Tilbage til HIFI4ALL.DK 20. juni 2026 | 06:22   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: CRT Teknisk Spørsmål (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Tuborg_Guld
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Februar 2005
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 12 Februar 2005 kl. 12:31 | IP-adresse registreret  

Hej alle CRT projekter kendere

Jeg skal igang med at sætte en defekt Barco BG800 med spot kill fejl i stand.

Hvad ved i om dette " spot kill " ? Jeg ved kun at det får Barco'en til at slukke forkert, som gør at der kommer en lys plet i mitten inden den slukker helt. Denne lyse plet har lavet en indbrænding på mit grønne rør, som jeg skal skifte.

Så er spørsmålet hvordan man sikre sig det ikke sker igen, Skal man udskifte et printkort og hvad koster det?

Kan der også komme indbrænding på de andre rør? Har ikke ture tænde den efter jeg fandt ud af fejlen.

På forhånd tak

perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 12 Februar 2005 kl. 15:16 | IP-adresse registreret  

Jeg vil foreslå at du skriver en privat besked til brugeren outofsync

Han er en haj til det med CRT projektorer.

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004
Sendt: 12 Februar 2005 kl. 15:22 | IP-adresse registreret  

Skriv så lige i den private besked, at han gerne må poste svaret her i forummet, eller post selv svaret når det kommer.

Ellers er der ikke så meget ide i et forum, hvis svaret ikke vises til alle der har læst indlægget

Jeg har Googlet lidt på spørgsmålet, og set at der ikke er skrevet så meget om emnet. Dog kan det både være røret, eller et board der er problemer med.

Jeg glæder mig til at høre hvad du finder ud af!

Til top Vis Spencer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Spencer

Tuborg_Guld
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Februar 2005 kl. 12:25 | IP-adresse registreret  

Tak for ide'en perejvind jeg har skrevet en privat besked, og bedt ham kigge på det.

Til Spencer. Jeg skal nok skrive svaret her hvis han skriver privat.

Røret skal jeg skifte lige meget hvad, har bestilt et over Ebay.

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 13 Februar 2005 kl. 12:35 | IP-adresse registreret  

Køber du så et helt nyt rør over E-bay, eller et genopbygget?

Det gør jo en forskel, og når det er det grønne rør er det vel lidt fråds at købe et helt nyt?

Har du et E-bay link? (bare nysgerrig)

Tuborg_Guld
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Februar 2005 kl. 14:34 | IP-adresse registreret  

Til top Vis Tuborg_Guld's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tuborg_Guld

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 13 Februar 2005 kl. 15:16 | IP-adresse registreret  

67$ - det var billigt!

Husk lige at få tjekket om det spot kill du har, stammer fra det oprindelige grønne rør, eller er en fejl på et board.

Det er jo lidt surt, hvis du får ødelagt det 'nye' grønne rør også.

outofsync
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Marts 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 21 Februar 2005 kl. 08:48 | IP-adresse registreret  

Hej alle!

Undskyld det sene svar, jeg er lige flyttet, og har ikke internet endnu

Det er altid noget rod med spot-kill kredsløbet. Det følger som oftest en fejl fra PSU'en eller lign., det er sjældent røret der er noget galt med.

Jeg har tit taget chancen og puttet et nyt rør i(hvor det KAN futte af igen), men har altid været heldig med det. Maskinen er fortsat normalt(testet gennem MANGE tænd og sluk, ved normalt brug over et stykke tid)

Mit umiddelbare råd vil derfor være, prisen på det nye rør taget i betragtning, at vove det ene øje. De rør er ikke så dyre. Der er ikke noget yderligere der går galt ved det...man futter bare rør.

Du har vel efterset at alle kortene i enden(indeni) på den sidder godt fast? Det er normalt en god idé at hive alle sammen ud, ét af gangen, og sætte det i igen. Det bør man altid gøre, specielt med Barco'er, da de bruger indstiksprincippet meget. Dette er ofte problemet med spot burn.

Nicholas

Til top Vis outofsync's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af outofsync Besøg outofsync's Websted

kbakba
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2004
Sendt: 21 Februar 2005 kl. 13:24 | IP-adresse registreret  

Nu vil jeg ikke påstå at jeg ligefrem er ekspert inden for CRT projektorer, men det lyder som noget være vrøvl som outofsync skriver.

Ifølge Curt Palme (som faktisk er ekspert inden for dette område) så har du et video card problem...

http://archive.avsforum.com/avs-vb/history/topic/382940-1. html

... du skal have udskiftet kortet. Den der med at bare prøve for det kan jo være det går er da noget fis at fyre af. Det svarer til at lade være med at få repareret dårlige bremser i bilen for det kunne jo være de lige pludselig blev som nye og virkede igen!!!

Jeg vil ligeledes anbefale dig at læse følgende tråd omkring hvad du kan gøre for at få styr på din CRT projektor....

http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?s=eeb9131397 77a4806831b31d63c74f7d&threadid=442735

Glemte lige at tilføje: Hvis du ikke allerede ved det så kan du få en masse hjælp i følgende i avsforum. Jeg tør godt påstår at der kan du få svar på stort set alt det du kunne finde på at spørge om vedrørende CRT projektorer.

http://www.avsforum.com/avs-vb/forumdisplay.php?s=&for umid=16

Til top Vis kbakba's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kbakba

outofsync
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Februar 2005 kl. 14:30 | IP-adresse registreret  

LOL!

Alle tiders.

Lyt: I alle mine år på AVS er der ALDRIG nogle der har kunne lave en distance-diagnose spot-on. Heller ikke Curt. Det kan være utallige ting der laver den fejl.

Min egen 1292'er havde samme problem, det viste sig at VDM'et ikke sad ordentligt i. Nu har den kørt med det nye grønne rør uden det mindste problem overhovedet i månedsvis.

Se dette eksempel på hvordan alle famler i blinde. Jeg snakkede med ham i telefonen, og sagde at det nok var hans mave-blæsere den var gal med, eftersom han havde skiftet dem 14 dage før. Dette blev afvist eftersom den HAVDE virket efter de blev skiftet. Men jeg famlede rigtigt denne gang, og havde ret. Men det er sjovt hvor mange ting der egentligt bliver foreslået.

http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?s=3fcb05ce161c 6b023d0d6a0297047220&threadid=504296

Synes du selv at det er et godt link du giver?. Jeg synes ikke jeg kan se noget omkring løsning af problemet. Så hvis mit ovenstående link havde stoppet efter et par posts, så havde det betydet at fejlen var det sidstskrevne forslag??

Nicholas

Til top Vis outofsync's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af outofsync Besøg outofsync's Websted

kbakba
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Februar 2005 kl. 18:52 | IP-adresse registreret  

outofsync> Jeg synes da det er flot at du har kunnet hjælpe en person inde på avs.

Jeg morede mig faktisk over den tråd du henviser til...

Steve, please email me at my work-address!!!!!

Nicholas

...er det dit ego, der kommer frem der. For der kan jo ikke være andre i tråden der kan hjælpe ham med problemet.

Jeg kan ikke forstå at du på den måde forsøger at få Curt Palmer til at fremstå som om han er en opblæst nar. Men det er måske de samme problemer som jeg kunne læse du havde med crt4ever???

DISCLAIMER: Jeg hverken kender/har mødt/handlet med crt4ever.

Tubord_Guld> Hvis du mangler manualer til BG800 så kan du prøve med dette link...

http://www.crtcinema.com/manuals.html

...som sagt så anbefaler jeg dig at få folk inde på avs til at fortælle dig hvad du skal gøre/gennemgå for at komme til bunds i dette problem.

Mr.DJ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 September 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 21 Februar 2005 kl. 19:27 | IP-adresse registreret  

kbakba skrev:
outofsync> Jeg kan ikke forstå at du på den måde forsøger at få Curt Palmer til at
fremstå som om han er en opblæst nar. Men det er måske de samme
problemer som jeg kunne læse du havde med crt4ever???

DISCLAIMER: Jeg hverken kender/har mødt/handlet med crt4ever.

And so it begins!
Til top Vis Mr.DJ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mr.DJ

kbakba
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Februar 2005 kl. 09:08 | IP-adresse registreret  

Sorry Mr. DJ og andre forum-brugere, men jeg kan altså godt blive lidt irriteret over folk som fortæller at man bare skal ignorere fejlsymptomer. Men det er jo let sagt når det ikke er ens egen CRT projektor.

Nå men jeg skal nok afholde mig fra at komme med flere indlæg i denne tråd.

outofsync
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Februar 2005 kl. 12:14 | IP-adresse registreret  

"Men jeg famlede rigtigt denne gang, og havde ret. Men det er sjovt hvor mange ting der egentligt bliver foreslået."

Jeg synes nu ikke det lyder særlig ego-centreret....

Men da det godt kan være video kortet, så kan han prøve at skifte dét. Hvis det ikke er det, så kan han prøve at skifte de andre kort. Til sidst kan han så prøve at skifte røret.

Måske tror du at jeg lavede min første post med intentioner om at den skal læses kronologisk, som en manual, men det gjorde jeg ikke. Læs sidst i min første post.

Om man mister 100USD på et rør eller et indstikskort er vel ligemeget. Sådan er det med fejlsøgning. Man har x antal ting der kan være galt, det er svært at sige hvilken ende man skal starte fra.

Jeg synes heller ikke jeg nedgør Curt Palme på nogen måde. Jeg skriver meget sammen med ham ang. løsdele, og synes han er alle tiders. Men hvis du prøver at læse hvad jeg skriver, i stedet for at bruge læse-tiden på at overveje hvad du selv vil skrive, så vil du se hvad jeg mener.

"Jeg morede mig faktisk over den tråd du henviser til...

Steve, please email me at my work-address!!!!!"

Hvad har det med sagen at gøre? ja, jeg kender ham, og?

Der fanger du igen ikke pointen. Det du skal se på, i stedet for at bare skimme tråden, for at 'fange' mig i et eller andet, er hvor mange forslag der kommer. Så er der måske én der rammer rigtigt, måske er der ikke.

Så for at skære det ud i pap, hvis tråden havde stoppet efter Curt's forslag, så ville du have brugt det som løsning på fejlsøgning hvis der en dag er en herinde der har det samme problem med en Quee. Som du gjorde med spot-kill tråden. Du skriver endda selv PRÆCIST at det ER det der er galt. Det er dét der er galt med folk på forskellige fora. For DU ved det jo ikke, vel? Alligevel siger du, uden tvivl, det er det der er galt!

Nicholas

Tuborg_guld, ved du forresten om din PSU er blevet efterloddet?? De modeller er meget kendt for at have 'problematiske' strømforsyninger.

Feeble
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 22 Februar 2005 kl. 19:14 | IP-adresse registreret  

Ja.....jeg blander mig vist bare helt udenom hér...hehe
Til top Vis Feeble's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Feeble

Klabo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 April 2004
Sendt: 23 Februar 2005 kl. 01:40 | IP-adresse registreret  

Hvad er det der er med de lodninger...outofsync?

Jeg har en Barco 801s som formentlig ikke er blevet loddet...Jeg spurgte på AVS og curt svarede at det ikke var noget han mente var nødvendigt at bekymre sig om, medmindre der opstod problemer...er du/I enige??

Til top Vis Klabo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Klabo

perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003
Sendt: 23 Februar 2005 kl. 01:58 | IP-adresse registreret  

Klabo skrev:

Jeg har en Barco 801s som formentlig ikke er blevet loddet...Jeg spurgte på AVS og curt svarede at det ikke var noget han mente var nødvendigt at bekymre sig om, medmindre der opstod problemer...er du/I enige??

På sit eget websted omtaler Curt Palme selv problemet med dårlige lodninger i PSU´en på visse Barco projektorer - heriblandt 801´eren. Her er et citat fra hans Curt Palmes websted:(http://www.curtpalme.com)

"Barcos are known to develop bad solder connections, specifically in the main power supply area. The Barco 500, 800 and 801 have the unique problem that if a certain solder connection fails on the power supply, all three tubes can be burnt instantly. Once the solder joint is repaired however, the problem never appears. I make a habit of resoldering all solder connections prior to selling these sets, and any power supply sent to me for repair has all connections resoldered as well.."

Kan det tænkes at S-modellen ikke har disse problemer?

Brian C.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 December 2003
Sendt: 23 Februar 2005 kl. 09:22 | IP-adresse registreret  

Til Tuborg_guld

Mange af de tidligere barco 800 havde/har et problem med spot-kill, idet focus modulet mangler et G2 spot kill kredsløb - dette kredsløb blev en overgang tilbudt gratis fra barco som en opgradering til focus modulet.

Jeg ville først starte med at se om focus modulet, som hedder R761745 og sidder helt til højre i maskinen (eller venstre, alt efter hvor du kigger fra), det er det modul, hvor du justerer focus og g2 - hvis G2 spot kill modulet er installeret, skal der sidde et lille tillægsmodul helt nede ved stikket til bundprintet.

Min teori, som sagtens kan være forkert er, at hvis dette modul ikke er installeret, kan man risikere, at hvis strømforsyningen knalder, vil afbøjningen miste strømmen, mens der stadigt resterer noget g2 spænding, hvor elektronstrålen således centreres uden afbøjning, og brænder et lille fint hul i fosforcoatingen.

Jeg ville under alle omstændigheder efterlodde strømforsyningen, idet den snildt kan være årsagen.
Jeg ville derefter se om det spot-kill kredsløb er installeret, og hvis ikke, overveje om man ville finde et focus modul med kredsløbet installeret, eller satse på at strømforsyningen opfører sig ordentligt efter at den er blever efterloddet.

Prøv også at se efter om billedet forsvinder når du slukker for maskinen, eller om der kommer en lysende plet i midten inden den går ud - dette kan også være en fejl, der på sigt vil brænde hul i fosforen!

Brian

outofsync
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Februar 2005 kl. 12:41 | IP-adresse registreret  

Det er fandme synd at Barco har haft så mange problemer med deres tidl.  maskiner. Bare se Barco Data 600 maskinerne - De havde ikke køling nok, så man måtte tilbyde at fixe det senere.

Husk at spot burn kun tager et par sekunder....elektronstrålen brænder hele vejen i gennem fosforen MEGET hurtigt.

Når du får den op at køre, tror jeg du bliver glad for den. De er ikke synderlig stabile i konvergens, men de har meget flotte farver.

Klabo
"Hvad er det der er med de lodninger...outofsync?

Jeg har en Barco 801s som formentlig ikke er blevet loddet...Jeg spurgte på AVS og curt svarede at det ikke var noget han mente var nødvendigt at bekymre sig om, medmindre der opstod problemer...er du/I enige??"

Problemet er at visse af de tunge komponenter på PSU'en, kan rive sig løs, da de bare sidder på et kort som alt andet i maskinen. Hvis du har haft den i lang tid uden problemer, så er det ikke sikkert at din river sig løs. Men 800/801'erne er specielt kendt for det. Men HVIS en af transformerne ryger, så skal du regne med at alle rørene ryger med det samme.

Personligt synes jeg at det er en dårlig måde at lave en PSU på, modsat Marquee'erne der har en LANGT smartere måde. Også når man kigger på afskærming osv. Men nu ER Marquee jo også guds gave til mennesket

Nicholas

outofsync
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Februar 2005 kl. 13:00 | IP-adresse registreret  

perejvind skrev:
Klabo skrev:

På sit eget websted omtaler Curt Palme selv problemet med dårlige lodninger i PSU´en på visse Barco projektorer - heriblandt 801´eren. Her er et citat fra hans Curt Palmes websted:(http://www.curtpalme.com)

"Barcos are known to develop bad solder connections, specifically in the main power supply area. The Barco 500, 800 and 801 have the unique problem that if a certain solder connection fails on the power supply, all three tubes can be burnt instantly. Once the solder joint is repaired however, the problem never appears. I make a habit of resoldering all solder connections prior to selling these sets, and any power supply sent to me for repair has all connections resoldered as well.."

Kan det tænkes at S-modellen ikke har disse problemer?

Per, S-modellerne har samme problem, de har bare 'S'ony rør.

Nicholas

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes