| Forfatter |
|
Holmes Forum Bruger

Bruger siden: 30 Oktober 2004
Status: Offline Indlæg: 63
|
| Sendt: 20 Marts 2005 kl. 14:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Da jeg har et plasma fjernsyn der kan vise 1080i (Philips 42pf9966), har jeg tænkt på at købe en DVD med indbygget scaler. Med den har jeg et håb om at kunne udnytte mit plasmas opløsning og dermed få bedre billedkvalitet.
Derfor har jeg følgende spørgsmål:
- Vil en DVD med indbygget scaler overhovedet give bedre billedkvalitet, hvis jeg nu f.eks. scaler en DVD op til 1080i på mit plasma?
Er der nogen der evt. vil dele deres erfaringer?
Mvh. John
|
| Til top |
|
| |
hans123 Forum Bruger

Bruger siden: 18 Marts 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1050
|
| Sendt: 20 Marts 2005 kl. 19:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej John
Jeg bruger en Denon 2910 son scaler op til 1080i via dvi indgangen på TV
Det giver et meget renere billede end rgb scart.
Så det er et anbefale.
Mvh Hans
Ps. jeg venter på nr. 3 9966 
|
| Til top |
|
| |
Holmes Forum Bruger

|
| Sendt: 20 Marts 2005 kl. 20:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Hans
Tak for dit svar. Jeg ville bare være sikker på, at opscaleringen nu også giver et bedre billede. Vil du sige at det er et mærkbart bedre billede end scart eller skrevet på en anden måde: Vil selv min kone kunne se forskel?
Ja, jeg har godt fuldt med i din "9966-følgeton" - virkelig en katastrofe fra Elgigantens side. Jeg troede faktisk at de var meget mere professionelle. Hvordan kan de tilbyde dig en erstatningsskærm med sådan en panelfejl. Giver de dig ikke snart en splinterny skærm, der højst har kørt 2 timer og ellers uden fejl, må de vist skifte navn til l**tegiganten. Ved du hvornår du får den nye skærm? Ellers må endelig blive ved med at skrive videre på din historie her i forumet.
Mvh. John
|
| Til top |
|
| |
SNEDKEREN Forum Bruger

Bruger siden: 13 April 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 159
|
| Sendt: 20 Marts 2005 kl. 21:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej.
Nu kan dit tv ikke vise 1080i da det har en opløsning på 1024x1024i. men det kan modtage 1080i og selv konvertere det ned til 1024.
Hvis du tager et signal fra en dvd som er 480i eller 576i og konvertere det op til 1080i og derfter skal tv'et konvertere det ned igen til 1024, det vil give et dårligere resultat end bare at lade dvd'en sende 480i/576i til tv'et.
Det er en dyr løsning som jeg nu foreslår, men hvis du bruger en scaler(eks. dvdo Isacn HD+) som konvertere billedet op fra dvd'en så det passer til tv'et. så vil du opleve en stor forbedring. DVDO'en er en meget god scaler og konvertere opløsningerne perfekt. Det er langt fra hvad indbygget scalere i dvd'er og tv gør.
|
| Til top |
|
| |
hans123 Forum Bruger

Bruger siden: 18 Marts 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1050
|
| Sendt: 20 Marts 2005 kl. 23:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er et mærkbart bedre billede jeg får, og min kone kan sagtens se forskeld.
Vi prøvedet med scart og dvi uden hun havde kendskab til tilslutningerne og hvergang valgte hun dvi som bedst.
TV kan selvfølgelig ikke vise 1080i men det må være optimeret til at gengive det.
Vedr mit 9966 så er jeg lovet et helt nyt i løbet af en uge eller to .
Det jeg har hjemme nu siger ikke noget fra ambieligt. og jeg håber heller ikke det kommende siger noget.
Hans
|
| Til top |
|
| |
TapeConnection Lukket konto

Lukket efter brugers ønske!
Bruger siden: 30 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4163
|
| Sendt: 21 Marts 2005 kl. 08:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
hans123 skrev:
| Vi prøvedet med scart og dvi uden hun havde kendskab til tilslutningerne og hvergang valgte hun dvi som bedst. |
|
|
Bortset fra at det faktisk godt kan give et bedre billede at opskalere og nedskalere igen, så behøver dette ikke at have noget med selve skaleringen at gøre. Det er nok lige så meget forskellen på en analog og en digital overførsel af billedet, du vil sandsynligvis få samme resultat hvis du satte DVD'en til at sende 576P ud via DVI udgangen. __________________ Mvh. TC
www.tapeconnection.dk
Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
|
| Til top |
|
| |
Holmes Forum Bruger

|
| Sendt: 21 Marts 2005 kl. 10:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for jeres svar.
Da jeg pt. har PC i stuen, har jeg naturligvis koblet den til 9966eren via DVI (i opløsningen 1920 * 1080). Så for tiden ser jeg DVD på plasmaen via computeren. Den gør vel i princippet det samme som en DVD med opscaler eller hvad?
Grunden til at jeg så spør´, er fordi jeg ikke synes der er nogen forskel på vgaopløsning (800*600) og opløsningen på 1920 * 1080, når jeg ser DVD via computeren. Kvaliteren er god, men der er ingen forskel på opløsningerne. Derfor ville jeg høre, om en DVD med scaler gør jobbet bedre.
Mvh. John
|
| Til top |
|
| |
RogueAgent Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2359
|
| Sendt: 21 Marts 2005 kl. 10:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Holmes,
afhængigt af kvaliteten af dit grafikkort burde PC´ens billede være lige så godt eller bedre end den indbyggede scaler i en forholdsvis billig DVD afspiller. Taler man dedikerede scalere som f.eks. den nævnte DVDO HD+, er resultatet formentlig bedre end DVD´ens indbyggede.
Snedkeren,
Min afspiller (Yamakawa 365) giver også mulighed for at skræddersy opløsningen på DVI udgangen til displayet. Den gør det som nævnt formentlig ikke helt så godt som DVDO, men til en tiendedel af prisen er jeg ret godt tilfreds... 
|
| Til top |
|
| |
Martin_Kbh Udelukket fra forum

Bruger siden: 06 Juni 2003 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1203
|
| Sendt: 21 Marts 2005 kl. 10:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Check evt. med en HTPC der kan du "teste" alle configs...så er det bare at vælge den bedste / eller finde en DVD-afspiller der indeholder netop disse display-udgangsmuligheder.
|
| Til top |
|
| |
SNEDKEREN Forum Bruger

Bruger siden: 13 April 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 159
|
| Sendt: 21 Marts 2005 kl. 11:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej.
Jeg tror ikke du vil opnå meget bedre billede end din pc ved at bruge en dvd med indbygget scaler. En Pc kan være rimlig god til at salere billeder, men alt afhængig af indmaden og det valgte program.
Nu har jeg prøvet en del mht, scalering og uden sammenligning er en DVDO nr.1. Den gør bare alt rigtigt, men man skal bruge tid på at justere den rigtigt ind, der ligger meget gemt i sådan en bandit. En Pc er et godt redskab og den gør et rigtig godt job til prisen, selv den bedste HTPC når ikke en DVDO. Og så den fantastiske Yamakawa.. Hvis man ikke har for dyrt udstyr koblet efter den er det en okay løsning, den kan mange ting og til prisen er den et hit. Men i mit setup er den for ringe.
Når man skriver i et forum, skal man nogen gange have i tankerne at folk har forskellige referencer. Det er svært at rådgive folk uden at kende deres krav og mål, for de kan nogen gange være svære at sætte ord på. Det jeg skriver om scaleringer og DVDO, HTPC og Yamakawa er ikke for at støde nogen men mine erfaringer. Jeg vil selv gerne have det hele til det halve, så derfor tester jeg en del.
Så hvis jeg skulle rådgive til noget, så er det, scalere og konvertere så lidt som så muligt. Den nemme og brugervenlig løsning er at output 576i(eller 576p) ud af en god dvd med DVI og lad tv'et scalere op til 1024X1024, så nøjes man med en lille scalering i det vandrette plan.
Forklaring: tv'et er 1024X1024
Dvd'en sættes til at sende 1024X576= minimal scalering.
hvis du sætter dvd'en til 1920X1080 er det meget mere kompliceret, du har nu en scalering i både dvd og tv.
Hmm.. blev det ikke lidt rodet???
|
| Til top |
|
| |
Holmes Forum Bruger

|
| Sendt: 21 Marts 2005 kl. 12:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mange tak for jeres super svar.
Sådan som jeg læser jeres svar, så er der igen grund til at købe en DVD med scaler, i håb om at få et bedre billede end via min PC. Jeg har et ATI grafikkort - det skulle vist være et OK grafikkort. Det skal også siges at mit billede via PC bestemt er OK, men det kunne jo have været at en DVD var bedre (man vil jo gerne presse sin plasma til det yderste). Video via PC, giver samtidig den fordel at man kan se HDTV. Ikke fordi udbudet er specielt stort, men alligevel.
For mit vedkommende er en DVDO HD+ nok lidt overdrevet, for selvom jeg godt vil have et godt billede, er prisen for sådan en "lidt" over hvad jeg vil gi´ men som Svedkeren skriver, så er der selvfølgelig nogen der vil have det allerbedste.
Mvh. John
|
| Til top |
|
| |