Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2025 | 12:29   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DVD, HD-DVD, Blu-ray
 HIFI4ALL Forum : DVD, HD-DVD, Blu-ray
Emne Emne: vhs vs dvd vs bluray (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
sennheiser
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2006
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Sendt: 02 November 2009 kl. 21:53 | IP-adresse registreret  

Hej.

Der noget som jeg har gået og tænkt over, og nu vil høre om.

Dengang i 1998, hvor dvd-afspiller lige var kommet frem. Købte min far sig en til 3K kan ikke lige huske præcis anyways. Han havde i forvejen en high-end vhs maskine til 16K som så skulle afstattes med dvd-afspilleren. Han købte en film som han havde på vhs i forvejen for at prøve at se forskelden bare for sjov. Og til vores store overaskelse var den ikke stor.

Så her er det, jeg vil frem til. Hvis man har en dvd-afspiller til 16K og så køber en bluray afspiller til de 3K lige som med vhs og dvd. Vil forskelden så være meget svag, i den forstand at der er dyre komponenter i dvden frem for noget billiger i blurayen

Til top Vis sennheiser's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sennheiser

dysterland
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 August 2008
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 02 November 2009 kl. 22:09 | IP-adresse registreret  

Jeg vil mene, at Bluray kun er en fordel, hvis du har en stor skærm - fordelen er jo den høje opløsning/HD. Derfor skal jeg heller ikke have Bluray foreløbigt, til mit trofaste 28" billedrørs-TV

VHS var/er skam heller ikke noget dårligt format, synes jeg. Jeg har stadig nogle VHS-film liggende, som jeg ikke nænner at skille mig af med

sennheiser
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2006
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 02 November 2009 kl. 22:20 | IP-adresse registreret  

jeg enig med dig

Sider inde med en ret dyr dvd-spiller og syntes sku ikke hvad jeg har set på bluray rundt omkring er det værd (prisen)

Til top Vis sennheiser's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sennheiser

thuekay
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2008
Lokalitet: Århus
Sendt: 02 November 2009 kl. 22:38 | IP-adresse registreret  

Prøv at smid en dvd i en Ps3 eller en god Blu-Ray spiller. Det kan de gøre rigtig godt ! Men selvfølgelig er der mest at komme efter hvis du har en Hd-skærm...

madklub
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Juli 2006
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 02 November 2009 kl. 22:54 | IP-adresse registreret  

Et VHS-bånd bliver slidt.
Lyden var elendig.
Og så skulle man huske at spole filmen tilbage!

perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 02 November 2009 kl. 22:57 | IP-adresse registreret  

Jeg mener absolut at Blu-Ray er langt bedre end DVD. Opløsninger er selvfølgeligt langt højere, men der er også færre komprimeringsartifakter.

Jeg forstår ikke hvordan man kan mene at Blu-Ray er for dyrt. Filmene koster vel efterhånden det samme som DVD-udgaverne, og selve prisen for afspilleren burde da heller ikke kunne afskrække nogen.

Jonzie
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 September 2007
Lokalitet: København
Sendt: 02 November 2009 kl. 23:29 | IP-adresse registreret  

Jeg ved at DVD på en virkelig god maskine, med kælen for alt, kan se rigtig godt ud. Og ligne noget der tangerer fornemmelsen fra HD-film.

(Hvad f... snakker i alle sammen om mht. vhs!? Stadig godt? :-D I er da for sjove.)

Anywho, hvis du ikke er klar til at gå ud og investere dine surt opsparede sparepenge på en dyr Blu-Ray afspiller fordi billedet er "omtrent" det
samme, så køb en billig afspiller, ex. en PS3 til Blu-Rays og behold din DVD afspiller. Hvis den er så god som du siger, så får du formegentlig
noget nær det optimale ud af dine skiver.

Men så stopper den også der for mig. Blu-Ray er DVD laaaaangt overlegen, både i billede og lyd. Men igen, hvis du har et perfekt DVD setup som
reference og har set nogle tarvelige Blu-Ray setup, så er det meget muligt at du ikke mener der er den store forskel.

Jeg tror jeg ville gøre følgende i dit sted:

Hvis en billig Blu-Ray afspiller, ex. en PS3, er sammenlignelig med din DVD, så vær fremtidssynet; - køb denne billige Blu-Ray afspiller og undlad
at gå fra hus og hjem - og begynd at købe dine nye film på Blu-Ray (Amazon.co.uk har dem ex. ret billigt).

Lige nu mener du måske ikke der er den store forskel, men med tiden, som skærmteknologier og afspillere bliver, lad os sige, *endnu* bedre, vil
DVD formegentlig selv for dig vise sig mærkbart slået af Blu-Ray (jeg vil æde min gamle hat på det). Til den tid vil du være glad for at de skiver
du valgte at investerede i dengang (dvs. nu og dvs. Blu-Rays) havde denne fremtidsikring indbygget i form af at kunne udnytte de teknologiske
fremspring. - Og derefter gå ud og købe en god og passende dyr Blu-Ray afspiller.

Easy! :-)
Til top Vis Jonzie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonzie

Jonzie
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 September 2007
Lokalitet: København
Sendt: 02 November 2009 kl. 23:30 | IP-adresse registreret  

Jeg hader min Mac's kryptiske facon at smække indlæg ind på den her side... Flot
Til top Vis Jonzie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonzie

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes