Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2025 | 22:32   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Hushbox temperatur-måling. Hvordan? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Totoman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 April 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 12 Oktober 2004 kl. 19:22 | IP-adresse registreret  

Jeg er i færd med at bygge en hushbox til min SP 4800. Jeg vil gerne vide lidt om, hvordan jeg skal måle temperaturen i kassen/projektoren. Jeg har mulighed for at benytte et lasertermometer, der kan aflæse overfladetemperatur på projektorens chassis - ved linsen, udblæsningen osv.. Jeg har en forestilling om, at hvis projektorens overflade-temperatur efter 1 - 2 timers brug i hushbox ikke overstiger temperaturen uden hushbox er udluftningen ok.

Jeg er i tvivl om dette er en sikker metode. Nogen der har erfaring med den slags eller har andre metoder til at lave en forsvarlig måling i hushbox?

Venligst

Karsten

Til top Vis Totoman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Totoman

Hasselhof
Branchemedlem
Branchemedlem
Direktør, Earthquake Danmark

Bruger siden: 29 Juni 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 12 Oktober 2004 kl. 19:42 | IP-adresse registreret  

Det lyder som en fornuftig måde. Har du sørget for at både luft tilgang og afgang har somme flow retning som projektoren ?

Totoman
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Oktober 2004 kl. 20:36 | IP-adresse registreret  

Jeg forsøger i første omgang, at lave boksen uden blæsere (hvis det er det du mener med flow-retning). Boksen er derfor lavet forholdsvis stor og med ret store lufthuller.

Forsøgsvis har jeg brugt skumgummi som lyddæmpning og finder det ret effektivt, på trods af de store lufthuller (effektivt i forhold til siddepladserne lige under projektoren). Holder temperaturen sig ok, bliver det denne model jeg vælger, fremfor en boks med blæsere. Hvis jeg bruger blæsere ender det bare med at jeg skal til at bygge en hushbox til min hushbox...

Venligst

Karsten

Hasselhof
Branchemedlem
Branchemedlem
Direktør, Earthquake Danmark

Bruger siden: 29 Juni 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 13 Oktober 2004 kl. 00:40 | IP-adresse registreret  

vil med 99procents sikkerhed sige at det ikke kommer til at virke. Projektoren vil komme til at suge varm luft ind og vupti en ond cirkel er skabt.  Brug 120mm pabst blæsere og sæt dem i en horn spærring, så får du intet larm ud af kassen og projektoren bliver kølet korrekt.

perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 13 Oktober 2004 kl. 01:04 | IP-adresse registreret  

Hej Totoman

Jeg er også i færd med at lave en hushbox til min Infocus X1. Jeg har tidligere lavet en tråd om dette:

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=15122&PN=2

Som du kan se på billederne, har jeg også lavet en lidt "åben" kasse uden blæsere. Den er helt sikkert bedre end ingenting, men jeg synes alligevel ikke den er effektiv nok. Jeg går snart igang med, at lave en lukket kasse med Pabst blæsere.

Et lasertermometer lyder som det helt rigtige. Den slags fancy udstyr har jeg slet ikke, så jeg vil bare bruge et almindeligt kviksølv termometer, til at måle temperaturen inde i kassen med.

Totoman
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Oktober 2004 kl. 19:53 | IP-adresse registreret  

Hej

Til Hasselhof. Du har uden tvivl ret i at løsningen med blæsere er det sikreste. Det tyder dog ikke på at min prøvemodel har problemer med at få nok kold luft, men jeg overvejer lige at starte forfra og følge dit råd.

Hvad er en horn spærring? Gætter på det er en afskærmning i kassen mellem indsugning og udblæsning?

Til perejvind. Jeg har fulgt din tråd. Har du nogen fornemmelse af, om kassens størrelse er ok i forhold til varme, hvis den blev lukket og tilføjet blæsere? Jeg kan jo så nogenlunde sjusse mig frem til størrelsen på den du har lavet, da maskinerne er ens. Hvis jeg vælger at starte forfra, vil jeg gerne have kassen så lille som mulig (stuebio).

Lasertermometeret har jeg kun til låns - det koster vist 800 - 900 kr. og hverken blære- eller nytteværdien er IMO stor nok for min private husholdning. Når engang min kasse er færdig, tænker jeg det er en god ide at installere et termometer med alarm i den. Får altså lidt ´noia over at pakke grejet ind i en isoleret kasse...

Venligst Karsten

perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 13 Oktober 2004 kl. 22:37 | IP-adresse registreret  

Totoman ->
Min kasse er 55 cm lang, 23 cm høj og 33 cm bred. Jeg vil prøve, at lave en lukket kasse med disse mål. Af hensyn til IR modtageren, laver jeg nok hele fronten af et stykke plexiglas. Foran linsen bruger jeg selvfølgeligt rigtigt glas. Hmm - det bliver så min tredie hushbox. Det ender nok med, at jeg får lavet en, som virker

Jeg melder tilbage her på forumet når den er lavet.

Ja, idéen med en temperatur alarm er rigtig god. Men projektoren lukker jo også ned af sig selv, hvis den bliver overophedet.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes