Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 17:19   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DVD, HD-DVD, Blu-ray
 HIFI4ALL Forum : DVD, HD-DVD, Blu-ray
Emne Emne: Længde på DTS? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
DonJensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 03 Januar 2004 kl. 02:18 | IP-adresse registreret  

Ok nu skriver alle af der ikke altid er plads til at dts-sporet kan komme på p.g.a. undertekster ved region o.s.v.

Jeg har svært ved selv helt at tro på det. Undetekster kan umiddelbart ikke fylde noget. Jeg har en kollega der har fået sig en dvd-brænder, og har så ripped T3. Han fortæller så at DD-lydsporet fylder 40mb, og at DTS-lydsporet fylder 200mb. En dvd er på ca. 4.7GB (4700mb) og så har jeg svært ved at se at der ikke kan være plads til et DTS-lydspor, og tror på at det er for at hive flere penge ud af folk.

Jeg har ikke beviser for min mistanke, da jeg f.eks ikke ved hvad en film f.eks. fylder. Jeg skal også lige sige at jeg ikke billigere kopiering.

Til top Vis DonJensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DonJensen Besøg DonJensen's Websted

Nightreaver
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 December 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 03 Januar 2004 kl. 03:34 | IP-adresse registreret  

Mht. størrelsen af en DVD, så plejer man at sige at den er på 4,4 GB (med 1024 som divisor). Men for at klargøre for dig at lydsporrene faktisk fylder en del vil jeg vise nogle specifikationer og derefter regne et eksempel.

Bit raten på de to forskellige lydspor er således:
AC3 (eller Dolby Digital) : 384 kb/s - 448 kb/s
DTS: 764 kb/s - 1536 kb/s

For en 2 timer lang film bliver det så:
AC3: 337,6 MB - 393,75 MB
DTS: 671,5 MB - 1250 MB
(dette skal stadig sammenlignes med de 4.4 GB)

For at sætte lidt mere perspektiv over det, så er et standard DVD video bit rate på ca. 5,5 Mbit/s, for en 2 timer lang film er det næste 4,9 GB. Det betyder at allerede her skal der komprimeres bare for at kunne gøre plads til videostreamen. Så kommer lyd, menúer, ekstramateriale osv.

Håber det giver dig svar på dit "spørgsmål" :)
Til top Vis Nightreaver's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nightreaver Besøg Nightreaver's Websted

omegasteffy
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 03 Januar 2004 kl. 03:59 | IP-adresse registreret  

DD & DTS fylder jo også forskelligt afhæning af bitrate. mener at 5.1 DD normalt har en bitrate på 384 eller 448 kb/s. DTS 5.1 har normalt 768 eller 1536 kb/s.

Mener at undertekster ligger som en slags billeder og det er derfor det alligevel fylder lidt vil i dit eksempel tro at det er noget med 10mb per undertekst.

Forresten har du glemt at tage højde for at en meget stor del af DVDerne idag er dobbeltlags, men de skiver man idag kan brænde på kun er enkeltlags på 4.7GB. Så hvis man tager backup af signe DVD'ere bliver man som regl nødt til enten at komprimere billedkvaliteten yderligere og/eller fjerne noget extramaterialet, eller man kan dele dvd'en op i 2 skiver.

dobbeltlags skiver og brændere skulle så hut jeg visker komme senere i år, men der kommer vel nok også til at gå lidt tid inden disse er nede i de samme priser vi ser ved de dvd-brændere man kan købe idag.

hvad mener du med at det er for at hive flere penge ud af folk?? spare penge ved ikke at købe rettigheder til at udgive med DTS lydspor eller?

Synes forøverigt også lidt det er noget pis med folk som klager over at Lord of the Ring bliver udsendt i 2 udgaver og de tjener flere penge ved det på den fordi folk køber begge, så hav dog tålmodighed, mener ikke ligefrem der er blevet lagt skjul på extended udgaven kom senere, det tager vel også lidt extra lidt at færdiggøre det som ikke kunne blive plads til i bio udgaven. At ext udgivelsen så er små dyr er så noget andet

Til top Vis omegasteffy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af omegasteffy

DonJensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 03 Januar 2004 kl. 10:02 | IP-adresse registreret  

Er bestemt  bestemt ikke utilfreds over noget med LOTR, det har man vist hele tiden.

Jeg mener bare at man laver en udgivelse, for så et stykke tid at frigive DTS-udgaven, der gerne er en dobbelt-dvd som man så kan tage min 25% mere for (stadig ikke noget med LOTR)

Tak for svarene, jeg er så blevet så meget klogere, og er blevet misinformeret.

De må så være ekstremt presset m.h.t. plads alligevel. Reg. 2 har vel typisk 6 sprog, 6 x 10mb = 60mb. Der må ikke være meget tilbage at rode med.

Til top Vis DonJensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DonJensen Besøg DonJensen's Websted

PrebKlok
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 August 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 03 Januar 2004 kl. 11:20 | IP-adresse registreret  

Reg2 fylder også mere da PAL er 575 linjer hvor NTSC kun er 480 linjer.
Til top Vis PrebKlok's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af PrebKlok Besøg PrebKlok's Websted

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes