| Sendt: 23 September 2004 kl. 16:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er der nogen, der har generelle erfaringer med forskelle i dvd-lyd i stereo. Altså ikke dvd-afspilleres kvalitet som cd-afspiller, men ved film.
Jeg bruger ikke surround-, men stereooutputtet fra min dvd-afspiller (Yamakawa 365) til en stereoforstærker (Arcam DIVA A85), og på flere (men ikke alle) film synes jeg nemt, at lyden kan blive en anelse overstyret/forvrænget.
Igår så jeg den nye Star Wars dvd, og ind imellem var det ret slemt på A New Hope. Det kan være, at det blot skyldes de ujævnheder i lyden på dialogen på den film, som har være omtalt, men jeg oplevede som mere generelt.
Min dvd-afspiller har en volumenkontrol, som irriterende nok stiller sig i midterposition, hver gang den har være slukket, så man skal skrue uforholdsmæssgt højt op på forstærkeren. Ergo: jeg er lidt i tvivl om, hvor problemet ligger:
- lydkvaliteten på dvd-afspilleren? (mest sandsynligt)
- langt, billigt phonokabel med forlænger?
- min forstærker savner overskud (muligt, men mindre sandsynligt)
Mit spørgsmål er: hvad sker der egentlig i en dvd-afspiller, når den mixer surroundlyd ned til to kanaler? Er det en krævende proces? Er der ingen andre udveje end at få en bedre dvd-afspiller.
|