Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2026 | 19:38   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: lipsync-problem ved projektor (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Vanderlay
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 28 Juni 2004 kl. 18:21 | IP-adresse registreret  

Er der nogen, der har erfaring med at mindske tidsforskel mellem lyd og billede?

Jeg har en Yamakawa-dvd, der kører via et 2 meter DVI til en Hitachi TX-100. Lyden kører (blot analog stereo) via et ca. 5 meter phonokabel til forstærkeren.

Lyden er en smule forsinket, hvilket man specielt ser på musik-dvd'er. Hvad kan man gøre ved det?

Spørgsmålet er:

Ville jeg få mindre forskel ved at bruge et langt DVI-kabel og et kort phonokabel til lyden ? (og altså placere afspilleren ved forstærkeren) eller giver det blot det omvendte problem.

Hvad hvis jeg får en surroundforstærker og så bruger digitalt lydoutput til den -giver det også en mærkbar forsinkelse over et 5 meter kabel?

Til top Vis Vanderlay's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vanderlay

Agent Cooper
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 28 Juni 2004 kl. 19:15 | IP-adresse registreret  

Er det lyden som er bagefter, er det nok ikke på billedsiden problemet opstår. Derfor er løsningen nok heller ikke at "forsinke" billedsiden tilsvarende med et langt (og dyrt) DVI kabel.

Der burde ikke være nogen hørebar forsinkelse med en kabellængde på 5 m. Mon ikke det er fra dvd->phonokabel->forstærker at forsinkelsen opstår - spørgsmålet er så hvor?

(Jeg regner så med, at dvd-pladernes analoge lyspor er 100% i sync med billedet - har du checket dette evt. på et tv?) 

Hvor stor er forsinkelsen ca.?

Hvad er det for en forstærker du har?

vh Thomas

Til top Vis Agent Cooper's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Agent Cooper Besøg Agent Cooper's Websted

Neeper
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske

Bruger siden: 11 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 28 Juni 2004 kl. 22:34 | IP-adresse registreret  

Nu har jeg læst det et par gange..

Nogle folk tror, at kabler afhængigt af længden, forsinker lyden eller billedet..

Dette er en udbredt misforståelse!

Elektriske signaler bevæger sig med 299.792.458 meter pr. sekundt eller enmilliard, nioghalvfjersmillioner, tohunredetooghalvtrestusinde, ottehunredeogniogfyrre Km/t (1.079.252.849 Km/t) Samme som lysets hastighed.

Hvis vi nu antager at lyd kablet er 5 meter og billede kablet er 2 meter. Lydkablet er 3 meter længere end billede kablet (Vanderlay)

Så er lyden 3 / 299792458 = 0,00000001001 sekunder, eller 10,01 nanosekunder bagefter billedet...

Jeg tvivler på der er nogen som kan se det.. 

Det er nok nærmere billede kredsene i projectoren, som kan forsinke op til 5 milisekunder at problemet ligger i.. (ca. 500.000 gange større forsinkelse end kablet) Mon ikke det Vanderlay ser, er at billedet er bagefter..?

Mvh

Kim

Til top Vis Neeper's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Neeper Besøg Neeper's Websted

isman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Juli 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 29 Juni 2004 kl. 03:25 | IP-adresse registreret  

Hej. Der er også den mulighed at man kan forsinke lyden en smule i nogle forstærkere, men det er jo så let at rette. Det kan også være at din dvdafspiller ikke kan følge med på billedsiden på grund af dårlige/billige kredse , jeg havde det samme problem med en billig afspiller engang, og det var ikke til at holde ud. Men efter jeg købte min H/K 25 kører alt på skinner, også med min projektor. Mvh Ib
Til top Vis isman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af isman

Oligru
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Januar 2004
Sendt: 29 Juni 2004 kl. 09:42 | IP-adresse registreret  

Jeg havde netop igår det samme problem på min Samsung 935. Det er ikke alle film den gør det ved. Igår var det Aliens. Den gjorde det ikke fra starten men det blev faktisk gradvist værre og værre. Til sidst slukkede jeg simpelthen. Jeg mener ikke at have oplevet de samme probemer med min Yamakawa, så i værdste fald må jeg leve med dens dårligere deinterlacer.

Oliver

Til top Vis Oligru's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Oligru

Vanderlay
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Juni 2004 kl. 10:54 | IP-adresse registreret  

Jeg må se efter igen, men jeg er ret sikker på, at det er lyden, der er forsinket. Jeg så det på Bruce Springsteen Live in NYC, men det skal siges, at jeg måtte fedte lidt med forskellige opløsninger/frames på dvd-afspilleren, før billedet blev helt godt. Måske er der noget galt med den måde, denne skive bliver deinterlaced på? Det kan nærmest ikke være projektoren, der ikke kan følge med, for når jeg kører 720P ved 50hz arbejder dens deinterlacer og scaler vel slet ikke?

Forstærkeren er en simpel stereoforstærker, Arcam DIVA A85, som ikke kan fikse lipsync-problemer.

Vil det sige, at der ikke er nævneværdige forskelle i evt. tidsforsinkelse mellem phonokabler, optisk digitalut og på billedsiden dvi?

Tak for hjælpen i øvrigt

Oligru
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Januar 2004
Sendt: 29 Juni 2004 kl. 11:01 | IP-adresse registreret  

Nej din projekter scaler og deint. ikke men det gør den DVD maskine. Hvad er det for en du har. Hvis det er en Samsung er det måske et generelt problem for denne model.

Oliver

Til top Vis Oligru's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Oligru

Vanderlay
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Juni 2004 kl. 11:18 | IP-adresse registreret  

Det er en Yamakawa 365. Men jeg tror også problemet er, at lyden er forsinket, så det er vel næppe deinterlacer og scaler, den er galt med. Jeg må prøve at teste de skiver igen.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes