Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2025 | 11:37   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DVD, HD-DVD, Blu-ray
 HIFI4ALL Forum : DVD, HD-DVD, Blu-ray
Emne Emne: Toshiba HD XE1 minianmeldelse (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
flemmings
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 September 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 12 Februar 2008 kl. 21:10 | IP-adresse registreret  

Jeg bestilte en HD XE1 hos dnet24.de i Tyskland for snart tre par uger siden. De havde ikke nogen på lager, men efter en lille uge skrev de, at den var på lager igen og bad mig betale. Jeg betalte "vorkasse" (forud med bankoverførsel), og fire dage efter landede en splinterny maskine på min adresse. Klasse service til en god pris (3.270 kr. incl. fragt).

Ved godt, at HD DVD spås en usikker fremtid, men Blu-Ray maskinerne er ikke færdigudviklede efter min mening (ingen understøtter ikke nyeste profil endnu), her er HD DVD mere moden, så jeg venter med anskaffelse af Blu-Ray.

Men tilbage til XE1'eren. Jeg har lovet en enkelt person at anmelde maskinen og synes, at flere lige så godt kunne kigge med, så her er mit førstehånds indtryk:

Maskinen kom med firmware version 2.2, hvilket er en gammel version, men jeg måtte jo prøve den med det samme.

Jeg fik bæstet sluttet til min Sony 46X2000 LCD og mit Denon 6.1 kanals lydanlæg og satte en HD DVD i (Harry Potter og Føniksordenen). Wow, et flot billede - knivskarp og detaljeret, hvilket jeg dog også havde forventet. Billederne virker helt tredimensionelle at se på, også tæt på.

Dog slog det mig, at der var små ryk i billedet ved meget langsomme panoreringer (mest tydeligt i starten af filmen). Det skyldes, at HD materiale er i 24 billeder pr. sekund, men XE1'eren leverer 60 billeder pr. sekund til TV'et. Nyeste firmware til XE1'eren understøtter 24p, men det gør mit TV desværre ikke.

Jeg satte derefter en anden Potter-film på DVD på. Den så også rigtig godt ud. Sammenligende med afspilning af samme film på min KiSS DP-558. Synes at XE1'erens billede stod bedre uden at kunne sige helt hvorfor.

I dag tog jeg mig så sammen og opgraderede firmwaren til version 2.8, som er nyeste version. Udover nye lydformater understøtter den også 24p, men ingen af delene kan jeg få fordel af i mit nyværende setup.

Jeg prøvede dog at sætter min Potter HD DVD på igen, og til min store overraskelse oplevede jeg betydeligt mindre ryk i billedet (forårsaget af konvertering mellem 24p og 60p). Det var nærmest forsvundet, og jeg måtte spille starten et par gange. Det forekom nu kun idet kameraet bevægede sig fra himlen og ned på jorden - og ikke særligt tydeligt længere. Toshiba må helt klart have gjort eller andet, der har forbedret billedbehandlingen.

Jeg prøvede derefter at sammenlign starten af Star Wars episode 1 (SD DVD) ved afspilning på hhv. min DP-558 og XE1. Der var stor forskel. Billedet på XE1 er meget bedre end på DP-558 (selvom Sony TV faktisk har en god scaler indbygget). Forskellen er rigtig stor, når man ser den indledende tekst glide over skærmen - den der kommer nedefra og langsom glider op og forsvinder bagud af skærmen. Når teksten når et stykke op, begynder den at flimre på DP-558. På XE1'eren står den knivskarp og uden flimmer og glider jænt hele vejen op, til den bliver så lille, at man ikke kan se, hvad der står længere. Simpelthen et kanon DVD-billede. Hvis man sidder 4 - 5 meter fra min 46" er det svært at se forskellen mellem HD DVD og SD DVD.

Mange siger, at XE1'eren larmer meget pga. dens blæser. Min maskine står i et åbent rack-system (nogle arme på væggen som den står på), og jeg synes ikke, maskinen larmer. Min KiSS DP-558 larmer faktisk lge så meget, når den kører, og den har ingenblæser. Hvis man sidder 4 - 5 meter fra XE1'eren og ser en film, kan man overhovedet ikke høre XE1'eren. Og jeg er ellers ret allergisk overfor den slags støj. Men har man skruet helt ned for lyden, og er der helt stille i lokalet, så kan man altså godt høre maskinen.

Alt i alt en super maskine, som kun kan anbefales!

MVH  Flemming
Til top Vis flemmings's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af flemmings

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 12 Februar 2008 kl. 21:19 | IP-adresse registreret  

Interessant at læse, især med den nyeste firmware installeret - jeg håber især at det har hjulpet på opstartstiden, for det er da et større mareridt på HD-DVD-maskinerne. Jeg har XE1 stående og jeg kan nå at brygge kaffen inden filmen er klar - det er iøvrigt ikke bedre på de nye modeller. Det er en lækker maskine, så det er bare en skam at formatkrigen så godt som er afgjort til Blurays fordel. Til gengæld kan man nu få en HD-DVD til ingen penge, og den vil stadig gøre et glimrende arbejde på SD-DVD

Iøvrigt er bemærkningen med at Bluray endnu ikke er færdigudviklet, meget interessant. HD-DVD kan intet som Blu-ray ikke også kan, og nu da der er mere klarhed for hvordan fremtiden ser ud med formaterne, kommer det for alvor til at gå stærkt med netop Bluray-maskinerne. Det er klart at ingen producent kører fuld knald på det hele så længe uklarheden hersker.

Men det er helt korrekt - XE1 laver et glimrende billede!

Acer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2003
Sendt: 19 Marts 2008 kl. 16:53 | IP-adresse registreret  

Ronin skrev:

Men det er helt korrekt - XE1 laver et glimrende billede!

Og en kanon lyd  

Webmonkey
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Juni 2003
Lokalitet: København
Sendt: 22 Marts 2008 kl. 18:48 | IP-adresse registreret  

Flemmings: Hvad processor sidder i den Kiss afspiller? Sigma ? 6230???

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Bruger siden: 25 Januar 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Online
Sendt: 22 Marts 2008 kl. 19:36 | IP-adresse registreret  

Ronin skrev:
jeg håber især at det har hjulpet på opstartstiden, for det er da et større mareridt på HD-DVD-maskinerne. Jeg har XE1 stående og jeg kan nå at brygge kaffen inden filmen er klar - det er iøvrigt ikke bedre på de nye modeller.

Har ikke oplevet at min HD-E1 er langsom, den er ligeså hurtig som min Pioneer SD-DVD.

Ronin skrev:
Iøvrigt er bemærkningen med at Bluray endnu ikke er færdigudviklet, meget interessant. HD-DVD kan intet som Blu-ray ikke også kan,

Ved ikke om bemærkningen er interessant, det er bare en sørgelig sandhed.

Rigtig HD kan intet som BD ikke kan, men HD er nemmere og billigere at fremstille, og det var/er en stor fordel for en små film-producenter.

Til top Vis Guests's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guests

flemmings
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Marts 2008 kl. 11:42 | IP-adresse registreret  

Webmonkey skrev:
Flemmings: Hvad processor sidder i den Kiss afspiller? Sigma ? 6230???

Nu er det ved at være længe siden og derfor noget rusten viden, jeg har om det, men jeg mener, at det er en Sigma EM8560, der sidder i DP-558.

Jeg tror ikke, den er at regne for noget specielt i dag. Men den var specielt udviklet i samarbejde med KiSS til DP-558.

MVH  Flemming

flemmings
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Marts 2008 kl. 11:45 | IP-adresse registreret  

dfms skrev:

Ronin skrev:
jeg håber især at det har hjulpet på opstartstiden, for det er da et større mareridt på HD-DVD-maskinerne. Jeg har XE1 stående og jeg kan nå at brygge kaffen inden filmen er klar - det er iøvrigt ikke bedre på de nye modeller.

Har ikke oplevet at min HD-E1 er langsom, den er ligeså hurtig som min Pioneer SD-DVD.

Ronin skrev:
Iøvrigt er bemærkningen med at Bluray endnu ikke er færdigudviklet, meget interessant. HD-DVD kan intet som Blu-ray ikke også kan,

Ved ikke om bemærkningen er interessant, det er bare en sørgelig sandhed.

Rigtig HD kan intet som BD ikke kan, men HD er nemmere og billigere at fremstille, og det var/er en stor fordel for en små film-producenter.

Mht. opstartstiden på XE1, så tager den noget tid at få gang i, men i samme lag af DP-558, når den har været helt slukket.

Load-tiden af en DVD/HD-DVD er lidt længere end på KiSS'en, specielt load af en HD-DVD, men det er helt OK for mig - ikke noget der generer.

Og nej, KiSS'en kan ikke afspille HD-DVD

Jakobsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Maj 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 23 Marts 2008 kl. 11:51 | IP-adresse registreret  

Hey

har en HD A1 (usa model) nogen der ved om den også kan opdateres

og hvordan gør man hvis..........

Til top Vis Jakobsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jakobsen Besøg Jakobsen's Websted

slate
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Maj 2007
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 23 Marts 2008 kl. 12:14 | IP-adresse registreret  

Jakobsen skrev:

Hey

HD-DVD US+EU+AUS Firmware links for all models
http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=999557

Den korte version: download fil og brænd image til CD... gerne med lav hastighed.
Læg skiven i din afspiller og der kommer en besked på skærmen.... tryk OK osv...

Til top Vis slate's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af slate

slate
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Maj 2007
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 23 Marts 2008 kl. 12:26 | IP-adresse registreret  

Mht til "tid fra tænd til første billed bliver vist" så er tiden blevet reduceret en del i forhold til de tidlige XE1 (læs: via firmware)
Til top Vis slate's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af slate

Jakobsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Marts 2008 kl. 12:56 | IP-adresse registreret  

slate skrev:
Jakobsen skrev:

Hey

Den korte version: download fil og brænd image til CD... gerne med lav hastighed.
Læg skiven i din afspiller og der kommer en besked på skærmen.... tryk OK osv...

Mange tak ..... det prøver jeg lige .....

Til top Vis Jakobsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jakobsen Besøg Jakobsen's Websted

Jakobsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Marts 2008 kl. 13:16 | IP-adresse registreret  

Jakobsen skrev:
slate skrev:
Jakobsen skrev:

Hey

det virker ik ' skal det brændes på DVD ?? jeg gjorde det på CD-ROM

kan det ligges ind med USB nøgle ?

Webmonkey
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Marts 2008 kl. 13:29 | IP-adresse registreret  

Jakobsen skrev:
Jakobsen skrev:
slate skrev:
Jakobsen skrev:
Heyhar en HD A1 (usa model) nogen der ved om den også kan opdateresog hvordan gør man hvis..........
HD-DVD US+EU+AUS Firmware links for all modelshttp://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=999557

Den korte version: download fil og brænd image til CD... gerne med lav hastighed.Læg skiven i din afspiller og der kommer en besked på skærmen.... tryk OK osv...

kan det ligges ind med USB nøgle ?

Ja, du skal brænde det ISO image ned på en skive.

Seneste firmware til A1 er 2.4 - jeg opdatered min A1 uden problemer

Jakobsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Marts 2008 kl. 14:07 | IP-adresse registreret  

Webmonkey skrev:
Jakobsen skrev:
Jakobsen skrev:
slate skrev:
Jakobsen skrev:
Heyhar en HD A1 (usa model) nogen der ved om den også kan opdateresog hvordan gør man hvis..........
HD-DVD US+EU+AUS Firmware links for all modelshttp://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=999557

Den korte version: download fil og brænd image til CD... gerne med lav hastighed.Læg skiven i din afspiller og der kommer en besked på skærmen.... tryk OK osv...

OK

havde downloaded til X1 og er nu rendt tør for CD-ROM'er ... fedt

er det bare at sætte skiven i og så sige "Yes"

Webmonkey
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Marts 2008 kl. 14:09 | IP-adresse registreret  

Det er meget vigtigt at bruge den korrekte firmware...

Jakobsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Marts 2008 kl. 12:08 | IP-adresse registreret  

Jakobsen skrev:
Webmonkey skrev:
Jakobsen skrev:
Jakobsen skrev:
slate skrev:
Jakobsen skrev:

OK

havde downloaded til X1 og er nu rendt tør for CD-ROM'er ... fedt

er det bare at sætte skiven i og så sige "Yes"

skod jeg kan ik' få det til at virke ...

afspiller siger "notplay" i display og skriver "not at dvd format" eller noget i den stil

når jeg ligger CD'rommen i afspiller

zirio
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Oktober 2005
Sendt: 30 Marts 2008 kl. 10:21 | IP-adresse registreret  

Det lyder mærkeligt!..

har du brændt iso-filen med Nero eller hvad??..

Jeg har gjort det 4 gange, og der har aldrig været noget problem!..jeg har endda downdegraded den, og det virkede også fint der!..

Mvh Zirio

Gymnasiekælderen 2 
Onkyo TX-SR875, Toshiba, B&W, Supra, Nordost

Til top Vis zirio's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zirio

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes