Tilbage til HIFI4ALL.DK 17. juni 2026 | 16:52   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DVD, HD-DVD, Blu-ray
 HIFI4ALL Forum : DVD, HD-DVD, Blu-ray
Emne Emne: Dårlig afspiller = dårlig lyd eller... (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Hillig
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 02 August 2005 kl. 09:00 | IP-adresse registreret  

Hej Forum.

Har læst i diverse tråde at mange køber dvd-afspillere for optil 5.000+ kr.
Når nu lyden sendes digitalt fra afspilleren til reciveren - kan der så stadig være den helt store forskel? ( det kan der jo nok - men hvori ligger forskellen ? )

Har selv en billig kvickly-model m. coax-lyd til små 300,- og det lyder da ok - men jeg ved selvfølgelig ikke hvad jeg går glip af. Har en yamaha rxv750'er i den anden ende.

Hvis nu jeg skulle ha mig en ny afspiller for mellem 1.000 til 2.000,- med dvi ( har det meget omtalte 32" lcd fra Aldi ) - hvad ville så være et godt bud? Satser på på sigt at få mig en z3-projektor - så den må gerne spille sammen med den.

Med venlig hilsen
Hillig

Til top Vis Hillig's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hillig

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 30 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 02 August 2005 kl. 09:04 | IP-adresse registreret  

Hillig skrev:

Hej Forum.

Når nu lyden sendes digitalt fra afspilleren til reciveren - kan der så stadig være den helt store forskel? ( det kan der jo nok - men hvori ligger forskellen ? )

Udover billedkvalitet: Der kan godt være forskel på lyden fra digital-udgangen, af forskellige årsager - men når vi rammer afspillere i prisklassen på den anden side af 5000,-, så er forklaringen ud fra et lydmæssigt synspunkt at man netop _ikke_ sender lyden digitalt til receiveren. En god afspiller har ofte en bedre D/A konverter end receiveren, derfor kan du opnå en bedre stereolyd ved at lade afspilleren konvertere, og overføre lyden analogt til receiveren.

Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted

Hillig
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 August 2005 kl. 10:15 | IP-adresse registreret  

Super hurtigt svar Otto - som altid.

Hvad hvis vi snakker Surround og ikke bare stereo ?
Er der så den samme store forskel?

ps. bare lige for at vide det: er D/A konverteren i rxv 750'eren dårlig ?

finn52
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 02 August 2005 kl. 10:22 | IP-adresse registreret  

Hillig skrev:

Hej Forum.

Har selv en billig kvickly-model m. coax-lyd til små 300,- og det lyder da ok - men jeg ved selvfølgelig ikke hvad jeg går glip af. Har en yamaha rxv750'er i den anden ende.

Hvis nu jeg skulle ha mig en ny afspiller for mellem 1.000 til 2.000,- med dvi ( har det meget omtalte 32" lcd fra Aldi ) - hvad ville så være et godt bud? Satser på på sigt at få mig en z3-projektor - så den må gerne spille sammen med den.

Med venlig hilsen
Hillig

http://www.hifi4all.dk/markedsplads/Annonce_S.asp?iType=2&am p;iAd=43861

Til top Vis finn52's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af finn52

CPH-R
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 15 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 02 August 2005 kl. 10:30 | IP-adresse registreret  

Det ikke rigtigt muligt at sige noget om Yamaha`s konverter!? de de enten selv laver dem eller kommer tryk på mærker de har købt ude i byen. Så man kan kun lytte til hele produktet, og komme med et helheds intryk.

Men som Otto ganske rigtigt er inde på!? så skal du tænke på! de konverter der sidder i en surround reciever- skal både virke som A/D og D/A samt lave surround til alle dine kanaler i en og samme chip. her er ofte meget at hente i at benytte en god konverter i en afspilleren selv "men desværre er det svært at finde DVDèr der har det"?? da der ikke findes mange konverterer til DVDèr, for de skal oftest kunne køre 196Khz-24bit hvor CD kun køre 48Khz-16/20 bit, og selv om at CD tallet ikke er så højt, lyder udvalget af de konverter bedre.

Peter

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 02 August 2005 kl. 10:58 | IP-adresse registreret  

Hillig skrev:
Hvad hvis vi snakker Surround og ikke bare stereo ?
Er der så den samme store forskel?

Forskellen er mindre, det er nok tvivlsomt om det vil gøre den store forskel for dig - men forskellen fra de helt billige til en rimelig afspiller som f.eks. Pioneer DV 380 er ofte ret stor.

Hillig skrev:
ps. bare lige for at vide det: er D/A konverteren i rxv 750'eren dårlig ?

Den er ok i forhold til andre surroundreceivere, men der skal være råd til mange ting i en surroundreceiver. Derfor skal der ikke specielt meget afspiller til før det er bedre at køre analogt - når vi taler stereolyd. Ved surroundlyd bliver det lidt mere kompliceret, da selve surround-dekoderne i afspillerne sjældent er noget at råbe hurra for. Spørgsmålet er så om god surrounddekoder + "dårlig" D/A er bedre end dårlig surrounddekoder + god D/A? Det er umuligt at svare på uden at prøve sig frem.

Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted

MichaelWB
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 02 August 2005 kl. 11:16 | IP-adresse registreret  

CPH-R skrev:

Det ikke rigtigt muligt at sige noget om Yamaha`s konverter!? de de enten selv laver dem eller kommer tryk på mærker de har købt ude i byen. Så man kan kun lytte til hele produktet, og komme med et helheds intryk.

Men som Otto ganske rigtigt er inde på!? så skal du tænke på! de konverter der sidder i en surround reciever- skal både virke som A/D og D/A samt lave surround til alle dine kanaler i en og samme chip. her er ofte meget at hente i at benytte en god konverter i en afspilleren selv "men desværre er det svært at finde DVDèr der har det"?? da der ikke findes mange konverterer til DVDèr, for de skal oftest kunne køre 196Khz-24bit hvor CD kun køre 48Khz-16/20 bit, og selv om at CD tallet ikke er så højt, lyder udvalget af de konverter bedre.

Peter

Nu er det jo ikke altid at det foregår i én chip, der er jo også forskel på receivere.

Generelt må vi vel holde os til rådet om at lytte sig frem. De dyrere receivere (og surround forforstærkere) kan nemt have bedre DA konvertere en selv relativt dyre afspillere.

Se hvad der gemmer sig i Pejsestuen
Til top Vis MichaelWB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MichaelWB

Hillig
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 August 2005 kl. 12:01 | IP-adresse registreret  

Vil det så sige at min billige dvd-afspiller vil give samme gode lyd som en dyr afspiller - så længe jeg kun bruger min reciever til at afkode lyden til surround ?
Altså der er ingen "tab" af kvalitet ved at beholde den billige dvd'er ?
Lyder der forståelidt?

Ellers tak for de gode input - kanon at alle I kloge hoveder gider dele jeres viden med os andre dødelige 

Hillig

torkild
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Produktionsteknikker, Dynaudio

Bruger siden: 15 Juli 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 02 August 2005 kl. 13:27 | IP-adresse registreret  

Hillig skrev:

Vil det så sige at min billige dvd-afspiller vil give samme gode lyd som en dyr afspiller - så længe jeg kun bruger min reciever til at afkode lyden til surround ?
Altså der er ingen "tab" af kvalitet ved at beholde den billige dvd'er ?
Lyder der forståelidt?

Ellers tak for de gode input - kanon at alle I kloge hoveder gider dele jeres viden med os andre dødelige 

Hillig

Der kan stadig (og der er) være forskel i lyden selv om at det er digitalt.
På en bedre afspiller vil der være mindre digitalt støj (jitter) osv.

Til min Xbox har jeg købt "scart/RGB" kabelet. På det kabel får jeg samtigt mulighed for at køre optisk digitalt ud. Jeg har så siden hed moddet min Xbox med en Coxial digital udgang.
Der er stor forskel på lyden af de 2, coxial lyder bedre hos mig.
Forskellen kan ligge i Xboxen og i min Rx-v1500 eller begge steder.

Så selv om at noget er digitalt kan der nemt være forskel ! Signalet skal stadig behandles før det bliver til lyd.

Syke
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Juli 2005
Sendt: 08 August 2005 kl. 13:01 | IP-adresse registreret  

Dvs at hvis man har en bedre afspiller end forstærkeren kan det betale sig at købe i hvert fald en phonoledning til fronterne mens man kan beholde sit coax til surround ?
Til top Vis Syke's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Syke

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 08 August 2005 kl. 13:18 | IP-adresse registreret  

Syke skrev:
Dvs at hvis man har en bedre afspiller end forstærkeren kan det betale sig at købe i hvert fald en phonoledning til fronterne mens man kan beholde sit coax til surround ?

Jep.

L.B.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 08 August 2005 kl. 13:23 | IP-adresse registreret  

Syke skrev:

Så sandt som det er sagt

Til top Vis L.B.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af L.B.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes