Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 00:39   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Sanyo Z1 eller Z2? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
lorx
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 23 Juni 2004 kl. 10:33 | IP-adresse registreret  

Hej,

Jeg har kigget lidt på de 2 følgende projektore.

Kan se at z1'eren kan fås til omkring lige omkring 8400kr inkl. forsendelse fra tyskland.

Hvor imod Z2'eren er oppe på 12000kr.

Men hvor stor er forskellen på disse 2? Og hvad er der godt og skidt i forhold til f.eks. panasonic's 500'er

Syntes efter jeg har set en del screenshots at spotte at sort niveauet er meget dårligt på pannayen og billedet er fyldt med brightness og konstrast i forhold til sanyoen, er dette bare rent og pga. kameraerne?

Ved der er kommet DVI på Z2'eren, men er det så ufattelig nødvændigt når man har en fin vga udgang med fint gfx kort?

Er der meget stor forskel? eller skal jeg spare de 4500kr og så kaste dem på højttaler bugettet istedet? ;P

Til top Vis lorx's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lorx Besøg lorx's Websted

Dan Wulf
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004
Sendt: 24 Juni 2004 kl. 09:21 | IP-adresse registreret  

lorx skrev:
Men hvor stor er forskellen på disse 2? Og hvad er der godt og skidt i forhold til f.eks. panasonic's 500'er

Udover forskelle mht. specs - som du selv kan slå op - kan jeg bidrage med følgende: Jeg har brugt flere timer på at afprøve både Z1, Z2 og AE500. Sidstnævnte to i mit eget system, så her var der rig mulighed for en rimelig fair sammenligning. Det følgende bygger selvfølgelig på min egen subjektive evaluering, og der vil være andre som har en helt anden mening om dette & hint. Jeg synes, at Z2 er klasser over Z1 - og her er der især tale om bedre kontrast-ratio (sort-niveau) kombineret med højere lumen og et langt mere filmsagtigt billede befriet for mange af de artifakter som Z1 led under. Jeg er tidligere tilfreds ejer af en AE300 som jeg ønskede at erstatte med en AE500. Ved afprøvning af AE500 fik jeg i forhold til AE300 godt nok bedre kontrast-ratio, men fik langt mere tendens til vertikale bånd (VB) og mere støj fra blæseren (low mode). Jeg er meget følsom overfor VB, og da det generer mig forfærdeligt var dette hovedårsagen til, at valget faldt på en Z2 som har langt mindre VB og mindre støj end den AE500, som jeg havde hjemme. Desuden er farvegengivelsen ved AE500 i sammenligning med Z2 efter min mening nærmest technocolor-agtig og især rød virker underlig uvirkelig og overdreven - også efter kalibrering. Her forekommer det mig, at Z2 giver et mere naturligt og filmsagtigt billede, men her er nok tale om personlig smag.

Hvis du ønsker at bruge flere af dine penge på lydsiden, kan jeg varmt anbefale, at du køber en AE300 (ny eller brugt). Det er er en suveræn maskine som jeg i A/B test har sammenlignet med Z1 (begge kalibreret, komponent progessiv, prøverum i Tokyo), og den er på alle punkter betydeligt bedre end Z1.

Mange hilsner,

dansan 

Til top Vis Dan Wulf's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dan Wulf

lorx
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004
Lokalitet: København
Sendt: 25 Juni 2004 kl. 01:04 | IP-adresse registreret  

Okay. :)

Tror jeg holder mig til en z1 eller panny 300e i starten.

Men, ang. lærred, er det ikke muligt at få et 104" til 3000kr eller under? alle de jeg har set er 6000+kr =(

Til top Vis lorx's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lorx Besøg lorx's Websted

Dan Wulf
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004
Sendt: 25 Juni 2004 kl. 10:50 | IP-adresse registreret  

lorx skrev:
Tror jeg holder mig til en z1 eller panny 300e i starten......Men, ang. lærred, er det ikke muligt at få et 104" til 3000kr eller under? alle de jeg har set er 6000+kr =(

Hvis valget står mellem en AE300 og en Z1, vil jeg som sagt på det varmeste anbefale AE300!

Mht lærred vil jeg her bede Vasen om at kommentere. Han har en kontakt på en udenlandsk shop, hvor prisen er i bund og kvaliteten skulle være helt ok.

BTW - hvorfor skal du ha' et 104"? Desto større lærredet er - desto mindre bliver din lumen og desto længere skal du sidde fra lærredet for ikke at kunne se pixel-strukturen. Med en Z1 ville jeg personligt ikke vælge mere end ca. 80" og med en AE300 får du en smadderflot billede med f.eks. ca. 90", men 100" kan dog også gå - igen afhængigt af graden af mørkelægning og ambient lys. Igen er dette en personlig holdning.

Hilsner,

dansan  

Til top Vis Dan Wulf's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dan Wulf

Fasen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 25 Juni 2004 kl. 11:06 | IP-adresse registreret  

Det er korrekt Dan...Min kollega har købt et 83" 16:9 motorlærred i Taiwan. Kostede ca. 3500.- leveret til danmark, incl told og moms. Der føler endda en IR remote med. Kvaliteten lader til at være ganske fin.

http://www.youngtown.com.tw/

Ellers har www.netonnet.se Kingpin screens til ca 3000-3500.- dkr med motor OG remote. Kvaliteten på dette kan jeg dog ikke kommentere på.

Er i øvrigt enig mht størrelsen 104" er for stort, dvs lysoutputtet bliver for lille og screendoor bliver endnu mere tydeligt. Det optimale er 80-90" max.

Til top Vis Fasen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fasen

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes