Emne: Scart elle s-video??? ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
Taurus Forum Bruger

Bruger siden: 12 Maj 2003 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 711
|
| Sendt: 21 December 2003 kl. 23:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
hvad er bedst til overførsel??
|
| Til top |
|
| |
larl Forum Bruger

Bruger siden: 22 Oktober 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 912
|
| Sendt: 22 December 2003 kl. 00:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Taurus
Scart er blot en stik-type, som kan overføre alle de andre almindelige signaler som:
- Almindelig "gammeldags" video (composite)
- S-Video
- RGB
RGB er bedst, S-video næstbedst og composite er - i forbindelse med DVD - kun noget man bruger hvis der ikke er andre muligheder.
Mvh, Lars
http://www.recordere.dk - Din guide til HDD & DVD recordere
|
| Til top |
|
| |
Taurus Forum Bruger

Bruger siden: 12 Maj 2003 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 711
|
| Sendt: 22 December 2003 kl. 09:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad er RGB så??
Den DVD-afspiller jeg har kig på har S-video, composite og så scart udgang...men mener ikke den har RGB.
Altså må scart så være det optimale med den her afspiller?
|
| Til top |
|
| |
R.P. Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 972
|
| Sendt: 22 December 2003 kl. 09:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er et emne der har været oppe et par gange før, jeg kan ikke huske hvad tråden hed, derfor ikke noget link.
Men at sige det ene er bedre end det andet er noget sludder, for et eller andet sted i kæden skal signalet konverteres til RGB, om det så er dvd'en eller tv'et der gør det bedst afhænger nok en del efter prisklasse.
Selv forretrækker jeg at bruge s-video til scart(s-video stik på dvd'en, og scart i tv'et).
Jeg har prøvet de samme kabel typer kun billideoverførsel, s-video til scart, kontra scart til scart rgb, og her er s -video en tand bedre til at gengive hvide og sorte flader bedre.
På et prøve billide står konturerne faktisk også mere skarpe på s-video.
Men skal man tro på hifi klubbens udsagn er component jo klart det bedste, på trods af at der ikke er ret mange tv der kan tage et sådant signal.
Så mit råd er prøv dig frem, lån nogle kabler med hjem, indtil du finder det der er det bedste for dig. __________________ Med venlig hilsen R.P.
Analoglyd er nu bedst
|
| Til top |
|
| |
Mads Alnor Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 45
|
| Sendt: 22 December 2003 kl. 11:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Taurus skrev:
|
hvad er bedst til overførsel??
|
|
|
S-video er bare rigtig dårligt til lyd 
|
| Til top |
|
| |
larl Forum Bruger

|
| Sendt: 22 December 2003 kl. 11:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej R.P.
At kalde det sludder kan jeg kun tilskrive manglende viden omkring de forskellige signaltyper. I bevarelse af bedst mulige signal, så handler det om at minimere antallet af konverteringer. For enhver konvertering, imellem forskellige signaltyper, giver en forringelse.
I en S-VHS videomaskine der afspiller et S-VHS bånd, vil det bedste signal til TV'et være S-video. Som du selv siger, så er det jo (næsten) ligegyldigt hvor konveteringen ligger.
Men DVD-afspillerne benytter ikke S-video internt. Ej heller gør TV'et. Så at konvertere til S-video, for inde i TV'et at konvertere tilbage til RGB giver en ekstra unødig konvertering. RGB kommer samtidig tættest på det som TV'ets billedrør skal bruge, så at bruge den signaltype er mest optimalt. Færrest konverteringer og færreste elektroniske kredsløb det skal passere igennem.
Men når det er sagt, så er S-video faktisk også ganske pænt - sammenlignet med composite (alm. video). Og afhængig af kvaliteten på DVD-afspiller, kabler og TV, er det ikke sikkert at forskellen imellem RGB og S-Video er særlig synlig. Forskellen imellem composite og S-video er normalt større end forskellen imellem S-video og RGB.
/Lars
http://www.recordere.dk - Din guide til DVD & harddisk-optagere
|
| Til top |
|
| |
R.P. Forum Bruger

|
| Sendt: 22 December 2003 kl. 15:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er muligt du synes jeg har manglende viden, men en dvd er jo ikke optaget i RGB, den skal også konvertere det til RGB.
Så derfor siger jeg som jeg gør, det er mine efaringer jeg deler ud af, jeg har diskuteret dette emne til hudløshed før, og hvis man bruger et scart kabel til s video, vil du ikke opnå samme kvalitet, som du kan opnå med et rent s video kabel, eks s video stik til scart, selfølgelig i rigtig god kvalitet(IXOS).
Jeg håber at det er i orden at jeg prøver at give gode råd til en der spørger, og mit svar er at man skal prøve sig frem for at finde det helt rigtige til et givent setup. __________________ Med venlig hilsen R.P.
Analoglyd er nu bedst
|
| Til top |
|
| |
larl Forum Bruger

|
| Sendt: 22 December 2003 kl. 18:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej R.P.
Du overser, at ved brug af RGB spares en konvertering.
I dit setup konverteres først til S-video (i DVD afspilleren) og derefter fra S-video til RGB (i TV'et). Hvis du istedet konverterer det direkte til RGB i første omgang, så skal det ikke efterfølgende konverteres i TV'et og bliver kvaliteten bliver et trin bedre.
Men du har ret i at et separat S-video kabel normalt er bedre, end at bruge et scart-kabel til S-video, ihvertfald hvis der sammenlignes med de helt billige scart-kabler som oftest kun har en enkelt afskærmning udenom alle signal kabler.
De dyrere scart-kabel har separat skærm udenom hver signal kabel, og det giver en synlig forbedring af kvaliteten.
/Lars
www.recordere.dk - Guide til DVD & HDD recordere
|
| Til top |
|
| |
R.P. Forum Bruger

|
| Sendt: 23 December 2003 kl. 16:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Uanset hvor mange konverteringer der sker, er mit billide langt bedre med s video, og jeg har prøvet det efter på flere setup med samme resultat, hvis man gider at skifte om og se på diverse filmklip, kontra prøvebillider, heimkino test disc er rigtig god, den har et billide med mange farver op i mod hinanden, og her ses det tydeligt, at s video har mere konturskarphed end rgb.
Jo flere kabler/ ledere du sender et signal igennem, jo større chance er der for fejl, uanset hvor godt det er skærmet.
Det var blot for at fortælle dig at hvis du bruger et højkvalitets composit kabel, blir alle farver sync blanking, og således udsat for de samme på virkninger hele vejen, men hvis du deler det op er det måske kun den røde eller blå der er fejl på/ eller indstråling fra et andet kabel, hvor de andre stadig kører perfekt, hvadf tror du så der sker, vil vi få et optimalt billide her? __________________ Med venlig hilsen R.P.
Analoglyd er nu bedst
|
| Til top |
|
| |
larl Forum Bruger

|
| Sendt: 23 December 2003 kl. 17:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej R.P.
Der tabte du mig. Skulle composite på et godt kabel nu også være bedre end RGB !?
Eller mener du et godt COAX kabel? Hvis ja, så må du vide at et godt scart kabel er opbygget af flere gode coax-kabler, og du vil derfor ikke opleve de problemer du gætter på.
Det lyder mere som om at din Kiss ikke kan levere et ordentligt RGB signal (det kan også skyldes noget helt andet - mere om det længere nede); men det ændrer ikke ved at RGB er den bedste måde at overføre et signal fra en DVD til et TV.
Spørg enhver anden med forstand på video (prøv f.eks. at spørge i den danske nyhedsgruppe news:dk.teknik.tv+video) og de vil alle sige det samme. Det er normalt ikke noget der står til diskusion, og det har absolut intet med religion at gøre. Det er simpel viden om signalbehandling, og den måde et tv-signal er opbygget på.
Til en projektor er det iøvrigt en helt anden sag, her vil DVD'en istedet med fordel kunne levere et VGA eller DVI signal - progressive scan. Hvis det ikke er muligt, så vil Component typisk være næstbedst. Så det er ikke fordi RGB altid er bedst, det er blot bedst til at forbinde en DVD til et almindeligt TV.
Men når du oplever RGB signalet som dårligere end S-Video, så kan det også skyldes at dit TV slet ikke kan vise RGB. Eller at det ikke kan vise RGB på det scart-stik hvor din Kiss er tilsluttet. Der overføres nemlig altid et ganske almindeligt composite signal også, da det bruges til sync i RGB, og hvis TV'et ikke forstår RGB vil det istedet vise det almindelige videosignal.
Hvad er det for et TV du har ?
/Lars
http://www.recordere.dk - Din guide til HDD & DVD recordere
|
| Til top |
|
| |
TapeConnection Lukket konto

Lukket efter brugers ønske!
Bruger siden: 30 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4163
|
| Sendt: 23 December 2003 kl. 18:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
R.P. skrev:
|
Det er muligt du synes jeg har manglende viden, men en dvd er jo ikke optaget i RGB, den skal også konvertere det til RGB. |
|
|
Det er her du går lidt galt i byen - en DVD-plade ER principielt optaget i RGB. På pladen ligger et component signal, og det er kort sagt en omregnet form for RGB (der er mere i det end dét, men i denne forbindelse er det forklaring nok). Derfor vil det teoretisk set være en fordel at bevare signalet på RGB/Component niveau, ved at overføre det som enten component eller RGB.
Man kan dele de forskellige signaler op i 3 "niveauer": Det bedste er komponent-niveau, dvs. det man kalder component i daglig tale (YUV eller Y-Pb-Pr). Her er de tre grundfarver helt adskilt. Sådan er billedet på en DVD-plade lagret, og sådan arbejder ethvert display. Næstbedste niveau er S-video, hvor billed-signaler og farve-signal er adskilt. Ringeste er composite, hvor det hele er samlet i ét signal. Under alle omstændigheder slutter du på komponent-niveau i displayet. Det optimale er at sørge for at man ikke kommer ned på et lavere niveau end udgangspunktet. Dvs. på en VHS er det ligegyldigt, dér starter du alligevel på laveste niveau. På en DVD starter man på komponent-niveau, og derfor er det - teoretisk! - bedst at holde sig på det niveau. Konverteringen fra Component YUV på pladen til RGB er derfor langt at foretrække frem for at blande S-video ind i billedet.
Når det er sagt, så er der tryk på teoretisk, fordi noget udstyr ganske enkelt ikke behandler RGB korrekt. Derfor kan man godt opleve at S-video er bedre end RGB - nogle gange også på ganske dyrt og iøvrigt godt udstyr.
R.P. skrev:
|
Så derfor siger jeg som jeg gør, det er mine efaringer jeg deler ud af, jeg har diskuteret dette emne til hudløshed før, og hvis man bruger et scart kabel til s video, vil du ikke opnå samme kvalitet, som du kan opnå med et rent s video kabel, eks s video stik til scart, selfølgelig i rigtig god kvalitet(IXOS). |
|
|
Nu blander du igen stiktyper ind i det - om du overfører S-video i et scart>S-video eller et S-video>scart kabel er bedøvende ligegyldigt. Stiktypen er ikke det afgørende, det afgørende er signaltypen. Hvis afspilleren har S-video i scart-stikket (såsom Pioneer's afspillere) er det - teoretisk - ligegyldigt om du bruger scartstikket eller s-video stikket. Der kan selvfølgelig igen være forskel i praksis alt efter udførelsen.
R.P. skrev:
|
Jeg håber at det er i orden at jeg prøver at give gode råd til en der spørger, og mit svar er at man skal prøve sig frem for at finde det helt rigtige til et givent setup.
|
|
|
Det er sådan set også et rigtigt godt råd. Men derfor er det nu alligevel en ret god idé at have teorien i orden - målet er at få RGB til at fungere ordentligt. Kan det ikke lade sig gøre, må man ty til S-video.
Mvh. Otto, Tape Connection
|
| Til top |
|
| |
Ken T. Forum Bruger

Bruger siden: 23 Juli 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 19
|
| Sendt: 23 December 2003 kl. 19:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej.
Jeg får lyst til at blande mig lidt i denne debat da der er nogle ting som iflg. min overbevisning ikke er 100% korrekte. Hvis jeg alligevel tager fejl, må I gribe ind 
Otto, TC skrev:
Man kan dele de forskellige signaler op i 3 "niveauer": Det bedste er komponent-niveau, dvs. det man kalder component i daglig tale (YUV eller Y-Pb-Pr). Her er de tre grundfarver helt adskilt. Sådan er billedet på en DVD-plade lagret, og sådan arbejder ethvert display.
|
|
|
Det er korrekt at billedet på en DVD ligger lagret i "component"-format. Men så længe informationen ligger i det digitale domæne (som det jo gør på pladen i form af bits) hedder formatet "Y-Cb-Cr". Først efter en konvertering til et analogt signal hedder det "Y-Pb-Pr". (Man ser ofte betegnelsen "Y-Cb-Cr" anvendt forkert som label over udgangsstik selvom udgangssignalet allerede er analogt)
Displays arbejder altid i RGB (og altså ikke Y-Pb-Pr). RGB er et rent Red/Green/Blue signal i forhold til Y-Pb-Pr som er en form for komprimeret RGB, men uden signaltab. Man taber altså ikke signalkvalitet ved overførsel som Y-Pb-Pr, men fordelen er at Y-Pb-Pr ikke kræver så meget båndbredde. Man kunne måske sammenligne med en zippet fil : Informationen i den zippede fil er den samme som i den ukomprimerede fil, men den zippede fil fylder bare mindre.
Såvidt jeg er orienteret er det også pga. RGB's større krav til båndbredde at et progressivt signal (som skal overføre den dobbelte informationsmængde pr. tidsenhed) ikke er muligt netop som RGB. Her skal signalet overføres som et component-signal, dvs. som Y-Pb-Pr (eller som Y-Cb-Cr via DVI-D ?)
|
| Til top |
|
| |
JackD Forum Bruger

Bruger siden: 14 September 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 2034
|
| Sendt: 23 December 2003 kl. 19:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad er det der er så dårligt ved Scart-Scart. Jeg bruger det og det virker fint.
__________________ Livet er for kort til kedeligt HIFI
M.v.h Jack
Min hjemmebio
|
| Til top |
|
| |
Ken T. Forum Bruger

Bruger siden: 23 Juli 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 19
|
| Sendt: 23 December 2003 kl. 19:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
JackD skrev:
Hvad er det der er så dårligt ved Scart-Scart. Jeg bruger det og det virker fint. |
|
|
Jeg tror ikke nogen har sagt at Scart -> Scart er dårligt (?). Og du har ret i at det virker fint. Man skal blot være opmærksom på at et Scart-stik indeholder mulighed for flere forskellige former for signaltyper (som tidligere nævnt i denne tråd), nemlig "composite", "s-video" og "RGB".
"Composite"-signalet er som regel altid til stede. "s-video" og "RGB" kan være til stede hvis dit apparat er konfigureret til at sende denne signaltype. Du burde kunne se en klar forskel imellem "RGB" el. "s-video" og så "composite".
|
| Til top |
|
| |
R.P. Forum Bruger

|
| Sendt: 23 December 2003 kl. 22:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg vil godt lige starte med at sige at jeg ikke har en Kiss dvd, og heller aldrig får det, den er simpelthen for dårlig!
Og inden man påstulerer hvad folk har så kik dog i profilen, så vil i også se at det er i den tunge ende mit tv og dvd ligger.
Jeg har diskuteret dette før, og jeg orker det faktisk ikke igen, mit råd er at folk skal prøve sig frem, og ikke blot stole på det plader diverse forretninger slynger ud, de tror virkelig at det teoretiske er det bedste i stedet for at prøve de produkter de sælger fornuftigt.
Men jeg kører altså med s video, SOM JEG OPLEVER SOM DET BEDSTE.
Og så er det altså ikke ligemeget hvilke stik signalet går igennem Otto, det er der også skrevet en del om her på forum, scart stik og s video stik er altså ikke det samme, og giver ikke samme performangce, det kan du jo prøve efter du har jo produkterne ved hånden.
I øvrigt er mit kabel 8 meter langt. __________________ Med venlig hilsen R.P.
Analoglyd er nu bedst
|
| Til top |
|
| |
larl Forum Bruger

|
| Sendt: 23 December 2003 kl. 22:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej R.P.
Kan dit TV vise RGB på samme scart-indgang som din DVD iøjeblikket viser S-video på? Hvilket TV har du, og hvilken scart-indgang sidder din DVD på?
Hm. Et 8m langt kabel, det lyder voldsomt. Og du har prøvet med et scart kabel også, det må have kostet en formue som "high-end", eller lånte du det? Hvilket mærke?
(forsøger blot at hjælpe til det bedst mulige signal, i dit iøvrigt ret fede setup).
/Lars
http://www.recordere.dk - Din guide til HDD & DVD optagere
|
| Til top |
|
| |
R.P. Forum Bruger

|
| Sendt: 23 December 2003 kl. 23:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej larl.
Ja den indgang dvd sider i er nr 2, den kan både tage rgb, s video, composit.
Nr 1 kan kun tage rgb,composit.
nr 3 kan kun tage composit, hvilket er fint til vhs'ern, som viser en del børnefilm.
Mit tv er et Phillips 32pw 9546 designline sort/ibenholt pianolak fra gulv til top, det har natural motion, digital crystal clear, og så videre.
Da jeg i sin prøvede om jeg var til rgb eller s video, var kablerne fra ixos, og på tre meters lænde begge to.
S video kablet er et færdigmonteret 135av i guld serien, meed de fine ingot stik.
Rgb kablet var et 9 leder kabel, custom instal, også fra ixos, fuldstændig samme leder og isolation, og dimension på hver koaksial leder som på s video kabelet, det heder 1101 av 75ohm nine core(ca 80 kr meteren)jeg brugte fem ledere.
Det kabel jeg bruger nu er også et custum instal kabel 1102 av s video, som sagt på 8 meter med ingot scart stik i den ene ende og s video stik i den anden ende.
Jeg er meget glad for ixos kablerne, de gir virkelig god performance, når man altså kan få fat på dem i løsvægt.
I nær fremtid skal jeg til at eksperimentere med rgb kabel igen, da jeg har fået investeret i en trerørs projektor, der regner jeg med at jeg vil købe ixos 155 av rgb five core custum instal, og så bruge scart i den ene ende(dvd) og bnc stik i den anden ende(projektor).
__________________ Med venlig hilsen R.P.
Analoglyd er nu bedst
|
| Til top |
|
| |
larl Forum Bruger

|
| Sendt: 26 December 2003 kl. 21:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej R.P.
Så blev julen vel overstået... 
Det lyder som om der er fuld styr på indgange, kabler mv. så det er ikke der vi skal lede.
En ting som godt kan drille, er den måde som DVD afspilleren laver RGB signalet på. Sammen med selve RGB signalet følger et synkroniseringssignal (billed sync). Denne sync ligger samme sted som det almindelige composite signal, altså samme leder i kablet.
Jeg har oplevet Philips fjernsyn "tage fejl" af signalerne, så de viser composite signalet istedet for RGB signalet, og så vil det se meget dårligere ud end S-Video. Jeg har endnu ikke fundet ud af hvorfor, men måske skyldes det at nogle DVD afspillere/optagere også udsender et videosignal sammen med sync-signalet på composite lederen i kablet. Men det er noget jeg skal have efterforsket noget mere.
Vi kommer det nok ikke videre nu. Men giv lyd når du engang har fået din projektor, og afprøvet den med RGB.
Godt nytår!
Mvh, Lars
www.recordere.dk - Din guide til DVD & HDD recordere
|
| Til top |
|
| |
|
|
Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg. Dette emne er lukket.
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|