Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 03:54   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: BenQ 8700+, Optoma H77 eller ?? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Thomas_L
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 22 Februar 2005 kl. 09:08 | IP-adresse registreret  

Som emnet næsten antyder har jeg haft kig på disse to projektorer, jeg var egentligt interesseret i at høre om nogen havde nogen erfaringer med nogen af disse pj.

BenQ'en er nede i et meget fornuftigt herhjemme hvor jeg nok ville skulle til udlandet efter en Optoma, som samtidigt er er smule dyere.

Optoma'en har en smule bedere  speks, men er det noget man ville kunne mærke  når den bliver sat op hjemme i stuen (8 sekments farvehjule mod BenQ'ens 6, kontrastforhold 3500:1 mod 2500:1, desuden har den nogle flere features mht. til vertikalt lens-shift og zoom osv.)?

Er der desuden mulighed for at se nogen af disse i aktion herhjemme, eller bliver man nødt til at købe i blinde?

Til sidst var der spørgsmåls tegnet, er der andre projektorer som man børe overveje? Jeg har pt. en Panasonic PT-AE500 LCD pj, og efter at have oplevet et par DLP pj, er jeg mere eller mindre sikker på det er der jeg vil hen.

Jeg glemte måske at nævne jeg er placeret i nordsjælland, butikker i julland er  ikke rigtigt en mulighed, med mindre selvfølgelig den har helt fantastiske muligheder!

lars37
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 22 Februar 2005 kl. 09:19 | IP-adresse registreret  

Prøv først at tjekke den nye Sony VPL-HS50 ud. Den er måske den bedste projektor op til 50.000 kr. samtidig med, at den er fleksibel og lydløs.

Lars 

Til top Vis lars37's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lars37

Agent Cooper
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2004
Sendt: 22 Februar 2005 kl. 10:20 | IP-adresse registreret  

Jeg har oplevet Optoma's H77 i en butik i London sidste sommer under rigtigt gode forhold og det er nok det mest suveræne billede jeg har set fra en digital projektor til dato. Det eneste som jeg kan forstille mig som overgår denne maskine idag, er 3-chip DLP'ere eller Sonys Qualia - maskiner der koster mindst 4-5 gange så meget.

BenQ's 8700+ er også en fin maskine - specielt til den pris den på et tidspunkt kunne fås til i Sverige (var det 25.000Dkr?). I direkte sammenligning er Optoma'en dog en klasse bedre - og dyrere. H77 er så også næsten lydløs, udstyret med lensshift, power zoom/fokus m.m. Der er kommet en H79 med Darkchip3 (H77 har HD2+) men den er vistnok også dyrere...

Hvad er det for DLP maskiner du har oplevet? Hvis ikke du har haft problemer med regnbuer osv., får du det sansynligtvis heller ikke med BenQ'en eller Optoma'en, men det er blot en gisning. 

Hvad er det ved DLP der gør at du nu fortrækker den fremfor LCD?

Sony's HS50 som Lars nævner, er tæt på de 2 nævnte DLP'ere mht billedkvaliteten - sortniveauet er bedre, men det generelle kontrastspænd opleves som større og med større 'wow'effekt på ihvertifalde H77 - sådan som jeg husker det.  Men HS50 er nok den projektor idag som giver størst value for pengene, i og med at den som den eneste LCD'er kan sammenlignes direkte med de gode DLP'ere. Men sværger du nu til DLP er det måske ikke den rigtige vej at gå, men se den hvis du har mulighed for det. TapeConnection i Århus har HS50 på display og Optoma H77's klon - Mitsubishi HC2000 på programmet, men jeg ved ikke om den kan fremskaffes til display. Jeg har også oplevet BenQ 7800 i TC, men det er jo ikke det samme som en 8700+.

Der skulle gerne være en Tapeconnection i KBH - hør evt om de kan arrangere en demo for dig med de maskiner der måtte interessere dig.

PS: Markedet forventer at priserne på HD2+ DLP'ere vil falde (i enkelte tilfælde markant) - specielt til efteråret når producenterne på CEDIA messen i USA vil fremvise næste generation af projektorer. Om det har betydning for dine overvejelser ved jeg ikke, men det er værd at have med i overvejelserne.  

For mit eget vedkommende holder jeg fast på min Sony HS10, indtil 1920*1080 LCD/DLP med >10.000:1 på kontrastkonto'en er en realitet til menneskepenge.

Mvh Thomas

Til top Vis Agent Cooper's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Agent Cooper Besøg Agent Cooper's Websted

flemming38
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Juli 2003
Lokalitet: Sverige
Sendt: 22 Februar 2005 kl. 11:37 | IP-adresse registreret  

Prøv at læse denne sammenligning mellem Optoma'en, BenQ'en og en Toshiba.

http://www.projectorcentral.com/comments_hd2+.htm

Det kan måske hjælpe dig lidt på vej.

Thomas_L
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Februar 2005 kl. 11:50 | IP-adresse registreret  

Tak for svarene folkens.

Grunden til at jeg er gået hen og er blevet rigtigt glad for DLP er pga. af en god demo af henholdsvis en Barco CineVersum 70 og en Infocus 4805. Selv om de ligger i hver deres ende af prisskalaen var det begge fine maskiner, Barco'en var dog lang overlegen. Jeg kunne godt se regnbueeffekten på begge maskiner, men det er ikke noget der generede mig, den var dog en smule tydligere på den lille Infocus. Desuden ser jeg at Mitsubishi HC2000 faktisk kan fås for mindre end en H77 i uk.

Også den nye Sharp ZX2000 virker meget interessant, er der nogen der ved hvordan bliver sammenlignet med de andre ?

Jeg har også været ude og kigge på både en Panasonic 700 og en Sanyo Z3, og det var begge gode maskiner, Z3'eren var klart den bedste efter min mening, men vb var stadig tydeligt og de havde bare ikke den dynamik og liv som DLP'erne jeg havde oplevet have. Selv den lille Infocus havde lang overlegne farver i forhold til de to LCD maskiner.  Begge havde noget mindre vb end min egen Panasonic 500, men stadig synligt, og langt mere synligt og irreterende end rainbue effekten på de DLP'er jeg har oplevet.

Jeg må blankt erkende at jeg ikke har oplevet Sony HS50 endnu, mest fordi der ikke rigtigt synes at være nogen steder på sjælland hvor det overhovedet er muligt. Desuden har vb problemet og en et sort-niveau der (i min egen mening) er dårligere end en typisk DLP gjort at jeg mest har kigget på DLP.

Slutteligt er jeg meget interesseret i at opgradere efter jeg har adderet en iScan HD født fra en SDI modificeret DVD afspiller til mit system, min Panasonic LCD er klar det svageste led nu!

lars37
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2003
Sendt: 22 Februar 2005 kl. 12:13 | IP-adresse registreret  

Du kan også vælge at se det på en anden måde. At investere måske 40.000 kr. i en projektor er lettere vanvittigt, idet jeg de sidste 3 år har været til projektortræf, hvor topmoddellen for 3 år siden til 100.000 kr. fik klø af de nye projektorer til 17.000 kr. - 25.000 kr. Moralen er derfor den, at det kan være fornuftigt at købe moderat dyre projektore og skifte lidt hyppigere. Udviklingen indenfor projektormodeller overgår nemlig udviklingen indenfor computere.

Lars

Til top Vis lars37's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lars37

Thomas_L
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Februar 2005 kl. 12:59 | IP-adresse registreret  

Der er jeg somend også helt enig i, det er derfor også prislejet jeg prøver at holde mig til (ca. 25k), og derfor jeg ikke har så store kvaler ved at udskifte min Panasonic 500, som heller ikke har været voldsomt  dyr. Et par af modellerne ryger måske lop i nærheden af de 30K, men de burde levere en kvalitet der refærdigøre prisen.

Der er dog et par ting der gør at jeg ikke heller ikke er parat til at gå meget lavere, nemlig at jeg er blevet vant til den meget høje opløsning som min nuværende pj har (1280x720), som også er godt fremtidssikret mht. HD, og at jeg er meget interesseret i DLP teknologien. Disse to ting, opløsningen og DLP, gør, at det bliver svært at komme meget lavere ned. Jeg tænker stadig på, at det for ikke særligt lang tid siden har været umuligt at få en højopløselig DLP pj for under 50K!

Men det kan være  jeg skal gå seriøst efter at få set den Sony HS50, folk synes at være ret glade for den. Eneste minus er det lille kedelige HDMI stik ;-) Nææ du, jeg er mere til DVI, det er der lidt gods i!

Agent Cooper
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Februar 2005 kl. 13:55 | IP-adresse registreret  

Meget enig i de betragtninger i kommer med. Smider man 25-40K i en projektor, skal den holde mindst 2-3 år, uden at man føler sig nødsaget til at opgradere fordi der kommer bedre produkter på markedet. På avsforum.com kan man læse mange tråde fra folk der opgraderer efter 6-12 måneder igen og igen. Til 'skrækhistorierne' hører de der købte AE700 (og beholdte dem 2-3 måneder), fordi den HS50 de egentligt ville have ikke var på lager i butikkerne på det pågældende tidspunkt. En sådan købsadfærd bliver ret dyr i sidste ende og er et eller andet sted hul i hovedet.

Vil man købe en langtidsholdbar maskine idag er 1280*720 et must som du også selv nævner. Producenter som Sim og InFocus laver udmærkede DLP-maskiner men de er alt for dyre i forhold til konkurrerende DLP'ere. Jeg tør slet ikke gisne om prisen på den Barco du nævner. Runco er berygtet for at have lanceret en 'BenQ' i Runco-klæder - dvs bedre billedkredløb, anderledes kabinet osv, men i bund og grund en BenQ - bare til over den dobbelte pris end en original BenQ. Det viser at der er firmaer (specielt High-End) der lukrerer lige lovligt meget på deres varemærke til at opkræve meget ublu priser for deres produkter - det gælder selvfølgeligt ikke alle, men fænomenet eksisterer.

Glæder mig til at høre mere fra dig når du bliver klogere.

Prøv evt. at søge på H77, 8700+, HS50, Z2000 osv inde på avsforum.com - der er et bjerg af informationer/brugermeninger derinde.

Mvh Thomas

Til top Vis Agent Cooper's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Agent Cooper Besøg Agent Cooper's Websted

Adam
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Marts 2004
Sendt: 23 Februar 2005 kl. 00:16 | IP-adresse registreret  

Thomas_L skrev:
Jeg kunne godt se regnbueeffekten på begge maskiner, men det er ikke noget der generede mig, den var dog en smule tydligere på den lille Infocus.

Pas på! Regnbuerne bliver kun tydeligere og tydeligere nu hvor du er begyndt at se dem. Jeg ville personlig ikke kunne finde på at købe en DLP projektor hvor jeg kunne se regnbuer allerede fra starten.  Dengang en kammerat fik en Infocus X1 så det  lækkert ud i starten, men det gik ikke længe til regnbuerne begyndte at irritere. Nu generer selv maskiner med hurtigere farvehjul
Til top Vis Adam's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Adam

Thomas_L
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Februar 2005 kl. 08:59 | IP-adresse registreret  

Jeg kan god forstå dig mht. regnbue effekten, men jeg tror nu ikke det er så slemt endda. Grunden til at jeg ikke har et så stort problem med dem er mest fordi jeg har en god forståelse hvorfor de er der og hvordan de opstår. Desuden er de langt mindre irreterende end vb på de LCD projektorer jeg har set. Jeg har så dog ikke oplevet Sony HS50 endnu, hvor  der efter sigende praktisktaget  ingen vb skulle være på.

Agent Cooper: jeg er skam jævnligt inde og læse på avsforum, men der  er kun så meget man kan læse sig til, men folk derinde synes at være overordentligt glad for H77'eren, nogle få stykker snakker dog om noget tearing af billedet, som jeg dog har lidt svært ved at forstå præcist hvad de mener. På et eller andet plan er det vel det Optoma har prøvet at eliminere med deres 8 segments farvehjul? Folk er genrelt også utroligt glade for deres 8700 sålænge man giver sig til at kalibrere den ordentligt, men det er vel sandt for alle maskiner, selv synes jeg det gjorde meget for min egen Panasonic da jeg endelig fik den kalibreret!

Men det er også de samme folk, dvs. avsforum, der synes at SDE er alt for tydelig på HS50, men igen man er nødt til at se det live for sig selv for at kunne bestemme sig for om det er noget der irreterer en..

Mht. Infocus X1 opgiver de hverken antal farvesegmenter eller hjulhastighed, så det er nok ikke noget de er specielt stolte af. Deres 4805 kører med 4x hastighed og har 6 segmenter og RBE var meget svært at se på den, Barco'en (CineVersum 70) har også 6 segmenter med kører med 5x, og RBE var næsten umuligt at se på den. BenQ'en har ligeledes 6 segmenter og 5x hjul, hvor H77 (og dermed også HC2000'en) har 8 segmenter og kører 5x så jeg forventer også at RBE er på et absolut  minimum på dem. Sharp'en kan jeg ikke rigtigt finde ud af, men et gæt ville være 6 segmenter og 4 eller 5x  farvehjul.

Agent Cooper
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Februar 2005 kl. 14:46 | IP-adresse registreret  

Jeg så ikke selv regnbuer på H77, men jeg kan heller ikke påstå at jeg kiggede specifikt efter dem. Den tearing eller dithering der nævnes i forbindelse med DLP projektorer, kan dække over en lille smule 'uro' - specielt i mørke scener/mørke dele af billedet - det er en konsekvens af brugen af et farvehjul og der vil nok altid være en grad af dette fænomen på 1-chip DLP'ere. 3-chip DLP'ere synes at være uden dette problem (samt regnbuer), men har ifølge forlydender andre problemer, deriblandt for kraftig lysstyrke -> ringere kontrast/sortniveau end top 1-chip DLP'ere.

En anden ting som ikke er nævnt: hvis du bruger en god sjat penge på en top-projektor med godt sortniveau/kontrastspænd, så er det også et must at have gode 'bio-forhold' i det rum hvor den bliver brugt. Kan du ikke mørklægge rimeligt effektivt (ikke nødvendigvis 100%, men gerne tæt på), så vil forskellen mellem en H77 og din nuværende AE500 formindskes betragteligt. det ville være synd nu hvor man måske investerer så mange penge i et top-produkt.

Z2000 siges at give rigtig god value for pengene - desværre er der så også sparet lidt på features, deriblandt har den intet lensshift. Derimod er den udstyret med power zoom/fokus - det synes jeg er et dårligt valg (i forhold til det manglende lensshift), men prisen er så også derefter.

Mvh Thomas

Thomas_L
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Februar 2005 kl. 15:02 | IP-adresse registreret  

Jeg har det lidt på samme måde, jeg ved godt hvad RBE er og kan se den, men  kigger jeg ikke efter den lægger jeg ikke rigtigt mærke til dem. Desuden er jeg helt enig at det hele skal passe sammen, og derfor har jeg også gjort en del ud at af gøre min stue bio klar, dvs. gjort meget ud af mørklægning osv. Jeg har også sørget for at føde den med et godt signal, dvs. fra min SDI modificerede Pioneer DVD over i min Iscan HD og gennem DVI til min projektor.

Mht. features gør de ikke så meget, da jeg jo bruger ekstern scaler/deinterlacer så så længe selve projektoren (linse, optisk osv.) er iorden, er jeg glad. DA jeg ikke bare brug for mere.

koldby
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Oktober 2004
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 24 Februar 2005 kl. 23:00 | IP-adresse registreret  

Hvis man vil have en rigtig god projector, kan man ikke komme uden om en CRT projector!!

Se engang her:
http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?s=&threa did=513018

Jeg kunne tilføje til mit tag: Hvad er en hjemmebif uden CRT???

MvH

Koldby
Til top Vis koldby's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af koldby

koldby
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Oktober 2004
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 24 Februar 2005 kl. 23:05 | IP-adresse registreret  

AArrgghh

Der skal stå &threadid i stedet for &threa did, men jeg kan ikke rette det

Koldby
Til top Vis koldby's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af koldby

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes