| Sendt: 11 August 2004 kl. 09:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er igang med at renovere hus, og er i den forbindelse ved at integrere hjemmebif i stuen.
Jeg forestiller mig en 1280x720 LCD projektor forbundet til HTPC via DVI-D. I HTPC'en skal der sidde et Sweetspotkort ( http://www.pluggedin.tv/item--SweetSpot-Video-Processor--PIT VSS001) til at route parabolsignalet ind over HTPC'en. Jeg har købt et RME HDSP9632 lydkort, så jeg bruger JRiver's Jukebox software til afspilning af mine cd'er, som jeg har komprimeret i ape-format (Det lyder virkeligt godt). HTPC'en bliver ikke synlig fra stuen, da den bliver opstillet på den anden side af væggen, under en trappe, så der skulle ikke blive problemer med støj fra blæsere osv.
Nu kommer så problemet: Jeg gider jo ikke tænde projektoren, når jeg bare skal høre lidt musik. Derfor har jeg tænkt mig at købe en 17"-21" Tft-skærm til at hænge på væggen, som jeg kan styre HTPC'en fra, samt et bluetooth tastatur og mus (Logitech diNovo). Så kan den også bruges til at se tv på, osv. Men hvilken skærm skal jeg vælge til formålet? Jeg skal naturligvis køre native opløsning på projektor og tft-skærmen. De skal ikke nødvendigvis kunne være tændt på samme tid, da jeg vil have et rullelærred som trækkes ned foran den væghængte tft-skærm, når der skal ses projektor. Jeg har et Radeon 9800Pro, som har VGA + DVI udgang. Kan sådan et kort håndtere 2 skærme med hver sin opløsning? Kan man sætte powerstrip op til 2 forskellige skærme? Kan man få kort der har 2x DVI? Der skal også kunne spilles på projektoren, så det skal helst kunne yde som et Radeon 9800Pro. Jeg har kigget på skærme med en opløsning på 1280x768, men ved ikke om det er nødvendigt at have en opløsning der svarer til Projektoren. Hvorfor har tft-skærme ikke 1280x720 opløsning? Hvor lille responstid er nødvendigt? Er 25ms(40fps) nok eller skal vi ned i 16ms(62,5fps), når der skal ses tv på skærmen? Er et LCD TV ligeså godt som en traditionel tft-skærm, til brug i windows?
Bliver der problemer ang. hvilken skærm der er primær og sekundær, når de ikke behøver køre på samme tid?
Det var en ordentlig smøre, men jeg håber mine overvejelser giver mening .
|