Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. juni 2025 | 23:29   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Korrekt afstand til tv (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
jan petersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Marts 2004
Status: Offline
Sendt: 13 Juli 2004 kl. 08:45 | IP-adresse registreret  

Hej

Fra min bedste siddeplads har jeg en af afstand til mit 32" tv på ca. 2,90 m. Afstanden mellem fronthøjttalerne er 2,20 m og afstanden fra lytteposition til baghøjttalerne er 2,40 m.

Sidder jeg for tæt på eller for langt fra mit 32" tv?

Jeg har tænkt på at skifte tv'et ud med et 36" tv senere. Kommer jeg så ikke for tæt på tv'et?

Til top Vis jan petersen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jan petersen

CHTT
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Oktober 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 13 Juli 2004 kl. 09:53 | IP-adresse registreret  

For tæt på? - Nej, da! Jeg sidder selv 3,3m fra et 90" billede (men det er dog et lærred, ikke et tv)

Hvis vi snakker film, så er tommelfingerreglen at man skal sidde mellem 1,5-2*billedbredden fra lærredet for at opnå "suspension of disbelief" ... det er naturligvis ikke helt den samme situation som med et TV, men jeg tror bestemt ikke du sidder for tæt på. Kun hvis du kan se de enkelte pixels

wizz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Juni 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 14 Juli 2004 kl. 10:40 | IP-adresse registreret  

Har selv undersøgt netop dette, i min jagt på nyt TV. Det anbefales, at man sidder mellem 3 og 4 x skærmbilledets bredde fra skærmen. Hvis din skærm er 70 cm. bred, skal du altså helst opholde dig et sted mellem 210 og 280 cm. fra bæstet!

Det er kun en tommelfingerregel, men jeg synes generelt, at det passer ret godt i den virkelige verden!

Til top Vis wizz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af wizz

jan petersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Marts 2004
Sendt: 16 Juli 2004 kl. 08:36 | IP-adresse registreret  

Tak for svarene.
Så må jeg jo sidde rigtig nok med en afstand på 2,90 m til mit 32" tv. Jeg synes selv, jeg sidder lidt for tæt på, men jeg har ikke mulighed for at lave en ommøblering af stuen.
Til top Vis jan petersen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jan petersen

Phat Simon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 April 2003
Lokalitet: København
Sendt: 16 Juli 2004 kl. 09:49 | IP-adresse registreret  

wizz skrev:

Har selv undersøgt netop dette, i min jagt på nyt TV. Det anbefales, at man sidder mellem 3 og 4 x skærmbilledets bredde fra skærmen. Hvis din skærm er 70 cm. bred, skal du altså helst opholde dig et sted mellem 210 og 280 cm. fra bæstet!

Det er kun en tommelfingerregel, men jeg synes generelt, at det passer ret godt i den virkelige verden!

Det synes jeg lyder meget korrekt for et TV - det kan godt være at det er noget andet med projektor & lærred, men det er som nat og dag.

Vittel
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2003
Lokalitet: Ikke angivet
Sendt: 16 Juli 2004 kl. 14:28 | IP-adresse registreret  

Jeg mener at der engang var en eller anden der arbejde i Fona eller noget i den stil der sagde at en god tommelfinger-regl var, at man skulle bare tage antal tommer og sætte en nul så havde man ca. de antal cm. man skulle sidde væk.

Så hvis man havde et 28" så var det cirka 280 cm. man skulle sidde væk.

Men det er jo heller ikke helt skævt i forhold til det i skrive.

Jeg sidder også ca. 2,5-3 meter væk fra mit 32" - det passer vist egenligt meget godt....men - jeg har jo heller aldrig prøvet andet. Hvis der nu kom en engel og smed et 43" pioneer op på min væg ville jeg nok også kunne leve med det

Til top Vis Vittel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vittel Besøg Vittel's Websted

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes