| Forfatter |
|
Grung Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2008 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 5
|
| Sendt: 11 Februar 2014 kl. 20:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg søger hjælp og input til opgradering af mit nuværende surround setup. Mit udstyr er lige nu. 3 Stk Focal Sib XL som front + center 4 Stk Focal Sib som side+baghøjttaler 1 stk Focal Cub Sub Onkyo TX818 Det hele er sat op i en stuebio med et LG55' tv, samt en epson tw3200 på et 106' lærred. (Billede nedenfor). Systemet skal bruges 90% til film/tv og 10% til musik. Det
jeg savner mest er tydelighed i dialog. Jeg har specielt lagt mærke til
det når vi ser danske film ved lav volume, kan talen blive mudret så
man ikke kan høre hvad de siger. I første omgang påtænker jeg at Fronter + Center + sub skal udskiftes, og jeg vil gerne beholde min onkyo. Af
krav er det eneste 100% krav at en kommende center skal kunne ligge på
et tvmøbel og maks må være 20 cm Høj når den ligger ned (Ellers vil den
blokere for lærred når det rulles ned). Desuden vil nye fronter
helst skulle hænge på vægen, samt den højre vil være ca 30 cm fra hjørnet. Jeg har været en tur i den Lokal Hifiklub, med min anden halvdel under armen i dag, og set lidt på hvad de havde. I første omgang er jeg mest interesseret i højttalere der kan hænge på vægen, og har kigget lidt efter Dali Mentor LCR. Jeg syntes dog ikke jeg kan finde meget om dem på nettet i forhold til alle dali's andre modeller. Kan det ikke blive ordentligt med væghængte modeller, er næste step små gulvhøjttalere. Konen kiggede straks på Dali Fazon F5, men jeg syntes ikke lige jeg kunne se en Center i den serie. Selv kiggede jeg mest på B&W Cm8 og 9 serien Kan i hjælpe med forslag, stadig med klar dialog i film ved lav volume som det vigtigste. I prisleje ligger vi op til maks 10000 pr front højttaler, og meget gerne mindre. Her er oversigt over stue. Der er trægulv i hele stuen.
|
| Til top |
|
| |
Struktøren Forum Bruger

Bruger siden: 19 September 2012 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2522
|
| Sendt: 11 Februar 2014 kl. 21:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa
Har du været inde på Hifiklubbens hjemmeside og set på højttalersystemer? Så kan du sidde i ro og mag og kigge på det du spørger efter?
Ellers kunne du måske se lidt på Dynaudio, men så skal du nok bestille/køre efter det? Du skriver selv vestjylland, og det er et kæmpe område, så
hvor bor i sådan nærmere bestemt, for kunne forestille mig, at du skal have konen med ud og kigge? Og nu har I været i hifiklubben
Struktøren
|
| Til top |
|
| |
Grung Forum Bruger

|
| Sendt: 11 Februar 2014 kl. 21:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg bor i Esbjerg, og kommer forbi Sønderborg hver 3 måner, så av-connection kunne også være en mulighed.
Jeg har bladret deres hjemmeside tynd, og faldt over mentor lcr først. Jeg kan dog ikke finde meget Info udover deres egen beskrivelse.
Så lidt praktisk Info om hvad der går godt med min onkyo med tydelig dialog og primært til filmbrug.
Og så helst væghængte, eller noget der kan stå tæt på en bagvæg.
|
| Til top |
|
| |
Struktøren Forum Bruger

|
| Sendt: 11 Februar 2014 kl. 21:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jamen da  AV connection har mange fine ting  Har handlet der nogle gange nu, og har fået en super  betjening hver gang. De
har også Onkyo, så hvorfor ikke skrive til dem, og spørge om de kan give et tilbud der matcher jeres ønsker? I Esbjerg er der også Hifi-Freaks, som du
også kan se hjemmeside på, og de kan måske også finde et tilbud til jer, de er også til at snakke med, og mener at de stadig tager hjem og
præsenterer deres produkter
Så jeg ville da kigge deres hjemmesider ud, og glædes over de fine ting de har, og så skrive en mail til dem, så tror jeg I bil glædes over deres
hjælpsomhed
Husk at vende tilbage med hvad I evt. Vælger?
Mvh. Struktøren
|
| Til top |
|
| |
Struktøren Forum Bruger

|
| Sendt: 11 Februar 2014 kl. 21:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Når du snakker om lav tale og det er mudret át lytte til, så er det vigtigt i får en ordentlig centerhøjttaler, da det meste dialog går gennem denne
Jeg selv har B&W CM 9 som fronter og B&W CM center 2, og jeg har ingen problemer  men prisen er høj  Men I vil sagtens kunne få noget
der sagtens kan opfylde det I efterspørger, og måske bedre end det jeg har, til billigere penge
|
| Til top |
|
| |
StarTrek Forum Bruger

Eks. Jamwa
Bruger siden: 25 April 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 5051
|
| Sendt: 11 Februar 2014 kl. 21:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ville give XTZ-højttalere, kan se og købes hos danstv.dk et lyt
Men du komme ikke uden om at måtte ud og købe en effektforstærker til din Onkyo TX818, for netop at få det ekstra overskud som man skam kan havde stor glæde af når man skal spille lavet.
|
| Til top |
|
| |
Grung Forum Bruger

|
| Sendt: 11 Februar 2014 kl. 21:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har også haft kigget på det b&w setup, den cmc2 bliver dog lige et par centimeter for høj til min stue.
En alm cmc passer ret fint i størrelse, så den kunne måske gå med et par cm8+ en sub.
Det eneste jeg har hørt indtil videre var en demo af zensor/ikon/mentor for nogle måneder siden, og kunne egentligt godt lide lyden af mentor
systemet. Så derfor er jeg på forhånd lidt lun på den mentor lcr. Jeg mangler dog nogle erfaringer fra nogle der rent faktisk har dem.
|
| Til top |
|
| |
Struktøren Forum Bruger

|
| Sendt: 11 Februar 2014 kl. 21:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Grung
Det er fint at få respons fra andre, men det er jeres ører og øjne der skal nyde, ikke alle andres, og derfor er det ekstremt vigtigt at det er jers smag
der er det udslagsgivende i valget. Men herligt at I åbner op for alternative forslag  , bare husk, jeres valg
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
| Sendt: 11 Februar 2014 kl. 23:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Et lille fif: som et andet indlæg nævner, er det meste dialog i centeren - så det kan være en fordel at skrue lidt op for den (seperat), så den fremstår kraftigere. Det burde være muligt på Onkyoen .
Fif 2: Dialog (stemmer) har grundtoneområdet i nedre mellemtone, og her kan der være en stor fordel i et pænt membranareal, 20 cm. max. højde kunne give plads til 6½" enheder. Men, så store centre er lidt klodsede .
|
| Til top |
|
| |
StarTrek Forum Bruger

Eks. Jamwa
Bruger siden: 25 April 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 5051
|
| Sendt: 11 Februar 2014 kl. 23:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
mollecon skrev:
Et lille fif: som et andet indlæg nævner, er det meste dialog i centeren - så det kan være en fordel at skrue lidt op for den (seperat), så den fremstår kraftigere. Det burde være muligt på Onkyoen .Fif 2: Dialog (stemmer) har grundtoneområdet i nedre mellemtone, og her kan der være en stor fordel i et pænt membranareal, 20 cm. max. højde kunne give plads til 6½" enheder. Men, så store centre er lidt klodsede .
|
|
|
Det er rigtig, nemlig at center skal skrue lidt eller meget op, efter hvilken type og beskaffenhed som en center er konstrueret, mange gang er der alt for stor forskel mellem front højtaler og center højtaler (læse som om at de er for lille), og det hjælpe ikke at det er de samme enheder som i front højtaler for kabinet og delfilter også spille ind.
Derfor er dette råd som jeg har få fra en professionel lyd tekniker, når det komme til film lyd, nemlig at holde front og center højtaler af samme type og størrelse, og sætte del-frekvens 80hz for alle højtaler, og så bruge pengene på en (eller to) gode og kraftig sub-bas, derved er man sikke på at opsætning passe med de standart som de fleste film er mikse med, og man derved undgår nogle problemer med at få front og center til at passe sammen.
Har også få den mistanke at på de surrund forstærker med automatik indstilling, nemlig at her går test tone kun fra 80Hz og op, og derved blive der ikke tage hensyn til der kan værre forskel i størrelse mellem højtaler og hvis man kun bruge denne indstilling, ja så enden man op i at center er for lav.
|
| Til top |
|
| |
Struktøren Forum Bruger

|
| Sendt: 12 Februar 2014 kl. 06:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Havde faktisk et problem med mine baghøjttalere, syntes de spillede meget lavt efter brug af målemikrofonen, jeg har en Pioneer SC-LX 75, så
efterfølgende har jeg været inde i menuen og hæve mine baghøjttalere, og også SVS subben, da afstanden til lyttepositionen var et par meter for
meget, men det er nok fordi den er tøndeformet  , men nu er der den lyd jeg gerne vil have i mit snurrerundt  Så det var også en
mulighed, som mollecon skriver, skrue op
|
| Til top |
|
| |
Andromeda Forum Bruger

Tidl. Chromosome
Bruger siden: 23 September 2005 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1612
|
| Sendt: 12 Februar 2014 kl. 08:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har også en 818'er.
Jeg har self. Kørt XT32 rumkorrektion. Min center, efter korrektion; -6,5 db. Har så skruet et par db mere op. Jeg bruger en stor center, hvilket self.
også har indflydelse på det.
Men har du "dynamic volume" og "dynamic et eller andet" koblet til?? Det giver et ordentligt boost her i hjemmet.
|
| Til top |
|
| |
Grung Forum Bruger

|
| Sendt: 12 Februar 2014 kl. 10:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lydstyrken passer nogenlunde, det er mere dialogen der er mudret, selvom mudret nok ikke er det rigtige ord. Nok mere at det ikke er klar tale.
Jeg vil lege med de dynamic indstillinger, og se om det gør en forskel. Men der bør vel også være en del at hente med en ny Højttaler i forhold til de
nuværende 1200 kr.
Er der nogle der kender focal's klang i forhold til de andre mærker. Overvejer lidt om man kunne finde en center i et andet mærke og prøve med som
en start, inden jeg skifter der hele.
|
| Til top |
|
| |