| Forfatter |
|
WhoCutTheCheese Forum Bruger

Bruger siden: 25 Oktober 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 188
|
| Sendt: 21 Januar 2005 kl. 19:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa.
I August måned sidste år, købte jeg en Medion 42" plasmaskærm. Siden første dag, har jeg sat skærmen op, så der er to sorte bjælker i siderne når jeg ser alm. fjernsyn, altså udsendelser der er i 4:3 format. Jeg gider nemlig ikke det der med at tingene bliver kunstigt brede. Når jeg ser DVD, eller enkelte 16:9 udsendelser på DR, bruger jeg så hele skærmen.
Igår opdagede jeg så en fejl, der ikke har været der før. Jeg satte en DVD på og satte skærmen til fuld bredde. Men ude i siderne er der nu skygger efter de to sorte bjælker. Jeg har en anelse om at de simpelthen er brændt fast nu. Men er der nogen af jer der har hørt om sådanne tilfælde før ?
Heldigvis har jeg en 5-års garanti, men jeg gider altså ikke sende mit TV til rep hver halve år :-)
Det er købt hos Fona og ham sælgeren mente altså at ALLE plasmaskærme bliver brændt, hvis man har bjælker på i lange perioder. Dén tror jeg altså ikke på, for hvorfor pokker har plasmaen den feature hvis det er skadeligt for produktet ?
Hos Medion er de uenige med Fona. De har endnu ikke hørt om et tilfælde af min slags. Iøvrigt en ganske fin kundeservice de leverer de der Medion-mennesker.
Men jeg ville egentlig bare høre om det er et udbredt fænomen ??
__________________ Don´t just stand there and shout it. Do something about it.
|
| Til top |
|
| |
Stef_Nielsen Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 21
|
| Sendt: 21 Januar 2005 kl. 19:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej,
De anbefaler i diverse brugsforviringer at man undgår sorte bjælker, både den ene og den anden vej, men dette kan dog ikke helt ungåes da mange tv kanaler stadig tekster nede i bjælkerne....
Mvh
Steffen
|
| Til top |
|
| |
Ronin Branchemedlem

Lyd og Billed Vodskov
Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 7545
|
| Sendt: 21 Januar 2005 kl. 19:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Medion og fin kundeservice - ja, men så vent til hvis det skal til reparation. Jeg har stadig traumer over den bærbare pc jeg købte som ikke fungerede - jeg håber at det var en enestående situation.
Jeg er nu også overbevist om at alle plasmaer kan blive brændt fast fra bjælkerne - hvis sælgeren kun snakkede for at sælge ville han aldrig have nævnt det.
Vent og se om der er flere der har input til det emne - det er ret interessant! __________________ Watching "Full House" with the Olsen-twins feels like having a heart attack in slow motion!!
|
| Til top |
|
| |
reinhold Forum Bruger

Bruger siden: 07 August 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 25
|
| Sendt: 21 Januar 2005 kl. 19:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
WhoCutTheCheese skrev:
| Igår opdagede jeg så en fejl, der ikke har været der før. Jeg satte en DVD på og satte skærmen til fuld bredde. Men ude i siderne er der nu skygger efter de to sorte bjælker. Jeg har en anelse om at de simpelthen er brændt fast nu. Men er der nogen af jer der har hørt om sådanne tilfælde før ?
Heldigvis har jeg en 5-års garanti, men jeg gider altså ikke sende mit TV til rep hver halve år :-) |
|
|
Det er meget normalt med burnin på plasma skærme, jeg har repareret mange plasma skærme, og de har næste alle haft svag burnin. Problemet er normalt ikke stort da man ikke kan se det hvis man bare jævnligt benytter hele skærmen. Så det er kun fordi du bruger de sorte bjælker hele tiden at du opdager burnin. Jeg vil ikke tro at du er berretiget til en reparation, da det er en slidtage som er normal men jeg ville da selvfølgelig forsøge hvis jeg var dig..
WhoCutTheCheese skrev:
| Det er købt hos Fona og ham sælgeren mente altså at ALLE plasmaskærme bliver brændt, hvis man har bjælker på i lange perioder. Dén tror jeg altså ikke på, for hvorfor pokker har plasmaen den feature hvis det er skadeligt for produktet ? |
|
|
Tja normale CRT fjernsyn lider af samme fejl, men da skærmen normalt er mere grå end sort, ses det ikke så tydeligt som på plasma skærme.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 21 Januar 2005 kl. 19:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for de hurtige svar. Er osse spændt på om der er andre med samme problem. Måske kommer der flere "torsk i nettet" med tiden ??
Sælgeren fortalte dog om en funktion, hvor man kan gøre skærmen helt hvid og på den måde måske selv udbedre problemet. Jeg spurgte så hvad denne funktion hedder :
Og jeg glemte helt det var Fona jeg stod, så det vidste han jo naturligvis ikke.....
Men ved I hvad funktionen kan hedde og hjælper det uden at skade skærmen yderligere ?
|
| Til top |
|
| |
fiat127 Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 33
|
| Sendt: 21 Januar 2005 kl. 19:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Dette er hvad B&O skriver i deres vejledning:
Stillbillede må ikke vises på skærmen i længere tid, da det kan resultere i, at et efterbillede forbliver permanet på skærmen. Eksempler på stillbillede er logoer, videospil, computerspil, og billeder, der vises i 4:3 format.
Så det er et kendt problem.
|
| Til top |
|
| |
hans123 Forum Bruger

Bruger siden: 18 Marts 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1050
|
| Sendt: 21 Januar 2005 kl. 19:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Jeg har ligende problemer med mit plasma , men de kommer allerede efter en film.
Har underteksten kørt i det sorte felt er der tåge efter de.
Ser jeg tekst-tv i 10 minuter har jeg stadig et svat billede af teks-tv i mørke sener i de næste 10 minuter.
Har været til rep men de nægter rep. og siger at det bare er sådan, men her stopper jeg ikke.
se evt min tråd : Mere om burnin på plasma.
Mvh Hans
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 21 Januar 2005 kl. 19:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hans123
Okay, dit problem er jo virkelig slemt. Det lyder jo som en kæmpe defekt i dit TV.
Hvad logoer angår :
Så er det vel næsten forbudt at se fjernsyn, da samtlige kanaler har et logo i hjørnet ?
Jeg mener dog at mit TV er berettiget til rep. Der står intet i manualen om at stillbilleder, eller sorte bjælker ikke må benyttes i længere tid.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 21 Januar 2005 kl. 20:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ham den pågående fætter her, har lige endnu et spørgssmål:
Denne burn-in jeg har i siderne, vil den blive forværret eller forblive det samme ?
|
| Til top |
|
| |
reinhold Forum Bruger

Bruger siden: 07 August 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 25
|
| Sendt: 21 Januar 2005 kl. 20:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
WhoCutTheCheese skrev:
|
Ham den pågående fætter her, har lige endnu et spørgssmål:
Denne burn-in jeg har i siderne, vil den blive forværret eller forblive det samme ? |
|
|
Det er ikke burnin du har i siderne, det er i mellem siderne så det vil med tiden blive "udvisket" hvis du ikke bruger bjælkerne.
|
| Til top |
|
| |
Kim Dahl Forum Bruger

Bruger siden: 10 Marts 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 37
|
| Sendt: 21 Januar 2005 kl. 21:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Man kan heldigvis ikke få burn in med en projektor :)
|
| Til top |
|
| |
Ikke Slipsefyr Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2871
|
| Sendt: 22 Januar 2005 kl. 00:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kim Dahl skrev:
| Man kan heldigvis ikke få burn in med en projektor :) |
|
|
Nej og heller ikke med et LCD Tv, så godt man man har købt det. __________________ Ikke Slipsefyr
Hifi for musikkens skyld
|
| Til top |
|
| |
perejvind Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 2488
|
| Sendt: 22 Januar 2005 kl. 11:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kim Dahl skrev:
| Man kan heldigvis ikke få burn in med en projektor :) |
|
|
Det kommer jo an på hvilken teknologi der bruges. En CRT-projektor kan godt få burn-in. Men f.eks. på en DLP projektor er det selvfølgeligt umuligt. __________________ I like techno - UNPLUGGED!
|
| Til top |
|
| |
Molokgehenna Forum Bruger

Bruger siden: 24 November 2004 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 155
|
| Sendt: 22 Januar 2005 kl. 17:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kan en sanyo plv-z3 og en pannasonic ptae 700 få burn in?
|
| Til top |
|
| |
hans123 Forum Bruger

|
| Sendt: 22 Januar 2005 kl. 18:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nej det kan man ikke få da det er lcd projektorer
mvh Hans
|
| Til top |
|
| |
Webmonkey Forum Bruger

Bruger siden: 01 Juni 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1070
|
| Sendt: 23 Januar 2005 kl. 14:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
tilgengæld kan man få døde pixels __________________ In the Land of Hometheater, The Three Eyed Monster is King......
|
| Til top |
|
| |
Ronin Branchemedlem

Lyd og Billed Vodskov
Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 7545
|
| Sendt: 23 Januar 2005 kl. 14:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fordele og ulemper på dem alle, men tilsyneladende er det alt for let at få problemer med de nye teknologier, så bedre at vente et stykke tid endnu. Der er for mit vedkommende ingen værdi i at smide en masse penge efter et nyt fancy fladskærms-tv når man skal være påpasselig med hvordan man bruger det. Et CRT er slet ikke lige så påvirkeligt - så skal det virkelig mishandles over en MEGET lang periode, og det er absolut ikke tilfældet med plasma. LCD har ikke den ulempe, men til gengæld er de stadig håbløse til at gengive en film optimalt IMO. Motion Blur er en ting der er forbeholdt Need for Speed Underground på X-box - ikke på gengivelsen af en film!  __________________ Watching "Full House" with the Olsen-twins feels like having a heart attack in slow motion!!
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 23 Januar 2005 kl. 15:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jamen hvis man så får en død pixel hvor meget er det så at se?
Hvor stor er sansynligheden for at en Z3 får en dødpixel/s?
Forsvinder det ved ny lampe?
|
| Til top |
|
| |
hans123 Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Januar 2005 kl. 17:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Død pixel kan ses som en prik i billedet, men frygt ikke det - der er ikke mange der har det eller set det.
En død pixel forsvinder ikke ved lampe skift da det sker på selve lcd panelet.
Men du fortryder aldrig at købe en Z3 eller lign.
Mvh Hans
Molokgehenna skrev:
|
Jamen hvis man så får en død pixel hvor meget er det så at se?
Hvor stor er sansynligheden for at en Z3 får en dødpixel/s?
Forsvinder det ved ny lampe? |
|
|
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 23 Januar 2005 kl. 17:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for det hans123
Men hvor stor er chancen ca for at der så er en pixelfejl på en z3'er fra start af?
Og kan en pixelfejl opstå efter købet? altså efter 1,2,3 år?
Og kan der bare komme flere og flere så?
Kan man bytte en projektor hvis den har pixelfejl?
Og hvordan opstår de?
|
| Til top |
|
| |