Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 15:08   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DVD, HD-DVD, Blu-ray
 HIFI4ALL Forum : DVD, HD-DVD, Blu-ray
Emne Emne: Det går hurtigt for Blu-ray nu (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Iron Man
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 August 2006
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Sendt: 22 Februar 2007 kl. 22:59 | IP-adresse registreret  

Det kommer så ikke som en overraskelse for mig, blu-ray vinder alligevel. Efterhånden som der kommer mange eksklusive titler på Blu-ray, så tror jeg snar de overgår HD i salg.

Så er de første statistikker over salg af film i HD DVD og Blu-ray formaterne annonceret. Det er det amerikanske analyse firma Nielsen Videoscan der følger markedet for DVD og VHS salg, indenfor alle typer salgkanaler i USA.

Tallene viser ikke uventet at Blu-ray stormer frem. HD DVD har haft et forspring på markedet, og deraf har de naturligt ligget højt indenfor det totale salg. Men det er ved at vende, og allerede indenfor få dage/uger ser det ud til at Blu-ray har indhentet forspringet. 

De to billeder her er resultatet fra hhv. den første og den anden uge af januar i år. Venstre halvdel viser salget "i år til dato" og højre halvdel viser det totale siden starten.

Det interessante er at Blu-ray sælger markant flest film nu. Allerede i 2. uge i år solgte Blu-ray filmene dobbelt så godt som HD DVD filmene. Og på bare én uge halede Blu-ray 7% ind på HD DVD i den samlede score - tallene for det totale salg.

Så Blu-ray har måske allerede overhalet HD DVD i totalt salg mens disse linier skrives.

Det er for tidligt at drage konklusioner endnu, omkring en mulig vinder af format-krigen. Disse tal er kun et øjebliksbillede, og markeder kan udvikle sig forskelligt. Dette er tal for USA, der jo har et forspring indenfor afspillerne. Der er de allerede igang med 2. generation. af afspillere, og Playstation 3 med Blu-ray afspiller har været til salg i nogle måneder nu.

Damn jeg vil snart have sådan én

Ved at Hi-Fi Klubben har Samsungs, er der forhandlere som har nogle af de andre? Har set SONY's hos Bilka, men de sælger dem ikke endnu. De har kun fået nogle amerikanske udgaver.

Til top Vis Iron Man's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Iron Man

Zorglub
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 12 Marts 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 22 Februar 2007 kl. 23:10 | IP-adresse registreret  

Jeg får ikke lige noget på dit link...
Til top Vis Zorglub's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Zorglub Besøg Zorglub's Websted

Azeone
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 22 Februar 2007 kl. 23:15 | IP-adresse registreret  

Det virker heller ikke her 
Til top Vis Azeone's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Azeone

Iron Man
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Februar 2007 kl. 23:23 | IP-adresse registreret  

har bare indsat teksten nu

Barnebarn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Juni 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 23 Februar 2007 kl. 09:20 | IP-adresse registreret  

De tal har været oppe og vende før.

Tallene indeholder et "forøget salg" af de gratis blu-ray titler, som følger med hver blu-ray maskine, som bliver solgt i USA samt PS3 - og giver derfor måske ikke lige den rette indikation af, hvem der sælger mest.

Og det er måske lidt forhastet at sige at man "vinder" fordi man sælger mest ;)

Blu-Ray vil helt sikkert sælge flere film, da de har større udbud og flere producenter bag sig - men om det så også gør dem til bedre film (kvalitetsmæssigt) - det er så en anden sag.

Selv ville jeg ønske at vi kunne få HD-DVD's kvalitet og lyd fremfor Blu-Ray's - men i stedet have Blu-Rays kapacitet fremfor HD-DVD ;)

Se mit udstyr: Bio Barnebarn
Til top Vis Barnebarn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Barnebarn

Iron Man
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Februar 2007 kl. 10:42 | IP-adresse registreret  

HD's lydkvalitet?? Og billed? De film jeg har set er begge formater lige gode på billede. Godt nok bruger HD-DVD mere vc-1 end Blu-ray, men det er da bestemt ikke noget kvalitets tegn. En godt mastered Mpeg2 kan sagtens være bedre end VC-1, der er mere plads på blu-ray, så filmene skal ikke komprimeres så hårdt. Superman returns med VC-1 er ikke specielt imponerende med billedkvaliteten, den har en bit-rate på 15,77mbit på VC1, hvor fx Click har på 38,07 med mpeg2. Jeg har dog ikke set kvaliteten på Click, nogen som har??

De kode 2 HD-DVD film jeg har set har kun Dolby digital plus, hvor Blu-ray har enten PCM loss-less eller DTS HD MASTER.

Men i princippet er jeg lige glad med om det hedder Blu-ray eller HD-DVD, spillefilmene kan være lige gode på dem begge. Dog kan bit-raten være en smule højere med DTS HD Master på Blu-ray.

Jeg snakkede én fra Blockbuster den anden dag, og de arbejder åbenbart på, at kunne have noget klar snart, i forbindelse med Playstation 3. De vælger højest sandsynligt 1 format, og det bliver i så fald blu-ray, da de i forvejen har et stort samarbejde med SONY. Dette er på rygte-niveau, så lad os blive ved det, men er der nogen som ved mere eller noget andet, så skriv endelig. 

jdg1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: København
Sendt: 23 Februar 2007 kl. 10:48 | IP-adresse registreret  

Iron Man skrev:

HD's lydkvalitet?? Og billed? De film jeg har set er begge formater lige gode på billede. Godt nok bruger HD-DVD mere vc-1 end Blu-ray, men det er da bestemt ikke noget kvalitets tegn. En godt mastered Mpeg2 kan sagtens være bedre end VC-1.

Blot af nysgerrighed; har du eksempler på dette?

Iron Man skrev:

De kode 2 HD film jeg har set har kun Dolby digital plus, hvor Blu-ray har enten PCM loss-less eller DTS HD MASTER.

Helt enig mht. PCM loss-less. Men der er altså en verden til forskel mellem DD+ og Dolby True HD. Hvordan vil du pt. lytte til et DTS Master HD lydspor? 

Og så må Denon (eller andre "high-end" producenter) meget gerne snart sende en dual-player på markedet!

Til top Vis jdg1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jdg1 Besøg jdg1's Websted

Iron Man
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Februar 2007 kl. 10:55 | IP-adresse registreret  

Til JDG: Har lyttet til HD-Master via Samsungs blu-ray, med 5.1 ud, over i en Denon 3806. Der er hul igennem, filmen var "De fantastiske 4" europæisk udgave.

De fantastisk 4 har en mpeg2 bitrate på 18, billedet er rigitig godt, super detaljeret og 3 dimensionelt. Der er lidt støj i billedet når man kommer tæt på skærmen, dette kunne muligvis forsvinde med mindre hård komprimering eller VC-1, hvad ved jeg. SWAT har mpeg2 med en bitrate på 16, der er billedet ikke specielt godt.

Mht. lyd og billede på de 2 formatter kan jeg kun sammenligne med de få film jeg har set indtil videre. Jeg har prøvet med begge HD-dvd maskiner og Samsungs blu-ray, og der billedet altså lige godt, det kommer MEGET mere an på, hvor meget tid der bliver brugt på studie masteren.

De HD-Film jeg har set, havde kun Dolby digital plus, fx Mission impossible 3. Så lyden var bedre med DTS master HD fra blu-ray med fx "Kingdom of Heaven". Men altså at lyden ligger i DD+ det kan HD-dvd mediet jo som sådan ikke gøre for.

Iron Man
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Februar 2007 kl. 11:06 | IP-adresse registreret  

jdg1 skrev:
Og så må Denon (eller andre "high-end" producenter) meget gerne snart sende en dual-player på markedet!

Ja tak!! Jeg har skrevet med Denon om de har valgt side, men de kan intet oplyse at strategiske årsager, hvilket er forståeligt.

jdg1
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Februar 2007 kl. 11:07 | IP-adresse registreret  

Iron Man skrev:

Til JDG: Har lyttet til HD-Master via Samsungs blu-ray, med 5.1 ud, over i en Denon 3806. Der er hul igennem, filmen var "De fantastiske 4" europæisk udgave.

Den afspiller kan da ikke dekode dts-HD Master!?

Iron Man skrev:

Mht. lyd og billede på de 2 formatter kan jeg kun sammenligne med de få film jeg har set indtil videre. Jeg har prøvet med begge HD-dvd maskiner og Samsungs blu-ray, og der billedet altså lige godt, det kommer MEGET mere an på, hvor meget tid der bliver brugt på studie masteren.

Nu skriver du "begge HD-dvd maskiner"; har du importeret den ene fra USA? Men ja, billedkvaliteten er naturligvis meget afhængig af hvordan filmen er "mastered". Et godt codec kan ikke redde en dårlig master. Men du skriver at mpeg-2 er bedre end VC-1, så jeg gik ud fra at du havde konkrete eksempler?

Iron Man skrev:

De HD-Film jeg har set, havde kun Dolby digital plus, fx Mission impossible 3. Så lyden var bedre med DTS master HD fra blu-ray med fx "Kingdom of Heaven". Men altså at lyden ligger i DD+ det kan HD-dvd mediet jo som sådan ikke gøre for.

Jeg kan stadigvæk ikke se hvordan du kan få dts-HD Master ud af den afspiller!? 

Der er efterhånden en del titler med Dolby True HD - prøv at give dem et lyt

Til top Vis jdg1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jdg1 Besøg jdg1's Websted

Iron Man
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Februar 2007 kl. 11:20 | IP-adresse registreret  

Hej igen!! Hu ha, mange spørgsmål

Altså både Kingdom of Heaven, og De fantastiske 4 ligger i DTS HD-Master, og når man vælger DTS-HD-Master (under "audio") så kommer der i hvert fald lyd ud. Der står godt nok kun DTS-HD dekoder på samsungs hjemmeside.

Ingen import, har været i Hi-Fi Klubben hvor de har begge stående i europæisk udgave.

Jeg skriver ikke at mpeg2 er bedre end vc1, jeg skriver bare, citat: "En godt mastered Mpeg2 kan sagtens være bedre end VC-1" Det var mere som svar til barnebarn, som skriver at HD-DVDs billede og lyd er bedst, det mener jeg ikke er rigtig. Tilgengæld mener jeg heller ikke, at Blu-ray er bedre end HD-DVD. Ingen tvivl om, at nogle Blu-ray ikke er super gode, som fx SWAT.

Fx er Superman return på VC1 ikke super god.

For mig er det vigtigste sådan set, at MANGE af de film jeg gerne vil have kun kommer på Blu-ray. Format krig er skod.

Samme film, med samme codec, er der nogen som har prøvet at sammenligne det? Fx Warnes film?? Det har jeg ikke haft lejlighed til endnu

Eeyore
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 September 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 23 Februar 2007 kl. 11:36 | IP-adresse registreret  

Den eneste Blu Ray film jeg har set er Ice Age 2 og den er jeg absolut ikke imponeret over. Billedet er langt fra skarpt og detaljerne er mudrede. F.eks. er pelsen på figurene langt fra det man kunne håbe. Der burde jo ikke være noget galt med udgangspunktet, da en digital renderet animations film burde være knivskarp. Selve filmen fylder "kun" 16.5GB. Eftersom man jo har 50GB til rådighed, må udgiveren åbenbart mene, at denne kvalitet er acceptabelt.

Jeg har set en hel del HD-DVD film og der er mange af dem som overgår Ice Age 2 i kvalitet. Også selvom det er ældre film, som ikke er optaget digitalt.

Desuden ser det ud til at den "nye" Toshiba HD-DVD afspiller tæver Blu Ray afspillerne. Så set fra mit synspunkt, så burde Blu Ray lejeren se at få spændet hjelmen og komme ind i kampen.

En film er dog ikke et godt statistisk grundlag. Den har bare potentiale til så meget bedre kvalitet end der leveres.

Til top Vis Eeyore's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Eeyore Besøg Eeyore's Websted

Iron Man
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Februar 2007 kl. 11:45 | IP-adresse registreret  

Til Eeyro: Giver dig ret, det kommer desværre an på, hvor meget tid filmskaberne bruger på indspille. Filmene ville jo være lige så dårlige på en HD-skive. Men flere af de blu-ray jeg har set, er ganske gode.

Jeg har dog ikke prøvet, at sammenligne de 2 formatter, når man har samme film fra samme, samme codec, samme bitrate. Dette kunne blive interessant.

Så kommer det jo mest ned til afspilleren, der har jeg kun prøvet samsungs, så jeg kan ikke svare på kvaliteten af fx Pioneer. Den nye HD er i øvrigt rigtig lækker, også en fin bygge kvalitet, men for helveeeed hvor er den langsom.

Iron Man
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Februar 2007 kl. 11:51 | IP-adresse registreret  

Til jdg: Har sendt dig en privat besked.

Bassøe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Januar 2006
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 23 Februar 2007 kl. 11:51 | IP-adresse registreret  

Selvom en afspiller ikke kan dekode DTS-HD-MA kan den godt dekode det CORE DTS signal der ligger i alle DTS-HD-MA signaler. Men det CORE DTS signal er ikke andet standard DTS.

Så beklager Iron Man, du får IKKE DTS-HD-MA med din Samsung men kun fullrate standard DTS, hvilket da også er fint nok.

Angående format krigen så peger det utvetydigt i EN retning og det er mod en sejr til Blu-Ray. Jeg har sagt det flere gange før men måned for måned bliver det mere og mere klart, at Blu-Ray er og bliver vinderen i format krigen. Den ENESTE fordel som HD-DVD har lige pt er lavere priser på afspilleren og den fordel er ikke af nogen specielt stor betydning nu da man snart kan få en PS3 som skulle være en fortrinlig Blu-ray afspiller og til en pris der ligger meget tæt på de billigste HD-DVD afspillere.

Sådan ser det ud lige nu :

Studio support : Blu-Ray overlegen

Billed kvalitet : HD-DVD var foran, men hvis man ser på gennemsnittet for alle HD-DVD og Blu-Ray anmeldelser på Highdefdigest.com ligger Blu-ray faktisk en lille smule foran. Check AVSforum.com hvor et medlem gik alle udgivelser igennem.

Lyd Kvalitet : Blu-ray ligger en del foran, primært pga en masse udgivelser med lyd lagt i et PCM spor, der er lige så god som DTS-HD-MA bortset fra, at PCM lydsporet ikke er komprimeret.

Pris : På  film fronten ligger det rimeligt lige og svinger imellem HD-DVD og Blu-Ray som det billigste. På afspiller siden ligger det som nævnt meget tæt med en lille fordel til HD-DVD, men en forskel på UNDER 1000 kr for den billigste HD-DVD afspiller og så op til en lidt dyrere PS3 som så også kan fungere som spillemaskine burde være ubetydelig. Overvejer selv meget kraftigt, at anskaffe mig en PS3 til Marts kun med det formål, at afspille Blu-Ray film.

Til top Vis Bassøe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bassøe

Audi A3
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 September 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 23 Februar 2007 kl. 12:03 | IP-adresse registreret  

Bassøe skrev:

Lyd Kvalitet : Blu-ray ligger en del foran, primært pga en masse udgivelser med lyd lagt i et PCM spor, der er lige så god som DTS-HD-MA bortset fra, at PCM lydsporet ikke er komprimeret.

Det kommer vel an på hvilken kvalitet det ukomrimerede PCM lydspor er i. DTS-HD og Dolby True HD er i 96khz / 24 bit.

Er der udgivet 5.1 PCM spor i 96 khz / 24 bit? Du udgivelser jeg har set data på er kun i 48 khz / 16 bit (lige over cd-kvalitet, men i multi channel)

Denon/Dali Grand & Euphonia
Til top Vis Audi A3's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Audi A3 Besøg Audi A3's Websted

Iron Man
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Februar 2007 kl. 12:12 | IP-adresse registreret  

Bassøe skrev:

Selvom en afspiller ikke kan dekode DTS-HD-MA kan den godt dekode det CORE DTS signal der ligger i alle DTS-HD-MA signaler. Men det CORE DTS signal er ikke andet standard DTS.

Tak for den . Jeg var overbevist om, at et åd signalet. Jeg troede faktisk, at Samsungen havde Master dekoder, men det er kun en DTS-HD den har.

Pt. hænger den jo kun på Universal, går de over til Blu-ray, så kan man få alle film på blu-ray. Sjovt nok så støtter Universal Musik blu-ray.

Iron Man
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Februar 2007 kl. 12:18 | IP-adresse registreret  

Til Audi A3 og alle Jer andre: Har fundet denne tråd, hvor et af medlemmerne åbenbart samler bit-rater/codec på de forskellige film. Fx Chicago har 24bit LPCM.

http://forum.blu-ray.com/showthread.php?t=3338

Audi A3
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 September 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 23 Februar 2007 kl. 12:33 | IP-adresse registreret  

Iron Man skrev:

Til Audi A3 og alle Jer andre: Har fundet denne tråd, hvor et af medlemmerne åbenbart samler bit-rater/codec på de forskellige film. Fx Chicago har 24bit LPCM.

http://forum.blu-ray.com/showthread.php?t=3338

Takker . Okay så der er udgivet i både 16 og 24 bit. Hvad med khz - gætter på at det kun er 48 khz - det angives desværre ikke, men udfra

LPCM   5.1 4608Kbps og LPCM   5.1 6912Kbps 24-bit

tror jeg ikke at det er 96 khz.

EDIT: Så ikke det med småt - All LPCM tracks are 48 kHz/16-bit unless otherwise noted

Denon/Dali Grand & Euphonia
Til top Vis Audi A3's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Audi A3 Besøg Audi A3's Websted

jdg1
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Februar 2007 kl. 12:46 | IP-adresse registreret  

Iron Man skrev:

Hej igen!! Hu ha, mange spørgsmål

Altså både Kingdom of Heaven, og De fantastiske 4 ligger i DTS HD-Master, og når man vælger DTS-HD-Master (under "audio") så kommer der i hvert fald lyd ud. Der står godt nok kun DTS-HD dekoder på samsungs hjemmeside.

Det du hører er "almindelig" dts, som afspilleren henter ud af "streamen". Samsung afspilleren kan hverken dekode dts-HD eller dts-HD Master, men kan outputte det via HDMI til ekstern dekodning (hvilket pt. ingen receivere kan endnu). Se evt. mere her:

http://www.hifiklubben.com/DK/Produkter/Surround_Sound/Blu-r ay_afspiller/SAMSUNG_BD-P1000_Blue-Ray_afspiller_Sortsoelv.h tm

Iron Man skrev:

Ingen import, har været i Hi-Fi Klubben hvor de har begge stående i europæisk udgave.

OK, jeg troede dog, at de kun havde den lille model?

http://www.hifiklubben.com/DK/Produkter/Surround_Sound/HD-DV D_afspiller/

Iron Man skrev:

Jeg skriver ikke at mpeg2 er bedre end vc1, jeg skriver bare, citat: "En godt mastered Mpeg2 kan sagtens være bedre end VC-1"

Og så spurgte jeg om konkrete eksempler? (og det giver kun mening at sammeligne den samme film med henholdsvis mpeg2 eller VC-1)

Iron Man skrev:

Samme film, med samme codec, er der nogen som har prøvet at sammenligne det? Fx Warnes film?? Det har jeg ikke haft lejlighed til endnu

F.eks. på dette site er der udført en del sammenligninger mellem de to formater:

www.highdefdigest.com

(ved de første udgivelser blev det konkluderet, at HD-DVD var bedre end BluRay, men i løbet af det seneste stykke tid er det stort set "uafgjort" hver gang - jeg har dog endnu aldrig hørt om en BluRay udgivelse, der efter sigende skulle have bedre billedkvalitet end en HD-DVD ditto). 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes