Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 15:20   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Signal er iorden men billedet er grynet! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
mikkelp
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 04 Februar 2005 kl. 09:46 | IP-adresse registreret  

Hej

Havde lige TDC ude og måle på mit tv signal. Det viste sig at være iorden helt hen til TV'et. Nu er det så sådan at jeg for 14 dage siden havde en elektriker for at lave nogen el-installationer. Dette havde intet med mit tv at gøre, men da jeg kom hjem var de fleste af kanalerne grynede. Enkelte kanaler er fine mens andre er meget grynede. Mit spørgsmål er så, kan elektrikeren have skade mit tv? TDC-medarbejderen sagde at det evt. kunne være TV-tuneren der kunne være noget galt med, men han var ikke sikker.

Vh, Mikkel

Til top Vis mikkelp's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mikkelp

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 06 Februar 2005 kl. 17:58 | IP-adresse registreret  

Du kan ihvertfald hurtigt teste om det er tv-tuneren (i tv´et) den er gal med - hvis du har en VHS video (ellers så lån en et par timer af naboen) så prøv at se om billedet også halter når du bruger videoens tuner. Gør det det er det ikke tuneren den er gal med.

Hvad var det elektrikeren skulle lave - hvis han har trukket nye kabler kan det være at nogen af dem sidder så de laver interferens på tv-signalet. Det burde nu ikke normalt være et problem hvis dine antennekabler i huset er ordentlig skærmede. Måske er han kommet til at prikke hul på et antennekabel inde i væggen..?

Mit sidste forslag er nok det første TDC-gutten checkede, men kan elektrikeren være kommet til at slukke for antenneforstærkeren..? 

Til top Vis RogueAgent's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af RogueAgent

mikkelp
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Februar 2005 kl. 14:20 | IP-adresse registreret  

Hej RA!

Alt inden tv indgangen er frikendt af TDC teknikeren. Han målte på mit kabel helt til tv'et, så det jeg er ude efter er om elektrikeren kan have skadet mit tv. Jeg har en tuner til min projektor så jeg tjekker lige i aften og vender tilbage!

Mikkel

PS: Tdc teknikeren målte også på min signalfordeler og sagde at den svækkede signalet med 5 db! Den må ellers ikke tage mere end 3, så til dem der har interesse, så holder specifikationerne for disse signalfordelere nok ikke...

micma18
Branchemedlem
Branchemedlem

HM Elektronik

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 07 Februar 2005 kl. 14:28 | IP-adresse registreret  

Ham TDC teknikeren har vel kun målt signal styrken... han har jo ikke målt om der er forstyrrelser? Det kunne jo være han har snoet antenne kablet omkring nogle el-ledninger eller sådan noget...
Til top Vis micma18's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af micma18

mikkelp
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Februar 2005 kl. 16:18 | IP-adresse registreret  

Mjoe, mjaeh... Han testede signalet samtidigt med at han kiggede på en skærm. Det han sagde var at det godt nogle gange kunne være svært at se på hans skærm (var ret lille) om det var en smule grynet, men da han så hvor grynet mit billede var på mit tv sagde han at det ville han uden nogen form for tvivl kunne se.

Mikkel

mikkelp
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Februar 2005 kl. 20:20 | IP-adresse registreret  

Der er ikke sne på min projektor der får signalet gennem ekstern tuner... Så må det jo være fjernsynet. Nogen bud på hvorfor det kun er nogen af kanalerne der er grynede?

Mikkel

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 07 Februar 2005 kl. 23:54 | IP-adresse registreret  

Jeg er ikke helt sikker på hvordan en Tv-tuner er bygget op, men frekvensspektret for tv deles i VHF (Very high frequency) og UHF (Ultra high frequency) - og så er der en slags udvidelse, normalt kaldet hyper-kanaler eller s-kanaler, som primært bruges til kabeltv, for simpelthen at udvide antallet af kanaler som kan "klemmes" ind på et tv.

Jeg havde faktisk engang et tv hvor nogen af kanalerne forsvandt (de blev ikke bare grynede, men var helt væk) - jeg fik dengang at vide at det var VHF tuneren der var gået. Det var primært kanaler som DR1, TV Danmark og den slags der var røget. Måske noget tilsvarende er sket med din tuner, hvordan det så end er gået til...

Til top Vis RogueAgent's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af RogueAgent

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes