Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2026 | 15:38   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DVD, HD-DVD, Blu-ray
 HIFI4ALL Forum : DVD, HD-DVD, Blu-ray
Emne Emne: Cd på dvd afspiller (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
easyrider
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Oktober 2004
Status: Offline
Sendt: 04 Oktober 2004 kl. 23:19 | IP-adresse registreret  

Hej - prøver lige i det rigtige forum..

Ved afspilning af en almindelig musik cd på en dvd afspiller (i pro logic), bør det så ikke være muligt at få 5.1 lyd ud igennem en surround forstærker? Jeg kan kun få 2.0 eller 5.0 dvs. min sub får ikke noget signal? Gør jeg noget galt eller kan det ikke lade sig gøre? Min sub fungerer fint med dvd film. Min reciever står indstillet til "sub on" i pro logic.

Min reciever er en pioneer VSX-711 og min dvd afspiller er en phillips dvd633 (som jeg overvejer at udskifte med en cambridge azur dvd afspiller).

mvh Claus

Til top Vis easyrider's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af easyrider

rvu84
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 August 2004
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 04 Oktober 2004 kl. 23:26 | IP-adresse registreret  

En almindelig cd er jo kun indspillet i stereo, og du kan derfor ikke få 5.1, men pro logic burde du godt kunne få, og da skulle subben også spille. Men ern almindelig cd lyder nu bedst i stereo,evt men hjælp fra en god sub

easyrider
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Oktober 2004 kl. 23:35 | IP-adresse registreret  

Ja, jeg havde også tænkt mig at at spille i stereo og med hjælp fra subben (hvis ellers det lyder ordentligt) , men det virker bare ikke. Det bør vel næsten være min reciever der er indstillet forkert, kan bare ikke gennemskue hvordan? Nogen der har oplevet noget lignende?

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 05 Oktober 2004 kl. 09:23 | IP-adresse registreret  

Hvilken receiver har du? I mit firma har vi en Sony reciever (husker ikke modellen) som har nogen ret besynderlige standard settings. F.eks. er der ikke signal på sub´en når man kører stereo, kun ved prologic, Dolby Digital eller DTS.

Til top Vis RogueAgent's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af RogueAgent

Boye
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 05 Oktober 2004 kl. 09:34 | IP-adresse registreret  

Jeg stod med samme problem med min billige Sony receiver. Den tager '2-channel'-betegnelsen helt bogstaveligt og sender intet signal til subben selv om fronterne er indstillet til 'small'.

Men jeg kiggede i manualen (som man jo altid først gør når det ikke virker) og fandt ud af at Sonyen skal stilles på 'Auto detect' for at lave et stereosignal hvor subben også spiller.

Dolby surround (Pro logic) duer ikke til stereo, da forskelssignalet mellem højre og venstre vil blive sendt til surroundkanalerne og monodelen vil gå i centeren - det lyder meget mærkeligt. Ellers skulle jeg stille center- og surroundhøjttalerne til 'off' for at få det til at virke i Dolby surround (Pro logic) -mode.

Men se om ikke din Pioneer har en funktion der svarer til min Sonys 'auto detect'

Til top Vis Boye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boye

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Oktober 2004 kl. 10:05 | IP-adresse registreret  

Havde ikke set det var en Pioneer

Har selv Pioneer VSX-859 og på den kan jeg nu ikke huske der var noget bøvl med at få subwooferen med i alle modes...

jeskris
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 August 2004
Lokalitet: Fyn Syd
Sendt: 05 Oktober 2004 kl. 13:02 | IP-adresse registreret  

Jeg har selc en Sony DAV S500 hvorpå man selv kan ændre lydbilledet. Normalt står den i Auto hvor maskinen selv finder ud af hvilket lydspor der er på disc'en.Det kan dog ændres manuelt til ca 10 forskellige andre lydbilleder hvorved man kan få 5.1 lyd ud af et stereo spor. Men kvaliteten kan diskuteres når man fordeler stereo ud på surround.

easyrider
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Oktober 2004 kl. 18:12 | IP-adresse registreret  

Hej

Tak for alle jeres svar. Med hjælp fra Pioneer kundecenter i DK (ja de svarede faktisk på min henvendelse) så har jeg nu hittet ud af hvad der var galt. For dem som gætter på at Recieveren ikke kan autodetecte lydsporet, så er det helt rigtigt. Det er op til mig at sætte den til stero lyd, hvilket jeg jo også havde gjort.

Men problemet var at subwooferen i standardopsætningen (dog ikke med DD signal) er slået fra når fronterne er sat til LARGE. Også selvom der står subwoofer ON i menuen. Der skal nemlig stå subwoofer PLUS for at det virker i stereo (og i pro logic). Det synes jeg var lidt tricky at gætte. Sætter man fronterne til SMALL, så spiller subben også. Det sidste havde jeg ikke prøvet. Insisterer på at mine 250kr godt brugte Jamo reol højtalere er large.

Noget andet er så at det ikke lyder specielt godt med en subwoofer og stereo musik. Ærgeligt synes ellers den fungerer vældig fint med film. Og synes også at 2.1 fungerer fint med musikfiler på en computer? Men altså ikke her, synes bassen er for markant i det dybe og alt for forskellig fra mine fronter. Skruer jeg ned for bas volumen på subben, ja så siger den jo ingenting... Må nok bare ofre lidt flere penge på nogle fronter og så droppe min sub til musik.

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Oktober 2004 kl. 08:59 | IP-adresse registreret  

Easyrider,

hvad er delefrekvensen sat til på din subwoofer..? Det lyder lidt som om den er sat for højt, så den går op i det frekvensområde som dine Jamo´er spiller ned i - DET lyder nemlig ikke altid specielt kønt.

Når du sætter dine fronter til "large" så betyder det i surroundsammenhæng at din subwoofer kun bliver aktiveret når det dedikerede LFE track (.1 sporet i 5.1) har signal. Sætter du fronterne til small vil subwooferen overtage for fronterne fra ca. 80 hz og nedefter.

Prøv at eksperimentere lidt med enten at sætte dine fronter til small (uanset at du mener de er large ) eller at sætte delefrekvensen for subwooferen ned f.eks. til 50-60 hz. (På denne måde vil du så godtnok muligvis komme til at mangle lidt af den øvre bas (60-100 hz) i LFE tracket på film, så du faktisk bør skrue delefrekvensen op igen når du ser film med 5.1 lyd.)

easyrider
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Oktober 2004 kl. 13:11 | IP-adresse registreret  

Delefrekvensen er sat til 100Hz i recieveren, derudover kan den også indstilles på selve subben. Der står den også til ca. 100 Hz. Har prøvet at skrue lidt op og ned for indstillingerne på subben, men ikke på selve recieveren. Ved faktisk ikke hvad der sker hvis subben indstilles til 80Hz og recieveren indstilles til 100 Hz?

Det lyder mest af alt som at højtalerne ikke spiller samme melodi, deres baslyd er meget forskellig. Mine fronter er nogle ældre Jamo Compact 70, og min sub er en Canton 25.

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Oktober 2004 kl. 15:38 | IP-adresse registreret  

Problemet ligger i at du har sat fronthøjttalerne til large. Når du gør det, så vil de stadig spille så langt ned som de nu kan (f.eks. 40 hz?) og dermed overlappe subwooferens lyd som jo går op til 100 hz som den står nu. Du får bl.a. nogen voldsomme problemer med lydens fase, medmindre du har subben stående præcis midt mellem dine fronter, og det er vist de færreste der har det.

Som din receiver er indstillet nu, er de 100 hz kun gældende når der er signal i LFE kanalen på 5.1 kodede lydspor.

Mit råd vil være at forsøge dig med at sætte fronthøjttlerne til small (prøv nu... ) , sætte receiverens delefrekvens til 80 hz og så skrue subbens delefrekvens så HØJT op som muligt.

Det sidste vil nemlig resultere i at det er receiverens delefilter der styrer delefrekvensen alene. Når subbens og receiverens delefilter begge skærer ved f.eks. 100 hz, så får du faktisk dobbelt afskæring under delefrekvensen, 1 gang fra receiveren, og derefter 1 gang til fra subben. Og det er ikke specielt sundt for lydens fasekorrekthed.

Alternativet er selvfølgelig at slå den dér PLUS indstilling fra og leve med at der ikke er subwoofer på når du kører stereo. Når du sætter fronten til large, fortæller du faktisk indirekte forstærkeren at dine højttalere går så dybt ned at de ikke behøver hjælp fra en subwoofer...

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes