Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 07:10   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Placering af projektor (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
eichmeier
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Maj 2003
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Sendt: 27 Juni 2004 kl. 18:33 | IP-adresse registreret  

Jeg har en førstesal hvor jeg gerne vil have lavet en "hjemmebio" med projektor.

Jeg har lidt spørgsmål ang dette.

1. Jeg har loft helt i kip og derfor synlige hanebånd, ville det være muligt at placere en projektor ovenpå et af hanebåndene, så den skal skyde skråt ned under det næste hanebånd...........kan det lade sig gøre.....??

2. det er fordi hvis det kan vil jeg måske have en brugt CRT for hvis den står ovenpå båndet syner den ikke så meget....

Måske nogen herinde har vildt styr på det og bor i nærheden af VEJEN vest for Kolding, og gad kigge forbi eller noget.

/eichmeier

Til top Vis eichmeier's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af eichmeier

Niels Nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 August 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 27 Juni 2004 kl. 19:39 | IP-adresse registreret  

Kan ikke hjælpe dig uden at have set rummet, men her er manualer på crt modeller, du kan se i installationsmanualerne om målene passer, husk de fleste vejer over 60 kg. : http://www.crtcinema.com/manuals.html  Crt kan ikke vinkle billedet, kun vende det på hovedet ved loftsmontering.

En Sanyo plv z2 eller Hitachi pj tx 100 kan vinkle billedet nedad, Sanyo´en kan vel vinkle det en hel billedehøjde nedad ved max. brug af kontrollen. Find off-set på Sanyo og Hitachi, find det punkt på væggen og mål efter om det går..

Til top Vis Niels Nielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Niels Nielsen

eichmeier
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Juni 2004 kl. 20:52 | IP-adresse registreret  

Ok, så en CRT kan kun sende billedet ligefrem.........

Hvis du gider hjælpe kan jeg lige maile et billede til dig....

JEg ved godt billedet vil komme længere ned, men spørgsmålet er om det kan lade sig gøre.

Vægten er ikke noget problem når den først er monteret, det kan de sagtens bære.

/Eichmeier

SNEDKEREN
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 April 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 27 Juni 2004 kl. 21:28 | IP-adresse registreret  

Hvis du har en afstand på ca 1-1,5m mellem dine hanebånd vil jeg tro det er umuligt.. den vil vel nærmest komme til at skyde ned i gulvet foran hvor læredet skal være???

uden at have set rummet vil jeg tro vinklen bliver alt for skarp.

Til top Vis SNEDKEREN's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SNEDKEREN

Agent Cooper
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 27 Juni 2004 kl. 21:46 | IP-adresse registreret  

En Georg Gearløs løsning kunne være, at benytte 2 spejle - et skråt foran crt'en som reflekterer billedet nedad (90 grader) og et umiddelbart under det, som reflekterer det vinkelret igen (-90 grader) og videre til lærredet. Der er dog nok visse krav til sådanne spejle - de må f.eks ikke "reflektere reflektionen", hvis det giver nogen mening...

vh Thomas

Til top Vis Agent Cooper's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Agent Cooper Besøg Agent Cooper's Websted

Niels Nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 August 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 27 Juni 2004 kl. 23:49 | IP-adresse registreret  

Problemet med spejlet er måske at specielle spejle til bagprojektion koster det hvide ud af øjnene, jeg ved ikke om man kan bruge almindelige spejle, tror ikke det.  Prøv at lede efter Sanyo PLV Z2 lens-shift animation, husker ikke hvor den er, men den viser dig hvos meget billedet kan flyttes nedad.  En sådan er jo også en hel del nemmere at montere på hovedet under en bjælke, tror ikke jeg ville begive mig ud på det med en crt. Husk at afstanden fra bjælken til lærredet må være rimelig nøjagtig, brug denne kalkulator http://www.projectorcentral.com/projection-calculator.cfm til at finde ud af hvilken projektor passer, men husk for guds skyld også off-set. (har du ikke brugt denne link ? Jeg gav den også til dig i den anden tråd om samme problem du lavede..) En Panasonic PT AE 500 har bare 6 cm off-set, dvs den næsten ikke kaster billedet nedad !  Off-set kan være vanskelig at finde i nogle data, det er ikke opgivet.  Som jeg sagde i den anden tråd, brug linken til at se om de projektorer du kunne tænke dig vil passe. Du ved hvor projektoren skal sidde, eller kan sidde, og du ved hvor lærredet skal være, så måler du afstanden og finder en projektor der giver ønsket billedstørrelse på den afstand.  En Sanyo plv z2 behøver bare ca 2,80 meter for at lave et billede 2 meter bredt mens en Projectiondesign Zero 5 behøver 5 meters afstand for at lave samme billedestørrelse, det er ikke helt ligemeget.  Den sidste ting du måske ønsker er at få din drømmeprojektor for så at finde ud af at den skal hænge 40 cm over dit hoved for at kaste billedet hvor du vil have det. 

Edit ; fandt den linken, tag og se på denne, den viser hvor meget billedet kan flyttes. Husk også at ved brug af denne funktions yderligheder, altså maks. ned f.eks., så kan der forekomme visse kvalitets forringelser. Siger KAN, ved ikke, har aldrig set denne proj i aktion : http://babelfish.altavista.com/babelfish/urltrurl?url=http%3 A%2F%2Fwww.sanyo-lcdp.com%2Fz2%2Fsetting1.html&lp=ja_en& amp;tt=url

PS, du må da gerne sende billede...

Til top Vis Niels Nielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Niels Nielsen

eichmeier
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Juni 2004 kl. 10:58 | IP-adresse registreret  

Ok,

Har kigget lidt på linksene. Problemet vil ikke være der hvis jeg monterer projektoren på undersiden af hanebåndene for så kan den skyede direkte lige hen på lærredet, det var fordi jeg ville gemme den af vejen og sætte den ovenpå så den skulle skyde skrå nedad, men det kan nok ikke lade sig gøre,

/eichmeier

Agent Cooper
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 28 Juni 2004 kl. 13:29 | IP-adresse registreret  

Så er det nok den rigtige vej at gå.

Synes så heller ikke, at en pæn CRT der hænger under loftet ser grimt ud - passer den ind i omgivelserne kan det se ganske cool ud.

vh Thomas

Til top Vis Agent Cooper's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Agent Cooper Besøg Agent Cooper's Websted

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes