Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 14:11   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Amitech plasma (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
camilla
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2004
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 25 Oktober 2004 kl. 23:30 | IP-adresse registreret  

Er der nogle der har kendskab til dette produkt. for jeg er varm. Det drejer sig model HD 410, og hvad med defekte celler, kan være sten sikker på at det kommer til at ske.

ctacta
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 26 Oktober 2004 kl. 01:28 | IP-adresse registreret  

Hej Camilla

Først spurgte du om Amitech mediacenter, som bare er en Aopen bareboen der har fået et gummistempel. Idag er det så em PDP skærm (plasma) og jeg må igen sige, den har Amitech ikke lavet ret meget ved udover at smide endnu et gummistempel på. Så vidt jeg kan se udfra designet så er det en model fra Samsung.

Den markedsføres af Amitech som en HDTV forberedt skærm, men kan ikke overholde kravene til den laveste opløsning = 720p. Skærmens native opløsning er 1024 x 768, dvs. lidt over PAL med milevidt fra HDTV. Ergo er min Nokia 6110i mobilos også HDTV forberedt hvis det at man er "forberedt" rent faktisk betyder "nu nedskalere vi bare så vi kan vise indholdet".

Endelig kan man sige at en native opløsning i 16:9 format giver et skæææævmt billede, proportionerne vil aldrig passe. Vis f.eks. bare et billede af en badebold fra sommerland, den bliver aldrig rund, men deform. Hvor fedt er det?

Jeg ville hellere se mig om efter en LCD skærm på 30" fra f.eks. Philips, alternativt en 32" fra Samsung. Philips 9975 er en fremragende LCD skærm, den har kun VGA indgang, men den står flot og kan selv justerer sig perfekt ind.

Angående defekte pixels eller udbrændte celler, der må du høre Amitech hvordan deres politik er, og få udleveret et skema herunder angivet den ISO-standard som de overholder for pixelfejl. Celler dør med tiden, også på de mere kostbare fra NEC og Pioneer, Samsungs PDP'er har jeg ikke længere tids erfaring med, så derfor vil jeg sige, nap en LCD og ikke en fra Amitech. Amitech stinker!

God fornøjelse!

Til top Vis ctacta's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ctacta

ctacta
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 26 Oktober 2004 kl. 01:31 | IP-adresse registreret  

camilla
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 26 Oktober 2004 kl. 20:08 | IP-adresse registreret  

No problemo ctacta, alzheimer kommer i mange aldre. Du er desværre ikke den eneste der mener at plasma ikke er mere værd en det pap det bliver leveret i (måske lidt firkantet sagt). Faktisk er det jo næsten alle herinde, der er fortaler for LCD'en. drømmen er næsten bristet om et 42".

Hvad med lys følsomheden på et LCD, er det til at se på, i daglys ?, jeg har ikke brugt så meget krudt, på at tjekke dem ud. Da jeg har brugt tiden på de andre.

Ivan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 September 2004
Lokalitet: Fyn Nord
Sendt: 26 Oktober 2004 kl. 22:04 | IP-adresse registreret  

Enig med ctacta - kender Amitech fra andre produkter/garantier.

Var på HIFI-messe i odense og var dog ikke videre imponeret af Phillps LDC'er. Hvis du vil ofre det, kan jeg anbefale Sony's 32" LDC. Pioneer's 50" plasma så bare drøngodt ud, men koster kassen.

Til top Vis Ivan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ivan

Nick
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 August 2004
Sendt: 26 Oktober 2004 kl. 22:17 | IP-adresse registreret  

Jeg ved ikke hvad det er med LCD og gutterne herinde. Jeg har set adskellige LCD skærme, og sammenlignet disse med plasmaer. Min mening er helt sikkert at LCD ser elendigt ud i forhold til plasma.
Mht. Amitech vil jeg også mene at du skal holde dig fra dem. Hvis du vil gå efter et ~42" plasma, skal det være noget der kan matche Pioneers 435 serie. Det er klart at plasmaer i denne klasse ikke fås til samme pris som Amitechs. Den billigste 435'er koster ca. 31000,-. Forskellene i serien er kun antallet af features - du får samme billedkvalitet.
Til top Vis Nick's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nick

Ampro
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 April 2004
Sendt: 26 Oktober 2004 kl. 23:48 | IP-adresse registreret  

"Den billigste 435'er koster ca. 31000,-. "

Hvor har du set 435'eren til 31.000?

mvh

Lars

Til top Vis Ampro's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ampro

ctacta
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 26 Oktober 2004 kl. 23:52 | IP-adresse registreret  

Camilla,

Plasma er stadig bedst rent teknologisk, der er mest lys og pang i farver. Men jeg har rådgivet dig udfra det lave prisleje som du kiggede skærm i, og der må jeg sige, gå i en stor bue uden om PDP og kig på LCD. And forget Amitech!

Når jeg siger dette, så skyldes det at de billige PDP skærme er lavtopløslige og rent teknologisk en generation eller par bagud. Farverne er heller ikke noget at råbe hurra for, og idag vil jeg mene at man får most value i en LCD. Og det er så en mening man kan diskutere og have mange meninger om. Jeg hænger min hat op på mere end 8-9 års tung erfaring i displayteknologi.

Skal vi sammenligne PDP med LCD, så gilmrer PDP sig ved at minde langt mere om CRT end LCD. Primært fordi at LCD's lys er placeret bagved en tyk konstruktion af glas, 2 polariserede filtre, 1 rgb filter. Og det er mildt sagt meget materiale lyset skal igennem. Og der findes endnu ingen LCD krystaller der kan lukke helt af for lys, så helt sort får du aldrig på LCD. Men det gør du heller aldrig på PDP.

Så mit råd er, kig på Philips og Samsung. Jeg ville vælge Elgiganten fordi de tilbyder 30 dages fuld returret. Så kan du i ro og mag vurdere derhjemme, det er sjældent at en udstilling fortæller det sande billede af et produkt. Mit bud er en Philips 9975 eller dens helt nye afløser. Alternativt Samsungs nye 32" og de ligger alle under 30K. 9975 har jeg set til 19.999,-.

Jeg har 3-4 PDP skærme hjemme, og de 2 sidste skærme jeg har købt er LCD-baserede. De vejer mindre, giver et godt billede til prisen, så mere behøver jeg ikke sige. Og den høje opløsning får jeg altid på LCD, og hvor jeg på en PDP skal lægge mindt det dobbelte i anskaffelsespris. Og høj opløsning er nødvendigt hvis pc'en skal tilsluttes som kilde, og tro mig, det finder man hurtigt ud af er et guldæg og fornøjelse.

Så du må ud og på opdagelse. Husk at en kørende dvd ikke fortæller meget om tv-tuneren i en model. Nogle er elendige, andre gode, min erfaring siger mig at Loewe og B&O har mest styr på det at lave de bedste tv-tunere. Men brug din sunde fornuft og ikke mindst dine egne øjne derhjemme i dagligstuen.

Min nye Samsung har en lysstyrke på 700 og en kontrast på over 900! Det er det ypperste p.t. på marked, men også mere end rigeligt når man ser tv i fuldt dagslys. Faktisk får man det bedste tv-kiggeri om aften, hvis man placere 1 eller 2 halogenpærer et stykke oppe over overkanten, så man får direkte lys ned og ind fra toppen. Så det er fast inventar her på en stålwire.

God fornøjelse!

Venligst

Nick
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 August 2004
Sendt: 27 Oktober 2004 kl. 00:21 | IP-adresse registreret  

Jeg tror vi er enige alligevel så...
Følg ctactas gode råd og bedøm de flade skærme ud fra et tv signal. Når du så har fundet det/dem du gerne vil eje, køb det og få det med hjem og se kvaliteten, og bedøm så igen.

Det svinger hvem der er billigst, Ampro.
P.t. er det http://www.tecforyou.de/
(er ikke klar over om de sender til dk)
Til top Vis Nick's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nick

callme911
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 August 2004
Lokalitet: Sverige
Sendt: 31 Oktober 2004 kl. 17:57 | IP-adresse registreret  

Hmm... CTACTAs svar löd som fölger:

Den markedsføres af Amitech som en HDTV forberedt skærm, men kan ikke overholde kravene til den laveste opløsning = 720p. Skærmens native opløsning er 1024 x 768, dvs. lidt over PAL med milevidt fra HDTV. Ergo er min Nokia 6110i mobilos også HDTV forberedt hvis det at man er "forberedt" rent faktisk betyder "nu nedskalere vi bare så vi kan vise indholdet".

Hvor han har det der fra, ved jeg ikke, men det er noget häsligt ävl... Har et TV en oplösning på 1024*768, så kan det GODT vise 720P - det er der ingen problemer i. 768>720 = en opskalering af det indkommende signal. I al fald i det led. At billedet så nedskaleres i det andet led(altså den vertikale oplösning) er en helt anden sag. De 1280 pixels skal laves om til 1024 - men det kan altså godt göres, så det ser pänt ud. Et plasma-fjernsyn rumsterer nästen per definition med oplösningen i forvejen(i al fald hvis man bruger det med en PAL-kilde), så  jeg har ärligt talt svärt ved at se problemet. Philips har et TV der har en oplösning på 1280*768 - og selv om det så passer i det ene led, så skal billedet stadig omskaleres i et led. Såvidt jeg ved, så ligger fjernsyn med "native 720p//1080i/1080p) oplösning stadig et stykke tid ude i fremtiden. At fjernsynet  ikke er netop f.eks. 1280*720 skal man derfor nok ikke lägge så meget i. Ser billedet godt ud, så ser det godt ud - så kan oplösningen väre ret ligegyldig. Jeg vil forresten påpege at 720p ikke er specielt meget bedre end PAL-progressive - men fra NTSC-progressive(480p) så er 720p et pänt hop opad.  MILEVIDT er nok en overdrivelse - 1280*720 = 921.600 pixels, 1024*768 = 786.432 pixels - der er altså "kun" en forskel på godt 15%. Rent faktisk er der större forskel mellem PAL og NTSC en der er mellem de to ovenstående oplösninger. Man får derfor i princippet et större informationstab ved at se en PAL-film på et standard plasmafjernsyn end man ville göre ved at se en HD-film på amitechfjernsynet. Fjernsynet lever ikke op til HDTV - men hvad så?? At plasmafjernsyn ikke har PAL-oplösning får jo heller ikke folk til at lade väre med at köbe plasmafjernsyn.

Endelig kan man sige at en native opløsning i 16:9 format giver et skæææævmt billede, proportionerne vil aldrig passe. Vis f.eks. bare et billede af en badebold fra sommerland, den bliver aldrig rund, men deform. Hvor fedt er det?

Hvad pokker mener du med det?? Hvis blot kilden har et native 16:9 format, så er en badebold altså rund - ikke ellipseformet. At der er 16:9-fjersyn hvor forholdet mellem pixels i det vertikale og det horizontale led ikke er 16:9 skal man heller ikke tage så tungt - billedet skaleres alligevel så det ser "rigtigt ud" - ALiS paneler er blot et exempel på at dette kan göres med fremragende resultat.

Til top Vis callme911's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af callme911

ctacta
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 31 Oktober 2004 kl. 18:17 | IP-adresse registreret  

720p skal for at det bliver godt og helt rigtigt vises på en skærm der har en native opløsning på 1280 x 720. Alt derunder har intet med HDTV at gøre. At købe en PDP/LCD skærm uden HDTV understøttelse er tosset, det er jo godt på vej selv her i EU.

1024 x 768 i 16:9 er "skæve" pixels og derfor kan panelet ikke anvendes til at gengive feriebilleder fra en htpc, med mindre alt og alle skal ligne en frø.

micma18
Branchemedlem
Branchemedlem

HM Elektronik

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 31 Oktober 2004 kl. 18:35 | IP-adresse registreret  

Har arbejdet for amitech for nogle år siden, og ja det er helt korrekt at de (som mange andre) benytter komponenter/produkter fra andre producenter, som de sætter deres eget stempel på... Men produktet bliver jo ikke dårligere end den "samsung" skærm som gemmer sig inden under!

Men som udgangspunkt skal man nok ikke regne med at det er de dyreste modeller de pakker ind... men det afspejler prisen jo nok også ;-)

Mener dog amitech også har brugt en del stumper fra Hitachi, eller det måske kun deres LCD skærme? Men jeg var på besøg på fabrikken i Lystrup i foråret, og der var alle skærmene skilt ad, så de må jo modificere dem på en eller anden måde...

Til top Vis micma18's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af micma18

ctacta
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 31 Oktober 2004 kl. 18:37 | IP-adresse registreret  

De samler dem for at undgå importtold på 15% thats all...

callme911
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 August 2004
Lokalitet: Sverige
Sendt: 31 Oktober 2004 kl. 20:55 | IP-adresse registreret  

720p skal for at det bliver godt og helt rigtigt vises på en skærm der har en native opløsning på 1280 x 720. Alt derunder har intet med HDTV at gøre. At købe en PDP/LCD skærm uden HDTV understøttelse er tosset, det er jo godt på vej selv her i EU.

Det skal du dog så sandelig have lov til at synes - netop hjemvendt fra USA kan jeg dog blot dele ud af mine erfaringer: Ingen, jeg gentager, ingen plasmaskärme der er tilgängelige på konsumentmarkedet til fornuftige priser har flere pixels end det der kräves til 720p - end ikke Pioneers EISA-vindende PDP-435HDE. Skal man have en oplösning der er lig/overstiger 1280*720, så må man op i 50" - og så bliver et altså dyrt. Det ändrer dog ikke på at et HD-signal kan se FORBANDET godt ud på en plasmaskärm med en oplösning lavere end 1280*720. I en forretning på Broadway i New York så jeg omkring 40 skärme opstillet - alle tilsluttet HD-receivere(der netop den dag viste CSI og amerikansk fodbold). Og det ville väre synd at påstå at der ikke er en klar fobedring fra 480p til "720p" på en 768*1024 skärm. Antallet af pixels er gået väsentligt i vejret - forbedringen er ganske åbenlys - hvad er problemet så? Man kan altid komme og påstå at man "ikke får det fulde udbytte af HDTV" og ikke får "ägte HDTV" - spörgsmålet er så om det gör noget?? Sålänge billedet är märkbart forbedret kan man vel väre ligeglad med specs? Resultatet er ikke "milevidt fra" - forskellen fra billedkvaliteten på en 50" pioneer(som er over HDTV-specsene) til en 43" er latterligt lille i praksis - rent faktisk vil man, ved normal "kiggeafstand" näppe kunne se forskel - kan forskellen ses, så skyldes det nok i höjere grad störrelsen end den reele forbedring. Selvfölgelig ville "ägte HDTV" väre at foresträkke - men i praksis er forskellen väsentligt mindre end du gör den til.

1024 x 768 i 16:9 er "skæve" pixels og derfor kan panelet ikke anvendes til at gengive feriebilleder fra en htpc, med mindre alt og alle skal ligne en frø.

Hmmm... Et 16:9-fjernsyn er et 16:9 fjernsyn - uanset oplösningen... problemet er ikke oplösningen på fjernsynet - snarere den oplösning kameraet er bygget til at vise. Man får jo heller ikke et optimalt billede på sit widescreen TV hvis DVD-afspilleren er sat til 4:3. Heldigvis findes der, på de fleste fjernsyn, "format"-knapper til om komme omkring de problemer du snakker om.
Til top Vis callme911's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af callme911

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes