Sendt: 11 Januar 2005 kl. 20:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
RhzaK skrev:
600'eren, og rørene er i fin stand, men jeg tænker nu mest på hvordan performer i mod de nyere technologier. |
|
|
Nu har jeg ikke set netop din projektor i brug, men vil mene at et interlacet signal kan være fantastisk flot at se på, hvis du netop har den afstand til lærredet som gør at scanlinier ikke generer synderligt. Hvis denne afstand er ok med dig, så er en interlacet CRT-projektor i superligaen i forhold til DLP og LCD projektorer i mellemprisklassen. Det må være realistisk at sammenligne dens samlede billedkvalitet med LCD og DLP i klassen lige over 10 - 12.000,- hvis du laver et 16:9 billede med din CRT-projektor. Der presses scanlinierne tættere på hinanden, og du kan få et rigtig flot resultat med lidt eksperimenteren.
CRT i 'entry level' klassen, ala din, vil levere kontrast på minimum 10.000:1 og en rød farve som digital elektronik ikke kan frembringe på samme måde tilfredsstillende. Hvis den har en peak lumen på 600 vil den samtidig vise lysreflektioner ved mørke scener så overlegent at du skal op i den absurd dyre ende i LCD/DLP for at få denne egenskab. En LCD i lowmode har mellem 400 og 500 peak lumen typisk, samt et sortniveau der ikke har noget med high-end at gøre.
Du slipper for vertical banding med CRT, som flere af de nye LCD modeller lider af (og er mere generende end mange andre typer fejl, syntes jeg). Igen vænner du dig hurtigt til at kunne se film på et hvidt lærred med naturlige farver, og vil nok ikke bryde dig om hudfarverne på flere LCD og DLP. Dog er der mange billige projektorer der er rimelig gode på det punkt, men alligevel lidt kunstige, hvis man er vandt til CRT'ens farver. Din analoge farvejustering giver desuden mere end 16 millioner farver, og ingen mystiske timingsfejl hvor billedet pixellerer grundet for svag projektor elektronik.
Har du kigget på priserne på et gråt lærred? Måske siger det lidt om hvor vigtigt folk anser sortniveau for at være!
|