Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 03:53   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: grå lærred (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
sined5
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 September 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 14 September 2004 kl. 08:21 | IP-adresse registreret  

kan man få grå mørkelægnings gardin og er det bedre end hvid til lærred
Til top Vis sined5's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sined5

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004
Sendt: 14 September 2004 kl. 11:03 | IP-adresse registreret  

Ikea har et gråt mørklægningsgardin som jeg kan huske at have set et sted at nogen har brugt til lærred.

Om det er bedre end det hvide kommer lidt an på smag og behag, og så nogen rent fysiske forhold. Du får et lidt bedre sortniveau/kontrast, men det er på bekostning af noget af lyset - så du vil muligvis behøve en lidt mere lyskraftig projektor til et gråt end til et hvidt lærred. De fleste nye projektorer er dog lysstærke nok, problemet kommer mere hvis din projektor har nogen år på bagen.

Til top Vis RogueAgent's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af RogueAgent

witzel
Lukket konto
Lukket konto
Ex-mod.!

Bruger siden: 25 April 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 14 September 2004 kl. 12:44 | IP-adresse registreret  

det fra IKEA hedder Tupplur
Til top Vis witzel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af witzel

zerocool
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Maj 2004
Sendt: 14 September 2004 kl. 13:17 | IP-adresse registreret  

Jeps.... Bruger det med stor fornøjelse og godt resultat. Til ca. 240 kr. for et 2m bredt lærred kan man ikke rigtig undgå, at tænke at producenterne af de rigtige lærreder til privat brug tager r*ven på én. En mistanke jeg også har fået bekræftiget af en bekendt der tidligere arbejdede med at sætte Biografer op.
Til top Vis zerocool's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zerocool

witzel
Lukket konto
Lukket konto
Ex-mod.!

Bruger siden: 25 April 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 14 September 2004 kl. 13:29 | IP-adresse registreret  

zerocool skrev:
Jeps.... Bruger det med stor fornøjelse og godt resultat. Til ca. 240 kr. for et 2m bredt lærred kan man ikke rigtig undgå, at tænke at producenterne af de rigtige lærreder til privat brug tager r*ven på én. En mistanke jeg også har fået bekræftiget af en bekendt der tidligere arbejdede med at sætte Biografer op.

ja der er ingen tvivl om at hvis man ser på prisen ift kvaliteten, så tjener Lissau og de andre flere penge end IKEA. nu er IKEAs mørklægningsgardiner ikke ment til at være biograflærreder, og blev vel opdaget ved et tilfælde.
men der skal heller ikke være tvivl om at rigtige lærreder ER bedre, klart bedre endda.

Til top Vis witzel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af witzel

zerocool
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 September 2004 kl. 13:58 | IP-adresse registreret  

witzel skrev:

zerocool skrev:

ja der er ingen tvivl om at hvis man ser på prisen ift kvaliteten, så tjener Lissau og de andre flere penge end IKEA. nu er IKEAs mørklægningsgardiner ikke ment til at være biograflærreder, og blev vel opdaget ved et tilfælde.
men der skal heller ikke være tvivl om at rigtige lærreder ER bedre, klart bedre endda.

Jeg vil give dig fuldstændig ret i, at et rigtigt lærred ér bedre end et Tuplur. Når det så er sagt kan jeg ikke begribe at folk giver over 10.000 kr. for et lærred. Synes ikke rigtig pris og kvalitet står i forhold til hinanden på det punkt. Hvis man vil have reele priser på kvalitets lærreder kan man kontakte http://www.priebe.dk. Her finder jeg priserne nogenlunde står i forhold til det man får.

Min undersøgelser af lærredmarkedet har i hvert fald lært mig en ting. Såfremt man ønsker sig et rullelærred koster det kassen for beslaget og oprulningsmekanismen. Tit og ofte er det sådan når du køber et rullelærred, ja så betaler du ca. 50/50 for henholdsvis selve lærredet og henholdsvis stangen og oprulningsmekanismen hvorpå det hænger. 

Kim Dahl
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Marts 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 14 September 2004 kl. 19:38 | IP-adresse registreret  

Er der nogen danske online butikker der sælger mørklægningsgardiner. Nu mener jeg til at hænge foran vinduet og ikke til brug som lærred.
Til top Vis Kim Dahl's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kim Dahl

zerocool
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 September 2004 kl. 19:54 | IP-adresse registreret  

Kim Dahl skrev:
Er der nogen danske online butikker der sælger mørklægningsgardiner. Nu mener jeg til at hænge foran vinduet og ikke til brug som lærred.

Det kunne være det var en idé at oprette en selvstændig tråd om emnet. Dels for, at du bedre kan få svar og dels tråd-overskuelighedens skyld - bla. af hensyn til folk der senere skal søge.

Jannick
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 14 September 2004 kl. 19:54 | IP-adresse registreret  

zerocool skrev:
witzel skrev:

zerocool skrev:

Jeg vil give dig fuldstændig ret i, at et rigtigt lærred ér bedre end et Tuplur. Når det så er sagt kan jeg ikke begribe at folk giver over 10.000 kr. for et lærred. Synes ikke rigtig pris og kvalitet står i forhold til hinanden på det punkt.

Det kommer dog an på hvad man har af projektor. Har man (som de fleste) en billigere lcd projektor, er der ingen tvivl om at 10.000 kr. er for meget. Har man dog en dyr CRT projektor, så skal man op i den prisklasse. Stewart Hawk's billigste lærreder koster i nærheden af 10.000 kr. og de levere bare et kanont billede.

Men ja, vi bliver mere eller mindre taget i røven, hvis man kigger globalt. Alt for lidt konkurrence i Danmark.  

Webmonkey
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Juni 2003
Lokalitet: København
Sendt: 17 September 2004 kl. 10:32 | IP-adresse registreret  

Jannick skrev:
zerocool skrev:
witzel skrev:

zerocool skrev:

ja der er ingen tvivl om at hvis man ser på prisen ift kvaliteten, så tjener Lissau og de andre flere penge end IKEA. nu er IKEAs mørklægningsgardiner ikke ment til at være biograflærreder, og blev vel opdaget ved et tilfælde. men der skal heller ikke være tvivl om at rigtige lærreder ER bedre, klart bedre endda.

Jeg vil give dig fuldstændig ret i, at et rigtigt lærred ér bedre end et Tuplur. Når det så er sagt kan jeg ikke begribe at folk giver over 10.000 kr. for et lærred. Synes ikke rigtig pris og kvalitet står i forhold til hinanden på det punkt.

Det kommer dog an på hvad man har af projektor. Har man (som de fleste) en billigere lcd projektor, er der ingen tvivl om at 10.000 kr. er for meget. Har man dog en dyr CRT projektor, så skal man op i den prisklasse. Stewart Hawk's billigste lærreder koster i nærheden af 10.000 kr. og de levere bare et kanont billede.

Men ja, vi bliver mere eller mindre taget i røven, hvis man kigger globalt. Alt for lidt konkurrence i Danmark.

Enig! - et lærrede er ikke bare et lærrede.

Selv billige digitale kan have gavn af Steward Greyhawk (gain på 0.95) eller det nye FireHawk (gain på 1.35 - til digitale!!) Lærrede. Deres går lærreder ødelægger ikke farveballancen på samme måde som de billige grå lærreder.

Stewards lærreder er også ISF certificerede.

Ja, der er alt for lidt konkurence i Danmark. Overvej køb i udlandet.

Jeg købte mit ISF certificerede Da-Lite Cinema Vision (gain 1.3) 92" fast ramme lærred hos CRTCinema til under ½ pris af hvad tilsvarende ville koster i Danmark.

Kom af med ca. 4400kr. inkl forsendelse via FED-EX, told, moms og gebyr...

Blev leveret sendt fra USA torsdag, jeg havde de allerede tirsdag....

Vanderlay
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 17 September 2004 kl. 10:59 | IP-adresse registreret  

Webmonkey: Tak for linket. Kender du kvaliteten af deres rullelærreder? (altså hos crtcinema). Jeg kan se, at der bruges en anden (og billigere) dug til dem.

Jeg skal nemlig bruge et rullelærred (da det skal kunne trækkes ned foran tvet), og dette sted lyder rigtig billigt.

Hvordan kan det være, at du har valgt et lærred med gain på over 1? Da jeg har en lcd-projektor (Hitachi TX100), ville jeg foretrække et gråt lærred, hvilket de ikke ser ud til at have, men ellers må gain 1.0 vel være at foretrække?

Til top Vis Vanderlay's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vanderlay

klogesen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 August 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 17 September 2004 kl. 11:28 | IP-adresse registreret  

Da-lite importeres herhjemme af ifore, som vist har ret fornuftige priser, da de (så vidt jeg ved) sælger direkte. Du kan da prøve at kigge på www.ifore.nu og så kontakte dem. A propos det med forskellige gardiner osv som lærreder, så vil selve farvegengivelsen næppe være ret nøjagtig. det er faktisk her, de dyre fabrikater adskiller sig meget. og så er det altså ikke så ligetil at fremstille lærreder med højt gain, dvs med decideret forstærkning af lyset (gain tal over 1). De mest lysforstærkende lærreder er fremstillet med tusindvis af små glasdimser, som koncentrerer lyset og sender det tilbage i en kraftig, men smal vinkel. Da de samtidig skal kunne gøres rene, er det ikke helt let at lave. De er normalt også modstandsdygtige overfor mug og skimmel. Men i øvrigt er det jo helt rigtigt, som zerocool skriver, at det er alt det udenom, som koster. Vil du have el-hejs, udspænding af dugen og justerbar afmaskning, og måske en motorkassette, som har en lille låge, der lukker helt til når lærredet er oppe, så koster det altså kassen. Men alt det kan jo godt undværes. Det eneste, man skal huske på, er at rullelærreder uden udspænding godt kan bølge eller flane noget. Vil du undgå dette, så er et fastrammelærred bedst. Du kan jo skjule det med persienner eller et gardin foran.

Til top Vis klogesen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af klogesen

Robert
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Maj 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 17 September 2004 kl. 12:15 | IP-adresse registreret  

Vanderlay skrev:

Webmonkey
Hvordan kan det være, at du har valgt et lærred med gain på over 1? Da jeg har en lcd-projektor (Hitachi TX100), ville jeg foretrække et gråt lærred, hvilket de ikke ser ud til at have, men ellers må gain 1.0 vel være at foretrække?

Det kunne jeg også godt tænke mig at høre ?
Et er at du har valgt en går dug til en CRT pj, men en cinema vision .... det forstår jeg intet af. Den er sgu da så urolig at se på, og næste umulig at justere focus på.
Hvad jeg kender til CRT, så er det optimale en hvid dug med neutral til lidt positiv gain.
Den mest populære hos CRT folket skulle være Stewart´s Studiotek 130

Men lad os høre om din erfaring og begrundelse.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes