Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 12:33   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Udskiftning af TV med projektor (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Kenneth Fuglsan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 01 Januar 2005 kl. 15:54 | IP-adresse registreret  

Hey,

Jeg har gået og overvejet om jeg kan benytte en projektor som tv, med et tv-kort i min pc som tuner ?

Jeg har lige nu et 28" Panasonic TX28PS11 fjernsyn, men det synes jeg egentligt ikke er ret godt (størrelsesmæssigt) når jeg ser film, derfor ville jeg gerne have fat i en projektor - men jeg synes heller ikke at jeg vil have begge delene, da mit værelse kun er lidt over 15m2.

I så falde - hvor meget kan mit Panasonic fjernsyn indbringe? - det er knap ét år gammelt, købt hos elgiganten til en pris af 5.999kr.
Til top Vis Kenneth Fuglsan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kenneth Fuglsan Besøg Kenneth Fuglsan's Websted

Bluesky
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 01 Januar 2005 kl. 17:24 | IP-adresse registreret  

Jeg tror ikke du skal regne med at kunne undvære et fjernsyn.

Jeg har haft projektor i et år nu, og ser alle DVD film på projector og nogle optaget film på projektoren og nogle af dem på fernsynet. Nyheder, serie, natur film etc ser jeg på fjernsynet. Alt i alt ser jeg mere fjernsyn end projektor.

Nogle gange kører fjernsynet også sådan lidt i baggrunden (dårlig vane måske) hvor jeg kun følger havlt med. Det kan du ikke med en projektor, der skal jo mørklægges. Der kan heller ikke snarkes så meget når projektoren kørere.

Til top Vis Bluesky's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bluesky

perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 01 Januar 2005 kl. 17:36 | IP-adresse registreret  

På et tidspunkt bestemte jeg mig til at købe en projektor, og bruge den som TV. Det har jeg så gjort i nogle måneder nu, og her er mine erfaringer:

Det er meget vigtigt at billedet ikke bliver for stort. Ikke alle TV-udsendelser er lige gode, så lærredet skal ikke være ligeså stort, som hvis projektoren kun bruges til at vise DVD-film. En betragtningsafstand på omkring 2 eller 2,5 gange billedets bredde er passende.

Det er meget vigtigt at fodre projektoren med et godt signal. Kabel-TV er alt for ringe. En god digital satellit receiver, med tilhørende parabol, skal der til. Udover dette en almindelig antenne for at modtage TV-2. Jeg bruger en video som tuner, til at modtage TV-2. Satellit receiveren kan selvfølgeligt tilsluttes direkte til projektoren. Selv med godt modtage udstyr, er der udsendelser, som ser meget ringe ud på en projektor. F.eks. er alle TV-3 egenproduktioner helt forfærdelige Disse udsendelser ville helt sikkert se bedre ud på et TV. Omvendt er mange andre udsendelser, i særdeleshed film, af en rigtig god kvalitet, som nærmer sig DVD-niveau når det går godt.

Det er vigtigt at kunne mørklægge sin stue, så man kan bruge projektoren i dagtimerne. Selv har jeg monteret Tupplur rullegardiner fra Ikea, og dem kan jeg anbefale. De er billige, lette at montere, og virker efter hensigten.

Min projektor er iøvrigt en Infocus X1. En medvirkende årsag til at jeg valgte denne projektor er, at den indbyggede de-interlacer fra Faroudja er rigtig god. Det er vigtigt når projektoren skal vise almindelige interlaced signaler fra en digital SAT-receiver eller en VHS-video. 

Hvorvidt man kan bruge sin projektor som TV, afhænger nok lidt af hvem man er, og af ens TV-vaner. Man skal huske på, at det er mere bøvlet at skulle mærklægge rummet hvergang man vil se TV. Selve opsætningen og den daglige brug er også mere besværlig. Og nogle udsendelser ser meget ringe ud, når de bliver blæst op i stor størrelse. Jeg ser mest film, dokumentarprogrammer m.v. og på disse udsendelser er kvaliteten for det meste OK. Jeg synes det er super at bruge projektoren som TV, og jeg vender aldrig tilbage til et almindeligt lille TV.

Håber du kan bruge mine erfaringer til noget.

Jeg ved ikke hvad dit TV kan indbringe i en brugthandel, men det er nok begrænset. Nu om dage vil alle jo have fladskærme, og det har medført at brugte CRT-TV ikke er i særlig høj kurs.

Klan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Maj 2003
Lokalitet: Fyn Syd
Sendt: 01 Januar 2005 kl. 17:49 | IP-adresse registreret  

Jeg går, som Kenneth, også med tanker om at få en projektor og bruge den som TV. Forskellen er at jeg ikke har noget TV i forvejen, og faktiskt ikke kender så meget til dette medie.

Men jeg kunne tænke mig at se dokumentarprogrammer, f.eks. discovery og animal planet, så jeg her også gået og tænkt over kvaliteten. Desuden vil jeg gerne se DVD-film, når nu priserne er på et niveau hvor tingene er til at håndtere.

Mine planer går ud på at få et motorstyret lærred, og en projektor monteret i loftet, så installationen ikke syner af så meget. Jeg har overvejet en Sanyo PLV-Z3, som lyder til at være en fornuftig maskine.

Hvad skal lumen være for at kunne se rimeligt Tv i dagstimerne? Er der nogen større krav for at få 'god' lyd over anlægget?

Til top Vis Klan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Klan

perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 01 Januar 2005 kl. 18:07 | IP-adresse registreret  

Klan skrev:

Men jeg kunne tænke mig at se dokumentarprogrammer, f.eks. discovery og animal planet, så jeg her også gået og tænkt over kvaliteten. Desuden vil jeg gerne se DVD-film, når nu priserne er på et niveau hvor tingene er til at håndtere.

Jeg ser selv meget Discovery, Animal Planet og National Geographic. Her er kvaliteten generelt OK.

Hvad skal lumen være for at kunne se rimeligt Tv i dagstimerne? Er der nogen større krav for at få 'god' lyd over anlægget?

Hvis du vil bruge projektoren i dagtimerne, så køb nogle mørklægningsgardiner. Hvis du ikke vil mørklægge rummet, så glem projektoren, og køb et almindeligt TV istedet for.

Den bedste lyd opnår du med en surround forstærker. De fleste film er faktisk med Dolby Prologic Surround lyd. Jeg har Canal+ abonnement og her er nogle film  endda med Dolby Digital lyd, men det kræver en digital sat-receiver med digital(lyd)-out for at udnytte det. (De fleste sat-receivere har denne mulighed.)

Klan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Maj 2003
Lokalitet: Fyn Syd
Sendt: 02 Januar 2005 kl. 22:18 | IP-adresse registreret  

Ok, takker for svaret

I det jeg ikke ser fjernsyn til daglig, kan jeg godt leve med at skulle mørklægge når der skal ses film. Så det bliver nok projektor jeg går efter. Så behøver jeg heller ikke at skulle møblere hele stuen om.

Jeg har et gammelt bindingsværkshus, med fritliggende spær i stuen, så det skulle være rimeligt simpelt at få trukket kablerne rimeligt diskret...

Til top Vis Klan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Klan

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes