Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. juni 2025 | 14:19   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DVD, HD-DVD, Blu-ray
 HIFI4ALL Forum : DVD, HD-DVD, Blu-ray
Emne Emne: HD here I come (PS3, Xbox360, bl.a.) (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
gobb
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Oktober 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 26 December 2007 kl. 10:08 | IP-adresse registreret  

Hey alle ....

Så er det vist på tide, jeg for alvor entrerer verden i high-definition. Jeg har været en smule inde i det, men fra et andet aspekt end hifi, så jeg er lidt på bar bund - håber på et skub i den rette retning.

Jeg købte Xbox360 på premieredatoen i december 2005, og har sidenhen anskaffet mig et HD (1080i) 37 tommers LG fjernsyn, hvor jeg nyder spillene i HD.

Derudover har jeg et HD-bibliotek af *ahem* backupfilm på computeren, hvoraf de fleste er 720p med nogle få i 1080p. Det er komprimeringer af både Blu-Ray og HD-DVD film (Matroska-formatet, .mkv), hvoraf 720p'erne typisk er 4-8 GB, hvor 1080p er 8-30 GB. Det ser kanon flot ud, når afspillet på min LG via DVI-HDMI.

Nu er det på tide med nogle afspillere ....... og jeg vil faktisk have både HD-DVD og Blu-Ray, tror jeg. Indtil videre er planen at købe HD-DVD-drevet til Xbox360, også en stand-alone Blu-Ray afspiller. Det passer fint, da mit tv har en component indgang (HD-DVD via Xbox360) og een HDMI, som jeg vil dele mellem BD-afspilleren og computeren. Håber i kan svare på nogle af disse spørgsmål:

1. HD-DVD er allerede regionsfrit, så det er jo dejligt, men er nogle (i så fald, hvilke) Blu-Ray-afspillere regionsfrie også?
  2. Er der betydelige forskelle mellem BD-afspillerne, specifikationer, etc., eller er det meget af det samme? Er der fx nogle, som kun går op til 720p, osv., den slags ting?
  3. Jeg er på budget, så det bliver ikke den dyreste BD-afspiller, men nok 2.000-3.000 kr. Har set nogle billige nogle fra danske KISS, nogle erfaringer med dem, eller hvilke kan i ellers anbefale?
  4. Hvis nogle af jer har Xbox-løsningen, nogle bestemte ulemper ved denne løsning kontra stand-alone-HD-DVD-afspiller?
  5. Sidst, hvilke steder (e-steder) er jeres foretrukne forhandlere af film?
På forhånd tak,
gobb...
Til top Vis gobb's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gobb Besøg gobb's Websted

gobb
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 December 2007 kl. 10:16 | IP-adresse registreret  

6. En anden løsning kunne være at anskaffe en brugt PS3, da jeg har læst (bl.a. her), at firmware updates har gjort den til en reel BD-afspiller. Kan den gøres kodefri? Den ville stort set kun blive brugt til BD-film også måske et enkelt eller to spil, som ikke bliver udgivet til Xbox fx. WipeOut! Den er ikke mangelfuld ift. stand-alone BD-afspillere?
Til top Vis gobb's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gobb Besøg gobb's Websted

micma18
Branchemedlem
Branchemedlem

HM Elektronik

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 26 December 2007 kl. 11:15 | IP-adresse registreret  

PS3 er en rigtig potent Blu-ray afspiller, og da jeg købte min, var valget imellem PS3 og BDP-S500 (top model), og jeg har set dem begge i aktion, og jeg er altså taget hjem med ps3'en da jeg synes den var bedst.
Det eneste jeg reelt mangler er displayet på fronten, så jeg kan bruge den som cd afspiller uden at tænde tv'et, og så er Bluetooth fjernbetjeningen måske ikke specielt økonomisk i brug... (skal lades op efter 2 - 3 film (men det er ikke noget jeg vil kalde problematisk))

Såvidt jeg ved, så kan PS3 ikke laves kodefri, men helt ærligt har du også brug for det? Personlig har jeg ikke købt reg1. dvd'er i 10år, da film udbuddet er mindst lige så godt i europa, og det samme gælder da for blu-ray. Amerikanerne er jo nok mere til hd-dvd, hvor 80% af europæerne er til blu-ray... Så hvorfor gøre et stort nummer ud af det?

Du kan self. også bare køre dit eget OS på PS3'eren og fuske alt det du vil med kodefri software, når det engang kommer...?

Jeg må også indrømme at PS3'en er mere mediecenter end kun blu-ray maskine, den æder flere og flere formater, og som dvd afspiller, der er den bedre end de fleste deciderede dvd'er i samme prisklasse (hvis man ser bort fra den scaler funktion, men det kan slås til og fra, og justeres alt efter behov). Og jeg er faktisk rigtig glad for den indbyggede webbrowser, som efterhånden er blevet rigtig godt og rimelig kvik også, og zoom funktionen er rigtig lækker, når man sidder langt væk, og det er let at bruge!
Det er virkelig på sådan nogle punkter jeg mener min 360'er er alt for beskyttet og lukket, du kan jo reelt ikke noget somhelst med den, selvom den tydeligvis har potentialet...
Og så larmer PS3 jo kun 1/10 del af hvad Xboxen gør, og det skal jo ses i sammenhæng med at stort set alle HD maskiner har blæsere, så hvis man aligevel skulle leve med en blæser, så er PS3'ens store og temp regulerede blæser jo nok noget af det bedre. (det er ikke noget jeg bliver forstyrret af ihvertfald, men det gør jeg af 360'eren!)

Til top Vis micma18's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af micma18

gobb
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 December 2007 kl. 11:41 | IP-adresse registreret  

Min BD-afspiller SKAL være regionsfri, det er et udgangspunkt for at anskaffe den, dvs. PS3 stort set er udelukket nu. Jeg leder ikke efter et mediecenter, da jeg før i tiden har rodet med diverse både på PC og Xbox360, men efter at have skiftet til Mac, er jeg blevet fuldstændig omvendt og har i fremtiden (når pengene tillader det) tænkt mig at købe en Mac Pro (utrolig stærk stationær) og bygge mit mediecenter ud fra den.

Apropros Xbox360 bruger jeg heller ikke denne som mediecenter (som sagt, har forsøgt men den opfyldte ikke mine krav), så lad det ikke blive en Xbox vs. PS-tråd. ;) Bruger den kun til spil (hvor WipeOut er den eneste titel, PS3 holder over Xbox360) alene, med vennerne og online (Xbox360 online platform er foretrukket kontra PS3). Og for fremtiden ser det ud til, jeg vil bruge den til HD-DVD også.

Det kan være jeg venter med Blu-Ray, til jeg har købt min Mac Pro .. Der er for nyligt blevet udgivet BD drev til Mac Pro'en, men pt. understøtter OS X ikke playback af denne, kun brænding af BD data discs! Det er vel kun et spørgsmål om tid, før playback bliver muligt i Leopard. Dette ville være den optimale løsning, da min fremtidige Mac Pro i forvejen ville være forbundet med tv'et via HDMI, og det ville i så fald være mindre klodset - een mindre afspiller på hylden.

Så det er enten en stand-alone BD afspiller som kan gøres regionsfri (samt DVD regionsfri) eller vente. PS3 er udelukket nu, og mht. HD-DVD har jeg næsten bestemt mig med drevet til Xbox360 (det kunne være perfekt i fremtiden også med et HD-DVD drev til playback på Mac'en også).

1. Kan nogle anbefale en god Blu-Ray Disc afspiller til rimelig pris, som er eller kan gøres regionsfri?
  2. Nogle med kommentarer til Xbox360 HD-DVD løsning kontra stand-alone HD-DVD-afspiller?

floe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Maj 2007
Sendt: 26 December 2007 kl. 12:22 | IP-adresse registreret  

micma18 skrev:

Det eneste jeg reelt mangler er displayet på fronten, så jeg kan bruge den som cd afspiller uden at tænde tv'et, og så er Bluetooth fjernbetjeningen måske ikke specielt økonomisk i brug... (skal lades op efter 2 - 3 film (men det er ikke noget jeg vil kalde problematisk))

Hva bah? Jeg tror du skal se dig om efter anden type batterier. Nu har min fjernbetjening fungeret upåklageligt på et sæt billige batterier i over en måned og holdt gennem de første 20 film, og anden daglig brug af PS3'en.

Floes gamle vin på nye flasker
Til top Vis floe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af floe

floe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 December 2007 kl. 12:24 | IP-adresse registreret  

gobb skrev:
  1. Nogle med kommentarer til Xbox360 HD-DVD løsning kontra stand-alone HD-DVD-afspiller?

Ja, hold dig fra xbox'en som HD-DVD source, den larmer ALT ALT for meget.

micma18
Branchemedlem
Branchemedlem

HM Elektronik

Sendt: 26 December 2007 kl. 21:53 | IP-adresse registreret  

floe skrev:
micma18 skrev:

Hva bah? Jeg tror du skal se dig om efter anden type batterier. Nu har min fjernbetjening fungeret upåklageligt på et sæt billige batterier i over en måned og holdt gennem de første 20 film, og anden daglig brug af PS3'en.

Det er de opladelige batterier i controlleren. Og hvis du oplever så lang batteritid, så er det fordi det ikke er bluetooth men nok nærmere IR du bruger?

ctacta
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 26 December 2007 kl. 22:03 | IP-adresse registreret  

floe skrev:
gobb skrev:
  1. Nogle med kommentarer til Xbox360 HD-DVD løsning kontra stand-alone HD-DVD-afspiller?

Ja, hold dig fra xbox'en som HD-DVD source, den larmer ALT ALT for meget.

Jeg er helt enig, den kan IKKE bruges som filmafspiller pga larmen.

Til top Vis ctacta's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ctacta

floe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 December 2007 kl. 22:31 | IP-adresse registreret  

micma18 skrev:
floe skrev:
micma18 skrev:

Det er de opladelige batterier i controlleren. Og hvis du oplever så lang batteritid, så er det fordi det ikke er bluetooth men nok nærmere IR du bruger?

Hmm jeg har den originale bluetooth remote fra Sony, som ikke kan genoplades via lader, men blot indeholder 2 AA batterier?

micma18
Branchemedlem
Branchemedlem

HM Elektronik

Sendt: 26 December 2007 kl. 22:44 | IP-adresse registreret  

floe skrev:
micma18 skrev:
floe skrev:
micma18 skrev:

Hmm jeg har den originale bluetooth remote fra Sony, som ikke kan genoplades via lader, men blot indeholder 2 AA batterier?

ok, jeg bruger bare én af controllerne... Der må åbenbart være noget forskel i om den holder forbindelsen åben eller ej, for bluetooth ting, de suger jo ellers ret hurtigt batteri sådan helt generelt.

the_rieper
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Juni 2006
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 26 December 2007 kl. 23:03 | IP-adresse registreret  

micma18 skrev:
floe skrev:
micma18 skrev:
floe skrev:
micma18 skrev:

Det eneste jeg reelt mangler er displayet på fronten, så jeg kan bruge den som cd afspiller uden at tænde tv'et, og så er Bluetooth
fjernbetjeningen måske ikke specielt økonomisk i brug... (skal lades op efter 2 - 3 film (men det er ikke noget jeg vil kalde problematisk))

Hva bah? Jeg tror du skal se dig om efter anden type batterier. Nu har min fjernbetjening fungeret upåklageligt på et sæt billige
batterier i over en måned og holdt gennem de første 20 film, og anden daglig brug af PS3'en.

Det er de opladelige batterier i controlleren. Og hvis du oplever så lang batteritid, så er det fordi det ikke er bluetooth men nok nærmere IR du
bruger?

ok, jeg bruger bare én af controllerne... Der må åbenbart være noget forskel i om den holder forbindelsen åben eller ej, for bluetooth ting, de
suger jo ellers ret hurtigt batteri sådan helt generelt.

hvorfor skriver du så "og så er Bluetooth fjernbetjeningen måske ikke specielt økonomisk i brug... (skal lades op efter 2 - 3 film (men det er ikke
noget jeg vil kalde problematisk))" når det er en controller du bruger!! synes jeg er ret misvisende.. og det har jo intet med økonomi ta gøre når
den blot skal sluttes til ps3'en for at blive opladt! jeg har haft min remote i et år snart og den køre da stadig!
Til top Vis the_rieper's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af the_rieper

Frede1977
Forum Bruger
Forum Bruger

Lokalitet: Østjylland
Sendt: 26 December 2007 kl. 23:26 | IP-adresse registreret  

Mine controllere til PS3 holder en uge til 14 dage, og fjernbetjeningen som for øvrigt virker vildt godt har kørt i 3 måneder uden at få skiftet batterier. 

Tilbage til tråden: Køb en stand alone kombiafspiller (HD-DVD og BD). X-Boxen duer ikke til hifi og drevet er for dyrt. Din X-box er vel også uden HDMI... hvilket absolut vil være at foretrække i en HD afspiller. Det overgår min forstand at de kunne finde på at spare (også) det væk.

the_rieper
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Juni 2006
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 26 December 2007 kl. 23:47 | IP-adresse registreret  

samsung bd 1400 eller hva den nu heddr er blevet gjort regionsfri
Til top Vis the_rieper's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af the_rieper

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes