Tilbage til HIFI4ALL.DK 20. juni 2026 | 20:36   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DVD, HD-DVD, Blu-ray
 HIFI4ALL Forum : DVD, HD-DVD, Blu-ray
Emne Emne: DVD-audio i stereo? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
hnbo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 26 Maj 2004 kl. 12:16 | IP-adresse registreret  

Hej forum

Jeg er nu ved at være skudt ind på mit kommende surround-anlæg. Valget står mellem:

NAD T743 + NAD T533

eller

H/K AVR-330 + H/K DVD 31

Indledningsvis skal jeg kun anvende et par front højttalere (Mirage M790).

I den forbindelse har jeg et par spørgsmål:

Vil jeg med begge de to kombinationer kunne lytte til DVD-audio formatet?

Kan DVD-audio afspilles i stereo? Jeg forestiller mig at man blot kan tilslutte to analoge kabler i stedet for alle seks (eller hvor mange det nu lige måtte være)! Vil jeg derved få kvaliteten fra DVD-audio i stereo?

På forhånd tak.

Henrik

P.S. Kommentarer til de to sammensætninger af anlæg er velkomne

Til top Vis hnbo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hnbo

Audi A3
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 September 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 26 Maj 2004 kl. 12:47 | IP-adresse registreret  

Ja DVD-Audio kan afspilles i stereo og som du selv siger er det nok at benytte de 2 front forbindelser via externe out/in.

De fleste (hvis ikke alle) DVD-Audio skiver er både indspillet i en 5.1 og en 2.0 højtopløst udgave. I de fleste tilfælde er der mulighed for at vælge via skivens menu. Elvis No 1 er den eneste jeg har set uden skærm menu.

Denon/Dali Grand & Euphonia
Til top Vis Audi A3's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Audi A3 Besøg Audi A3's Websted

Galver
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Maj 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 26 Maj 2004 kl. 12:51 | IP-adresse registreret  

Hej

Det virker fint hos hjemme hos mig med at lytte til DVD-audio i stereo, via de analoge udgange.

Jeg har en H/K DVD 25 tilsluttet til en Densen B-100 med SA 1280 (II)

Mvh Galver

Til top Vis Galver's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Galver

Audi A3
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Maj 2004 kl. 12:54 | IP-adresse registreret  

Galver skrev:

Hej

Det virker fint hos hjemme hos mig med at lytte til DVD-audio i stereo, via de analoge udgange.

Jeg har en H/K DVD 25 tilsluttet til en Densen B-100 med SA 1280 (II)

Mvh Galver

Ja lyden går fint igennem via de analoge udgange på en dvd, men kvaliteten er ikke DVD-Audio - det svarer til et alm. cd-signal.

Til top Vis Audi A3's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Audi A3 Besøg Audi A3's Websted

hnbo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Maj 2004 kl. 14:11 | IP-adresse registreret  

Tak for svarene.

Audi A3, er fordi DVD 25 ikke er DVD-audio kompatibel, eller vil jeg stå i samme problem med en af de nævnte anlæg?

Audi A3
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Maj 2004 kl. 14:19 | IP-adresse registreret  

Hej hnbo

En H/K DVD25 kan slet ikke spille DVD-Audio, men på de fleste DVD-Audio skiver er der også et Dolby Digital eller DTS spor der kan afspilles af en alm. DVD-Video afspiller, X-box eller PS2.

Men det var nu mere generelt jeg svarede.

Galver
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Maj 2004 kl. 14:26 | IP-adresse registreret  

Hej igen

Vil resultatet ikke blive det samme, på en DVD-25 og en DVD-31 hvis man tager lyden, fra en DVD-audio eller SACD, ud via de "almindelige" analoge udgange????

Mvh  Galver

hnbo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Maj 2004 kl. 14:29 | IP-adresse registreret  

Det er muligt jeg er lidt tung (ny) i det, men skal lige være sikker på, at jeg har forstået det korrekt

Jeg vil altså med en NAD T743+T533 eller H/K AVR-330+DVD 31 godt kunne udnytte den højere kvalitet der ligger i DVD-audio skiven på trods af, at jeg kun spiller i stereo?

Audi A3
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Maj 2004 kl. 14:41 | IP-adresse registreret  

Galver skrev:

Hej igen

Vil resultatet ikke blive det samme, på en DVD-25 og en DVD-31 hvis man tager lyden, fra en DVD-audio eller SACD, ud via de "almindelige" analoge udgange????

Mvh  Galver

Hej Galver

Jeg kender ikke DVD-31 men hvis den ligner DVD-30 som kan afspille DVD-Audio - så jo resultatet vil blive det samme ved overførsel af lyden via de analoge udgange.

Du skal bruge front-udgangene (af 6 channel direct output tol DVD-Audio) på DVD'en for at kunne udnytte DVD-Audio fuld ud.

Audi A3
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Maj 2004 kl. 14:51 | IP-adresse registreret  

hnbo skrev:

Det er muligt jeg er lidt tung (ny) i det, men skal lige være sikker på, at jeg har forstået det korrekt

Jeg vil altså med en NAD T743+T533 eller H/K AVR-330+DVD 31 godt kunne udnytte den højere kvalitet der ligger i DVD-audio skiven på trods af, at jeg kun spiller i stereo?

Yes DVD-31 (hvis som DVD-30 kan afspille DVD-Audio) og AVR-330 kan afspille DVD-Audio i fuld kvalitet i Stereo hvis du bruger Direct output fra DVD og Direct Audio Input på receiveren, også selvom du kun forbinder de 2 frontkanaler.

Det samme er gældende for NAD T743+T533 / kan også afspille DVD-Audio

Audi A3
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Maj 2004 kl. 14:56 | IP-adresse registreret  

Det kan måske virke underligt at man ikke kan afspille DVD-Audio i fuld opløsning via de normale analoge udgange når det kun drejer sig om stereo og ikke 5.1, men så vidt jeg ved sender dekoderen til DVD-Audio kun signalet til 5.1 udgangen.

På samme måde kan 5.1 (eller vist på nogen af de nyere 7.1) udgangen anvendes til DD og DTS hvis man har en oldgammel surround receiver med 5.1 indgang og ingen dekoder til DD og DTS.

Galver
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Maj 2004 kl. 14:59 | IP-adresse registreret  

Audi A3 skrev:
Galver skrev:

Hej igen

Mvh  Galver

Hej Galver

Jeg kender ikke DVD-31 men hvis den ligner DVD-30 som kan afspille DVD-Audio - så jo resultatet vil blive det samme ved overførsel af lyden via de analoge udgange.

Du skal bruge front-udgangene (af 6 channel direct output tol DVD-Audio) på DVD'en for at kunne udnytte DVD-Audio fuld ud.

Hmmmm 

Hvis man "kun" har to højtalere og anvender derect output, vil man så ikke midste noget af lyden??  jeg mener at DVD-audio og SACD jo er beregnet til 5.1 lydsystemer.

Jeg har en DVD-audio, hvor det er muligt at test ens setup, og i den test får jeg den lyd, som skulle være kommet ud via center, baght. og sub, ud via min frontht (ok test signalet til subben er ikke hørbart), det vil man vel ikke gøre hvis man anvender direct output??

Mvh Galver 

hnbo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Maj 2004 kl. 15:05 | IP-adresse registreret  

Tak for de præcise svar!

Tør man vove det ene øje og spørge til anbefaling af det ene system frem for det andet! Jeg er med på, at det i sidste ende kun kan afgøres ved "prøvelytning", men hvis der lige ligger nogle pros/cons klar, vil jeg meget gerne høre dem.

Adam
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Marts 2004
Sendt: 26 Maj 2004 kl. 15:12 | IP-adresse registreret  

Galver skrev:

Hvis man "kun" har to højtalere og anvender derect output, vil man så ikke midste noget af lyden??  jeg mener at DVD-audio og SACD jo er beregnet til 5.1 lydsystemer.

Nej. SACD og DVD-A er ikke specifikt multikanal. Et stereo SACD/DVD-A lydspor er jo 2 kanals, så der kommer ikke noget lyd til de andre kanaler hvis man vælger stereo sporet på skiven.

Til top Vis Adam's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Adam

Audi A3
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Maj 2004 kl. 15:16 | IP-adresse registreret  

Galver skrev:

Hmmmm 

Jeg har en DVD-audio, hvor det er muligt at test ens setup, og i den test får jeg den lyd, som skulle være kommet ud via center, baght. og sub, ud via min frontht (ok test signalet til subben er ikke hørbart), det vil man vel ikke gøre hvis man anvender direct output??

Mvh Galver 

De fleste DVD-Audio skiver er inspillet i et 5.1 og et 2.0 spor i opløsninger fra henholdsvis 48/24/6 til 96/24/6 og 48/24/2 til 192/24/2. Du skal vælge stereo-sporet i DVD-Audio skivens menu for ikke at miste info til center, bag og sub. Eftersom at du spiller DVD-Audio skiver på en DVD-Video afspiller (HK DVD-25) får du slet ikke vist menuen for DVD-Audio. Du får kun vist menuen for DD eller DTS sporet. Og det modsatte gælder hvis du bruger en DVD-Video/Audio afspiller så får du kun vist menuen for DVD-Audio i Stereo eller 5.1 samt diverse ekstra som fx. musikvideoer.

Det samme er gældende for SACD - der dog ofte kun er inspillet i et højtopløst stereo-spor.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes