Forfatter |
|
wolle_dk Forum Bruger

Bruger siden: 17 Marts 2009 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 889
|
Sendt: 23 Marts 2009 kl. 20:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa Folkens 
Jeg overvejer at opgradere min hjemme-bio med en HTPC. Men jeg er ikke rigtig klar over hvor gode blu-ray afspillere er, når de skal sidde i en HTPC - altså et Blu-ray drev
Hvor godt er et blu-ray drev i forhold til en ekstern blu-ray afspiller?
Håber meget I har nogle gode og brugbare erfaringer, som I vil give videre til mig? 
|
Til top |
|
|
kreidel Forum Bruger

Bruger siden: 15 Februar 2004 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 91
|
Sendt: 23 Marts 2009 kl. 21:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har haft de samme overvejelser for et lille halvt år siden, og kom til den konklusion, at det vel nok kunne gå. Jeg startede for mange år siden med at se DVD'er gennem computeren, og dengang var det en meget acceptabel løsning, men meget har ændret sig siden.
Lad mig sige det kort: Når man har været vant til en dedikeret afspiller til DVD er der alt for meget bøvl forbundet med Blu-ray - især i forbindelse med Vista Media Center. Resultatet for mig blev, at jeg købte en PS3, og den er jeg ganske godt tilfreds med, til trods for at den ikke er en dedikeret med de fordele, og ulemper, den slags medfører.
Hvis du alligevel vil kaste dig ud i forsøget vil jeg da gerne dele ud af mine erfaringer: Jeg prøvede først det medfølgende jeg fik med Blu-ray drevet, men mage til møg skal man lede længe efter. Der var ingen understøttelse for hardware acceleration med det Intel G45ID bundkort jeg har, og integration med Media center var ikkeeksisterende. Det kunne måske endda have gået, hvis der var en eller anden form for interface, der var velegnet til fjernsyn, men ikke engang det kunne man få. Jeg endte op med et program fra en mindre kendt udbyder af Blu-ray programmer, Arcsoft, der havde en ret god integration med Media Center, og som havde god hardwareunderstøttelse. Desværre var der problemer med at komme ind til hovedmenuen på Ironman og en geninstallation viste sig, at x64 platformen ikke var understøttet.
Og SÅ gik jeg ud og købte en PS3, for så meget l**t skal der satme ikke være for at få noget så simpelt til at virke.
Alt dette foregik lige før jul, så der er måske sket opdateringer på software siden, men efter min PS3 blev sat til fjernsynet har jeg ikke set tilbage og vil ikke anbefale det til nogen.
|
Til top |
|
|
wolle_dk Forum Bruger

|
Sendt: 23 Marts 2009 kl. 21:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
tak for et velformuleret svar  selvom det selvfølgelig var en trist nyhed... jeg synes det er vildt lækkert at samlet alle sine film og musik på den samme medieafspiller, plus det er koblet direkte til tv'et... men hvis blu-ray sucks når det bliver et drev, så er der jo mindre ved det
|
Til top |
|
|
kreidel Forum Bruger

|
Sendt: 23 Marts 2009 kl. 21:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Desværre er det stort set hvad det gør.
Man skal i hvert fald have en meget stor tålmodighed for at få det til at virke, og selvom ~700 kroner kan virke billigt skal du huske, at du skal bruge yderligere omkring 500 kr for at få et program, der fungerer, og hvis ikke din computer er forholdsvis ny skal den opgraderes for at hardwareacceleration, og der skal ikke mange ting til før prisen for en PS3 er meget tæt på - for slet ikke at tale om mange af de mindste dedikerede afspillere, der i dag er endnu billigere, men lidt mindre avancerede.
|
Til top |
|
|
wolle_dk Forum Bruger

|
Sendt: 23 Marts 2009 kl. 21:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg skal til at bygge mig en HTPC... Derfor ville jeg gerne have det hele samlet i samme maskine!?
Jeg har ikke den helt store interessere i at have både en HTPC og en PS3..
Det burde vel kunne lade sig gøre at bygge en HTPC som kan det hele? Også afspille fornuftigt blu-ray? 
|
Til top |
|
|
HenrikW Forum Bruger

Bruger siden: 28 April 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1177
|
Sendt: 23 Marts 2009 kl. 22:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg startede ud med at opgradere min HTPC med bluray drev og så tænkte jeg, nice! Problemet er bare at der kun findes 2 lydkort til at hive HD bitstream lyd ud af en pc via HDMI og de koster 1500-2000. Da jeg så havde bøvlet med det, så bestemte jeg mig for en rigtig bluray afspiller :) Det er en del nemmere synes jeg, men smag og behag.
Det skal dog siges at hvis hd lyden ikke er et must så kan htpc være ok, man skal bare lige huske software siden. Jeg bruger/brugte AnyDVD HD for at kunne spille alle typer bluray, det er ikke alle kopibeskyttelser der går med til man ser film på sin PC. Så anydvd hd sammen med power dvd 8 ultimate, det er en ok kombo synes jeg. Power dvd kan vidst også udnytte de nyere ati og nvidiakort til dekodning af bluray så det ikke går så meget ud over cpu forbruget.
Mvh. Henrik __________________ Focal - Denon - Onkyo - Uhn Tiss Uhn Tiss Uhn Tiss!
Mit Setup - Opdateret 22/1-2009
|
Til top |
|
|
wolle_dk Forum Bruger

|
Sendt: 23 Marts 2009 kl. 22:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg kan sagtens nøjes med dolby eller DTS til at starte med.... så kan jeg jo altid opgradere min HTPC med et bedre lydkort senere, hvis jeg skulle få lyst til det, ikke sandt?
men afspiller et blu-ray drev filmene lige så godt som en ekstern afspiller?
|
Til top |
|
|
kreidel Forum Bruger

|
Sendt: 24 Marts 2009 kl. 20:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
wolle_dk skrev:
jeg kan sagtens nøjes med dolby eller DTS til at starte med.... så kan jeg jo altid opgradere min HTPC med et bedre lydkort senere, hvis jeg skulle få lyst til det, ikke sandt?
|
|
|
Et blu-ray drev afspiller slet ikke filmene, det læser bare data fra disken og leverer det til resten af computeren, der så tager sig af resten. Det er derfor det er så meget billigere end en dedikeret afspiller.
De nyere grafikkort kan faktisk godt sende lyden ud i 7.1 over HDMI, men det kræver nok at man leger lidt med indstillingerne rundt omkring. Blu-ray programmerne bude i teorien også kunne afspille alle film, så med tålmodighed indtil de får bugt med alle fejlene, kan du godt nøjes med et enkelt program. Vær dog opmærksom på, at mange af demoerne ikke har understøttelse for de mest avancerede lydformater.
|
Til top |
|
|
wolle_dk Forum Bruger

|
Sendt: 24 Marts 2009 kl. 20:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Okay... Så rent billede- og lydmæssigt er et drev lige så godt som en ekstern blu-ray afspiller? Og er det korrekt, at man skal vælge det rigtige bundkort som understøtter de forskellige ting?? ... beklager hvis jeg spørger dumt  men jeg har ikke specielt meget forstand på EDB
|
Til top |
|
|
HenrikW Forum Bruger

Bruger siden: 28 April 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1177
|
Sendt: 24 Marts 2009 kl. 20:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
kreidel skrev:
wolle_dk skrev:
|
|
|
Et blu-ray drev afspiller slet ikke filmene, det læser bare data fra disken og leverer det til resten af computeren, der så tager sig af resten. Det er derfor det er så meget billigere end en dedikeret afspiller.
De nyere grafikkort kan faktisk godt sende lyden ud i 7.1 over HDMI, men det kræver nok at man leger lidt med indstillingerne rundt omkring. Blu-ray programmerne bude i teorien også kunne afspille alle film, så med tålmodighed indtil de får bugt med alle fejlene, kan du godt nøjes med et enkelt program. Vær dog opmærksom på, at mange af demoerne ikke har understøttelse for de mest avancerede lydformater.
|
|
|
Ja nogle af de nye kan sende LPMC over hdmi, men det er stadig ikke det samme som bitstream Det også lige at softwaren ikke bare sender core signalet videre eller downsampler HD lyden. Jeg fik lange løg af min ATI kort der kan "7.1" HD lyd. Men hver sin smag, jeg ved bare at jeg et til den færdige løsning som jeg ved spiller 100%. Desuden så synes jeg at billedet fra min Denon 2500BT er mange gange bedre end det var fra HTPC'en. Men hver sin smag  __________________ Focal - Denon - Onkyo - Uhn Tiss Uhn Tiss Uhn Tiss!
Mit Setup - Opdateret 22/1-2009
|
Til top |
|
|