| Forfatter |
|
CrowRoad Forum Bruger

Bruger siden: 28 April 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 16
|
| Sendt: 07 Maj 2004 kl. 14:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej!
Jeg har netop købt mig et brugt Loewe Aconda 9381, som jeg har problemer med at at få indstillet tilfredsstillende.
Når billedet har en vis tone af mørk, kan der ses en række horisontale blålige linier med ca 3 cm mellemrum ned over skærmen. Linierne er lidt kortere i midten af billedet, dvs det virker som om at skærmen buer, men det ses kun på linierne. De forekommer både ved almindelig antennesignal og dvdsignal (Sony DVP-NS900V med svhs), og kan ikke rigtig fjernes ved almindelig indstilling (lys, kontrast osv). Har søgt lidt på emnet og det tyder på at det er såkaldte tilbageløbsstriber/retrace, men har ikke rigtig kunne finde en løsning på problemet. Håber der er nogen der kan hjælpe.
Desuden fremkommer der til tider en streg i bunden af billedet (oftest ved dvdsignal). Stregen er ca 5mm og rødlig i bunden og gående mod hvid opad (ved et sort billede). Farven i bunden er tilsyneladende lidt afhængig af farven på det viste billede. Den kan ikke fjernes ved at rykke billedet op eller ned.
DVD'en er tilsluttet med svhs, men med en scartkonverter i fjernsynsenden, da svhs stikket sidder på fronten. Har forsøgt at bruge svhs stikket direkte, men med samme resultat.
Kan det evt afhjælpes ved at opgradere til RGB scart?
Det blev en ordentlig smøre, men jeg ved at i ikke giver op så let
Takker på forhånd 
|
| Til top |
|
| |
Adam Forum Bruger

Bruger siden: 17 Marts 2004
Status: Offline Indlæg: 296
|
| Sendt: 07 Maj 2004 kl. 14:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis det også forekommer ved alm. antennesignal, så tror jeg ikke et RGB scart vil hjælpe. Lyder som et defekt TV!
|
| Til top |
|
| |
Skybums Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 161
|
| Sendt: 07 Maj 2004 kl. 15:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Det lyder som det der er kendt (i min tid ihvertfald) som "tilbage-løbs-striber".
Søg på Google "tilbageløbsstriber" og du skal blive lidt klogere. Kan ikke kjælpe dig med Rep.
Men hvis du skruer ned for lyset (altså ikke i stuen :-) så, plejer det og blive mindre tydeligt.
Allan R. __________________ Rigtige mænd, har rigtige motorcykler.
|
| Til top |
|
| |
CrowRoad Forum Bruger

|
| Sendt: 08 Maj 2004 kl. 22:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har været ude og investere i et RGB scart kabel (Vivanco SISS 1110), men det har ikke ændret noget på problemet. Ikke fordi jeg havde de store forhåbninger om at løse problemet på den måde, men mere for at TV'et fortjener det. Hvis jeg da bare kunne komme af med de skide striber...
|
| Til top |
|
| |
Adam Forum Bruger

Bruger siden: 17 Marts 2004
Status: Offline Indlæg: 296
|
| Sendt: 08 Maj 2004 kl. 22:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
CrowRoad skrev:
|
Hvis jeg da bare kunne komme af med de skide striber...
|
|
|
Hvorfor får du det ikke byttet?
|
| Til top |
|
| |
CrowRoad Forum Bruger

|
| Sendt: 08 Maj 2004 kl. 23:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har købt det brugt...
Striberne viser sig først efter en halv times tid, og kun ved billeder i mørk tone.
|
| Til top |
|
| |
CrowRoad Forum Bruger

|
| Sendt: 08 Maj 2004 kl. 23:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Faldt over et indlæg om samme problem i et andet forum. Det lyder som en løsning. Her er et uddrag:
Jeg skilte TV'et ad, og snusede lidt.. Der sad et print bag på kanonen (hedder den ikke det?), og bag på det print var der to skrueknapper, som hed hhv. "UG2" og "FOCUS" .. Jeg tænker at den "UG2" var den du kaldte "gitter2". Jeg gjorde billedet lidt lysere end normalt, og justerede den lige så stille (steady hand.. :-) lige indtil striberne var væk, og så en lillebitte smule mere. Herefter justerede jeg "FOCUS" så billedet var så skarpt som muligt. Herefter justerede jeg, med fjernbetjeningen, lys, kontrast, farve mm. indtil jeg synes billedet var perfekt. Jeg brugte for en sikkerheds skyld gummi-handsker hele tiden, da der åbenbart er 800 mia. volt i det område der.. ;-))
Så nu har jeg et smukt og kniv-skarpt billede med klare farver, uden tilbageløbs striber overhovedet.
Resten af tråden kan læses her - http://groups.google.dk/groups?hl=da&lr=&ie=UTF-8&am p;oe=UTF-8&threadm=b0071p%242bkv%241%40news.cybercity.dk &rnum=5&prev=/groups%3Fq%3D%252B%2522tilbagel%25C3%2 5B8bs%2Bstriber%2522%26hl%3Dda%26lr%3D%26ie%3DUTF-8%26oe%3DU TF-8%26selm%3Db0071p%25242bkv%25241%2540news.cybercity.dk%26 rnum%3D5
Er der nogen der har erfaring med dette? Hvad er det præcis man skal passe på, og hvordan beskytter man sig (og TV'et) bedst muligt?
|
| Til top |
|
| |
jdg1 Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3792
|
| Sendt: 08 Maj 2004 kl. 23:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
du har oprettet to tråde om det samme problem?
|
| Til top |
|
| |
CrowRoad Forum Bruger

|
| Sendt: 09 Maj 2004 kl. 01:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nej.
Den anden er beskriver et andet problem, som kun opstår når der vælges RGB i DVD opsætningen, og har ikke noget med det problem som er nævnt her at gøre.
|
| Til top |
|
| |
jdg1 Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3792
|
| Sendt: 09 Maj 2004 kl. 09:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
det kunne vel ikke tænkes at dit tv er defekt?
|
| Til top |
|
| |
CrowRoad Forum Bruger

|
| Sendt: 09 Maj 2004 kl. 13:16 | IP-adresse registreret
|
|
|