Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. juni 2025 | 19:54   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DVD, HD-DVD, Blu-ray
 HIFI4ALL Forum : DVD, HD-DVD, Blu-ray
Emne Emne: Blue ray uskarp? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
easyrider
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Oktober 2004
Status: Offline
Sendt: 08 Februar 2010 kl. 15:11 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg har fået nyt tv (pana 46G10) og da jeg gerne ville udnytte det bedst muligt røg der også en blue ray med samtidig (pana BD60). Koblet sammen med HDMi selvfølgelig.

Mens billedet fra parabol modtager er ok, så er jeg mindre tilfreds med billedet fra blue ray. Out of the box på både tv og blueray så er detaljerne ok skarpe nok ved closeup, men virker ellers ret grynet og slet ikke noget der ligner HD (eller full HD). Jeg har kun testet med den eneste BD jeg har - pigen der legede med ilden.

Er der stor kvalitetsforskel på BD film (og denne er jo ny) eller er der noget galt med opsætningen? Som sagt så er det out of the box indtil videre.

Til top Vis easyrider's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af easyrider

Ulrik77
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 08 Februar 2010 kl. 15:32 | IP-adresse registreret  

Jeg tror du lige ska instillingerne igennem på begge to...

men fedt tv og afspiller ellers...
Til top Vis Ulrik77's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ulrik77

easyrider
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Februar 2010 kl. 15:41 | IP-adresse registreret  

Tak for det.

Hvad skal jeg kigge efter i indstillingerne? Som sagt er det out of the box. Jeg har blafret menuerne igennem og synes det ser ok ud. Når jeg starter BD filmen så står der HDMi, 1080p, 24p.

Så det ser ud til at signalet går igennem som det skal. Hvis jeg ikke vidste bedre så er det næsten som om dvd på samme afspiller ser bedre ud.

Ulrik77
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 08 Februar 2010 kl. 16:13 | IP-adresse registreret  

er du sikker på alle kabler er korrekt isat - bare for at værre sikker...

har du isat et netværks stik - måske du ska lave en firmware opdatering
Til top Vis Ulrik77's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ulrik77

easyrider
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Februar 2010 kl. 17:46 | IP-adresse registreret  

Der jo kun et HDMi kabel imellem BD og TV. Og når jeg vælger HDMi 1 input på TV'et så er det BD jeg får. Så det ser rigtigt nok ud. Har ikke lavet firmware opdatering, men det burde da næsten ikke have nogen billedmæssig betydning?

Kan vi 24p visning være slået fra på TV'et? Kan man indstille opdateringsfrekvens på sådan et TV?

Tact&Tone
Branchemedlem
Branchemedlem
HiFi Klubben

Bruger siden: 18 December 2007
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 08 Februar 2010 kl. 17:52 | IP-adresse registreret  

Det lyder meget som om at sharpness er skruet højt op.
Du skal vist bare have lavet en god kalibrering af det tv. Køb en JKP Blu-Ray skive til formålet, eller meld dig ind i hifiklubben og hent vores gratis
skive i butikken. Den er ikke helt så god som JKP blu-ray skiven, men den er let at komme igang med.

Jesper Juul
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 08 Februar 2010 kl. 19:24 | IP-adresse registreret  

Har du prøvet med flere film end kun én?

easyrider
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Februar 2010 kl. 20:17 | IP-adresse registreret  

Har kun prøvet med en blue ray, da jeg endnu kun har een og jeg er jo ikke helt sikker på hvordan det skal se ud. Men som sagt havde jeg forventet bedre kvalitet end dvd og det synes både jeg og min bedre halvdel ikke at det er, tværtimod faktisk. Vi er ikke specielt erfarne i at vurdere billedkvalitet, men det er vores indtryk.

Jeg har prøvet med en dvd i samme afspiller og det synes jeg så fint ud.

Er panasonic ikke fabriksindstillet sådan nogenlunde ok? Hr og fru Danmark render ikke rundt og kalibrerer TV og piller formentlig slet ikke ved standardindstillingerne. Så det bør da se nogenlunde fornuftigt ud fra starten og det synes jeg at både dvd og parabol tv gør.

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Sendt: 08 Februar 2010 kl. 20:49 | IP-adresse registreret  

Desværre så er standardindstillingerne, oftest den ringes indstilling, det ville sige at alle bildekrløbne er slået til, og dette er desværre med til at give en ringe bilde end hvis det er slået fra, men disse bildekrløbne er jo med til at sælge TV i Butikken, da sælger kan sige at det kan så meget, men sandhed er den af man slet ikke har noget at bruge det til.

Og dette er en problem, hvis man ønske at se HDTV og især Blu-ray film, da det få det hele til at se ret ens ud, og er slet ikke med til at fremhæve HD (Blu-ray/HDTV) frem for SD (DVD).

Så standardindstillingerne er ikke TV bedste indstilling, og ja Hr og fru Danmark skal render rundt og kalibrerer TV, hvis se ønske den bedste mulig billede kvalitet.  
Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek

KlausH
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Januar 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 08 Februar 2010 kl. 23:13 | IP-adresse registreret  

Tror du skal prøve med en anden film, for at se om det ikke er filmen.

Kan ikke lige huske hvor jeg har hørt det ..... men de film svinger lidt i kvalitet... altså de 3 Super gode Svenske film.

1'eren skulle være ok... Er det den du har... men 2 og 3 skulle være optaget med henblik på alm. tv visning og ikke planlagt som rigtige biograf
film. Og skulle derfor være i en dårligere kvalitet. Om det gør sig gældenede for alle 3 pga budget inden filmen blev kendt eller kun nogen af dem
eller ingen af dem.   Ved ikke rigtigt.   Jeg har dog set meget stor forskel på f.eks. Transformer 1 og 2, hvor 2'eren ligner rigtig HD materiale og
1'eren er noget dårligere = lettere grynet.
Til top Vis KlausH's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KlausH

easyrider
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Februar 2010 kl. 07:54 | IP-adresse registreret  

Det er 2'eren jeg har på BD. Tror jeg vil prøve med en anden film, synes dog det lyder mærkværdigt at kvaliteten på nye BD film svinger så meget. Men det er sådan lettere grynet jeg oplever de fleste scener. Ved closeup op ansigter er der dog masser af detaljer. Men som sagt havde jeg forventet et langt bedre helhedsindtryk.

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Sendt: 09 Februar 2010 kl. 08:18 | IP-adresse registreret  

Der er vel defor at de fleste ikke kan se den stor forskel mellem Blu-ray og DVD på et normalt TV (lige ud af kasse), og
dersværre er der en del overførsler til Blu-ray hvor kvalitet er så ringe, at man ligeså god kan købe DVD udgaven.

Problemet med Blu-ray formate om den vinder over DVD formatet er at filmselskaber skal tage sig samme og udgive
film på Blu-ray i en top klasses overførsler, de kan det er der flere eksempler på, at de kan.

Ellers så kan Blu-ray formate være lige meget, når man i bud og grund kun kan få nogle film der er en lille tand beder
end DVD.

Spørgsmåle er om filmselskaber virkelig ville Blu-ray formate, og ikke bare bruge den film master, der blive bruget til
DVD film, eller udgive Blu-ray film som er opscalet SD, Blu-ray film formater kræver en ny film master i en noget højer
kvalitet end den man bruget til DVD, kan god værre at der er nogle filmselskaber der på den måde ville tjene nogle lette
penge, man taber blive forbruger og i sidste end formate.

Og før at forbruge har vende sig til en nyt format, så smide man 3D formate ind i kampen, som igen ville betyde at ens
Blu-ray afspiller og ens TV skal skiftens ud, jeg ville nu nok vente en års tid og se hvad vej udvikling går, før at jeg ville
kaste mig ud i at købe en Blu-ray afspiller og et nyt TV.
Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek

Tommy21
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Juli 2004
Sendt: 09 Februar 2010 kl. 11:29 | IP-adresse registreret  

jeg er selv ikke så imponeret over bluray, jeg har selv et pioneer 508xd og en oppo bluray afspiller, men jeg synes faktisk at dvd billedet er mere
"naturligt" at se på, men jeg mistænker at det er pga. mit tv ikke er full hd....

Parasound C1 Processor
Oppo Bdp-95

Ps3, xbox 360, Wii, PsP
Til top Vis Tommy21's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tommy21

megholm
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 27 Januar 2009
Lokalitet: København
Sendt: 09 Februar 2010 kl. 12:22 | IP-adresse registreret  

Prøv med en anden film, der er en ret stor risiko for at det er der noget af problemet ligger. Når jeg skriver noget, er det fordi du stadig kører med
standardinstillingerne, og som flere er inde på er det muligvis med til at gøre dit tv billede "skarpt" at se på, men det kan samtidigt f**ke bluray
billedet op. Mange kigger umiddelbart efter skarphed når de skal vurdere billedets kvalitet, men i virkeligheden skal man hellere kigge efter dybde i
billedet. Fornemmer man at der er en dybde i totalbilleder, eller føles det mere fladt som et maleri, bare for at tage et eksempel? Her kommer de
komprimerede formater ofte til kort, mens de fint kan være med hvis man sidder og kigger på hvor skarpt ansigter står i nærbilleder.

Må jeg ikke anbefale den sidste batman film, den ser suverænt ud og er faktisk rigtig god, hvis du altså ikke har set den. Hvis det ikke skal være
den, så kig efter andre produktioner som du er sikker på er skudt på film og ikke video. Større amerikanske produktioner burde være ret sikkert,
jeg er ikke sikker men kunne sagtens forestille mig at de har brugt et digital format til "Pigen..." da det efterhånden er ret almindeligt herhjemme,
og den samtidigt var tiltænkt tv da produktionen gik igang. Det ser normalt helt fint ud, men det giver i totalbilleder en komprimering som man ikke
ser med film. Det kan, kombineret med "dårlige" instillinger på dit tv, være det du oplever.

dan.mp
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2004
Sendt: 09 Februar 2010 kl. 13:14 | IP-adresse registreret  

Lige som når der drejer sig om DVD, er desværre også rigtig stor forskel på kvaliteten af blu-ray film.

Det kan dreje sig om både lyd og billede og man kan ikke vide sig sikker, bare fordi det er en nyere film.

Du kan altid lige prøve at tjekke her inden du køber en blu-ray:

http://bluray.highdefdigest.com/reviews_alpha.html

klogesen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 August 2004
Sendt: 09 Februar 2010 kl. 14:00 | IP-adresse registreret  

Jeg tror også at du oplever det helt almindelige fænomen, som flere har omtalt ovenover: der er masser af Blu-Ray skiver med jammerlig billedkvalitet! De dårlige BR-film ser langt ringere ud end en god DVD-film, desværre. Jeg kigger altid hos Amazon.co.uk og læser anmeldelser og kommentarer fra brugerne inden jeg køber en film. Det kan man spare penge ved! Nu kan man vel ikke helt afvise, at der kan være fejlagtige omtaler, eller decideret vildledende, men jeg har ikke oplevet det endnu. For at tage et eksempel: jeg ville gerne købe Godfather-boksen på BR, men ifølge brugerne er overførselen så ringe, at selv DVD-boksen næsten ser pæn ud i sammenligning. BR kan jo heller ikke lappe på elendig grundkvalitet. Visse scener i Easy Rider er optaget i New Orleans med håndholdte 16mm kameraer. Du kan høre om det i kommentarerne. Det ser ud ad helvede til, men er jo en del af filmen, som ellers er fornuftig nok i kvalitet. Ligesådan med Gilmour-koncerterne i Royal Albert Hall. Dette er bemærket af næsten alle anmeldere. Nogle af kameraerne er helt åbenlyst elendige, med uskarpe, slørede billeder. Det er mest dem, som optager oppe fra publikumspladserne. De rigtige kameraer er fine. Men det er jo noget andet end en overførsel fra en meget dårlig master. Jeg har blandt andet købt Rambo 1/First Blood og Predator. Jaja, bumbum, de er da rimelige, men så er de altså heller ikke bedre. Jeg forstår egentlig ikke helt disse forskelle, for alle almindelige biograffilm de sidste mange år og årtier er jo optaget på 35mm film, og burde i teorien kunne se lige gode ud. Men måske har det noget at gøre med, hvor mange generationer kopien er fra den oprindelige master. De ældre film er jo også ofte skadet af tidens tand. Men de fleste kan helt tydeligt forbedres ved en grundig restaurering. Det er jo så bare dyrt. Men at der ikke skulle være penge til at restarurere Godfather-trilogien forstår jeg ikke. God jagt på de gode BR-film

Raskolnikov
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 September 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 09 Februar 2010 kl. 14:02 | IP-adresse registreret  

Det er ikke bare sådan film er optaget? Film har og skal have grain. ( for det meste ) 

klogesen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 August 2004
Sendt: 09 Februar 2010 kl. 14:16 | IP-adresse registreret  

Det er rigtig nok at der næsten altid er synlige korn eller grains i filmene, men der er stadig meget stor forskel på den oplevede kvalitet, synes jeg. Grains bliver vel også meget værre, hvis der er tale om en tredje-generations kopi. Grain adderes jo, fordi det er en følge af den analoge billedproces, så hver kopiering lægger nye grains oven i.

I øvrigt, angående den anden film i den der trilogi, Pigen der legede med ilden: var der ikke noget med at den og afsnit tre slet ikke var fremstillet med henblik på biograf-visning, men derimod tænkt som en tv-serie? Der var meget kritik af at rytmen i filmen var præget af dette, med højdepunkter, som passede til tv-seriens format. Måske er kvaliteten også præget af dette. Jeg er ikke klar over, om film 2 er optaget i 35mm eller med digitalt udstyr, men etteren var i hvert fald en rigtig biograffilm i gammeldags forstand.

Raskolnikov
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 September 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 09 Februar 2010 kl. 14:25 | IP-adresse registreret  

Hvis man laver en digital master en gang for alle kommer der ikke mere grain per gang. Pigen der legede med ilden er efter al sandsynlighed skudt digital også har man tilføjet grain bagefter.
Er Pigen der legede med ilden i 1080i på BD?

Ulrik Rasmussen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Maj 2005
Sendt: 09 Februar 2010 kl. 14:43 | IP-adresse registreret  

Pigen der legede med ilden har et ekstremt dårligt billede på blu ray - så jeg er overbevist om, at du ved at prøve med en anden film vil få et meget bedre resultat.
Til top Vis Ulrik Rasmussen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ulrik Rasmussen

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes