| Forfatter |
|
KBAndersen Forum Bruger

Bruger siden: 17 April 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1100
|
| Sendt: 03 September 2004 kl. 10:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, som skrevet står, så har jeg lidt problemer med egne produktioner. (ikke kopier). Jeg laver en del "hjemmevideo" film med et DV kamera. Derefter bliver filmene redigeret på pc, for derefter at blive brændt på DVD. Det virker også fint. Men, så har jeg et par film, som er hentet fra microsoft side hvor de er i ekstrem høj opløsning. Mener de er 6 gange bedre kvalitet end dvd. Det der sker er, når de bliver brændt over på dvd og afspillet på min stationære dvdafspiller:filmen ser umiddelbart perfekt ud, men det "hakker" ligesom i filmen. Med ca.3 sek mellemrum er det ligesom om filmen stopper i et brøkdel af et sekund. Det er ikke til at bruge. Dur ikke. Men hvad er det der går galt ? Er det selve konverteringen i brænderprogrammet (Nero6) eller hvad er det ? Hjælp!  __________________ Mvh
Kenneth
|
| Til top |
|
| |
Malmgren Forum Bruger

Bruger siden: 05 Juli 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 224
|
| Sendt: 03 September 2004 kl. 17:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg ved ikke hvad problemet er, men det lyder da meget logisk. dvd-afspilleren er vel ikke hurtig nok til at læse de højere kvalitet. __________________
|
| Til top |
|
| |
RogueAgent Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2359
|
| Sendt: 03 September 2004 kl. 20:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
De klip der ligger på Microsofts hjemmeside er ikke i DVD format (mpeg-2) men derimod i Microsofts variant af mpeg-4, Windows Media 9 series HD. Det er rigtigt at opløsningen er en del højere end DVD (720p eller 1080i afhængigt af hvilke klip du har hentet) men de er ikke umiddelbart kompatible med stationære afspillere der er almindeligt tilgængelige idag. Bl.a. er bitraten lige i overkanten af hvad DVD standarden kræver af en DVD afspiller (10-12 Mb/sec ca i forhold til de 4-8 Mb/sec der er mest almindeligt på DVD-film)
Bl.a. Kiss Technologies skulle efter sigende have en WMV9 HD kompatibel afspiller på vej, men den lader vist vente på sig. Andre skullle også dukke op i løbet af det næste halve til hele år.
Jeg er lidt nysgerrig efter hvad du helt præcist har gjort ved de klip du har downloadet inden du brændte dem på DVD - som sagt er de ikke DVD kompatible som de er. Du må med andre ord have lavet en mpeg4 til mpeg2 konvertering hvor i hvertfald opløsningen er ændret for at passe til DVD formatet (720x480 eller 720x576 afhængigt af om du har konverteret til NTSC eller PAL). Har du ikke pillet ved bitraten kan dette godt være årsagen til at din afspiller hakker, da bitraten som sagt er for høj til normal DVD. Ellers kan der blot være "et eller andet" der er gået galt i konverteringen, som får resultatet til at hakke.
Edit: Jeg havde ikke hæftet mig ved at du havde brugt Nero - jeg går ud fra at du blot har lavet drag and drop af filen og bedt den brænde en DVD-video..?
Så vil den nemlig automatisk konvertere til DVD format, dvs. mpeg-2 med en af de opløsninger jeg nævnte højere oppe. Præcis ligesom Nero vil konvertere en hver lydfil (mp3 eller wma f.eks.) til CD-audio (wav) hvis du har valgt at brænde en audio-CD. Hvad den gør ved bitraten ved DVD-brænding aner jeg ikke. Men der kan garanteret gå en masse ting galt under konverteringen.
|
| Til top |
|
| |
KBAndersen Forum Bruger

|
| Sendt: 05 September 2004 kl. 21:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du har fuldstændig ret RogueAgent, jeg har bare brugt Nero's drag and drop funktion, hvortil den så konvertere til det valgte format.
Er det så her det gåt galt ?? __________________ Mvh
Kenneth
|
| Til top |
|
| |
RogueAgent Forum Bruger

|
| Sendt: 06 September 2004 kl. 11:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Well, du får ihvertfald ikke udnyttet den høje opløsning, fordi DVD-formatet har en fastlagt opløsning afhængig af om det er NTSC eller PAL. Så uanset hvilken opløsning den originale film har vil Nero (eller ethvert andet DVD-brænder program) konvertere til denne opløsning.
Jeg vil tro at problemet med hakkene i billedet enten skyldes noget der går galt i Neros konvertering, eller at den høje bitrate fra kildefilen på en eller anden måde går videre til DVD-filen. Hvis din afspiller kan vise bitrate (display knappen...) så prøv at chekke om ikke bitraten konstant er oppe over 9-10 mb/sec, for så er det helt sikkert her problemet ligger.
Hvis du vil se klippene i den oprindelige HD opløsning må du enten afspille dem fra din pc eller vente på de stationære afspillere der er på vej som understøtter WMV 9 HD.
|
| Til top |
|
| |
KBAndersen Forum Bruger

|
| Sendt: 06 September 2004 kl. 15:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Igen
Er klar over at jeg ikke kan udnytte de højopløselige film på hverken tv eller dvd maskine. Det var heller ikke meningen. Bare jeg kunne få dvd kvaliteten, så er jeg yderst tilfreds.
Har oplevet samme problem med en "kopi" dvd. Så det har ikke umiddelbart noget med det speciele format.
Kan sagtens se filmene i den højeste opløsning på min pc, uden problemer overhovedet.
Men jeg vil tjekke bitraten, men her tror jeg godt nok ikke der er noget at komme efter, men jeg tjekker det.
Mvh __________________ Mvh
Kenneth
|
| Til top |
|
| |
Snippermanden Forum Bruger

Bruger siden: 07 November 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 67
|
| Sendt: 07 September 2004 kl. 11:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
yo,
Hvilken stationær DVD-afspiller prøver du at afspille dine brændte skiver i?
Har selv en Philips 963SA som er notorisk dårlig til at aflæse selv-brændte skiver. Det udmønter sig som du skriver i hakkende billede og lyd.
Selv om jeg ikke tror det hjælper kan du prøve med firmware opdateringer til brænder og stationær DVD samt eventuelt andre medier. Tror dog at den eneste vej ud er en anden stationær DVD afspiller.
|
| Til top |
|
| |
Cr4Sh Forum Bruger

Bruger siden: 03 Februar 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 95
|
| Sendt: 07 September 2004 kl. 11:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg vil også tro at den eneste udvej er en ny dvd afspiller.
Jeg har selv en NAD T532 som har problemer med at afspille dvd skiver som ikke er originale. Det resulterer i hakken i lyd og billede. __________________ Mit Hi-Fi
Min DVD samling
|
| Til top |
|
| |
Århus Branchemedlem

Bruger siden: 15 Juli 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 160
|
| Sendt: 07 September 2004 kl. 12:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kan man få et link til denne film fra Microsoft ?
Mvh
Århus
|
| Til top |
|
| |
KBAndersen Forum Bruger

|
| Sendt: 07 September 2004 kl. 15:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmmm nope, det bliver ikke den stationære der bliver skiftet. Det er en Primare V25. Og tror ikke på det ligger her, men jeg fik desværre ikke tjekket videre på det i dag. Har en JVC der normalt æder alt stående, den vil jeg prøve i morgen. Den kan også liste båndbredden.
Flere forslag ? __________________ Mvh
Kenneth
|
| Til top |
|
| |
RogueAgent Forum Bruger

|
| Sendt: 08 September 2004 kl. 14:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Århus Branchemedlem

Bruger siden: 15 Juli 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 160
|
| Sendt: 08 September 2004 kl. 14:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Super, tusinde TAK
|
| Til top |
|
| |
KBAndersen Forum Bruger

|
| Sendt: 08 September 2004 kl. 21:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har lige lavet en "test" med den til start omtalte dvd. Kan se at bitraten ligger på omkring 8Mb/sec. Og det er jo ok.
Men, jeg har et nyt problem. Har lige brændt en dvd med 1 times hjemmevideo og her syntes jeg pludselig at kvaliteten er ringere på dvd'en i forhold til original mediet som er et DV bånd. Og det er meget tydeligt. Samtidig er lyden "efter" billedet. Og det har intet med afspilleren at gøre. Men hva' f..... sker der ?... En der kan hjælpe eller skal jeg finde et forum der er mere for hjemmebrænderiet. ? __________________ Mvh
Kenneth
|
| Til top |
|
| |
RogueAgent Forum Bruger

|
| Sendt: 09 September 2004 kl. 13:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis bitraten konstant ligger omkring 8 Mb/sec er det faktisk lige i overkanten for nogen afspillere, specielt på hjemmebrændte skiver som er lidt sværere for nogen maskiner at aflæse præcist, der går lidt ekstra tid med at finde pit´sene, det kan godt give lidt hakker i billedet. I princippet skal afspillere kunne læse op til ca 10 mb/sec ifølge DVD standarden, men i praksis bør den gennemsnitlige bitrate holdes under 8.
Det er faktisk lidt ligesom forskellen på peak/effekt angivelsen af hvor mange watt en højttaler kan tåle. Højttaleren kan måske f.eks. godt tåle 100 w, men kun i en hundrededel sekund indenfor et snævert frekvensområde.
Med hensyn til kvalitetsforringelsen fra DV til DVD - du skrev i det første indlæg at det fungerede fint når du overførte fra DV til DVD, har du gjort noget anderledes denne gang? Du må fortælle lidt mere om hvad du har gjort ved den originale fil. Jeg kender ikke så meget til DV, men mener at det har en væsentlig højere bitrate end DVD, så der skal komprimeres for at få billedet "ned" på DVD niveau.
Hvilken software bruger du til redigering/DVD authoring..? Jeg har selv haft lidt problemer med sync mellem lyd og billed og prøvede flere forskellige programmer før jeg endte med at bruge TMPGenc DVD author som ikke har givet mig de problemer.
Problemet ligger i at lyd og billede på en DVD ligger som to separate filer, mens kildematerialet, f.eks. fra DV, videograbber, tunerkort osv. ofte ligger som en samlet mpg-fil. Når authoring programmet splitter lyd og billede op i .m2a og .m2v filer til DVD´en, så er det altså ikke alle programmer der formår at beholde syncen. Jeg ved ikke præcis hvorfor, men jeg har hørt om flere der har haft den slags problemer.
|
| Til top |
|
| |
KBAndersen Forum Bruger

|
| Sendt: 09 September 2004 kl. 13:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej igen
ja, rigtigt mht at jeg nævnte DV til DVD er gået ok , men jeg har ikke studeret det jeg har haft lavet tidligere godt nok. (jeg har ikke lvaet mere end et par DVD)..
Ok, så 8Mb/sec er lige i overkanten... Hmmm, ikke godt. Og DV har måske et "bedre område" at arbejde i. Det er nok rigtigt. Men alligevel, burde det jo se lige så godt ud som en købe DVD film, eller ? Jeg bruger bare NeroPlus til at konvertere filmen. Det kan jo ligge er. Hvor får jeg det program du bruger henne?
Ser ud til du ved en del... Så kom med nogle flere forslag
Så hjælp søges stadig.... __________________ Mvh
Kenneth
|
| Til top |
|
| |
RogueAgent Forum Bruger

|
| Sendt: 12 September 2004 kl. 19:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Well, jeg arbejder med DVD produktion til daglig, men som produktionskoordinator, ikke author.
Mine egne erfaringer med "hjemme-DVD" stammer primært fra at jeg for ikke så længe siden købte en Hauppage USB2 TV-tuner/Videograbber, både med det formål at kunne harddisk recorde TV programmer, og brænde det jeg havde lyst at gemme, og for at kunne overspille gamle VHS´er jeg gerne ville gemme til DVD. Jeg fandt ret hurtigt ud af at det Ulead software der fulgte med boksen ikke var specielt velegnet til mit formål.
Tuneren/grabberen er en mpeg2 hardware encoder, det vil sige at den konverterer det analoge signal den modtager til mpeg2 i realtime og lægger streamen direkte på harddisken via usb.
Man kan så vælge mellem forskellige bitrates, alt efter hvilken kvalitet/kapaciet ratio man er interesseret i. Men den gemmer det som en samlet mpg fil og det er som nævnt her problemet opstår. Så længe man afspiller denne fil fra harddisken er der ingen problemer, men så snart man brænder en dvd vil softwaren splitte lyd og billede, og så ryger syncen. Og som sagt måtte jeg så prøve flere forskellige programmer før jeg faldt over TMPGenc DVD author som virkede for mig. Du kan finde det her: www.tmpgenc.net og ellers evt. lave en googlesøgning og se hvad du kan finde. Det er muligt det findes som trial ware et eller andet sted, men jeg ved det ikke. Jeg ved heller ikke om det vil løse de problemer du har, jeg synes bare at det lød så meget som mit problem at det nok var et forsøg værd.
Iøvrigt er der meget god viden og hjælp at hente på www.videohelp.com som bl.a. linker til et hav af guides til hvordan man konverterer mellem forskellige videoformater - incl. DV til DVD. F.eks. denne: http://www.doom9.org/index.html?/dv/guide.html
|
| Til top |
|
| |
KBAndersen Forum Bruger

|
| Sendt: 13 September 2004 kl. 07:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Godmorgen
Du skal have mange tak for hjælpen RogueAgent. Det er rart med lidt profesionel hjælp. Jeg vil arbejde videre med sagen og håber det kommer til at virke. Endnu engang tak. __________________ Mvh
Kenneth
|
| Til top |
|
| |
RogueAgent Forum Bruger

|
| Sendt: 14 September 2004 kl. 09:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
KB,
jeg faldt tilfældigvis over dette svar i en FAQ til et audio/videoediteringsprogram (Goldwave Multiquence) - kan måske give et hint om de problemer der kan være med syncen, jeg skal ihvertfald hjem og eksperimentere lidt.
Q: Why does audio and video synchronization drift off?
A: Variable bitrate encoded video files are virtually impossible to synchronize accurately. Use constant bitrate encoding when capturing video files or convert existing files to a constant bitrate before adding to a Multiquence project.
|
| Til top |
|
| |
KBAndersen Forum Bruger

|
| Sendt: 14 September 2004 kl. 10:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Når da, det er da noget der skal leges med. Jeg er forøvrigt på newsgroup og der er MANGE både gode og rigtig gode forslag. Jeg er helt vild for at komme hjem og lege.... Så i aften, du, der skal der studeres osv.
Har hørt nogen sige at DVD mærket har meget at sige ???
Hvad med holdbarhed ? har du en ide om det ? tænker også på opbevaring af sine digitale billeder. De skulle nødigt gå tabt. __________________ Mvh
Kenneth
|
| Til top |
|
| |
RogueAgent Forum Bruger

|
| Sendt: 14 September 2004 kl. 11:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Med DVD mærket tænker du på afspilleren eller skiverne..?
Afspilleren har en del at sige - ikke alle afspillere kan aflæse hjemmebrændte DVD´er. Står der ikke specifikt i manualen (eller ofte blandt logoerne på front eller bagside af afspilleren) at den kan læse DVD-R, DVD+R, DVD-RW og DVD+RW afhængigt af hvad du bruger (DVD-R er mest kompatibelt med de fleste afspillere) så kan du ikke være sikker på at den kan læse det. Det kan godt være den kan, men ofte med fejl og hakker i billedet osv.
Skiverne har også meget at sige. Jeg har ikke prøvet så mange forskellige, men ved at grunden til at ikke alle afspillere kan læse dem er forskellen i reflekteret lys fra laseren. Hjemmebrændte skiver reflekterer ikke nær så godt som sprøjtestøbte "rigtige" DVD´er, så det stiller høje krav til afspillerens optik. Og nogen mærker reflekterer bedre end andre, og er derfor mere kompatible med flere afspillere. Imation og Verbatim er nogen af de bedre mærker, men også dyrere end de fleste.
Med hensyn til holdbarheden, så ved jeg kun hvad der "hviskes i krogene" rundt omkring - jeg tror ikke du skal satse på en holdbarhed på meget mere end 5, max 10 år. Ting som billeder o.lign. ville jeg nok sørge for at have en harddisk backup af.
|
| Til top |
|
| |