matching. Den anvendte
dome enhed skulle bare udskiftes til en Scanspeak ringradiator som i L3. Eneste forskel ved konstruktionen var
nu at filter komponenter i Athene 3.0 var fra Mundorf samt 15w bas/mellemtone enheder vs. 18w i L3. Men
på trods af 15w enheder er det i forvejen en forholdsvis stor og kraftig center højttaler.

Center inkl. opgraderet diskant, pianolak, montering af frontstof samt levering kostede 10k. Om det for dig er en
kost effektiv løsning ved jeg ikke, men sammenlignet med en original GamuT centerhøjttaler, så ja. Jeg har været
meget tilfreds med denne løsning, da lyden og finish matcher L3'eren perfekt i mit surround setup og det spiller
stadig på 4. år.

Jeg formoder at Athene 3.0 ikke er i Acoustic Force's produktlinie mere og jeg ved ikke om de overhovedet har
en centerhøjttaler. Men du kan altid kontakte dem og høre hvilke muligheder de tilbyder. Måske de har en anden
konstruktion liggende, som kan modificeres til et rimeligt beløb. Hvis du ønsker en ny center, der matcher dine
fronthøjttalere, så kan det nok ikke kan gøres meget billigere, uden du selv skal i gang med byggeriet.

Kontakt info til Acoustic Force.
Spørg evt. efter Gert, han var primus motor på mit projekt.

Mange fabrikanter benytter Scanspeak enheder, men forskellige serier og konstruktioner, så du må browse nettet
for hvilke som kan matche din højttalere. Alternativet er at låne sig lidt frem og vurdere hvilket mærke og model
der giver bedste voice match.

Held og lykke i din søgning.

/Torben

Til top Vis torpedo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af torpedo

Kiska
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Februar 2008
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 28 December 2013 kl. 13:45 | IP-adresse registreret  

Hej Torben;

Tusind tak for det fine indlæg.

Jeg vil tage kontakt til AF når vi kommer på den anden side af Nytåret.

Ha' et Godt Nytår når du når dertil.

Mvh. Jesper
Til top Vis Kiska's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kiska

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes