Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 14:24   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DVD, HD-DVD, Blu-ray
 HIFI4ALL Forum : DVD, HD-DVD, Blu-ray
Emne Emne: Hvorfor købe en HD dvd afspiller nu? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
mdpedersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 November 2006
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Sendt: 10 November 2006 kl. 12:45 | IP-adresse registreret  

Hejsa, jeg har et par spørgsmål omkring HD dvd formatet.

først så kan jeg forstå at man er på kanten til at udgive en masse dvd film (nye og gamle) i HD dvd format, men hvorfor? er det ikke meningen at selve filmen SKAL være optaget i HD format dvs med et HD kamera osv, for at få HD kvaliteten? hvis man tager en film som spiderman 1 og konvertere den til HD dvd format, vil kvaliteten så ikke være sub-par, da selve filmen da den blev optaget i sin tid IKKE var optaget i HD formatet, med et HD kamera? vil gerne ha en MASSE info omkring dette emne før jeg render ud og køber en afspiller, og så interesserer jeg mig afsindingt meget for det ;) har selv et HD cam jeg render rundt og leger med.

btw mit current udstyr er en Samsung hd950 afspiller og et Alfaview 32" LCD tv.
Til top Vis mdpedersen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mdpedersen

Audi A3
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 September 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 10 November 2006 kl. 13:03 | IP-adresse registreret  

Bare fordi at en film er udgivet i en given kvalitet (fx. DVD) er det ikke ensbetydende med at den er optaget i denne kvalitet (dette gælder både lyd og billede). Det samme er gældende for musik.

Det meste (99,xxx%) af film og musik er optaget i højere kvalitet end de er udgivet i på CD og DVD.

Denon/Dali Grand & Euphonia
Til top Vis Audi A3's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Audi A3 Besøg Audi A3's Websted

sauron
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Marts 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 10 November 2006 kl. 13:08 | IP-adresse registreret  

dette er grunden til du skal købe hd nu http://forum.teamxbox.com/showthread.php?t=483968 .Købte min for et par mådner siden og er det bedste køb jeg har gjort i lang tid og med xbox360 drevet giver så flotte resultater er det et fund for de penge for dem med xbox360.
Til top Vis sauron's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sauron

spped six
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2004
Sendt: 10 November 2006 kl. 13:14 | IP-adresse registreret  

Jeg ved ikke i hvilken opløsning kildematerialet er optaget, samt hvilken indvirkning det har på kvaliteten af HD udgivelserne.

Jeg har dog ladet mig fortælle af dem, som har set nogle HD-afspillere i brug, at billedet virkelig var noget for sig selv (læs: meget, meget godt). Dette selv om skærmen kun kunne gengive et 720 signal.

/Henrik

Til top Vis spped six's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af spped six

mdpedersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 November 2006 kl. 13:22 | IP-adresse registreret  

spped six skrev:

Jeg ved ikke i hvilken opl�sning kildematerialet er optaget, samt hvilken indvirkning det har p� kvaliteten af HD udgivelserne.

Jeg har dog ladet mig fort�lle af dem, som har set nogle HD-afspillere i brug, at billedet virkelig var noget for sig selv (l�s: meget, meget godt). Dette selv om sk�rmen kun kunne gengive et 720 signal.

/Henrik

er der nogle fjernsyn endnu der gengiver i rent 1080p signal uden at dvd'en upconverter dertil?

Vanderlay
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 10 November 2006 kl. 13:31 | IP-adresse registreret  

Der er i hvert fald ingen film mig bekendt, der er optaget i dvd-format!

Mange film bliver vel stadig optaget analogt, og deres teoretiske opløsning er meget høj, hvis ellers den bliver overført kompetent til et digitalt medium.

For de film, der bliver optaget digitalt, tror jeg det som minimum sker i 1080*1920. Det er i hvert fald sådan de nyere Star Wars film er optaget.

Der hvor det kan komme på tale, at masteren sætter begrænsningen, er vel i højere grad TV-udsendelser, der ikke oprindeligt er optaget i HD, men hvor man laver en opskalering hos HD-dvd-producenten (som nok til gengæld er af en del højere kvalitet end den opskalering vi kender i dvd-afspillere).

Man kan blive overrasket over, hvor meget de er i stand til at forbedre billedkvaliteten på noget, hvis kilde ikke er ret god. Fx de nye dvd-udgivelser af Seinfeld. Der er tale om en mastering, der flytter noget i forhold til et ringe udgangspunkt, nemlig middelmådig NTSC-optagelser fra begyndelsen af 90erne. De er dog ikke på HD-DVD (endnu??), men efter sigende er dvderne lavet ud fra en HD-mastering.
Til top Vis Vanderlay's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vanderlay

Neeper
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske

Bruger siden: 11 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 10 November 2006 kl. 13:34 | IP-adresse registreret  

Hej mdpedersen

Alle film er indspillet i en langt langt højere kvalitet end DVD... De er jo indspillet til at kunne vises i biografer...

Hvis man f. eks satte en DVD på inde i Imperial, på deres millionkroners Barco 3 chip DLP projektor, så tror jeg man ville dø af grin over den dårlige kvalitet...

Forhåbenlig er alle HD DVD (og Blu Ray) lavet ud fra master båndet, ellers er det jo fup!

Jeg tror roligt du kan regne med at 98 % af alle HD udgivelser er lavet på den måde...

Mvh Kim 

Til top Vis Neeper's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Neeper Besøg Neeper's Websted

keyvan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Maj 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 10 November 2006 kl. 13:43 | IP-adresse registreret  

mdpedersen skrev:
spped six skrev:

Jeg ved ikke i hvilken opl�sning kildematerialet er optaget, samt hvilken indvirkning det har p� kvaliteten af HD udgivelserne.

Jeg har dog ladet mig fort�lle af dem, som har set nogle HD-afspillere i brug, at billedet virkelig var noget for sig selv (l�s: meget, meget godt). Dette selv om sk�rmen kun kunne gengive et 720 signal.

/Henrik

er der nogle fjernsyn endnu der gengiver i rent 1080p signal uden at dvd'en upconverter dertil?

Sony KDL-46X2000

http://www.sony.dk/view/ShowProduct.action?product=KDL-46X20 00&site=odw_da_DK&pageType=Overview&category=TVP +LCD+TV

Sony KDL-52X2000

http://www.sony.dk/view/ShowProduct.action?product=KDL-52X20 00&site=odw_da_DK&pageType=Overview&category=TVP +LCD+TV

Til top Vis keyvan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af keyvan

VonLarsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 10 November 2006 kl. 13:50 | IP-adresse registreret  

De fleste HD-DVD'er er - som Neeper skriver - mastered direkte fra den originale film(rulle) der i teorien kan give et super-ultra-hd-format. Andre er lavet fra den master som blev brugt til DVHS udgaven. F.eks. 'Backdraft' som faktisk er rigtig flot, dens alder taget i betragtning. Der bliver også brugt meget tid til restaurering af masteren. De film som f.eks bliver vist i USA på HD kanalerne, er ikke altid blevet restaureret.

Jeg har for kort tid siden set 'Platoon' i HD, og der var _rigtig_ mange tegn på at den havde nogle år på bagen. Der var dog stadig fordele ved at det var i HD - Billedet var langt mere 'film' agtigt end det f.eks er på DVD'en og virkede ikke på nogen måde kunstigt.

Andre film, som f.eks 'Collateral' er optaget i 1080P digitalt

Jeg har på intet tidspunkt fortrudt at jeg købte min HD-DVD afspiller - Når man først har haft sådan en, er det svært at stille sig tilfreds med DVD igen.

(jeg kører 1080i fra afspilleren, som så nedskaleres af mit TV til 720p)
Til top Vis VonLarsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af VonLarsen

mdpedersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 November 2006 kl. 13:58 | IP-adresse registreret  

der står på mit fjernsyn at den normalt kører 720P men at den er DTV-compatibel i op til 1080P format? betyder det at den rent faktisk kan køre 1080P opløsning eller nedskallerer den stadig til 720? ville blive ked af det hvis den nedskallere, da jeg lige har købt det..

Men jeg mente bare at de først for nyligt var begyndt at optage film i 1080P da deres kameraer ikke understøtter HD opløsningen før nu.. ?

janwa
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: København
Sendt: 10 November 2006 kl. 13:58 | IP-adresse registreret  

Film er mange gange optaget i en højer opløsning end 1080, på grund af de skal vises i en biograf, så hvis vi en gang få noget udstyr der kan hvis 4K der hjemme, er vi ved at nå op på biograf opløsning.

Det enste der bliver optaget i 1080 er til HD TV, 1080 er derfor men en TV standart, hvor i mode at det orginale film opløsninge er højer ende det som HD-DVD, kan vise, derfor må der ske en nedskaling.

Men for at spare penge er der faktis nogle biograf film der er optaget med amatør udstyr med SD opløsning, eller med 750p/1080i, og det kan ses, nå det bliver opskalet til biograf størrelse.

Selv mobiltelefon er man begyndt af bruge, hjælp, det må være en pine at se disse film i en biograf.
Til top Vis janwa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af janwa

spped six
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 November 2006 kl. 14:00 | IP-adresse registreret  

mdpedersen skrev:
spped six skrev:

/Henrik

Der er ikke så mange TV, der pt. kan gengive et rent 1080p signal. De er dog på vej. Som det nævnes, har SONY allerede et par modeller på gaden, Phillips ligeså. Loewe har vist lige lanceret deres skud på stammen. De fleste TV, der kan give 1080p, er dog LCD. Der findes plasma TV, som også kan, men de er meget dyre - i al fald dem jeg har set. Pioneer har et til ca. 60.000 kr., mener jeg.

/Henrik

mdpedersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 November 2006 kl. 14:03 | IP-adresse registreret  

Understøttede DTV-opløsninger: 480p, 720p, 1080i, 1080p, 480i, 576i, 576p står der under mit fjernsyn, så håber det kan uden at downconverte noget som helst...

spped six
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 November 2006 kl. 14:04 | IP-adresse registreret  

mdpedersen skrev:
der står på mit fjernsyn at den normalt kører 720P men at den er DTV-compatibel i op til 1080P format? betyder det at den rent faktisk kan køre 1080P opløsning eller nedskallerer den stadig til 720? ville blive ked af det hvis den nedskallere, da jeg lige har købt det..

Men jeg mente bare at de først for nyligt var begyndt at optage film i 1080P da deres kameraer ikke understøtter HD opløsningen før nu.. ?

Jeg kender ikke lige præcis din model TV, men jeg er overbevist om, at det ikke kan vise native 1080p. Den kan sagtens modtage og behandle et 1080p signal, men panelet kan ikke vise så høj en opløsning. Signalet bliver derfor nedskaleret til 720p (eller hvad opløsning dit TV præcist kører med).

/Henrik

mdpedersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 November 2006 kl. 14:04 | IP-adresse registreret  

så fatter jeg bare ikke hvorfor der er nogle der mener at alle i film branchen skal til at skifte deres kameraer ud med nye HD cams... ? hvis deres opløsning og billedkvalitet allerede er deroppe over.

spped six
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 November 2006 kl. 14:05 | IP-adresse registreret  

mdpedersen skrev:
Understøttede DTV-opløsninger: 480p, 720p, 1080i, 1080p, 480i, 576i, 576p står der under mit fjernsyn, så håber det kan uden at downconverte noget som helst...

Hvilken model Alfa View har du?

/Henrik

spped six
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 November 2006 kl. 14:09 | IP-adresse registreret  

mdpedersen skrev:
så fatter jeg bare ikke hvorfor der er nogle der mener at alle i film branchen skal til at skifte deres kameraer ud med nye HD cams... ? hvis deres opløsning og billedkvalitet allerede er deroppe over.

De analoge kameraer man bruger/har brugt i filmindustrien har vel potentiale til høje opløsninger alt efter, hvordan billedet behandles efterfølgende - har jeg ret?

Grunden til, at man anbefaler digitale kameraer, er vel for en gøre den efterfølgende proces nemmere. Med digitale kameraer optager man vel direkte på en harddisk, hvilket gør det nemmere, når man eftefølgende skal redigre/behandle optagelsene.

/Henrik

mdpedersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 November 2006 kl. 14:10 | IP-adresse registreret  

spped six
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 November 2006 kl. 14:16 | IP-adresse registreret  

mdpedersen skrev:
Alfa-View DELUXE HD PLUS V-LCD (Sort)

Under specifikationer står opløsningen angivet til 1366x768. Skærmen kan derfor ikke vise et native 1080p signal, men nedskalere det til 1366x768.

/Henrik

erla
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 29 Juli 2006
Lokalitet: København
Sendt: 10 November 2006 kl. 14:24 | IP-adresse registreret  

Alle film der har mere end nogle  år på bagen, er op taget på .. ja, film ;-)

Dvs. celluidfilm som nogle måske husker fra 35MM spejlreflekskameraer - typisk er der tale om 70MM celluid til biograffilm.

Da celluidstrimlen jo er "analog" kan man ikke på samme måde som med digitale medier opgøre "punktstørrelsen" og dermed hvor mange pixels der danner billedet. Og dog - for filmemulsionen (det lag kemikalier der er påført filmstrimlen og som påvirkes af lyset og i sidste ende danner billedet), består af fine små korn og lim der binder kornene til strimlen. Så selvom man ikke har eksakte pixeldimensioner, siger finheden af kornene, deres tæthed i emulsionen, og størrelsen af strimlen, noget om hvor mange punkter billedet opbygges af...

Hvis man ud fra disse data skal sammenligne celluid med digitale medier, så når man frem til noget med ca 4000 (pixels) på den korte led...

Så så lange celluidstrimlerne bliver bevaret, så er der en rum tid endnu basis for mange generationer af genudgivelser, indtil vi en dag får "Super Extra Way Higher Definition Extravaganca Superior Muliti Top Dex Quality" (SEWHDSMTDQ) -VD'er...

Hvorvid man skal hoppe på vognen nu, eller bare beholde sine ST DVD'er (eller VHS-bånd) og springe nogle generationer over, må man gøre op med sig selv... Personligt har jeg genkøbt adskillige film jeg tidligere havde på VHS på DVD, og kan ikke vente på at få mulighed for at købe dem på HD disc (HD DVD eller Blu Ray).

Mvh.

Til top Vis erla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af erla Besøg erla's Websted

Side af 4 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes