Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 08:50   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DVD, HD-DVD, Blu-ray
 HIFI4ALL Forum : DVD, HD-DVD, Blu-ray
Emne Emne: LOTR og HD, BD 1 HDDVD 0 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 5
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Bassøe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Januar 2006
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 27 Marts 2007 kl. 10:55 | IP-adresse registreret  

Nu sker det endelig, LOTR kommer ENDELIG i HD.

Det sker den 23 november 2007.

Det interessante er at Blu-Ray får Extended edition til at starte med mens HDDVD må nøjes med Theatrical.

Her er et link : http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=825463

Stort plus til Blu-Ray.

Disclaimer : Det er baseret på info som trådstarten på AVS har fået fat i så det er IKKE sikkert, at det passer.

Til top Vis Bassøe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bassøe

notional
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 27 Marts 2007 kl. 18:13 | IP-adresse registreret  

Den generelle holdning til sagen inde på avsf er, at det er damage control fra BR's side efter det er blevet officielt at Matrix trilogien kommer til HD-DVD d. 22. maj i USA, hvorimod den først muligvis kommer til BR sidst i dette år.

Jeg tror den tråd og ham, der har skrevet den er ligeså seriøs som Sony og Fox når de påstår at de har vundet krigen for længst, dvs. keep dreaming.

Til top Vis notional's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af notional

Bassøe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Marts 2007 kl. 19:11 | IP-adresse registreret  

notional skrev:

Jeg tror den tråd og ham, der har skrevet den er ligeså seriøs som Sony og Fox når de påstår at de har vundet krigen for længst, dvs. keep dreaming.

Jeg synes nu det er meget seriøst, for sådan som det ser ud nu er Blu-Ray den klare favorit til, at vinde HD krigen.

For et års tid siden hvor HDDVD kom på markedet før Blu-Ray var jeg lidt i tvivl, men fra slutningen af 2006 og så i år indtil nu er tendensen ret klar, Blu-Ray vil vinde i det lange løb.

Har lidt ondt af dem der allerede nu har investeret MANGE penge i både en HDDVD afspiller og en stor samling film til den, men de kendte risikoen da de valgte HDDVD. Men lad os nu se, det kan være HDVD lige pludselig får et uventet comeback, men jeg tvivler nu meget på det.

Personligt vil jeg anbefale folk IKKE, at købe en HDDVD afspiller eller HDDVD film men istedet enten købe en Blu-Ray afspiller eller vente til engang i sommer hvis man vil være helt sikker på hvilken vej vinden blæser.

Så kan man så tage det som man vil, jeg har ihvertfald advaret folk.

Stampe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 August 2005
Sendt: 27 Marts 2007 kl. 19:11 | IP-adresse registreret  

Jeg vil se en officiel erklæring før jeg begynder at hidse mig op  Men uanset hvad synes jeg det er kedeligt at filmselskaberne (dem der udgiver på begge formater) tager kunderne som "gidsler" i formatkrigen Hvis man som filmselskab spiller på begge heste, så har man værsgo' at behandle filmene ensartet, når man udgiver dem. 
Til top Vis Stampe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stampe

Stampe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 August 2005
Sendt: 27 Marts 2007 kl. 19:15 | IP-adresse registreret  

Bassøe skrev:
[Har lidt ondt af dem der allerede nu har investeret MANGE penge i både en HDDVD afspiller og en stor samling film til den, men de kendte risikoen da de valgte HDDVD. Men lad os nu se, det kan være HDVD lige pludselig får et uventet comeback, men jeg tvivler nu meget på det.

Personligt vil jeg anbefale folk IKKE, at købe en HDDVD afspiller eller HDDVD film men istedet enten købe en Blu-Ray afspiller eller vente til engang i sommer hvis man vil være helt sikker på hvilken vej vinden blæser.

Og jeg har ondt af dem der har købt en forældet blu-rayafspiller

Så jeg vil advare folk mod at købe blu-ray indtil man endeligt har besluttet sig for specifikationerne
Til top Vis Stampe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stampe

wrong
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2003
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 27 Marts 2007 kl. 19:17 | IP-adresse registreret  

Bassøe. får du procenter fra BD lejren. Jeg har både set BD og HD-DVD. Indtil videre har BD ikke imponeret mig med billedkvaliteten hvorimod HD-DVD, på det punkt, har været foran.
MHT. til formatkrigen, tror jeg roligt du kan regne med, at det "slag" kommer til at tage lang tid. Og spørgsmålet er da også, om de ikke bare vil komme til, at køre sideløbende, uden nogen egentlig vinder som sådan?

MVH WRONG

wrong
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2003
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 27 Marts 2007 kl. 19:19 | IP-adresse registreret  

Stampe skrev:
Bassøe skrev:
[Har lidt ondt af dem der allerede nu har investeret MANGE penge i både en HDDVD afspiller og en stor samling film til den, men de kendte risikoen da de valgte HDDVD. Men lad os nu se, det kan være HDVD lige pludselig får et uventet comeback, men jeg tvivler nu meget på det.

Så jeg vil advare folk mod at købe blu-ray indtil man endeligt har besluttet sig for specifikationerne

HEHE. Det var så den første spand kolde vand til Bassøe
MVH WRONG

Bassøe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Marts 2007 kl. 19:51 | IP-adresse registreret  

wrong skrev:
Bassøe. får du procenter fra BD lejren. Jeg har både set BD og HD-DVD. Indtil videre har BD ikke imponeret mig med billedkvaliteten hvorimod HD-DVD, på det punkt, har været foran.
MHT. til formatkrigen, tror jeg roligt du kan regne med, at det "slag" kommer til at tage lang tid. Og spørgsmålet er da også, om de ikke bare vil komme til, at køre sideløbende, uden nogen egentlig vinder som sådan?

MVH WRONG

Inde på AVSforum.com var der en der regnede gennemsnittet ud for billed og lyd kvalitet på alle anmeldelser på Highdefdigest.com og der fik Blu-Ray en smule højere gennemsnit når det kom til billedkvalitet mens lydkvaliteten var et pænt stykke foran. Det var engang i slutningen af sidste år og siden da er kvaliteten af Blu-Ray udgivelserne blevet endnu bedre, så at du synes HDDVD er foran kvalitets mæssigt må stå for egen regning.

Angående formatkrigen, så kan det godt være de 2 formater vil eksistere sideløbende i et stykke tid, men Blu-Ray vil stadigvæk stå som den mest sandsynlige vinder.

Bassøe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Marts 2007 kl. 20:04 | IP-adresse registreret  

wrong skrev:
Stampe skrev:

HEHE. Det var så den første spand kolde vand til Bassøe
MVH WRONG

Grin du bare, var der ikke noget med, at den første og billigste HDDVD afspiller der kom på markedet ikke understøttede 1080p? og stadigvæk ikke gør det?  Den er der MANGE der har købt og den kan ihvertfald også betegnet som forældet.  For ikke, at tale om det faktum, at de kommende triple-layer HDDVD skiver som der muligvis engang vil komme i fremtiden ikke vil være understøttet af en eneste af de nuværende HDDVD afspillere.....

Afspillere af begge formater har manglende features og det må vi nok leve lidt med endnu, men det ændrer stadigvæk ikke ved min påstand om, at Blu-Ray vil være vinderen i det lange løb.

Jeg vil selv vente lidt endnu til man kan få en Blu-Ray afspiller der understøtter ALLE nye features og billed/lyd formater, hvilket jeg forventer er muligt hen over sommeren/slutningen af året.

Men hvis man absolut vil have en HD afspiller nu, så kan man da lige så godt vælge det format der med stor sandsynlighed vil vinde format krigen for så har man i det mindste ikke spildt sine penge på HD film i et format der alligevel vil tabe. Så man har et valg mellem 2 HD formater der begge har afspillere der allerede nu eller i løbet af det næste år vil være forældede. Så skulle mand da være mere end godt dum, hvis man valgte det format der ser ud til, at tabe krigen i længden.

Steffeng
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Oktober 2006
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 27 Marts 2007 kl. 21:23 | IP-adresse registreret  

Personligt ville jeg da helst købe en HDDVD afspiller nu... Den nye toshiba skulle have dvd-afspilning der er bedre end dvd-afspillere i prisklassen, og så er det vel egentlig bare "lidt ekstra" hvis man ovenikøbet har fået en afspiller til "det nye format" såfremt de vinder...

Tror mest på Blu-ray, har en idé om at PS3 bliver udslagsgivende, men jeg er dybest set fuldstændig ligeglad, når formaterne bliver udviklede og standarderne for kvaliteten stiger kommer jeg nok alligevel aldrig i nærheden af udstyr der kan vise forskellen...

Til top Vis Steffeng's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Steffeng

Iron Man
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 August 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 27 Marts 2007 kl. 21:33 | IP-adresse registreret  

Dette viser meget godt forskellen på Blu-ray og HD... Grunden til at det kun bliver extended på Blu-ray er, at den ikke kan være på HD-dvd.

King Kong er 188 minutter, her måtte man droppe TrueHD på HD-dvd udgivelsen, den kunne ikke være der.

Til top Vis Iron Man's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Iron Man

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 27 Marts 2007 kl. 21:50 | IP-adresse registreret  

Iron Man skrev:

Dette viser meget godt forskellen på Blu-ray og HD... Grunden til at det kun bliver extended på Blu-ray er, at den ikke kan være på HD-dvd.

King Kong er 188 minutter, her måtte man droppe TrueHD på HD-dvd udgivelsen, den kunne ikke være der.

Jeg tvivler nu på at det er årsagen - der kan sagtens være 188 minutter i VC-1 med TrueHD lyd på en HD-DVD.

Til top Vis RogueAgent's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af RogueAgent

Iron Man
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Marts 2007 kl. 21:55 | IP-adresse registreret  

Det er også bare hvad jeg tror, men altså efter hvad jeg har læst så kommer LOTR i 7.1 PCM 24/48. Simpel udregning:

24 * 48000 * 8 = 9,216,000bps = 9.216MBps
9.216Mbps * 15000 (250 minutter *60) = 138240Mb
138240Mb/8000 = 17.28GB

Alene lyden fylder en del, med en bitrate på 9,2, hvis jeg da har regnet rigtig

Bassøe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Marts 2007 kl. 22:10 | IP-adresse registreret  

RogueAgent skrev:

Jeg tvivler nu på at det er årsagen - der kan sagtens være 188 minutter i VC-1 med TrueHD lyd på en HD-DVD.

Hvorfor er der så ikke TrueHD på King Kong HDDVD'en hvis der nu er plads til det?

Hvis du ikke selv kan svare på det så kan jeg, det ville betyde, at billedkvaliteten ville blive dårligere end normalt på HDDVD da en film af den længde og med et TrueHD lydspor kun kan være på en HDDVD hvis man sænker bitraten på billed delen, lyden kan man ikke gøre noget ved da den allerede er komprimeret. Derfor er der ikke TrueHD på King Kong HDDVD'en selvom det ville være oplagt med sådan et lydspor på en udgivelse af King Kong's Kaliber.

Derfor kan der heller ikke være LOTR Extended Edition på en HDDVD skive medmindre man dropper HD lydsporene eller ødelægger billedet med en forringet bitrate da de film er endnu længere, over 200 min pr film. Det ville slet ikke give nogen mening da man dermed mister en de største fordele ved de nye HD formater, nemlig forbedret billede og lyd. LOTR Extended Edition på en HDDVD ville være et valg mellem god billedkvalitet eller god lyd. Så er spørgsmålet, hvad vil du helst have? Så er det man lige pludselig sætter endnu mere pris på Blu-Ray DL på 50 gb hvor man IKKE skal vælge imellem de 2.

notional
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 28 Marts 2007 kl. 04:59 | IP-adresse registreret  

Bassøe skrev:

Jeg synes nu det er meget seriøst, for sådan som det ser ud nu er Blu-Ray den klare favorit til, at vinde HD krigen.

Den må du lige uddybe? Hvorfor er BR den klare favorit?

Bassøe skrev:

Inde på AVSforum.com var der en der regnede gennemsnittet ud for billed og lyd kvalitet på alle anmeldelser på Highdefdigest.com og der fik Blu-Ray en smule højere gennemsnit når det kom til billedkvalitet mens lydkvaliteten var et pænt stykke foran.

Af dem inde på AVSF, der ejer begge formater, er den generelle holdning, at HD-DVD generelt er bedre på billedsiden. BR kan dog med de nyeste udgivelser til dels matche HD-DVD, men de bedste HD udgivelser er fra HD-DVD. Hvad lyden angår, så er det ikke underligt BR vinder, når de bruger ukomprimeret PCM lyd. Så meget for den ekstra plads. Men ok, de har jo ikke noget valg, der findes jo ikke nogen BR afspillere, der understøtter de nye lydformater endnu

Bassøe skrev:

Grin du bare, var der ikke noget med, at den første og billigste HDDVD afspiller der kom på markedet ikke understøttede 1080p? og stadigvæk ikke gør det?

Var der ikke noget med at Samsung også kørte intelaced internt og så deinterlacede lige før udgangen? Om det er afspilleren eller tv'et/projektoren, der deinterlacer er bedøvende ligegyldigt, så længe den gør det ordentligt. Og var der ikke noget med at alle BR maskiner pt er forældede og ikke understøtter BR standarden fuldt ud? (Se Stampes link) Og at størstedelen ikke kan afspille en CD? Og koster mere end HD-DVD afspillerne.. og har regionskoder? ... og... og?

Angående LOTR, så vil der med IME, kommentator spor og flere lydspor nok fylde så meget, at det igen bliver en 2 disc; hvem ved. Sådan er det når man har en standard, der understøtter pip, hvilket BR pt ikke gør. Eller noget andet for den sags skyld. Der går mere end et år fra BR's lancering til det hele overhoved fungerer nogenlunde. Ynkeligt.

en BD50 med mpeg2 og PCM vil heller ikke kunne klare LOTR. Og det er vel og mærket uden pip og kommentatorspor ol. Dog skulle den udgives med VC-1 og TrueHD, men hov. Så fungerer den jo ikke på alle de BR afspillere, man kan få nu

Til top Vis notional's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af notional

Eeyore
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 September 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 28 Marts 2007 kl. 07:04 | IP-adresse registreret  

Jeg må tilslutte mig dem der syntes, at HD-DVD har bedre billedkvalitet end Blu-Ray. Den første BD film jeg så var Ice Age 2. Mega skuffelse, billedet var langt fra skarpt og manglede mange detaljer, specielt i pelsen på dyrene. Jeg håbede, at det ville være anderledes med andre udgivelser og der er da andre, der er bedre end Ice Age 2. Generelt vil jeg sige, at HD-DVD er noget foran på billedkvaliteten. Lydsiden kan jeg ikke udtale mig om endnu, da hjemmebioen ikke er sat helt op endnu.
Til top Vis Eeyore's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Eeyore Besøg Eeyore's Websted

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Bruger siden: 25 Januar 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Online
Sendt: 28 Marts 2007 kl. 07:43 | IP-adresse registreret  

Rolig, hvorfor skændes .

HD og BR bliver ikke rigtig til noget (desværre ), men kommer til at leve en skygge tilværelse, som SACD og DVD-Audio gør det !!!

Til top Vis Guests's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guests

zaboom
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 December 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 28 Marts 2007 kl. 08:09 | IP-adresse registreret  

dfms skrev:

Rolig, hvorfor skændes .

HD og BR bliver ikke rigtig til noget (desværre ), men kommer til at leve en skygge tilværelse, som SACD og DVD-Audio gør det !!!

Iron Man
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Marts 2007 kl. 08:23 | IP-adresse registreret  

Altså hvis man gemmer det samme data, samme film samme codec så er de 2 formatter sgu ens.

Så kan der selvfølgelig være forskel på, hvor meget der kan gemmes og hvor gode afspillerne er.

http://gear.ign.com/articles/772/772518p1.html

Hurin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2006
Lokalitet: Odense
Sendt: 28 Marts 2007 kl. 08:49 | IP-adresse registreret  

Citér:
Grin du bare, var der ikke noget med, at den første og billigste HDDVD afspiller der kom på markedet ikke understøttede 1080p? og stadigvæk ikke gør det?  Den er der MANGE der har købt og den kan ihvertfald også betegnet som forældet.  For ikke, at tale om det faktum, at de kommende triple-layer HDDVD skiver som der muligvis engang vil komme i fremtiden ikke vil være understøttet af en eneste af de nuværende HDDVD afspillere.....

Hvor mange af os har udstyr der kan vise 1080p.

Hvad forskel gør det egentlig om den kan sende 1080i eller 1080p? Så vidt jeg ved ligger filmene på skiven i 24 fps. PAL er 50 Hz, og 2 x 24 = 48, 48 < 50, så hele signalet skulle kunne overføres alligevel.

Den optimale kombination må vel være en afspiller og en fremviser der kan køre 1080p/24Hz.

Til top Vis Hurin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hurin

Side af 5 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes