Forfatter |
|
Anole Forum Bruger

Bruger siden: 21 Marts 2014 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 12
|
Sendt: 21 Marts 2014 kl. 22:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej alle jeg er ny her inde. Jeg har fået købt mig hele Dali zensor serien, som består af: 2 × DALI ZENSOR 1 kompakthøjttaler 1 × DALI ZENSOR VOKAL centerhøjttaler 2 × DALI ZENSOR 5 gulvhøjttaler 1 x DALI SUB E-9 F
subwoofer Alt dette køre jeg på en Onkyo TX-nr509 reciever jeg sys ikke jeg får det optimale ud af min subwoofer, den er ikke så kontant som jeg gerne vil have det, og er mere rungende.. burde jeg købe en ny forstærker?
__________________ Andreas Olesen
|
Til top |
|
|
ning Forum Bruger

Bruger siden: 04 Maj 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 534
|
Sendt: 22 Marts 2014 kl. 15:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Efter sigende af flere .... bl.a. Otto fra Tapeconnection vil det være meget bedre at købe en sub mere.
Så skulle bassen være nemmere at styre.....
Ps. Læs indlæg som er på side 4 i dette surround forum
__________________ mvh Ning
|
Til top |
|
|
Morgenstjerne Udelukket fra forum

Bruger siden: 03 August 2012 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 680
|
Sendt: 22 Marts 2014 kl. 16:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Flyt, flyt og flyt rundt på den. Se om det hjælper.
__________________ PRaT er nr.1!
|
Til top |
|
|
Anole Forum Bruger

|
Sendt: 22 Marts 2014 kl. 23:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg er bare i tvivl om min reciever kan trække det hele uden problemer? hvis jeg skulle køre med 2 subs så vil det resultere i en ny reciever, eftersom jeg kun har 1 sub udgang på min nuværende.. ps.. mange tak for jeres tilbagemeldinger. Således er det hele sat op nu så ved ikke rigtig hvor jeg ellers kunne rykke sub'en hen..
|
Til top |
|
|
ning Forum Bruger

Bruger siden: 04 Maj 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 534
|
Sendt: 22 Marts 2014 kl. 23:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der skal kun bruges en sub-udgang.... Du skal blot ha en splitter til udgangen på din forstærker...
__________________ mvh Ning
|
Til top |
|
|
Usse Forum Bruger

Bruger siden: 20 Februar 2006 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 697
|
Sendt: 23 Marts 2014 kl. 00:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du kunne evt. prøve at tilkoble subben med en y-splitter hvorpå signalet kører ind på begge indgange, det har jeg oplevet, som
værende en optimeret effekt.
__________________ Everything should be made as simple as possible, but not simpler
|
Til top |
|
|
mhansen Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 688
|
Sendt: 23 Marts 2014 kl. 08:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Efter min mening hjælper det da ikke at få endnu en slatten sub. Det vil da kun give endnu flere problemer med at få styr på bassen.
Start med at få den bedste bas og det bedste stereo perspektiv du kan, med front HT'er alene. Det gøres ved at flytte rundt på dem. Lad i første om gang vær med at tænke i hvad der er praktisk og pænt. Det kan være at HT'er skal stå 70-80 cm eller mere fra bag væg osv. Så jeg mener at hvis du ikke er fri i din tankegang om placering af højtalere, så låser du dig selv i at finde den optimale placering.
Herefter flytter du rundt på sub'en så du finder det sted den lyder bedst som en anden også skriver.
Sørg for at volumen ikke er for høj på sub'en. Del ved 80Hz eller mindre på sub'en. Start evt. med 50-60 Hz. Det er vejen frem.
Det tager tid at finde den bedste placering. Du kan komme langt på en eftermiddag, med det kan tage mange dage at fin tune det. Så man skal have tålmodighed.
Og til sidst. Det koster lidt få den fede kontante bas.
__________________ Hellere for lidt end for meget
|
Til top |
|
|
Mulan Forum Bruger

Bruger siden: 11 Januar 2006 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 212
|
Sendt: 23 Marts 2014 kl. 08:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mulig løsning
http://hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=267372
|
Til top |
|
|
mhansen Forum Bruger

|
Sendt: 23 Marts 2014 kl. 08:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mulan skrev:
Mulig løsning
http://hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=267372 |
|
|
Enig, men først når placering at højtalere er prøvet helt færdigt, da der er stor sandsynlighed for at det løser en meget stor del af problemet. __________________ Hellere for lidt end for meget
|
Til top |
|
|
Svoldgaard Forum Bruger

Bruger siden: 31 Oktober 2008 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 340
|
Sendt: 23 Marts 2014 kl. 09:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
prøv at placer sub i sweetspot og kravl så rundt på gulvet til du finder det sted den lyder best her skal den stå.
ved ikke om det virker men har læst om det __________________ Ting behøver ikke at ændre verden for at være vigtigt
|
Til top |
|
|
JBLPro Udelukket fra forum

Tak og farvel!
Bruger siden: 25 April 2011 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 726
|
Sendt: 23 Marts 2014 kl. 09:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
mhansen skrev:
Efter min mening hjælper det da ikke at få endnu en slatten sub. Det vil da kun give endnu flere problemer
med at få styr på bassen.
|
|
|
Din mening er forkert :) Prøv at læs lidt på den litteratur som beskriver brugen af flere subs til at få styr på frekvensgangen.
Jeg har selv praktisk erfaring og det er store målbare (og hørbare) forskelle man ser/hører. Som en anden skriver, har Otto fra
TapeConnection også fremvist nogle målinger på Recordere af én vs. to subs.
|
Til top |
|
|
mhansen Forum Bruger

|
Sendt: 23 Marts 2014 kl. 10:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Et link til omtalte ville hjælpe.
Første skridt på vejen uanset hvad er at få placeret højtalere og sub så optimalt som muligt.
Hvis Anole går ud og køber en sub mere og tror han kommer i bas himlen, så bliver han med garanti slemt skuffet.
ps.
Kører selv med to sub'er. Så taler ikke uden erfaring.
__________________ Hellere for lidt end for meget
|
Til top |
|
|
Anole Forum Bruger

|
Sendt: 23 Marts 2014 kl. 21:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mange tak for alt jeres respons.. jeg holder mig til en sub i første omgang.. Min Dali E-9 F burde sagtens kunne spille min 20 kvm stuen op :-) jeg har lige to ting jeg er lidt i tvivl om..
1. Efter at have kørt en kalibrering med min audyssey mikrofon, sætter den alle højtalere på et sted mellem -5 til -10 bortset fra sub som den sætter til -15 (hvilket er maks minus) ps. min sub bagppå er indstillet på 80hz og halv volume.. Er dette normalt? og skal min front højtalere stilles på large eller small?
2. jeg har bidt mærke i at mange sætter deres baghøjtalere pegende ind mod hinanden.. Er det bedst?
|
Til top |
|
|
Morgenstjerne Udelukket fra forum

Bruger siden: 03 August 2012 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 680
|
Sendt: 23 Marts 2014 kl. 22:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Anole skrev:
jeg er bare i tvivl om min reciever kan trække det hele uden problemer?hvis jeg skulle køre med 2 subs så vil det resultere i en ny
reciever, eftersom jeg kun har 1 sub udgang på min nuværende..ps.. mange tak for jeres tilbagemeldinger. Således er det hele sat op nu så ved ikke
rigtig hvor jeg ellers kunne rykke sub'en hen..
|
|
|
Well alle andre steder end hvor den står nu. Højttalere og subwofere er følsomme mht. hvor de står i rummet, hvordan de kobler til rummet.
Det er selvfølgelig svært at ændre stuen, hvis man har fastlagt at sådan skal den se ud, men man får mest ud af sit dyrt indkøbte grej på den måde. __________________ PRaT er nr.1!
|
Til top |
|
|
mmunk Forum Bruger

Bruger siden: 04 Februar 2012 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 325
|
Sendt: 23 Marts 2014 kl. 22:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det handler ikke om at kunne spille op, men at få en jævn frekvensgang.. :) Det syntes jeg ofte man ser, sådan er det også her.. Prøv at skru lidt op og ned på den for at se om du syntes det hjælper? og jeg ville bare smide din crossover på selve subben helt op, sådan er det her hjemme.. dine fronter skal være small, da man deler ved 80 hz så LFE sporet ikke går i dem.. Det kommer an på tilfældende, men THX siger diskant 80cm over øre pejende ind mod sweetspot, ved 5.1, så ja det burde jo være bedst.. DU kan jo også lidt fortælle dig selv at hvis du sidder helt op af væggen, og bag højtalerne peger ligeud vil du faktisk oftest komme til at sidde BAG dine baghøjtalere/sidehøjtalere.. det jo ikke meningen, da der så ikke er noget lyd :) HÅber dette var behjælpeligt :)
__________________ mit anlæg
Mit DIY projekt
hilsen mmunk
|
Til top |
|
|
Anole Forum Bruger

|
Sendt: 23 Marts 2014 kl. 22:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Helt klart behjælpeligt :-) Alle har kommet med nogle rigtig gode indlæg, og det her forum er over mine forventninger.. Jeg suger viden til mig..
|
Til top |
|
|
JBLPro Udelukket fra forum

Tak og farvel!
Bruger siden: 25 April 2011 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 726
|
Sendt: 24 Marts 2014 kl. 11:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Anole skrev:
Mange tak for alt jeres respons.. jeg holder mig til en sub i første omgang..Min Dali E-9 F burde sagtens kunne
spille min 20 kvm stuen op :-)
|
|
|
Vil gerne lige understrege, som en anden også skriver, at en af de største misforståelser indenfor hjemmebio er, at tro at en
ekstra sub kun gavner at kunne spille højere.
Linket til føromtalte tråd: http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=125157&PN=1&ti tle=n-vs-to-subs-mling
EN stor fordel ved flere subs er også, at man minimerer variationen i frekvensgangen over flere forskellige sæder i rummet, så
alle får den samme oplevelse.
|
Til top |
|
|
Bevensee Forum Bruger

Bruger siden: 08 Marts 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 334
|
Sendt: 24 Marts 2014 kl. 14:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ville prøve at sætte subben ca midt på sidevæggen til højre. På den måde undgår du at subben og fronthøjtalerne exciterer
de samme room-modes. En ekstra sub kunne så passende placeres langs den modsatte væg til venstre.
__________________ StrictlyStereo
- Bevensee
|
Til top |
|
|