| Forfatter |
|
easyrider Forum Bruger

Bruger siden: 04 Oktober 2004
Status: Offline Indlæg: 48
|
| Sendt: 29 December 2004 kl. 11:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Hvad betyder det for en dvd afspiller at den har indbygget scaling? Kan afspilleren selv tilpasse billede og tekst til skærmen? Det vil være rart hvis man selv kunne bestemme billedformatet, da mange film har lidt "skæve" opløsninger om ikke andet så når man gerne vil have underteksterne med. De placeres jo lidt tilfældigt. Findes der iøvrigt afspillere der kan flytte underteksterne rundt på skærmen?
|
| Til top |
|
| |
Vanderlay Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1597
|
| Sendt: 29 December 2004 kl. 12:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Indbygget scaler betyder, at afspilleren kan tilpasse den opløsning, der sendes ud af den, men så vidt jeg ved ku via component eller DVI/HDMI (afhænger af afspilleren. Der kommer naturligvis ikke flere detaljer i billedet, men hvis man har et display med højere opløsning end dvd, får man ofte et mere roligt billede ved at give det et input, der passer 1:1 med den opløsning, skærmen er født med.
På de fleste afspillere betyder det kun, at man kan sende enten 720p eller 1080i ud, men på nogle enkelte kan man også lave mere specielle skaleringer. Om det er bedre, afhænger dog af displayet samt selvfølgelig af kvaliteten af scaleren.
Afspillere, der kan flytte rundt på undertekster, har jeg aldrig hørt, men det er da en god idé. Hvis den så også kunne gøre dem pænere at se på til os med projektorer, ville det være super.
|
| Til top |
|
| |
CPH-R Lukket konto

Bruger siden: 15 Maj 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1700
|
| Sendt: 29 December 2004 kl. 12:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er rigtigt hvad Vanderlay skriver..!? på nær at det KUN kommer ud via. component udgangen! altså ikke via. HDMI/DVI, da det er et analogt sinal.
Peter
|
| Til top |
|
| |
Vanderlay Forum Bruger

|
| Sendt: 29 December 2004 kl. 12:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Øhhh...den fangede jeg ikke helt.
Siger du, at man kun kan udsende opskalerede signaler via component eller siger du, at det er hvad jeg skrev ovenfor?
Ingen af delene er tilfældet. Jeg kører i hvert fald med 720p via DVI fra min Yamakawa dvd-afspiller. Så vidt jeg er orienteret, kan alle afspillere, der har scaler samt enten DVI eller HDMI, udsende det opskalerede via den digitale billedudgang, mens jeg mener det kun er nogle afspillere, der kan skalere på component.
Men om det er noget, man kan bruge til noget og få fordel af, afhænger af ens skærm/projektor.
|
| Til top |
|
| |
CPH-R Lukket konto

Bruger siden: 15 Maj 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1700
|
| Sendt: 29 December 2004 kl. 13:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der var jeg vist lige for hurtig og kæp-høj på tasterne...!? du har ret, jeg havde lidt SDI og andet i hovedt 
Bukke-bukke  beklager.
Peter
|
| Til top |
|
| |
Vanderlay Forum Bruger

|
| Sendt: 29 December 2004 kl. 13:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
No prob, det var bare lidt svært at forstå.
- det må helt sikkert være fremtiden sådan at få integreret et SDI direkte i hovedet:@)
|
| Til top |
|
| |
easyrider Forum Bruger

|
| Sendt: 29 December 2004 kl. 14:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
En scaler funktion vil altså ikke kunne ændre på selve formatet af det billede den sender til skærmen. Folk med 16:9 fjernsyn vil kende til denne funktion, da det er muligt at tilpasse billedet til skærmen, eksempelvis ændre 4:3 til 16:9. Jeg ved godt det kan se underligt ud at lave så stor en ændring af formatet, men jeg synes ofte at der kan være brug for at lave mindre korrektioner så hele displayet udnyttes og man slipper for sorte bjælker forneden eller i siden. Men det kan man altså ikke forvente af en scaling funktion?
|
| Til top |
|
| |
Vanderlay Forum Bruger

|
| Sendt: 29 December 2004 kl. 14:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er nok nærmere skærmens indbyggede scalere, der skal bruges til dette. Jeg kender i hvert fald ikke til dvd-afspillere, der skulle være specielt gode til dette. Min projektor kan lave nogle af disse snydeformater, men jeg ved nu ikke om jeg synes det er en fordel frem for de sorte bjælker.
Går ud fra, at det må være LCD eller Plasma, du taler om, for på billedrør kan man jo slet ikke bruge et opskaleret billede til noget (med mindre man flytter til USA, hvor de har Hi-Def billedrør).
|
| Til top |
|
| |
easyrider Forum Bruger

|
| Sendt: 30 December 2004 kl. 14:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er billedrørsskærme jeg taler om. Formålet med disse snydeformater er at udnytte mere af skærmens størrelse, sendes noget i 16:9 format, typisk film, så ser man ret ofte (både på dvd film og tv udsendelser) at underteksten er placeret under selve billedet. Og så er man jo ikke meget bedre stillet ,med et 16:9 fjernsyn end med et 4:3. Og det er det jeg ville prøve om det er muligt at ændre lidt på, på trods af at der altså vil blive tale om et snydeformat og at det ikke altid ser smart ud.
|
| Til top |
|
| |
Vanderlay Forum Bruger

|
| Sendt: 30 December 2004 kl. 15:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Som sagt kan man ikke med mit vidende sende opskalerede billedsignaler ud via andet end HDMI/DVI eller i nogle tilfælde component, og bortset fra nogle få billedrørs-tv med component, er dette jo helt ubrugeligt for folk med billedrør.
Jeg har i hvert fald aldrig hørt om opskalering via scart.
Ændringer mellem 16:9, 4:3 osv. sker som regel vha. funktioner indbygget i tv'et, eller vel rettere i tv-tuneren. Jeg har aldrig set nogle af de der zoom- eller snydeformater, der ikke var langt dårligere end blot at undvære undertekster, sorte bjælker, men nu ser jeg også sjældent film på tv.
|
| Til top |
|
| |
RogueAgent Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2359
|
| Sendt: 04 Januar 2005 kl. 13:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
easyrider skrev:
|
Det er billedrørsskærme jeg taler om. Formålet med disse snydeformater er at udnytte mere af skærmens størrelse, sendes noget i 16:9 format, typisk film, så ser man ret ofte (både på dvd film og tv udsendelser) at underteksten er placeret under selve billedet. Og så er man jo ikke meget bedre stillet ,med et 16:9 fjernsyn end med et 4:3. Og det er det jeg ville prøve om det er muligt at ændre lidt på, på trods af at der altså vil blive tale om et snydeformat og at det ikke altid ser smart ud.
|
|
|
Hvis filmen af lagret i 16:9 på DVD´en og afspilleren er sat til 16:9 / Wide afspilning, så skulle underteksterne da meget gerne være i billedet på et 16:9 tv. Det lyder lidt på mig som om du måske har set en afspiller sat op til at vise 4:3 Letterbox, og derefter zoomet letterboxen ud af billedet på et 16:9 TV. I dette tilfælde vil teksterne ganske rigtigt være uden for billedet - men det skulle altså kunne løses i afspillerens setup menu.
Mht TV udsendelser er det selvfølgelig lidt mere speget - og op til tv-stationen at gøre det "rigtigt".
Rent bortset fra det, så mener jeg da at have set DVD-afspillere der kan flytte tekst op og ned i billedet. Jeg husker ikke mærke (Pioneer måske..?) men er ikke sikker på at det gælder alle tekster. Afhængigt af DVD´ens authoring kan teksterne enten lagres som gennemsigtige "billeder" der i princippet er af samme højde/bredde format som filmen selv og derfor nok ikke kan rykkes - eller som egentlig tekst i stil med de filer der kan findes rundt om på nettet. Jeg vil TRO at det kun er de sidste man kan rykke rundt med via remoten. Det er dog de første der er mest almindelige.
|
| Til top |
|
| |