Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 01:03   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: AE700, mangler top og bund af billedet :/ (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
akerman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 November 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 12 December 2004 kl. 12:03 | IP-adresse registreret  

Hej!

Min panasonic AE700 projektor er tilsluttet mit radeon 9800 kort vha. et hdmi kabel med en dvi-adapter.

Problemet er, at jeg mangler toppen og bundet af billedet - helt præcist 8 linjer pixels horisontalt, top og bund - dvs. jeg reelt kun ser på et 1280x704 billede, og ikke de fulde 1280x720.

Dette er åbenbart en "defekt" ved AE700, men der skulle findes en workaround der kan minimere det.... er der nogen med AE700 der har haft dette problem, og løst/minimeret det?
Til top Vis akerman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af akerman

SandSand
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 August 2003
Sendt: 12 December 2004 kl. 12:11 | IP-adresse registreret  

øh hvis den er defekt skal den vel byttes?

Til top Vis SandSand's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SandSand

akerman
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 December 2004 kl. 12:17 | IP-adresse registreret  

Det hjælper ikke at bytte den når alle enheder er sådan!

Boye
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 12 December 2004 kl. 12:32 | IP-adresse registreret  

På AVSforum diskuteres problemer med overscan på AE700 via HTPC i denne tråd:

http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?s=558ad4f36da3 32fb13929fd168d2e4c6&postid=4696401&highlight=oversc an#post4696401

Håber der er hjælp at hente.

Til top Vis Boye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boye

SandSand
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 August 2003
Sendt: 12 December 2004 kl. 12:35 | IP-adresse registreret  

akerman skrev:
Det hjælper ikke at bytte den når alle enheder er sådan!

Hehe nej det kan jeg da godt se. Sikke noget hø.

Til top Vis SandSand's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SandSand

akerman
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 December 2004 kl. 22:20 | IP-adresse registreret  

Quote fra AVSforum:

I just got an email from Tierney Brothers (www.projectorpoint.com) techncial
support on the HDMI cropping vertical lines on the AE700. To quote....

"Throughout our testing we have noticed 'some' cropping on signals through the HDMI input.
At this point, Panasonic does not consider this cropping abnormal or defective as it does occur on all units."

Panasonic mener simpelthen ikke det er en defekt, fordi alle enheder er sådan.

Uacceptabelt mener jeg - jeg havde ikke forventet andet hvis der havde stået PROsonic på projektoren, men Panasonic - ja jeg er skuffet!

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 30 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 13 December 2004 kl. 23:38 | IP-adresse registreret  

Ikke fordi jeg er direkte uenig, men det er måske på sin plads at nævne at cropping sker på langt flertallet af projektorer, og croppingen på AE700 er temmeligt sikkert helt bevidst. Med visse analoge kilder (jeg ved godt det er på digital-indgangen, men en analog kilde kan jo ryge igennem noget digital-grej først...) kan man opleve noget støj især i toppen af billedet. Dette oplever jeg f.eks. når jeg tilslutter en component kilde til DVDO Iscan HD. DVDO'en kan så afmaske dette, men det kan Panasonic jo ikke regne med. Man kunne selvfølgelig ønske sig at det var lavet anderledes alt efter éns behov, eller at man selv kunne vælge, men jeg synes det er groft at kalde det en defekt. Husk at projektoren først og fremmest er konstrueret med hjemmebif i tankerne, og ikke mindst til uerfarne brugere. Panasonic selv anbefaler specifikt at man bruger VGA-indgangen til PC, selv om DVI>HDMI vil give et bedre billede. Måske er croppingen væk når man bruger VGA (jeg ved det ikke). Jeg synes man i det mindste skal glæde sig over at den gladeligt kører 1:1 mapping i 50 og 60 Hz, i stedet for som de fleste andre at skalere sig til overscan frem for cropping. Har du f.eks. en Z3 kan du vise hver eneste pixel fra din PC - men har du så en kilde med førnævnte flimmer i toppen, så kan du kun fjerne det ved at bruge overscan og dermed zoome billedet, og miste 1:1 mappingen. Ingen projektor er perfekt.

Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted

akerman
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 December 2004 kl. 23:55 | IP-adresse registreret  

Der er kun cropping på HDMI indgangen, og ingen cropping på de analoge indgange. Dette giver ikke mening for mig - jeg kan se idéen med cropping på en analog indgang, men ikke på den digitale indgang - det er jo trods alt en hjemme bio projektor, og panasonic kunne vel forudse at en masse mennesker ville bruge den sammen med en HTPC.

På PT-AE500 havde brugerne selv muligheden for at slå denne cropping fra, ved at vælge "WIDE720" mode - dette er fjernet på AE700 :(

Det er ikke så meget at jeg mangler lidt af billedet - men mere at jeg specifikt har købt et 16:9 lærred med sort afmaskning, fordi dette skulle give et bedre indtryk end et lærred uden afmaskning. Men sort afmaskning hjælper ikke en døjt når jeg ikke kan fylde lærredet helt ud.

Du har ganske givet ret i at det ikke er en defekt - men jeg synes det er for groft at det intetsteds er nævnt i salgsmaterialet, at man aldrig vil kunne opnå den fulde opløsning på 1280x720 hvis man bruger den digitale indgang - det må man pænt vente med at finde ud af til man har smidt 800kr ud på et 10 meters HDMI kabel, og ikke mindst de 13500 på projektoren :)

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 30 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 14 December 2004 kl. 00:22 | IP-adresse registreret  

akerman skrev:
Der er kun cropping på HDMI indgangen, og ingen cropping på de analoge indgange. Dette giver ikke mening for mig - jeg kan se idéen med cropping på en analog indgang, men ikke på den digitale indgang - det er jo trods alt en hjemme bio projektor, og panasonic kunne vel forudse at en masse mennesker ville bruge den sammen med en HTPC.

På PT-AE500 havde brugerne selv muligheden for at slå denne cropping fra, ved at vælge "WIDE720" mode - dette er fjernet på AE700 :(

Jeg kan godt følge dig i dine argumenter. Ja, det er en skidt ting ved AE700 at den opfører sig sådan, og man kan kun opfordre til at hvis dét er vigtigt for én, så må man købe Z3 som landet ligger nu. Jeg tror dog stadig ikke på at Panasonic ikke har haft én eller anden idé med at lave det som det er - forklaringen fra AVSforum skal man passe lidt på med - svaret bunder sandsynligvis i Panasonic's marketingsafdeling et eller andet sted, i hvert fald med ret stor sikkerhed ikke fra dem der har konstrueret den. Det er meget normalt at man får et "sådan skal det være" svar når det man egentligt gerne ville vide var _hvorfor_. Det er der sandsynligvis ikke ret mange der kan svare på - præcis som at det f.eks. er fysisk umuligt at finde en person hos Philips DK der ved bare _lidt_ om hvordan en DVD 963 virker...

Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted

akerman
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 December 2004 kl. 00:26 | IP-adresse registreret  

Hehe :)

Jeg har skrevet til min forhandler, og han har lovet at tage kontakt til hans leverandør (som vel er Panasonic?) så nu må vi se hvad der sker.

perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 14 December 2004 kl. 00:35 | IP-adresse registreret  

Hej Akerman

Har du overvejet at zoome, indtil billedet fylder hele lærredet? Billedet vil selvfølgeligt blive for bredt til lærredet, men kun ganske lidt. Den del af billedet, der går uden for lærredet i siderne, vil jo blive "ædt" af den sorte afmaskning. Ikke optimalt, men måske en mulighed.

kokken
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 14 December 2004 kl. 00:44 | IP-adresse registreret  

hej ankerman

jeg vil gerne tilslutte mig dit problem,jeg har hdmi to hdmi,

og har den samme problem, men jeg har også et andet problem,

den mister også signalet 2 til 5 gange i løbet af en dvd film, har du ogaå dette problem, se link http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?s=dac2ec860f04 2de8705a09f07dc22244&postid=4805381#post4805381

der kommer en update til z3 der skulle fixe dette hdmi bug, og jeg vil ringe

til min forhandler og spørge, om der sker noget for os der har panny ae700

jeg har også brugt 7000 k  på at bruge  hdmi to hdmi

kokken

Til top Vis kokken's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kokken

Indiana
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 August 2004
Sendt: 14 December 2004 kl. 12:43 | IP-adresse registreret  

Er det kun når man kører HDMI fra HTPC eller er problemet der også, hvis man kører HDMI signal fra en DVD afspiller med HDMI?
Til top Vis Indiana's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Indiana

akerman
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 December 2004 kl. 13:34 | IP-adresse registreret  

hmm nej det problem har jeg ikke kokken, det kunne lyde som et kabel-problem.. prøv med et kortere.

Indiana -> Jeg har ikke læst noget om at DVD-afspillere skulle være undtaget.

kokken
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 14 December 2004 kl. 13:46 | IP-adresse registreret  

akerman skrev:
hmm nej det problem har jeg ikke kokken, det kunne lyde som et kabel-problem.. prøv med et kortere.

Indiana -> Jeg har ikke læst noget om at DVD-afspillere skulle være undtaget.

jeg har prøvet med et kortere kabel 4 meter, hdmi fra dvd til hdmi ae700

og et hdmi til hdmi kabel skulle ikke være et problem, for så er de sku for dyre.

der er mange på avsforum, der har dette problem, med forskellige mærker

af kabler .men jo må jo bare prøve videre

kokken

Til top Vis kokken's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kokken

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes