Jeg har to forslag:
1) Køb en helt billig DVD fra Bilka. Jeg har selv erfaring med en model til 479,- fra teletech. Mange griner, for sådan en billig maskine "kan da ikke væer lavet ordentligt". Nå ikke.... Nej det troede jeg heller ikke. Derfor startede jeg med at købe en voldsom fin Denon DVD1600 til 5.999,-. Jeg var dog lidt skuffet over denne maskine, idet jeg ikke synes den performede som jeg havde ventet af så dyr en maskine. Men iflg. HIFI Klubben var det en meget fin maskine, og det ville være meget dyrt at få noget bedre.
Så kom jeg til at sammenligne med en bekendts TELETECH fra Bilka. Og det første der sloig mig var, at billedet var meget bedre. Det ar på samme tid meget skarpere og mere behageligt at kigge på.
Senere blev der lavet en lyttetest med ren CD-lyd, og denne faldt ligeledes ud til den billige TELETECH's fordel.
Og hvordan kan det så være?? Ja, det spurgte jeg også mig selv. Derfor pillede jeg låget af dem begge. Og til min store overraskelse, så var en billige bygget langt bedre end den dyre "fine" Denon. Eksempelvis benyttes en langt bedre D/A-converter i audiodelen, og generelt er der brugt bedre komponenter. Og så har den billige maskine rent faktisk en analogdel. Det er "sparet" væk på den dyre. Strømforsyningen er kraftigere, og så benyttes der glasfiberprint overalt hvor der befinder sig audio/billed-signaler. Den dyre Denon måtte nøjes med et lille glasfiber addon-print og så resten i billig 80'er Pertinax. Og, ja... så kommer det vel heller ike bag på nogen, at den billige faktisk veje 50% mere end den dyre (et godt tegn på kvalitet). Måske fordi kabinettet er lavet af knap så tyndt blik som Denon bruger.
Det kan derfor undre mig, at HIFI Klubben stadig holder hånden over Denon, som værende noget ganske særligt og lækkert. Nej vel...
2) Kan du ikke leve med en billig maskine, så kig i den blå avis efter en SONY DVD-S7700. Jeg har tidligere haft denne maskine, og har kun godt at sige om den. Den har klart det bedste billede på nogen maskine jeg har set, selvom den nøjes med gamle 27MHz billed-converter. Til gengæld er det lavet ordentligt fra starten. Lyden er ligeledes i top, og kan måle sig med mange rene CD-afspillere i samme prisleje. Og så er den bare så lækker at se på, med det motoriserede frontpanel der lækkert glider ned når man loader en ny plade.
NTSC-udgaven scorede 13-tal for både lyd og billede i bladet "Hifi & Elektronik", med følgende henstilling til SONY om den kommende PAL-udgave. "Efter devisen om, at det er dumdristigt at forsøge at forbedre perfektion, må vi henstille til SONY, at de ændrer så lidt som muligt ved denne maskine".
Den fås omkring 2.000,- i den blå avis.