Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. juni 2026 | 23:50   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Lærred krummer i siderne... (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
netbjarne
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 August 2004
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Sendt: 31 Januar 2005 kl. 20:38 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg har et Projecta Procinema lærred. Det har en skavank. De ca 10 yderste cm i hver side krummer ud i rummet når det er trukket ned. Ved still billeder er det ikke så iøjnefaldende, men ved panoreringer ser det helt sygt ud. I starten troede jeg at det ville gå væk med tiden, men nej.

Har I andre tilsvarende problemer med jeres rullelærred?

Har I nogen løsningsforslag? (Denne gang HAR jeg søgt, og løsningen med velcro er ikke optimal for mig)

Webmonkey
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Juni 2003
Lokalitet: København
Sendt: 01 Februar 2005 kl. 00:10 | IP-adresse registreret  

tja.. det er desværre hagen ved manuelle lærreder.

Det går bedre med tunge motorlærreder.

Fastramme lærreder er altid at foretrække..

Kan man ikke leve med et lærrede fast på vægen, så er der altid muligheden for at punge ud til at tab-tension :-)

isman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Juli 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 01 Februar 2005 kl. 03:25 | IP-adresse registreret  

Hej. Jeg har selv et Projecta lærred, og har haft det i ca 2 år, det har ikke den skavank, det er ingen tvivl om at en fastramme lærred er den bedste løsning hvis man har mulighed for det, og laver man det selv, kan det gøres for småpenge. Jeg har lige lavet et til min storesøster på 160 x 90 cm, og det blev lavet af en Mdf plade pålimet ægte lærred, så lagde jeg en sortmalet vinkelliste rundt om det hele, og det ligner en million. Prisen var ca kr 350, og der var prisen på selve lærredet ( gain 1 ) de kr 220 af de 350. Mvh Ib
Til top Vis isman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af isman

hans123
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 01 Februar 2005 kl. 12:02 | IP-adresse registreret  

Alle de "billige " rullelærreder kan få den sygdom  - desvære

Bedste løsning er at lave det om til et fastramme   hvis du har plads.  ellers må du købe en af de dyre rullelærreder med udspænding.

Mvh Hans

Til top Vis hans123's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hans123

netbjarne
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Februar 2005 kl. 12:55 | IP-adresse registreret  

Jeg kan desværre ikke lave det om til fastrammelærred, idet det hænger over min terassedør - konen ville ihvertfald brokke sig gevaldigt

Jeg har overvejet noget med nogle trælister med nogle magneter med en metalskinne påsat med nogle hængsler eller lign. Man kunne betrække anordningen med noget stof så det ikke beskadiger lærredet. Tanken var, at når lærrered var trukket ned, at man så kunne vippe metalskinnen ind over de yderste cm af lærredet - magneterne skulle holde den på plads. Men om det er pænt at havde sådan nogle storm-p tingester hængende er jo en anden sag.

Ikke nogen bedre bud? - kan man stryge sådan et lærred?

cj10
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Oktober 2004
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 01 Februar 2005 kl. 13:06 | IP-adresse registreret  

En simpel og måske brugbar løsning KUNNE være at opstøve en plakatshop og så få en af de der hvide smalle lister man hænger plakater op med - der er en lille slidse i som man måske kunne køre på hver sin kant af lærredet for at rette det ud!

Hilsen CJ

Til top Vis cj10's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af cj10

kvestergaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Januar 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 26 April 2005 kl. 21:22 | IP-adresse registreret  

netbjarne,

For lige at genoplive denne tråd -- har du fundet en løsning på dit problem med dit ProCinema lærred?

Til top Vis kvestergaard's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kvestergaard

netbjarne
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 April 2005 kl. 08:50 | IP-adresse registreret  

Nej, jeg har endnu ikke fundet nogen løsning, der har været for mange andre presserende "handyman" projekter, så jeg har ikke haft tid...

Det er som sagt de yderste 10-15 cm i hver side der buer ind mod stuen - der er kun tale om nogle få grader, så det er mest synligt ved panoreringer.

Har du et lign problem kvestergaard?

Ronni
Branchemedlem
Branchemedlem
AV Connection

Bruger siden: 25 Marts 2004
Sendt: 27 April 2005 kl. 09:22 | IP-adresse registreret  

Hej Bjarne, normalvis hænger det til efter 14 dage til en måned, det vigtigste er naturligvis at lade det hænge rullet ud i hele perioden indtil det er plant; så har det også "lugtet af". Jeg har selv haft 3 forskellige ProCinema lærreder hængt op i 180-200 cm. udgaver og ingen af dem har haft store synlige krumninger.

Det væsentlige når vi taler rulle lærreder er at jo større lærredet er og specielt hvis længden ikke må blive højere end breden, så vil krumningerne komme frem, så hvis du har rullet dropdown'en helt ud så kan det tænkes det forstærker problemet.

Jeg vil dog tro det kan sendes ind på garantien, da Projecta normalt er meget flinke til at tage deres fejl til dem; det kan jo skyldes at det er samlet en anelse skævt. Det er også muligt det kan hjælpe at stryge det forsigtigt; det har jeg dog ikke prøvet selv, men hvorfor ikke? Du er naturligvis velkommen til at kontakte mig.

kvestergaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 April 2005 kl. 10:13 | IP-adresse registreret  

netbjarne skrev:

Har du et lign problem kvestergaard?

Nej.. Grunden til at jeg spørger er at jeg går med tanker om at anskaffe mig projektor + rullelærred, og derfor gerne vil vide lidt om hvad man evt. kan gøre hvis man skulle være så uheldig at lærredet begynder at bule ud.

Til top Vis kvestergaard's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kvestergaard

kvestergaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 April 2005 kl. 10:16 | IP-adresse registreret  

Apropos det Ronni nævner ang. forholdet mellem højde og bredde:

Hvor bredt er dit lærred (inkl. sorte kanter) og hvor højt er det når det er rullet ud (fra top til bund)?

netbjarne
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 April 2005 kl. 10:43 | IP-adresse registreret  

Ronni skrev:

Hej Bjarne, normalvis hænger det til efter 14 dage til en måned, det vigtigste er naturligvis at lade det hænge rullet ud i hele perioden indtil det er plant; så har det også "lugtet af". Jeg har selv haft 3 forskellige ProCinema lærreder hængt op i 180-200 cm. udgaver og ingen af dem har haft store synlige krumninger.

Hm. Interessant. Jeg troede krumninger var normale for disse lærreder. Nuvel, vi har set lidt under 400 timers film på lærredet, der også ofte har hængt nede natten over, og krumningerne har været konstante. Det har aldrig nogensinde lugtet (det sagde du jo det ville, så det bed jeg mærke I at det ikke gjorde).

Ronni skrev:

Det væsentlige når vi taler rulle lærreder er at jo større lærredet er og specielt hvis længden ikke må blive højere end breden, så vil krumningerne komme frem, så hvis du har rullet dropdown'en helt ud så kan det tænkes det forstærker problemet.

Projecta lærredet trækkes ned i ca 20 cm "hak". Som jeg benytter det, er der mindst 1 "hak" ekstra at gøre med - jeg benytter altså ikke hele dropdownen - jeg ved ikke om der er mere dropdown, ser ikke nogen grund til at prøve at finde ud af det ;-) Altså - min umiddelbare vurdering er (er ikke hjemme nu) at lærredet er lidt bredere end højden ved brug...

Citér:

Jeg vil dog tro det kan sendes ind på garantien, da Projecta normalt er meget flinke til at tage deres fejl til dem; det kan jo skyldes at det er samlet en anelse skævt. Det er også muligt det kan hjælpe at stryge det forsigtigt; det har jeg dog ikke prøvet selv, men hvorfor ikke? Du er naturligvis velkommen til at kontakte mig.

Hm, det vil jeg da overveje, siden du nu siger at det ikke er et generelt problem med projecta lærrederne - jeg kontakter dig lige Ronni.

netbjarne
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 April 2005 kl. 16:04 | IP-adresse registreret  

kvestergaard skrev:

Hvor bredt er dit lærred (inkl. sorte kanter) og hvor højt er det når det er rullet ud (fra top til bund)?

Mit lærred er 180 cm bredt. Trukket ned, er det ca 140-150 cm højt, inkl dropdown.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes