Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 08:47   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Billed opkonvertering (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Indiana
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 August 2004
Status: Offline
Sendt: 09 September 2004 kl. 08:15 | IP-adresse registreret  

Er der nogen som har erfaring med at opkonvertere composit signaler til Component gennem en forstærker og så videre til en projektor?

Helt konkret drejer det sig om, at jeg skal til at købe ny dvd-afspiller, forstærker og projektor. DVD afspilleren vil jeg selvfølgelig koble direkte på projektoren gennem et HDMI kabel, men jeg har også en Video og X-box jeg gerne vil bruge engang imellem.

Er der nogen som har erfaring med, om det giver en bedre billedkvalitet at opgradere signalet fra video og X-box gennem en forstærker, eller om det nogenlunde er det samme billede som hvis man fx kørte scartstik direkte fra videoen ind i en projektor. Med andre ord kan det betale sig at bruge ekstra penge på en forstærker som kan opgradere billedet?

ps: jeg var i tvivl om jeg skulle poste dette indlæg her under projektion eller unden surrond-sound

Til top Vis Indiana's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Indiana

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 09 September 2004 kl. 08:25 | IP-adresse registreret  

generelt kan man sige at du vil få ringere kvalitet jo længere kabler/ jo flere samlinger, stik, konverteringer du har.

Med mindre at du benytter en scaler/linedoubler, så kan du kun forringe billedkvaliteten ved at ændre signaltype, aldrig forbedre.

B.S. in => B.S. out

Til top Vis kyhn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kyhn

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Bruger siden: 25 Januar 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Online
Sendt: 09 September 2004 kl. 09:19 | IP-adresse registreret  

Det er nu ikke helt rigtig, det kan godt være en fordel at have en line-buffer siddende i signal/billede vejen.
Til top Vis Guests's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guests

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 September 2004 kl. 09:38 | IP-adresse registreret  

dfms skrev:
Det er nu ikke helt rigtig, det kan godt være en fordel at have en line-buffer siddende i signal/billede vejen.

det må du uddybe...

for så må jeg simpethen have sådan en,
jeg har jo 300 VHS film de ville jo se super ud i 1080p

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 09 September 2004 kl. 09:47 | IP-adresse registreret  

Kyhn,

1080i er som standard et 16:9 format, så umiddelbart er dette ikke så brugbart til VHS. Min Panasonic AE500 defaulter til 16:9 uden mulighed for at skifte til 4:3 hvis den modtager et 1080i signal, jeg går ud fra andre modeller gør det samme...

Jeg bruger en Zinwell Briteview deinterlacer/scaler til at opkonvertere TV/VHS/laserdisc til 1024x768 eller 1280x1024 via SVGA, og det ser efter min mening rasende godt ud i forhold til at køre det rå signal direkte i projektoren. 

Til top Vis RogueAgent's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af RogueAgent

Dr. W
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 December 2003
Sendt: 09 September 2004 kl. 10:12 | IP-adresse registreret  

Indiana skrev:

Er der nogen som har erfaring med at opkonvertere composit signaler til Component gennem en forstærker og så videre til en projektor?

Jeg har lige opgraderet min reciever til en Yamaha RX-V1400 der kan opkonvertere billedsignaler, OG DET VIRKER BARE! Jeg konverterer alle signaler til komponent i recieveren, som sender dette til min projektor. Mit billede er 104", så hvis der skulle være en forringelse kan det tydeligt ses på 3,5 m afstand!

Det er selvfølgelig rigtigt at jo flere "overgange" der er i signalvejen, jo dårligere signal. Jeg kan bare ikke se nogen forringelse. Rent faktisk synes jeg at billedet fra min video (composit) står noget mere skarpt efter konverteringen til komponent. Jeg har prøvet at køre komponentsignalet fra DVD'en udenom recieveren og tilbage igen - DER ER INGEN FORSKEL.

God fornøjelse!

/Martin

Til top Vis Dr. W's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dr. W

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 September 2004 kl. 10:20 | IP-adresse registreret  

RogueAgent skrev:

Kyhn,

1080i er som standard et 16:9 format, så umiddelbart er dette ikke så brugbart til VHS. Min Panasonic AE500 defaulter til 16:9 uden mulighed for at skifte til 4:3 hvis den modtager et 1080i signal, jeg går ud fra andre modeller gør det samme...

Jeg bruger en Zinwell Briteview deinterlacer/scaler til at opkonvertere TV/VHS/laserdisc til 1024x768 eller 1280x1024 via SVGA, og det ser efter min mening rasende godt ud i forhold til at køre det rå signal direkte i projektoren. 

jeg tror du missede min ...

desuden skrev jeg jo 1080p...

i øvrigt så skrev jeg at konvertering UDEN brug at en eller anden form for scalering må betragtes som forringelse, dette statement står jeg ved.

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 09 September 2004 kl. 10:27 | IP-adresse registreret  

Hæhæ, du har ret, jeg missede din

Og jeg er også enig i din pointe om konvertering kontra skalering. Personligt ville jeg mene at det ville være oplagt for producenterne af av-forstærkere at bygge en scaler ind i det kredsløb der i forvejen skal konvertere fra f.eks. composite til component. Det er jo ikke fordi det behøvede at være specielt dyrt med tanke på at der findes dvd-afspillere med indbygget scaler og DVI-D til under 1000 kr.

(Og jeg ved godt at der selvfølgelig er forskellige grader af kvalitet af skaleringen, hvorfor nogen scalere, f.eks. fra Faroudja kan slippe afsted med at koste så meget som de gør)

Til top Vis RogueAgent's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af RogueAgent

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Sendt: 09 September 2004 kl. 10:28 | IP-adresse registreret  

kyhn skrev:

dfms skrev:

det må du uddybe...

for så må jeg simpethen have sådan en,
jeg har jo 300 VHS film de ville jo se super ud i 1080p

Det gider jeg simpelthen ikke!  Ta og læs det Dr. W. skriver!

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 September 2004 kl. 10:39 | IP-adresse registreret  

dfms skrev:

se det er jo saglighed på højt niveau...

nå spøg til side.

i dag benytter jeg dscaler til dette "lille" tricks, har kigget på lidt forskellige externe scalere, men syntes ikke at deres proformance kan retfærdiggøre prisen.

men jeg må da have misforstået det oprindelige spørgsmål, jeg troede at han ville have en simpel/billig løsning.

Sorry

Indiana
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 August 2004
Sendt: 09 September 2004 kl. 12:04 | IP-adresse registreret  

Det jeg tænkte på var meget i stil med det Dr. W skrev.

Bliver video signalet bedre af et komme igennem en opkonvertering til Component i stil med det som bl.a. nogen af Yamahas forstærkere kan.

Dr. W synes du signalet bliver bedre eller er der bare ingen forskel? (andre må selvfølgelig også gerne give udtryk for deres mening)

Til top Vis Indiana's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Indiana

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Sendt: 09 September 2004 kl. 12:26 | IP-adresse registreret  

kyhn skrev:

dfms skrev:

Når du ikke ved hvad en linebuffer gør så er der ikke nogen grund til at være "sjov "

De fleste har en afstand imellem DVD og Projector på 5-10m, og med den afstand kan der gå meget tabt i signalet.

Dr. W
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 September 2004 kl. 12:28 | IP-adresse registreret  

Indiana skrev:

Dr. W synes du signalet bliver bedre eller er der bare ingen forskel? (andre må selvfølgelig også gerne give udtryk for deres mening)

Ja, jeg synes faktisk det bliver bedre!  Jeg tror det hænger sammen med kabellængden, hvor et composit signal nok er mere følsomt over et langt kabeltræk (10m+).  Om dette er rigtigt har jeg intet belæg for.....

Du skal dog ikke tro at alt kommer til at ligne billedet fra en DVD. Et dårligt signal bliver ikke bedre end det er! Måske med en eller anden form for scalering, som ganske rigtigt burde være indbygget i recieveren - det kommer nok snart.

Det bedste ved det hele er faktisk at recieveren gør alt arbejdet - specielt når man har en projektor hvor det at skifte kanal er en hel videnskab - Sony Når Yammien så samtidig spiller som en drøm, kan man vist ikke forlange mere for 5800,-  (Og den er købt i DK)

/Martin

Dr. W
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 September 2004 kl. 12:35 | IP-adresse registreret  

dfms skrev:
kyhn skrev:

dfms skrev:

Når du ikke ved hvad en linebuffer gør så er der ikke nogen grund til at være "sjov "

De fleste har en afstand imellem DVD og Projector på 5-10m, og med den afstand kan der gå meget tabt i signalet.

Har du nogen konkrete forslag til noget hardware man skal prøve? + pris... 

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 September 2004 kl. 12:53 | IP-adresse registreret  

dfms skrev:

jeg ved godt hvad en linebuffer er, jeg kan bare ikke se at den kan forbedre det oprindelige signal.

selvfølgelig hvis det er tale om tab pga. lange kabeltræk kan der være lidt at hente, men du kan ikke opnå et signal der bedre end det oprindelige.

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Sendt: 09 September 2004 kl. 13:09 | IP-adresse registreret  

Dr. W skrev:

Har du nogen konkrete forslag til noget hardware man skal prøve? + pris... 

Nej det har jeg ikke men, det jo b.la. en buffer der sidder i 1400'ren. Yes super dekoder.

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Sendt: 09 September 2004 kl. 13:16 | IP-adresse registreret  

kyhn skrev:

jeg ved godt hvad en linebuffer er, jeg kan bare ikke se at den kan forbedre det oprindelige signal.

selvfølgelig hvis det er tale om tab pga. lange kabeltræk kan der være lidt at hente, men du kan ikke opnå et signal der bedre end det oprindelige.

Jo det kan man. Keep it simple er godt, men tilpasning er bedre. Det er jo ikke sikkert at DVD'ens udgangs imperdans passer til Projectoren's indgangs imperdans, og der kan en buffer hjælpe med at ungå højfrekvens tab i kablerne, og sjovt nok er et video signal højfrekvens.

Kim Dahl
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Marts 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 14 September 2004 kl. 19:35 | IP-adresse registreret  

Hvis du vil køre component med din xbox så skal du bestille det kabel:

http://www.xbox.com/en-us/hardware/highdefinitionavpack.htm

Til top Vis Kim Dahl's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kim Dahl

HamDenFede
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Maj 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 14 September 2004 kl. 20:43 | IP-adresse registreret  

Har lige et tillægsspørgsmål til Kim Dahls link!

Jeg har selv investeret i et bedre AV-kabel til min xbox, der også tilbyder digital out via optisk, men istedet for component udgang, valgte jeg kablet med scart-stik. Dette burde vel medføre mindst lige så god kvalitet som en komponent-tilslutning?

Ellers er fordelen ved scart også, at TV'et selv skifter over når boxen tændes. Til dem der stadig anvender standardtilslutningen der følger med xboxen, og ikke har prøvet en bedre tilslutning: GØR DET NU. Du får et langt bedre billede. Mere farverigt og meget skarpere. Jeg spiller på mit Philips 16:9 TV, hvor jeg som nævnt oplevede en verden til forskel. Denne forskel bliver vel endnu større på en projektor. 

Ellers kan jeg kun tilslutte mig: Crap ind -> Crap ud princippet, så ikke alt der køres igennem recieveren bliver til guld  Man kan vel heller ikke opkonvertere et stereosignal til DTS? Fordelen er dog stadig, at du ikke mister nævneværdig signalkvalitet fra reciever til projektor.

Kim Dahl
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Marts 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 14 September 2004 kl. 23:00 | IP-adresse registreret  

Hvis du vil have adgang til de højere opløsninger som nogen xbox spil understøtter så skal du bruge det kabal jeg linker til. De kan kun vælges hvis man bruger component indgang som high definition kablet har. Samtidig kan xbox'en så også opskalere dvd film til 440p og 720p.
Til top Vis Kim Dahl's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kim Dahl

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes