Tilbage til HIFI4ALL.DK 1. juni 2025 | 06:21   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: billedkvalitet på philips 8844 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Wagner-elev
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Oktober 2003
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Sendt: 20 Oktober 2004 kl. 14:34 | IP-adresse registreret  

Hej alle.

for ca. 2 måneder siden købte jeg et phillips 8844 100 hz med natural motion.

Jeg undrer mig lidt over billedkvaliteten ved afspilning af dvdfilm.

Alle mine dvdfilm har et "dokumentarisk look". Mange har sagt til mig, når vi ser film, at det ligner en tv serie, altså mht. billedkvaliteten. Selve billedet er helt kanont med mange detaljer, men kan man ikke fjerne det "tv-serie" look, som filmene får??  Det ligner jo ikke en film, men en amatør optagelse

Hvis ovenstående er helt uforståeligt, så må i lige sige til, så skal jeg prøve om jeg kan forklare bedre

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 30 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 20 Oktober 2004 kl. 14:40 | IP-adresse registreret  

Wagner-elev skrev:

Hej alle.

for ca. 2 måneder siden købte jeg et phillips 8844 100 hz med natural motion.

Jeg undrer mig lidt over billedkvaliteten ved afspilning af dvdfilm.

Alle mine dvdfilm har et "dokumentarisk look". Mange har sagt til mig, når vi ser film, at det ligner en tv serie, altså mht. billedkvaliteten. Selve billedet er helt kanont med mange detaljer, men kan man ikke fjerne det "tv-serie" look, som filmene får??

Jeg har hørt dette argument før, omend jeg ikke er enig i det. Det skyldes Natural Motion, film er indspillet med 24 billeder i sekundet, derfor er folk vant til at det hakker. Natural Motion gør billedet helt flydende, så det mere ligner en almindelig TV-optagelse (der indspilles med 50 halve billeder i sekundet og derfor er mere flydende ved bevægelser). Nogle synes så at det går ud over det "filmiske" at denne, grundlæggende _fejl_ er fjernet (dog med tilførelse af andre artifacts). Hvis man er mellem dem, så slå Natural Motion fra ved film-kigning og vælg Digital Scan i stedet. Der er ved digital scan ikke noget hakkeri i billedet der ikke var på filmen fra starten (ved pal-film).

Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted

Wagner-elev
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Oktober 2004 kl. 14:52 | IP-adresse registreret  

Hej Otto. Jeg tror ikke det er hakkeriet der gør billedet mere filmisk. Det er mere selve farverne tror jeg. Jeg har prøvet at slå natural motion fra og det hjlap ikke rigtigt

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 20 Oktober 2004 kl. 15:33 | IP-adresse registreret  

Wagner-elev skrev:
Hej Otto. Jeg tror ikke det er hakkeriet der gør billedet mere filmisk. Det er mere selve farverne tror jeg. Jeg har prøvet at slå natural motion fra og det hjlap ikke rigtigt

Okay, helt fint. Så mangler du bare at justere billedet ordentligt :-) Skru kontrasten ned omkring halv kraft, en smule op for lysstyrken, lidt ned for farverne, sharpness på 0-1, slå DNR, farveforbedring, active control og dynamisk kontrast fra (hvis den har det?). Det er en god start i hvert fald, hvis du vil gøre det helt perfekt så køb en kalibrerings-DVD, såsom Digital Video Essentials.

Der er en god side der forklarer de forskellige begreber vedrørende billed-kalibrering her:

http://www.milori.com/articles/image_quality_issues.asp

Det er ikke alle tingene der kan justeres på et almindeligt tv, men det giver i hvert fald en indsigt i hvad du justerer.

Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted

Wagner-elev
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Oktober 2004 kl. 15:41 | IP-adresse registreret  

ok det prøver jeg.

JEg har godt nok en kalibrerings dvd. The calibrator.

Men nu prøver jeg lige at slå det fra, som du foreslog.

Tak for hjælpen

Popmart
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Juli 2004
Sendt: 20 Oktober 2004 kl. 15:43 | IP-adresse registreret  

Hej

Det er meget naturlig at billedet har et sådan "TV-Serie" look, hvis du skal undgå det skal du desværre op i en dyrere model, men det skal lige tilføjes at det er smag og behag hvad man synes der er bedst.

Til top Vis Popmart's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Popmart

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 20 Oktober 2004 kl. 17:20 | IP-adresse registreret  

Popmart skrev:
Det er meget naturlig at billedet har et sådan "TV-Serie" look, hvis du skal undgå det skal du desværre op i en dyrere model, men det skal lige tilføjes at det er smag og behag hvad man synes der er bedst.

Jeg er ikke enig. Selvfølgelig er der forskel fra 8844 til topmodellerne, men den ligger faktisk på et ret højt niveau. Den er teknisk identisk med 8818 og det 8807 jeg selv har, og rigtigt indstillet kan de levere et rigtigt godt billede, omend de ikke helt har den skarphed som f.eks. et 9509 giver, og de er ikke på samme måde som 9509 fri for interlace-artifacts. Det er svært ud fra beskrivelsen at sige præcist hvad det er der får "wagner" til at opleve billedet som "TV-agtigt" (udover at det ER et tv... ), men mit gæt er, udover DNM som det jo så ikke var, at det skyldes overdreven sharpness.

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 20 Oktober 2004 kl. 17:20 | IP-adresse registreret  

Wagner-elev skrev:
JEg har godt nok en kalibrerings dvd. The calibrator.

Køb DVE, den er hver en krone værd, og den indeholder desuden en rigtig god lyddel.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes