Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 16:37   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DVD, HD-DVD, Blu-ray
 HIFI4ALL Forum : DVD, HD-DVD, Blu-ray
Emne Emne: Fremtidens medie (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Claus Sikora
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 September 2005
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Sendt: 29 November 2009 kl. 22:21 | IP-adresse registreret  

Jeg sidder og spekulerer lidt på hvad fremtiden bringer af medier hvis der kommer flere?
Jeg tænker her på den mængde af netværksafspillere der er dukket frem de sidste par år.
Vil det i fremtiden blive sådan at når man skal købe film så foregår det på nettet i form af download eller vil det fysiske medie ALTID bestå.
Jeg kan rigtigt godt lide at smide en fysisk skive i maskinen og se mine film på den måde men omvendt har jeg også rippet samtlige af mine gamle
danske film ind på en disk så jeg kan se dem på tv'et via en netværksafspiller hvilket er nemt og smart. Jeg frygter også for den dag hvor du ikke
længere kan købe en afspiller til DVD fordi mediet er blevet udfaset som f.eks vhs.

Men hvordan tror i det vil blive i fremtiden ? Fysiske medier eller ren download ? Vil der altid være et marked for fysiske medier ?

/Claus

Pierre
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Januar 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 29 November 2009 kl. 22:26 | IP-adresse registreret  

Nu er der mig bekendt ingen som kan spå omkring fremtiden og vist der er så fortæl mig lige hvem, så personen kan gi mig de 7 rigtige i lotto

Så dit spørgsmål kan kun besvares med gætterier og det er vel ikke sådanne svar du søger

Peter.C
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 August 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 29 November 2009 kl. 23:24 | IP-adresse registreret  

Jeg tror vi vil beholde dem vi har nu, CD, SACD, LP og måske nogle Blu-ray med ren lyd. Jeg tror ikke at der kommer nye afløsere for dem. Download vil få en større og større markedsandel, men de andre vil ikke uddø.

Alt dette er selvfølgelig kun et gæt

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 30 November 2009 kl. 00:18 | IP-adresse registreret  

Fremtidens medie har hele tiden været her. Det er naturligvis LP'en!

Artsound
Branchemedlem
Branchemedlem

ArtSound

Bruger siden: 20 November 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 30 November 2009 kl. 00:32 | IP-adresse registreret  

janils skrev:

Skulderklap

Jeg er helt overbevist om, at på en sikker 2. plads, kommer download være at finde om ganske kort tid. Og når vores muligheder for at downloade 24/96 eller 24/192 bliver bedre, vil det gå rigtig stærkt

Til top Vis Artsound's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Artsound Besøg Artsound's Websted

Bigmaac
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Marts 2008
Lokalitet: København
Sendt: 30 November 2009 kl. 00:52 | IP-adresse registreret  

Jeg har det lidt som dig Claus. Syntes oplevelsen med musik er en tand bedre med er fysisk medie i hånden og kunsten der følger med, ikke desto mindre søger jeg imod rent netværks afspilning for lethedens skyld.

Jeg tror at de nævnte medier fortsætter en hel del endnu, men det bliver kun Tante Erna og Onkel Knud på 85 der aldrig fangede bølgen, og nogle HiFi nørder der har bildt sig selv ind at netop deres setup er det bedste og vejen at gå.

Om 5 til 10 år vil ikke under 95% af den købte musik være download. En stor del sikkert højopløst.

Som foto interesseret røg jeg på digitalkamera bølgen for snart 10 år siden. Jeg gav som branchemand mere end 25.000 for 3mp spejlrefleks kamerahus med et tilførende voldsomme 128 mb CF kort. Dengang påstod langt de fleste at polaroid var det bedste......og de havde ganske ret. I dag er det en helt anden sag, ud over de fotografer der søger et helt specielt udtryk er det kun de mest langhårdet nørder der roder med polarid idag. Nåja og så Tante Erna og Onkel Knud.

Den stigende kvalitet og ikke mindst den øget bekvemmelighed tager i sidste ende livet af det fysiske medie akkurat som det skete med foto

Til top Vis Bigmaac's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bigmaac

Kalle_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Februar 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 30 November 2009 kl. 00:54 | IP-adresse registreret  

janils skrev:

Og så tror vi også på rejsegrammofonen, ikke

Nææææ jeg tror såmænd på den fysiske CD-skive i mange år endnu. Måske bliver der mere gang i download af musik sideløbende, men det ender nok med noget flash-ram-hukommelses-kort af en slags, som jo bliver billigere og billigere. Men det er som sagt svært at spå om fremtiden.
Til top Vis Kalle_dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kalle_dk

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Bruger siden: 04 Marts 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 30 November 2009 kl. 01:04 | IP-adresse registreret  

Claus Sikora skrev:
Jeg sidder og spekulerer lidt på hvad fremtiden bringer af medier hvis der kommer flere?
Jeg tænker her på den mængde af netværksafspillere der er dukket frem de sidste par år.
Vil det i fremtiden blive sådan at når man skal købe film så foregår det på nettet i form af download eller vil det fysiske medie ALTID bestå.

Jeg er helt overbevist om at der ikke kommer flere fysiske medier der får den samme brede udbredelse som CD på musiksiden, og DVD på filmsiden. Blu-ray har en chance for en væsentlig markedsandel på filmsiden, men vil næppe få helt samme udbredelse som DVD. Det vil for mig at se være det sidste udbredte, fysiske medie. Derefter hedder det downloads, hurtigt afløst af egentlig streaming. Det er kun et spørgsmål om hvor lang tid der går, før transitionen er komplet. Det ultimative medie er abonnements-baseret streaming, eller alternativt pay-per-view/listen, i modsætning til downloads. Hvis man har adgang til dét man har lyst til at høre eller se når man har lyst, hvad er så behovet for at eje noget? I bilen, båden, mobiltelefonen - log ind, og al musik der er licens til, kan afspilles hvor og hvornår man vil, det er da meget smartere end at lave kopier til bilen. Der er kun to ting der holder dén udvikling tilbage: Båndbredde, og det løser stille og roligt sig selv, og så udbydernes konservative holdning til download og streaming.

Al kopisikring kan brydes, men set fra musikudbydernes synspunkt, burde streaming faktisk være drømme-mediet: en låst stream der ikke kan optages, men til gengæld kan gentages så mange gange man vil og når man vil af dem der betaler abonnementet, er som jeg ser det det perfekte medie for begge parter. Men lige så vel som at musikbranchen er konservativ, vil der også være mange konservative kunder, der ikke bryder sig om tanken om ikke at eje musikken på et fysisk format. Derfor vil der givetvis omvendt gå ret lang tid før de fysiske medier er helt ude af markedet. I det hele taget er såvel musik- som film- og tv-branchen stærkt på vej mod en meget stor alsidighed, hvor forskellige brugere i høj grad benytter forskellige medier og modtagelses-former.

Claus Sikora
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 September 2005
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 10 December 2009 kl. 08:08 | IP-adresse registreret  

Grunden til at jeg spørger er at jeg frygter for kvaliteten.
Når man vælger at smide sine cd'er eller dvd'er over på et eller andet form for mediecenter komprimerer man ofte tingene og som regel er man
godt tilfreds men i det tilfælde at fremtiden kun kommer til at byde på download så vil det kræve en pænt stor båndbredde at få tingene ned
ukomprimerede. I sidste ende må det jo være optimalt og det er jo også næsten en fornærmelse mod de filmskabere der bruger udstyr i
millionklassen for at opretholde en ordentlig kvalitet og bagefter bliver tingene så komprimeret ned. Det er ihvertfald min frygt at ens kildemateriale
vil få en ringere kvalitet i fremtiden såfremt den kun kommer til at byde på download.

Men ja det er og bliver gætterier ;)

Jannikh
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Februar 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 10 December 2009 kl. 10:06 | IP-adresse registreret  

Som jeg ser det, så er der store fordele OG ulemper med abonnoment idéen. Og jeg er ikke i tvivl om, at det er næste skridt som musikmedie. Jeg er netop gået over til streaming og i den forbindelse har jeg rippet mit musik bibliotek. Hvis man trawler nettet igennem for diskutioner om hvordan man ripper til flac og får bedst mulig kvalitet, så vil man se, at det er et område med lige så meget slangeolie og sort magi som traditionel hifi. Det vil sige, at vi alle vil få vores egen holdning til hvordan man får den bedste lyd, men vi er bundet til at bruge det vi får serveret over nettet. Vi vil kræve indsigt i hvordan vores udbyder håndterer data og hvordan streamingen foregår. I bund og grund vil vi miste noget af kontrollen over vores samlede system.

Tilgengæld ser jeg nu problemet med plader der udgår løst og måske endda genopstand af allerede udgåede oplag. Jeg har f.eks. lige erhvervet mig en brugt DCC Gold udgave af master of puppets - pris ca. 750 kr. på ebay. Sådanne plader kunne jo forblive tilgengælige og ikke blive ekstra dyre samler objekter.

Edit: det meste af ovenstående henviser vel egentlig ikke til det at abonnere, men til at købe digital musik online. Dog inducerer det, altid at streame en ny kopi, endnu et ukontrolleret led i vores anlæg.
Til top Vis Jannikh's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jannikh

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes