Forfatter |
|
jager Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 11
|
Sendt: 11 Januar 2005 kl. 23:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej, jeg overvejer kraftigt i den nærmeste fremtid at købe en
projektor. Og har mere eller mindre bestemt mig for en sanyo z3. Nu har
jeg efterhånden støvet hele dette forum igennem og læst om alle jeres
erfaringer. Men mit spøgsmål går så på:
Hvor mørkt skal der være i lokalet
hvor man ser film. Skal der være "biograf mørkt" med en z3. Kan man se
film i dagslys med persienner eller gardiner trukket ned/for.
Er godt klar over at man ikke skal have solen sående ind af vinduet,
men jeg kunne da godt tænke mig at høre om jeres erfaringer angående
dette, inden jeg bevæger mig ud i denne investering.
|
Til top |
|
|
Chevy Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juni 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 244
|
Sendt: 11 Januar 2005 kl. 23:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Samme her.
Er desuden interesseret i hvilket dug folk anbefaler?
Producent, Gain & farve. __________________ Med venlig hilsen
Chevy
Mit Surround
|
Til top |
|
|
Spencer Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6374
|
Sendt: 11 Januar 2005 kl. 23:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvor mørkt der skal være afhænger af dit lærreds farve og gainværdi. Har du et gråt lærred med gainværdi 0.8 vil du kunne se film med en lille lampe tændt i rummet, blot du ikke har lys der stråler direkte op på lærredet.
Det sorte i billedet bliver lavet af lærredets baggrundsfarve, og kræver absoulut mørke for perfekt billede, men til mindre vigtige ting, hvor du bare skal følge med i et gameshow eller lign. kan du jo lade billedet være middelmådigt med mere lys i rummet. Indfaldende lys på selve lærredet må der ikke være, så køb et sæt billige mørklægningsgardiner i Jysk Sengetøjslager hvis du vil se film i dagslys.
Dit almindelige tv-billedrør laver sort med det mørktonede glas, men bryder sig jo heller ikke om direkte indfaldende lys. Løsningen med mørklægningsgardiner er meget brugt, så du skal nok få et fint billede fra din Z3. Den er rigtig god til prisen, og ikke forældet endnu. Dog mener jeg kun du skal købe den hvis du har set billedet først, og ikke forvente at billedet er på højde med en 50.000,- projektor du måske har set på en messe.
Hvis du vil sælge den igen, er der nemlig ikke meget der forældes så hurtigt i forbrugerens øjne som projektorer, og falder så meget i pris. Dette gælder ikke i samme grad de billigste CRT-projektorer på brugtmarkedet, der næsten er nede ved bundniveauet nu, og vil kunne videresælges igen uden tab hvis du ikke har givet for meget for den til at starte med.
Z3 er et godt bud lige nu i den prisklasse, og så et godt DIY gråt fastrammelærred, hvis du kan finde tips her på sitet til malingstype og materialer.
|
Til top |
|
|
Knudsen Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 265
|
Sendt: 11 Januar 2005 kl. 23:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spencer skrev:
Hvor mørkt der skal være afhænger af dit lærreds farve og gainværdi... ...Z3 er et godt bud lige nu i den prisklasse, og ....
|
|
|
Jeg vil dog lige indskyde en bemærkning når vi nu snakker om sort niveau. Sony HS50 er nemlig også et rigtigt godt bud, da den er rigtig god til at lave sort... den har et contrast-ratio på 6000:1 hvilket er fantastisk godt. Men den er jo selvfølgelig også lidt dyre... de tager pt. 23.888,- kr i TC. Jeg har samenlignet sony HS50 med Z3, og vil KLART anbefale HS50... men så'en er der jo så meget... Men som jeg ser det, så er der kun disse 2 (Z3 og HS50) i prisklassen lige for tiden...
|
Til top |
|
|
Chevy Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juni 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 244
|
Sendt: 11 Januar 2005 kl. 23:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kan man se Sony'en i action oppe hos TC? __________________ Med venlig hilsen
Chevy
Mit Surround
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 11 Januar 2005 kl. 23:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Knudsen skrev:
Spencer skrev:
Hvor mørkt der skal være afhænger af dit lærreds farve og gainværdi... ...Z3 er et godt bud lige nu i den prisklasse, og ....
|
|
|
Jeg vil dog lige indskyde en bemærkning når vi nu snakker om sort niveau. Sony HS50 er nemlig også et rigtigt godt bud, da den er rigtig god til at lave sort... den har et contrast-ratio på 6000:1 hvilket er fantastisk godt. Men den er jo selvfølgelig også lidt dyre... de tager pt. 23.888,- kr i TC. Til den pris begynder jeg at overveje en af de store brugte Marquee fra Electrohome, eller en Barco 808, men nu er jeg jo også mest til CRT-projektorer. De 6000:1 er lidt kunstige tal, og anmeldere snakker om 2 til 3000:1 som mere reelt, men stadig flot, og blandt det bedste indtil nu med LCD/DLP-typer. Jeg har samenlignet sony HS50 med Z3, og vil KLART anbefale HS50... men så'en er der jo så meget... Men som jeg ser det, så er der kun disse 2 (Z3 og HS50) i prisklassen lige for tiden... Skal man blot vælge imellem 2 modeller, så er det jo dejligt nemt!! Gid hifi var lige så enkelt 
|
|
|
|
Til top |
|
|
jager Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 11
|
Sendt: 12 Januar 2005 kl. 07:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for det. Som jeg forstår det så skal der altså være forholdsvis mørkt i rummet. Spencer du skriver om de billigste, brugte crt projektorer. Hvilke modeller kunne det evt. være. Er det f.eks lillebror z2 og panasonic ae 500.
Jeg går selv og sysler med et fastramme lærred. Man kan jo købe en træfiber plade der er hvidmalet på den ene side, skære den til og sætte en ramme omkring og male det hele. Jeg er bare en smule i tvivl om glansgraden, man gider jo ikke købe alt for mange forskellige slags maling hvis det skulle være en forket glans man prøver med første gang.
Tjae og så kunne jeg jo godt tænke mig en Sony HS50, meeen det er en smule over budgettet....
Forresten så har jeg faktisk ikke set Sanyo plv z3. Har kun læst og hørt så meget godt om den. men der er ikke rigtig nogen steder i Roskilde området hvor man kan se den.
|
Til top |
|
|
Miagi Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 203
|
Sendt: 12 Januar 2005 kl. 11:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Chevy skrev:
Kan man se Sony'en i action oppe hos TC? |
|
|
Yep....de har den opsat (sammen med Iscan HD+) på et Contrast Gray tab tension lærred fra Lissau - Det ser "skræmmende" godt ud!
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 12 Januar 2005 kl. 19:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
jager skrev:
Tak for det. Som jeg forstår det så skal der altså være forholdsvis mørkt i rummet. Ja - det sorte skal jo laves af lærredet som er hvidt (eller gråt), og pæren kan jo kun lyse, og ikke skabe mørke. Spencer du skriver om de billigste, brugte crt projektorer. Hvilke modeller kunne det evt. være. Er det f.eks lillebror z2 og panasonic ae 500. Nej, disse er LCD-projektorer. En CRT-projektor har 3 linser med 3 billedrør bag. De 'små' af slagsen vejer gerne over 25 kg, men det gør et alm. tv jo også. Læs mere på www.crt4ever.dk. Her kan du også finde en næsten ny Barco Data701s som er blandt de bedste af de mindre projektorer af CRT-typen (sådan en har jeg selv).
Jeg går selv og sysler med et fastramme lærred. Man kan jo købe en træfiber plade der er hvidmalet på den ene side, skære den til og sætte en ramme omkring og male det hele. Jeg er bare en smule i tvivl om glansgraden, man gider jo ikke købe alt for mange forskellige slags maling hvis det skulle være en forket glans man prøver med første gang. Jeg mener at der er tråde her på forummet, netop om det.
Tjae og så kunne jeg jo godt tænke mig en Sony HS50, meeen det er en smule over budgettet....
Forresten så har jeg faktisk ikke set Sanyo plv z3. Har kun læst og hørt så meget godt om den. men der er ikke rigtig nogen steder i Roskilde området hvor man kan se den. |
|
|
|
Til top |
|
|