Jeg har selv et Philips 32" widescreen TV (et af de billige, kan ikke lige huske modelnummer), men det er samme fænomen.
Hvis man ser en 16:9 format film med sorte bjælker (reelt 4:3), f.eks. fra VHS'en eller ved TV udsendelse foretrækker jeg helt klart 16:9 undertekst (jeg kan vælge imellem 4:3, 14:9, 16:9, 16:9 undertekst, Widescreen og superzoom - derudover kan jeg slå auto til/fra).
14:9 skærer ikke noget af billedet væk, men bruger heller ikke hele billedrørets bredde.
16:9 skærer lidt væk i siderne og bruger hele billedrørets bredde, men skærer for meget til at jeg gider se på det.
16:9 undertekst skærer lidt mindre end 16:9. Højden af billedet bliver også lidt mindre, men jeg foretrækker klart denne fordi det bruger hele billedets bredde og skærer meget lidt.
Widescreen, tja, den virker kun til rigtige 16:9 formater f.eks. fra en DVD afspiller eller enkelte TV udsendelser med en parabol receiver der kan give 16:9 billede. Ved alt andet bliver folk lidt lange i det :D
Superzoom, den hader jeg ganske enkelt. Den bruger hele højden men skærer MEGET i bredden.
Auto: Auto skærer lidt i bredden (jeg vil tro omtrent det samme som 16:9) og strækker billedet så det passe i højden. Geometrien er ikke helt korrekt/folk bliver lidt lange, men slet ikke som ved Widescreen.
Så vidt jeg ved er der ingen måde at korrigere hvordan billedet skal vises og jeg savner MEGET en indstilling lige imellem 14:9 og 16:9 hvor en 4:3 udsendelse med sorte bjælker lige nøjagtig strækkes ud til at bruge hele billedrørets bredde og så tilpasses højden derefter, så geometrien er korrekt.